Lurer du på hva Ford service koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på Ford service, inkludert hva som påvirker prisen, hva som er inkludert i prisen, hvorvidt du bør bruke merkeverksted eller ikke, hva som skiller Ford fra andre bilmerker og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
De fleste bileiere leverer bilen til service, sender en stille bønn til motorgudene og håper at regningen ikke torpederer familiebudsjett og ferieplaner. For bil er er en av de største utgiftspostene for de fleste norske husholdninger, som regel nummer to på listen etter huslånet.
Går du inn på en bilkostnadskalkulator på nettet, kan du fint regne deg frem til både dyrere og rimeligere bilhold. Som Ford-eier kan du befinne deg både lavt og godt over middels på kostnadsskalaen. Ford er nemlig et midt på treet-merke prismessig. Og skulle du være en av de heldige som har en ny Ford Mustang i garasjen, vel da har du sannsynligvis råd til servicen også.
Poenget er uansett: Enten du kjører en Fiesta eller en Mustang - bil koster gjerne mye mer enn vi liker å tenke på. Og utgifter til service er en av de store kostnadene.
Det kan derfor være smart å bruke noen minutter på å vurdere om det lønner seg å følge det anbefalte serviceprogrammet. For svaret er kanskje ikke så åpenbart som man kanskje skulle tro.
Men først: Hva innebærer egentlig service? Og hvorfor bør du få den utført? Rent utover at det er anbefalt?
Bilservice er planlagt vedlikehold som utføres på bilen for at den skal bevare sine egenskaper, ytelse og verdi. Ofte brukes begrepene kilometerservice eller intervallservice siden tidspunktene for servicen bestemmes ut i fra antall kjørte kilometer eller datoen for når bilen har “bursdag”, alt etter hva som kommer først.
Verkstedet utfører servicen ut ifra de spesifikke anbefalingene fra Ford for den aktuelle modellen. Mekanikeren sjekker da bestemte kontrollpunkter på bilen din, for eksempel bremseklosser, dekk, lys, hjulstilling, og eventuelle ytre skader på understell eller karosseri. Oljeskift og bytte av oljefiltre er også et vanlig punkt.
Ofte er annenhver service stor og liten, noe som gjenspeiles i prisen.
Det korte svaret er nei. Når du signerer kjøpekontrakten for bilen vil forhandleren selvsagt helst sluse deg inn i sitt system i håp om å ha deg som verkstedkunde de neste årene. Og mange velger å være lojale mot merkeverkstedet siden det føles trygt og kanskje også lettvint og lojalt.
Noen frykter også at garantien ikke vil være gyldig hvis de får service eller reparasjoner utført på et uavhengig verksted - altså et verksted som ikke bare reparerer Ford, men alle bilmerker.
I 2013 avklarte Konkurransetilsynet etter initiativ fra NAF og andre, at alle bileiere står fritt til å velge verksted uten at det skal få negative konsekvenser for bilens fabrikkgaranti.
Bilfabrikantene og importørene har dermed ingen saklig grunn til å avslå garantikrav hvis du har fått service eller utført reparasjoner på bilen din på et uavhengig verksted som Mekonomen, Snap Drive eller tilsvarende. Du kan til og med bruke uoriginale reservedeler. Det forutsetter imidlertid at delene er av like god kvalitet som Fords egne deler og at dette kan dokumenteres. Selve arbeidet på bilen må også utføres i henhold til Fords retningslinjer.
Velger du å gjøre servicen eller få utført annet verkstedsarbeid enn Fords eget merkeverksted, så pass på at du får god dokumentasjon både på arbeidet og delene som er brukt. Verkstedet må også være offentlig godkjent. Passer du på dette, trenger du altså ikke bekymre deg for garantien.
Hvis du kun ønsker å få utført hjulskift eller bilpleie, som for eksempel vask eller reparasjon av småskader, og du benytter deg av en annen virksomhet enn et Ford-verksted eller et annet godkjent verksted, må du fra 1. juli 2022 sjekke at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Da blir det nemlig ulovlig å selge slike tjenester uten en godkjenning, og det blir da også ulovlig å kjøpe slike tjenester. Du kan lese mer om disse endringene i forskrift om offentlig godkjenning av virksomheter som tilbyr bilpleie, hjulskift og hjullagring, og om kjøp av slike tjenester.
Hva du må betale avhenger av en rekke faktorer, som bilmodellen, motortype, årsmodell og om den skal på en stor eller liten service.
Har du en ti år gammel Ford Focus som skal på 40.000 kilometers service, må du regne med å betale mellom 4.000 og 7.000 kroner. Da er ikke eventuelle reparasjoner eller deler inkludert, kun selve servicen.
Kjører du en Mondeo med 60.000 kilometer bak seg, kan servicen koste et sted mellom 5.000 og 8.000 kroner.
Dette er kun typiske priser, du kan finne dyrere verksteder og billigere. Prisen kan også variere en del etter hvor du bor i landet. Prisen på Ford service ligger tradisjonelt omtrent midt på treet sammenlignet med andre merker.
Selv om servicen følger et standardisert opplegg og skal utføres likt, enten du benytter deg av et Ford-verksted eller et frittstående verksted, så kan altså prisen variere ganske mye. For en vanlig 40.000 kilometers service kan forskjellen mellom dyreste og rimeligste verksted være opp mot 80 - 90%. Det må sies være ganske ekstremt, men det er ingenting som tyder på at Ford skiller seg ut i så måte - det er slik for de fleste biler. Men for å se det positive: For den bevisste bileier betyr det at det er tusenlapper å spare.
Det lønner seg med andre ord å sjekke prisen hos flere verksteder, slik at du kan sammenligne prisene. Du kan enten hente inn tilbud fra ulike verksteder selv, eller benytte deg av et anbudsfirma som henter tilbud for deg. Du kan for eksempel få flere uforpliktende tilbud via vår gratis anbudstjeneste her på Bilsmart.
Ford ble grunnlagt av Henry Ford helt tilbake i 1903 og er et av verdens største bilkonsern med en historie som bare kan matches av Mercedes og noen få andre. Men mens sistnevnte merke gjerne forbindes med luksus, var og er Ford et bilmerke for folk flest.
Selv om ikke Henry Ford oppfant verken bilen eller samlebåndet (som mange tror), så var det langt på vei hans fortjeneste at bilen ble tilgjengelig for vanlige mennesker både på det amerikanske kontinentet og i Europa.
Ingen vet nøyaktig når den første Forden kom til Norge, men vi vet at i 1912 deltok en viss generalkonsul A.M. Gjestvang i det som regnes som Norges første billøp, “Isracet Paa Bundefjorden”. Det er ganske betegnende. Ford var altså allerede fra starten av forbundet med sport, konkurranse og kjøreglede, tradisjoner merket fortsatt forbindes med.
Ellers er det få andre bilmerker som kan skryte av samme allsidighet og bredde. Merket har i mange tiår vært populært blant unge og mekkeglade bilentusiaster. Samtidig har Ford Mondeo i mange år vært en av Norges mest populære firmabiler, og Ford Transit en av de mest solgte yrkesbilene gjennom mange tiår.
Legg så til at du kan få både europeiske og amerikanske Forder, alt fra økonomiske småbiler til snusfornuftige 7-setere og legendariske råskinn som Ford Mustang, så snakker vi om et sortiment som er ganske unikt.
Som et stort merke har Ford forhandlere og verksteder over hele landet.
Servicen følger en sjekkliste som er spesifikk for den servicen bilen er inne på. Skal du på førstegangsservice, er denne noe annerledes enn for eksempel en service etter 20 eller 40.000 kilometer. Mange sjekkpunkter går likevel igjen.
Noen vanlige punkter er:
De fleste bileiere, uansett bilmerke, velger å følge det anbefalte serviceopplegget de første årene, særlig innenfor garantiperioden. Når denne opphører - for Ford etter 5 år eller 100.000 kjørte kilometer - velger flere å hoppe over servicer.
Man er da over i en fase hvor nybil-forelskelsen er på vei til å bli et falmende minne og de første små ripene i lakken har kanskje dukket opp. Det hjelper heller ikke at det har kommet nye og lekrere modeller på veien. Og når innkallingen til service dukker opp i mailboksen tenker man kanskje: Er det virkelig verdt å spandere tusenvis av kroner på en bil som har mistet tre fjerdedeler av sin verdi?
Svaret er ikke gitt. Ja, det lønner seg å ta vare på bilen, og hvis du vurderer å selge den, er huller i serviceheftet - bilens CV - definitivt noe du bør unngå. Samtidig kommer man etterhvert til et punkt der lønnsomheten i å følge serviceprogrammet blir høyst tvilsom.
Dette har også Ford-importøren skjønt, og de har derfor begynt å tilby “skreddersydde serviceopplegg for eldre biler.” Det vil si biler som er 6 år eller eldre. Det vil i praksis si en forenklet service der man kun sjekker de viktigste tingene visuelt. Selv om det ikke er en fullverdig service, vil man likevel kunne avdekke feil som er kritisk for sikkerhet og driftssikkerhet.
Prisen på en slik bruktbilservice ligger mellom 3.000 og 3.500 kroner. Med andre ord mer eller mindre halv pris av vanlig service.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg