Vil du vite mer om EU-kontroll? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite før du sender bilen din på EU-kontroll, inkludert hva det er, hva det koster, hvor lang tid det tar, hva du bør sjekke på forhånd, og hva som er viktig å huske på. Det er mye du kan gjøre selv, for å unngå at EU-kontrollen går på nervene løs. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
EU-kontroll er også kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK), og er en obligatorisk kontroll for alle kjøretøy som skal ferdes i veibanen. Mangel på EU-kontroll fører til at kjøretøyet blir avskiltet og ikke kan benyttes på veien. Myndighetene har innført dette som en obligatorisk kontroll for å sikre en mest mulig trygg og miljøvennlig bilpark. Det er derfor viktig at EU-kontrollen gjennomføres av et verksted som er godkjent av Statens vegvesen. For å finne et godkjent verksted i nærheten av deg kan du benytte deg av søkemotoren til Statens vegvesen, som har oversikt over godkjente verksteder i hele landet.
Kontrollen kan grovt sett deles inn i to deler, en del som går på trafikksikkerhet, og en del som går på miljø. I den første delen vil verkstedet sjekke og kontrollere ting som lys, speil, hjul, bremser og belter, mens det i den andre delen fokuseres på støy og avgasser fra kjøretøyet.
Kontrollfristen for når et kjøretøy skal EU-godkjennes avhenger av datoen for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll. Det vil si at så lenge kjøretøyet blir godkjent på nytt innen to år etter siste godkjenning, kan de fleste bileiere selv velge når de vil gjennomføre EU-kontrollen.
Dersom du er usikker på hvor lang frist du har på din bil, kan du søke den opp ved hjelp av registreringsnummer i søkemotoren til Statens vegvesen.
Det er viktig å understreke at en EU-kontroll ikke kan regnes som en fullstendig tilstandsrapport, da den ikke fanger opp alle aspekter ved bilens generelle tekniske tilstand. At bilen er EU-godkjent er altså ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel dersom du skal kjøpe eller selge bil. Driftssikkerhet og begynnende rustskader er eksempler på ting som ikke vil fanges opp i en EU-kontroll.
Kjøretøyet kan faktisk være i rimelig dårlig stand før det foreligger et kjøreforbud, og at kjøretøyet er EU-godkjent burde dermed kun regnes som en selvfølge. En ordentlig tilstandsrapport vil være det beste i forbindelse med kjøp og salg av bil. Det eneste som garanteres av godkjent EU-kontroll er at kjøretøyet oppfyller myndighetenes minstekrav til miljø og trafikksikkerhet.
En rask undersøkelse viser at prisspennet for en EU-kontroll er mellom 850 kroner, og opp mot 1.500 kroner. Det er altså relativt store variasjoner i pris, og en god regel er uansett at du burde innhente skriftlige tilbud fra minst tre ulike verksteder før du bestemmer deg. Da kan du godt være helt åpen om at du sammenligner ulike tilbud, slik at verkstedene vet at de konkurrerer om pris. På den måten kan du kanskje spare noen hundrelapper.
Pass på at du får pristilbudet i skriftlig form, og at det er snakk om en fastpris. På den måten slipper du sannsynligvis konflikter i etterkant av kontrollen, dersom det for eksempel viser seg at verkstedet har brukt lengre tid enn antatt. Hvis dere har en avtale om fastpris, er dette bindende for begge parter, uavhengig av hvor lang tid arbeidet tok, og det er definitivt en fordel at denne avtalen er gjort skriftlig.
Prisen vil variere med både størrelse på kjøretøyet og hva slags kjøretøy det er snakk om, konkurransen mellom verkstedene og hvilken region du befinner deg i, samt ditt eksisterende kundeforhold til verkstedet.
Verkstedene bestemmer helt selv hvilken pris de tar for EU-kontroll, og mange verksteder lokker med lave priser. Viktigere enn prisen for EU-kontrollen er imidlertid kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Selv om bilen din har blitt EU-godkjent, kan den fortsatt bli kontrollert langs veien, og det er til syvende og sist ditt eget ansvar at bilen møter myndighetenes forskrifter.
I tillegg finnes det flere eksempler på verksteder som tilbyr seg å utbedre feil og mangler som i virkeligheten ikke trenger å fikses. Derfor er det viktig at du er kritisk når du velger verksted, og ikke bare går etter den billigste prisen. I verste fall kan det vise seg å bli en dyr affære dersom du i ettertid blir tatt med mangler du ikke visste om, eller om du betaler verkstedet for å reparere på en bil som egentlig ikke trenger det.
Forhør deg med venner og bekjente, og gjør grundige undersøkelser dersom du får et tilbud som virker for godt til å være sant. Som et minimum må verkstedet være godkjent av Statens vegvesen. Noen av de mest kjente aktørene som tilbyr EU-kontroll er Mekonomen, NAF, Snapdrive og Meca.
Det finnes en del ting du kan gjøre selv før EU-kontrollen for å slippe unna billigst mulig, og for å unngå at unødvendig feil som er enkle å fikse gjør at du ikke får kjøretøyet EU-godkjent.
Enkel huskeliste før EU-kontroll:
Senere i artikkelen har vi samlet en større oversikt over eventuelle feil og mangler du kan undersøke på forhånd.
Du burde sjekke og forstå kontrollseddelen, uavhengig av om kjøretøyet ditt ble EU-godkjent eller ikke. Hvis kjøretøyet ikke har påvist mangler, eller bare fikk mangler med kode 1, regnes det som godkjent. Likevel kan du med fordel gå gjennom kontrollseddelen og sjekke:
Selv om bilen blir EU-godkjent med mangler som har kode 1, burde du få disse manglene rettet opp så snart som mulig. Dette kan for eksempel være at vognkort, refleksvest eller varseltrekant mangler. Det er ikke krav om etterkontroll for feil og mangler med kode 1, men du kan fortsatt bli plukket ut til kontroll på veien, og da er det en fordel at du har utbedret feil og mangler som du har blitt gjort oppmerksom på.
Det finnes fem ulike kontrollpunkter som benyttes på seddelen:
Helt til slutt vil det bli summert hvor mange merknader det er med henholdsvis 1, 2 og 3, i tillegg til en liste over hvilke feil det gjelder.
Kontrollseddelen skal i alle tilfeller være maskinskrevet, da alle godkjente verksteder benytter et dataprogram fra Statens vegvesen. Får du en håndskrevet kontrollseddel burde du umiddelbart ta kontakt med Vegvesenet, da det er stor sjanse for at kontrollen ikke er registrert i kjøretøyregisteret, og du risikerer dermed å bli avskiltet.
Dersom kjøretøyet ikke består EU-kontrollen, er du pålagt å utbedre manglene og deretter bestille en etterkontroll av EU-kontrollen, slik at kjøretøyet kan bli godkjent innen en gitt frist. Mangler med kode 2 eller 3 vil si at kjøretøyet ikke er godkjent, og fristen for godkjenning vil mest sannsynlig være kortere enn den opprinnelige fristen du hadde. Hos Statens vegvesen kan du alltid sjekke din kontrollfrist ved hjelp av registreringsnummer.
Kode 2 vil si at det er en vurderingssak hvorvidt kjøretøyet er forsvarlig å bruke frem til feilen er rettet og kjøretøyet godkjent. Det kan for eksempel være at du har et bilbelte som ikke fungerer som det skal, eller vesentlig steinsprut på frontruta.
Kode 3 vil si at kjøretøyet har bruksforbud, og feilene må utbedres og kjøretøyet EU-godkjennes på etterkontroll før det kan brukes. Vanlige feil med kode 3 kan være feil på bremser eller med styringsmekanismen.
Dersom du ikke utbedrer feil og mangler innen fristen, har du ikke lov å benytte kjøretøyet. Dette er i seg selv ikke ulovlig, men bilen vil bli avskiltet. Hvis du ikke ønsker å utbedre manglene, kan du også selv avregistrere kjøretøyet og levere skiltene til en trafikkstasjon, du kan vrake bilen, eller du kan selge den. Det vil da bli kjøpers ansvar å få godkjent kjøretøyet på EU-kontroll, dersom det skal brukes.
Du har mulighet til å klage på utfallet av EU-kontrollen, og denne klagen skal rettes skriftlig til Statens vegvesen. Hvis du er det minste usikker på om bilverkstedet har gitt deg for mange, eller for få, merknader, anbefaler Vegvesenet at du sender inn en skriftlig klage for å få en ny vurdering. Klagen behandles av Tilsynsseksjonen i Statens Vegvesen. Det som da skjer er at Statens Vegvesen enten utfører en ny EU-kontroll på kjøretøyet, eller at kun enkelte punkter kontrolleres. Det er resultatet fra Vegvesenet som vil stå som gjeldende.
Hvis du skal klage på resultatet av EU-kontrollen burde du gjøre dette så raskt som mulig, og helst umiddelbart etter at kontrollen har funnet sted. Dersom det har gått lang tid, vil det være vanskelig for Tilsynsseksjonen å ta stilling til klagen.
En EU-kontroll trenger ikke å ta spesielt lang tid, og mange verksted tilbyr seg å gjennomføre kontrollen mens du venter. Da kan du få tilbud om både lesestoff, kaffe og gratis wi-fi, slik at ventetiden ikke føles så lang. Generelt må du regne med at kontrollen tar mellom 45 og 60 minutter, da det er ganske mange punkter som skal gjennomgås av verkstedet. Dersom bilen har mange feil, kan det potensielt også ta lengre tid.
For å spare tid på EU-kontrollen er det viktig at du gjør den så enkel som mulig, for eksempel ved å legge både vognkort, refleksvest og varseltrekant godt synlig når du leverer bilen. For deg som har elbil eller hybrid må du også legge ved en lød ladekabel, dersom dette fulgte med kjøretøyet. Rydd også bilen innvendig, slik at det er lett for kontrolløren å komme til der det er nødvendig.
Alle biler må jevnlig gjennom en EU-kontroll, og det er obligatorisk at bilen er EU-godkjent når den skal ferdes på offentlig vei. Dette skal sikre at kjøretøyet møter myndighetenes krav til trafikksikkerhet og miljøvennlighet, og hensikten med denne kontrollen er å fjerne uønskede kjøretøy fra bilparken.
For å kvalitetssikre denne kontrollen er det bare verksteder som er godkjent av Statens Vegvesen som kan utføre en periodisk kjøretøykontroll, eller EU-kontroll. Verkstedet bestemmer selv hvilke priser de ønsker å ta, men selve kontrollen skal følge et standardisert skjema og utføres på samme måte, uavhengig av hvilket verksted du velger.
For personbiler er regelen at kjøretøyet skal kontrolleres innen fire år etter førstegangsregistrering, og deretter hvert andre år, eller innen to år etter siste godkjent kontroll. Dette gjelder både personbiler og varebiler med en tillatt totalvekt på maks 7,5 tonn.
Kjøretøy på over 7,5 tonn skal på EU-kontroll innen to år etter første registrering, og deretter hvert år, eller innen ett etter siste godkjente kontroll. Dette gjelder blant annet personbil med tillatt totalvekt på over 7,5 tonn, buss, lastebil, taxi og ambulanse.
Såkalt bevaringsverdige kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal kontrolleres hvert femte år, dersom kjøretøyet er kontrollert og godkjent etter det fylte 30 år. Bevaringsverdig kjøretøy som er eldre enn 50 år er fritatt for EU-kontroll dersom kjøretøyet ble kontrollert og godkjent etter fylte 50 år.
Fra og med 1. oktober 2021 begynte kontrollordningen også å gjelde for traktorer som kan kjøre i hastighet på over 40 km/t, og som benytter offentlig vei. Det kan gjøres unntak for traktorer som bare unntaksvis kjører på offentlig vei, og som ellers brukes i primærnæring og på privat grunn og vei.
Det er viktig at disse fristene overholdes, da du risikerer at bilen blir avskiltet dersom du ikke forholder deg til riktig tidsfrist. Hvis du har tenkt til å bruke kjøretøyet, vil det være ulovlig dersom du ikke har fått det EU-godkjent innen fristen. Dersom du må kjøre til verkstedet eller kontrollorganet, krever det at du drar innom trafikkstasjonen og kjøper prøveskilt. Prøveskilt kan brukes når kjøretøy ikke har andre skilt og er avregistrert i kjøretøyregisteret.
Du kan få utsettelse grunnet alvorlig sykdom, men dette må dokumenteres med legeerklæring. Det er imidlertid ikke slik at du som eier er nødt til å møte til kontrollen, så du kan i verste fall få noen andre til å gjøre det for deg.
Det er viktig at du har nok tid til en eventuell etterkontroll, da du ikke får forskjøvet kontrollfristen selv om du ikke får kjøretøyet godkjent første gang. Det vil si at dersom du har EU-kontroll én uke før fristen utløper, og denne ikke blir godkjent, har du kun én uke på deg til å rette opp i feil og mangler, og få kjøretøyet på etterkontroll.
To måneder før den endelige fristen, kommer du til å få et brev fra Statens vegvesen om at fristen nærmer seg, og da er det absolutt på tide å gjennomføre kontrollen. NAF tilbyr også en gratis varslingstjeneste som sier ifra opptil tre måneder før fristen.
Det er flere ting du kan gjøre for å forberede deg til EU-kontrollen, og som kan gjøre at du unngår unødvendige anmerkninger. En lett undersøkelse av bilen på forhånd krever ikke nødvendigvis så mye kunnskap, det viktigste er nok å vite hva du burde sjekke og hva du skal se etter.
Dette er ikke et uttømmende oversikt over hva som blir undersøkt på EU-kontroll, og det kan fortsatt være at verkstedet finner feil og mangler ved kjøretøyet. På EU-kontroll er det rundt 150 punkter som blir gjennomgått, og litt færre dersom du har en eldre bil. Disse er fordelt på ti ulike kategorier.
Identitet viser til at bilens vognkort, registreringsnummer og understellsnummer samsvarer med hverandre. Så lenge du ikke bevisst har flyttet skilter eller understellsnummer til en annen bil, som selvsagt er ulovlig, trenger du ikke å bekymre deg for denne delen av kontrollen.
Bremseanlegget er noe av det aller viktigste på bilen, og her er det mye du kan undersøke på forhånd. En rent fysisk test av bremsene kan utføres på en øde vei, der du kan sjekke om det er ujevnt på noen av sidene, og om bremsepedalen går for langt inn. I tillegg kan du sjekke bremseklossene for å forsikre deg som at det er tilstrekkelig med bremsebelegg, og sjekk om bremseskivene er nevneverdig slitt eller rustet.
Styringen på bilen kan du ikke gjøre så mye med selv, men “klakkelyder” i systemet og mye dødgang på rattet er et dårlig tegn, og vil sannsynligvis måtte utbedres etter EU-kontrollen.
Sikten til kjøretøyet er relativt lett å kontrollere selv, og innebærer at speil og vinduer burde være rene og uten vesentlige skader i synsfeltet. Vindusviskerne og mekanismen for spylervæske skal fungere på en hensiktsmessig måte.
Lys og elektrisitet er også et område der du kan sjekke mye selv. Sett på alle lysene og ta deg en runde for å se om de fungerer som de skal. Dette inkluderer skiltlys, blinklys, ryggelys og bremselys. Både pærer og sikringer kan være synderen dersom noen av lysene ikke fungerer.
Hjulsystemet ligger det litt mer arbeid i å sjekke, men det er fortsatt ikke noe som nødvendigvis krever mye kunnskap. Se over støtdempere, fjærer, dekk og felger for synlige skader og grov slitasje. Støtdemperne sjekker du med å vugge på bilen og se om den gynger videre etterpå. Fjærene skal være hele, og må byttes dersom du oppdager brudd. Dekkene skal ha jevn slitasje, og felgene burde være uten store skader og bulker. I tillegg burde du sjekke at alle hjulboltene er stramme og på plass.
Bærende konstruksjon, karosseri og påbygg er en stor kategori der du kan sjekke en del selv. Se etter skader, hull og rust på viktige områder på bilen, som eksosanlegg, drivstofftank og rør. Kontroller også at alle seter, dører og bagasjerom fungerer som de skal.
Annet utstyr viser til blant annet bilbelter som skal være funksjonelle og trygge, at låser og tyverisikring er på plass, samt at speedometer og varsellamper som indikerer feil fungerer. I tillegg er det påbudt å ha varseltrekant og refleksvest i bilen til enhver tid. Det er ikke nødvendig å ha med både vinterdekk og sommerdekk til kontrollen. Bare det hjulsettet som sitter på bilen skal kontrolleres.
Miljø er en kategori som det er vanskelig å påvirke i forkant av EU-kontrollen. Her måles støy og utslipp ved hjelp av måleinstrumenter, og du får resultatet oppført på kontrollseddelen.
Forevisning for trafikkstasjon er det siste punktet på kontrollseddelen, og her er det avmerket dersom du har anmerkninger som krever at bilen må vises til en trafikkstasjon for etterkontroll. Dette kan ofte skyldes at bilen er modifisert på en eller annen måte, eller at den bruker ekstradeler som ikke er originaldeler.
Som du ser vil en EU-kontroll være relativt omfattende, og dette er som nevnt ikke en uttømmende oversikt over punkter som verkstedet sjekker. Du stiller imidlertid mer forberedt dersom du vet så mye som mulig om hva som allerede er utbedret med bilen før EU-kontrollen. Få verkstedet til å gå igjennom alle feilene de har markert sammen med deg etter kontrollen, slik at du er helt sikker på at de ikke har gjort feil. Hvis de tilbyr seg å bytte bremseklosser, selv om du vet at bremseklossene ble byttet for to uker siden, kan du med fordel kreve en detaljert gjennomgang av hele EU-kontrollen.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg