Lurer du på hva hjullager koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på hjullager, inkludert hva det er, hva det koster å bytte hjullager, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Enten du vil bytte hjullager på verksted eller velger å gjøre det hjemme i garasjen, kan denne artikkelen være til hjelp. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Et hjullager er enkelt forklart et sett med stålballer som holdes sammen av en stålring. Hvert hjul på bilen har et eget hjullager som skal sikre god kjørekomfort og sikkerhet, ved å sørge for at hjulet roterer så fritt som mulig. Siden hjullageret blir utsatt for store påkjenninger uansett hvordan du kjører, regnes det som en slitedel som før eller senere må byttes ut. Vanligvis burde hjullageret byttes etter 130 - 190.000 driftskilometer, avhengig av hvor fort det oppstår slitasje.
Defekt hjullager er altså en veldig vanlig feil på flere ulike bilmodeller, og både kjørestil og kjøreforhold vil påvirke hvor lenge hjullagrene varer. Dårlige veier vil for eksempel føre til en høyere belastning på komponentene, slik at de kan ende opp med sprekker eller hakk. Andre årsaker kan være mangel på smøremiddel, møkk og vann i lageret, feil montering eller dårlig kvalitet på den aktuelle delen.
Heldigvis er det en feil som er ganske lett å fikse, og for å forebygge følgefeil og opprettholde bilens trafikksikkerhet anbefaler vi at du bytter hjullager så snart som mulig, dersom du oppdager feil. Du må også være oppmerksom på at ulydene kan skyldes andre typer feil, som for eksempel slitte bremseklosser. Få et verksted eller noen andre som har peiling på bil til å se på det dersom du er usikker, slik at du ikke ender opp med å bytte ut feil del.
Det er ikke alltid like lett å oppdage slitasje på hjullageret, stort sett blir det ikke oppdaget før bilen nærmest høres ut som et lokomotiv. Spesielt i svinger kan det komme en del støy. Hvis du sitter i bilen og tenker "bilen lager lyd når jeg svinger", er det en stor sannsynlighet for at det er snakk om et defekt hjullager. Generelt bør du være oppmerksom hvis det kommer lyd fra hjulene under kjøring. Dette er de klareste tegnene på at hjullageret er slitt på ett eller flere hjul:
Støyen endrer seg med hastigheten og rotasjonen av hjulet. Det er dette som menes med at bilen høres ut som et lokomotiv. I begynnelsen er det bar hørbart utenfor bilen, og når du hører det godt mens du sitter i bilen, er det på høy tid å sjekke hva som er galt.
Støyen endrer seg i svinger. Svinger du til høyre fører det til et økt press på venstre hjullager, og omvendt. Lytt derfor godt etter endring i ulyder når du svinger slik at du lettere kan finne ut hvilken side det er snakk om.
Hjulet kan kjennes litt løst ut. Dette er ikke til å spøke med, da hjulet i verste fall kan falle av eller låse seg fullstendig, slik at du ender opp med en bråstopp.
Andre symptomer som kan være vanskeligere å oppdage er:
Hvis du planlegger å bytte hjullager på verksted må du regne med minimum 3.000 - 4.000 kroner, inkludert nye hjullager, for ett hjul. Det er stort sett ikke snakk om fastpris for bytte av hjullager, så beregningen gjøres basert på antall timer det tar å bytte hjullager, samt prisen for delene som er nødvendig.
Selv om det kan være vanskelig for verkstedet å beregne nøyaktig pris på forhånd, kan du med fordel be om et prisoverslag fra ulike verksteder i ditt nærområde. Det kan være relativt store forskjeller i timeprisen, og dette kan ha mye å si for den endelige summen du må betale. Du kan også få uforpliktende pristilbud fra flere verksteder via vår gratistjeneste her på Bilsmart.
Det er relativt enkelt å skifte hjullager selv hjemme i garasjen, dersom du vil spare litt penger. Prisen for delene du trenger er ikke nødvendigvis avskrekkende, og selve reparasjonen burde være unnagjort på et par timer. Det kreves litt utstyr og verktøy for å bytte hjullager, men dersom du mangler noe, er det ofte mulig å få lånt utstyr av en venn eller et familiemedlem.
Mange velger å importere deler fra utlandet, da dette som oftest vil være billigere enn å kjøpe deler i Norge. Hvis du vurderer dette må du imidlertid være oppmerksom på at det du kjøper ofte ikke vil være originaldeler. Tenk alltid sikkerhet først, og vær kritisk når du handler bildeler fra utenlandske nettbutikker. Du må også ta høyde for at du kan få levert feil del, og at frakten kan ta lang tid. Så dersom du har det travelt med å reparere bilen, vil det kanskje være et bedre alternativ å kjøpe deler fra en norsk forhandler.
Selve hjullageret koster fra rundt 500 kroner og oppover, og kan bli kostende så mye som 6.000 - 7.000 kroner. Dette er da fra norske forhandlere. Siden du er avhengig av å kjøpe et hjullager som passer til akkurat din bil, kan du ikke uten videre gå for det billigste alternativet. I mange nettbutikker kan du søke etter riktig del ved hjelp av registreringsnummeret ditt.
Det er mange ting som vil påvirke prisen for å bytte hjullager på verksted, og det er i de aller fleste tilfeller snakk om faktorer du i liten grad kan styre selv. De største faktorene er:
Ofte vil mindre, lokale verksteder kunne gi deg en bedre pris enn de typiske merkeverkstedene eller kjedeverkstedene, i tillegg til at de kanskje lar deg ta med egen deler for montering. Da kan du fort ende opp med å spare noen tusenlapper.
Siden det er mange ulike faktorer som påvirker prisen for bytte av hjullager, opererer ikke verkstedene med fastpris for denne tjenesten. Prisene ligger dermed ikke offentlig tilgjengelig. Dersom du ønsker å sammenligne priser fra flere verksteder, vil vi derfor anbefale at du sender en forespørsel til verkstedene i ditt nærområde. En slik forespørsel kan du også enkelt sende via vår gratistjeneste her på Bilsmart.
I prisforespørsler til verksteder, bør du generelt ta med:
Dersom du har fått tak i deler på egenhånd og bare trenger verkstedet til å montere, burde du opplyse om dette når du sender forespørsel. Det ikke er alle verksteder som godtar at du har med egne deler, da det kan skape problemer med garanti og reklamasjon. Verkstedene vil ofte si at de ikke kan garantere for kvaliteten på delene du har kjøpt selv, i tillegg til at de selvsagt tjener mindre når delene blir kjøpt andre steder.
Som tidligere nevnt er det relativt lett å bytte hjullager hjemme dersom du er litt praktisk anlagt, og da får du det gjort mye billigere enn hvis et verksted tar jobben for deg. Du får kjøpt deler som passer til de aller fleste bilmodeller, og i flere nettbutikker kan du bruke registreringsnummeret til bilen når du leter etter deler, slik at du er sikker på at du får kjøpt riktig del.
Dette er det du trenger for å bytte hjullager hjemme i garasjen:
Det trengs altså en del utstyr for å bytte hjullager, og hvis du ikke har alt tilgjengelig anbefaler vi at du hører litt med venner og familie om de har utstyr du kan låne. Dette er også relativt tungt arbeid med deler som sitter godt fast, og som må festes godt når de monteres tilbake på plass.
Hvis du bestemmer deg for å bytte hjullager på egen hånd, er det viktig å sette sikkerheten til både deg og bilen din høyt. Bruk gjerne hjulstopper for å unngå at bilen triller, og pass på at du bruker godkjente støttebukker, slik at bilen ikke bare står på jekken.
Det er også viktig å huske at det kan være litt ulik fremgangsmåte for ulike biler. Det kan derfor være en fordel å merke alle delene du skrur ut med tall eller bokstaver. På den måten er det lettere å holde oversikt over hvilke deler du har og i hvilken rekkefølge de burde monteres tilbake på bilen.
Nedenfor følger en enkel fremgangsmåte for å bytte hjullager på bilen. Hvis du er usikker på noen av stegene anbefaler vi at du spør en bilkyndig venn eller et familiemedlem om å hjelpe deg. Det finnes også videoer for bestemte bilmerker der du får en detaljert gjennomgang av hvordan det skal gjøres.
Jekk opp bilen og sett den på godkjente støttebukker. Selv om jekken skal tåle bilens tyngde burde du ikke la den stå bare på jekken, da dette er mer risikabelt for deg om du skal under bilen.
Skru av hjulet. Bruk rustfjerner på boltene dersom de sitter godt fast, slik at du ikke ødelegger gjengene på bolthodene. Hvis det viser seg at boltene er svært rustet eller skadet burde du bytte de ut med noen nye.
Demonter bremsecaliperen og bremseskiven. Merk delene med tall eller bokstaver slik at du er sikker på at du får montert dem tilbake i riktig rekkefølge. Ta gjerne bilder med smarttelefonen din i tillegg.
Ta av støvkoppen. Hvis den sitter godt fast kan du bruke hammer og meisel, men vær forsiktig så du ikke ødelegger noe.
Bruk en unbrako for å skru løs navbolten. Denne sitter vanligvis godt fast, så du kan godt bruke latmannsarm til denne jobben.
Ta av det gamle hjullageret, og sjekke samtidig om hjulspindelet er uskadet.
Monter nytt hjullager med ny navbolt. Pass på at det er riktig hjullager og riktig navbolt for din bil.
Bruk momentnøkkel til å skru fast boltene, og monter støvkoppen. Deretter burde du påføre monteringspasta innerst på navet før du monterer bremseskive og bremsecaliper tilbake på plass.
Ta en prøvetur når du er ferdig slik at du får sjekket om alt fungerer som det skal, og ulydene er borte.
Det mange ofte lurer på er hvor lenge man kan kjøre rundt med et defekt hjullager før det går utover trafikksikkerheten. Siden bilen tilsynelatende fungerer helt greit selv med slitte hjullager, er det fort gjort å tenke at det kanskje ikke er så farlig, men det er flere grunner til at denne feilen burde utbedres så snart som mulig.
For det første risikerer du at hjulet plutselig stopper, og dette er åpenbart fryktelig trafikkfarlig. Se for deg at det venstre framhjulet bråstopper når bilen kjører i 80 kilometer i timen. I verste fall risikerer du at hele hjulet faller av. Det innebærer høy risiko for både deg og dine medtrafikanter, og i tillegg vil det sørge for en langt dyrere verkstedregning.
For det andre vil slitte hjullager føre til slitasje på bremseskivene. Når lageret ikke klarer å holde hjulene rett i svingene, fører det til en belastning på bremseskivene. Hvis disse blir skeivslitte, ender du opp med å måtte bytte både bremseskiver og hjullager.
For det tredje vil et defekt hjullager forårsake en del bråk. Det er ikke nødvendigvis farlig at hjullageret gir fra seg litt ulyder, men støyen kan fort bli verre og mer forstyrrende. I tillegg vil det føre til dårligere kjørekomfort jo lengre du venter med å bytte ut de defekte delene.
Om du velger ta reparasjonen på egen hånd eller om du sender bilen på verksted er opp til deg. Det viktigste er at du ikke ignorerer symptomene på slitasje og satser på at det går bra.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg