Lurer du på hva skifte av frontrute koster? Her forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen for skifte av frontrute, inkludert hva som påvirker prisen, prisforskjeller, hvilken betydning forsikring har for prisen, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Steinsprut er et vanlig problem for norske bileiere. Særlig gjelder det i vårsesongen, når snøen har smeltet og småsteiner i veien treffer frontruten. Ofte setter småstein seg fast i bildekkets mønster, før steinen blir kastet opp i luften og treffer en annen bil. Dette resulterer så i steinsprut. Bare i 2021 måtte nesten 250.000 nordmenn reparere eller skifte ut frontruten, og dette koster forsikringsselskapene dyrt. Likevel er det ikke alltid lett å vite om hele frontruten må byttes ut, eller om det er mulig å reparere den i stedet.
Noen ganger slipper man å måtte skifte hele frontruten, dersom man er raskt ute med å teipe området hvor det har kommet steinsprut, for så å få den reparert hos et bilverksted. Hvis skaden derimot begynner å forårsake større sprekker eller blir forurenset, må hele frontruten byttes.
Det er mulig å reparere frontruten hvis skaden ikke er lengre enn 6 centimeter i diameter og dersom skaden oppstår mer enn 3 centimeter fra kanten av ruten. Hvis frontruten har mer enn 3 skader fra steinsprut, bør den også byttes ut.
Det lønner seg alltid å prøve å få reparert skaden så raskt som mulig. Hvis skaden forblir ubehandlet, vil det kunne føre til større sprekker, og en mer kostbar utskifting av frontruten vil være nødvendig. Hvis du venter for lenge med å reparere steinspruten, kan også selve reparasjonen blir dyrere, forutsatt at skadeomfanget øker etterhvert som tiden går. Hvis du er i tide til å få frontruten reparert, vil ruten bli like sterk som før, selv om skaden ikke blir helt usynlig. Resultatet vil også variere noe ut ifra hvor gammel skaden på frontruten er.
Den viktigste grunnen til å reparere steinsprut så fort som mulig er imidlertid knyttet til bilens sikkerhet. En bil med steinsprut og eventuelle sprekker i frontruten, har økt risiko for å sprekke helt. En frontrute med mye steinsprut og større sprekker vil dessuten kunne hindre god sikt. Særlig viktig er dette på kvelds- og nattestid, når vi har behov for maksimal sikt.
Gjennomsnittlig pris:
Det å skifte frontrute er ikke billig, og variasjonen i priser kan være stor, noe som skyldes at frontruter i dag er fulle av teknologi med en rekke ulike funksjoner. Reparasjon av steinsprut koster vanligvis ikke mer enn 600 til 700 kroner, mens prisen for å skifte ut frontrute kan koste alt fra mellom 5.000 kroner og helt opp mot 50.000 kroner på de aller dyreste modellene. Derfor er det vanskelig å si på forhånd hvor mye det vil koste å skifte frontrute på din bil, men gjennomsnittsprisen ligger i dag et sted mellom 10.000 og 12.000 kroner.
Forsikring med kasko eller delkasko:
Har du forsikring med kasko eller delkasko, slipper du imidlertid å betale for reparasjon av steinsprutskade, da dette dekkes av forsikringsselskapet. Med kasko eller delkasko trenger du dessuten bare å betale egenandel for skifte av frontrute, og egenandelen er vanligvis ikke på mer enn 2.000 kroner, selv om det finnes små forskjeller fra det ene forsikringsselskapet til det andre. Verkstedet vil vanligvis hjelpe deg i kontakt med forsikringsselskapet. Det er selvsagt mulig å skifte frontrute uten forsikring også, men da må du betale hele prisen selv. Prisen vil da avhenge av en rekke ulike prisfaktorer.
Valg av verksted:
Valg av verksted er også viktig når du skal skifte frontrute. Dette valget vil avhenge av hvilken bil og modell du har. Stadig flere biler har frontruter med avansert sikkerhetsutstyr og teknologi, som radar, nødbremsassistent, fotgjengergjenkjenning osv. Derfor kreves det rett kalibrering med originalt kalibreringsutstyr når ruten skal byttes. I slike tilfeller kan det være lurt å velge et anerkjent merkeverksted.
Hvorfor er reparasjon gratis med forsikring?
For deg som bileier, vil forsikring vanligvis være den viktigste prisfaktoren. Som nevnt over, får du reparert steinsprutskader gratis med forsikring, og skifte av frontrute koster som regel ikke mer enn 2.000 kroner. Reparasjon av steinsprutskader er gratis fordi dette er å anse som forebyggende arbeid. Det blir billigere både for deg og forsikringsselskapene dersom steinsprutskaden kan repareres, slik at det skaden ikke utvikler seg til større sprekker som fører til at hele frontruten må byttes ut. Du betaler ingen egenandel når du skal reparere steinsprutskader, men ofte er erstatningen begrenset til 600-700 kroner.
Har ulike typer bilglass noe å si for prisen?
En annen viktig prisfaktor handler om skadeomfanget. Dersom steinsprutskaden er lengre enn 6 cm, ligger for nær kanten av vinduet (inntil 3 cm fra kanten), eller hvis det er mer enn tre steinsprutskader, så må hele frontruten byttes ut, og dette koster mye mer enn å reparere. Når en skal bytte frontrute, vil prisene variere i stor grad. Noen bilmerker og modeller har mer kostbare frontruter enn andre, så prisen for bytte av frontrute vil variere i hvert tilfelle. For å vite hvor mye det vil koste å bytte frontrute på din bil, bør du kontakte verksteder og forhøre deg om pris. Du må også forsikre deg om at det aktuelle verkstedet har originaldelene som trengs til din bil.
Hvorfor er frontruter dyrere nå enn før?
Frontruter i dag koster mer enn de gjorde før, fordi frontruten på biler som produseres i dag ikke bare er et vindu, men faktisk har flere ulike funksjoner. Det er særlig de dyre modellene som kan ha mye ekstra i glassrutene. Dette kan være fotgjengergjenkjenning, head-up display, filvarsler, varmetråder, nødbremsassistent, farge i bilglasset og forskjellige sensorer. Den slags utstyr koster mye, og jobben med å montere en slik frontrute er heller ikke lett. For at alt skal fungerer optimalt, kreves det at sensorer, kamera og annen teknologi kalibreres riktig ved skifte av frontruten. Derfor er det store prisforskjeller fra den ene modellen til den andre.
Ifølge Gjensidige er det store prisforskjeller på skifte av frontrute mellom ulike biler og modeller. I følge deres statistikker koster det i gjennomsnitt 25.000 kroner å skifte frontrute på en Tesla Model X, mens tilsvarende pris for en VW Golf kun ligger på rundt 8.000 kroner. Dette skyldes at Tesla Model X har en frontrute som er full av teknologisk utstyr, i tillegg til at frontruten går over taket, slik at prosessen med å skifte rute blir mer komplisert, tidkrevende og derav mer kostbart.
Skal du skifte frontrute på en Mitsubishi Outlander PHEV, koster det i gjennomsnitt 22.000 kroner, mens på enkelte modeller av Bentley kan det koste så mye som 50.000 kroner å skifte frontrute. Dette illustrer de store prisforskjellene for skifte av frontrute mellom ulike biler og modeller.
Prisene nevnt ovenfor er bare gjennomsnittspriser. Noen ganger kan det koste både mer og mindre enn disse. Eksempelvis kan prisen på bytte av frontrute på en Outlander komme helt opp i 30.000 og noen ganger så høyt som 35.000 kroner. På Outlanderen koster frontruten i seg selv 20.000 kroner pluss moms. I tillegg kommer prisen for montering og skifte av gummilister. Gummilistene koster i seg selv i underkant av 3.000 kroner og monteringsjobben ligger vanligvis også på rundt 3.000 kroner.
Prisene for skifte av frontrute på Outlander og Bentley er imidlertid ikke representative for de fleste bilmodeller. For de fleste andre bilmodeller koster det rundt 10.000 kroner å skifte frontrute, mens på premiumbiler vil prisen kunne komme opp i 13.000 til 14.000 kroner. En av grunnene til at det koster så mye å skifte frontrute på Outlander, er at man kun kan bruke det originale glasset.
Har du kasko eller delkasko, trenger du imidlertid ikke å forholde deg til så høye priser, da du kun skal betale egenandelen. Men de høye prisene på enkelte modeller kan imidlertid føre til at forsikringsselskapene begynner å ta høyere pris på forsikring for enkelte type biler, da skader på frontrute er en type skade som forekommer ofte.
Kan jeg reparere steinsprutskader selv?
Som regel er det lite du kan gjøre selv hvis frontruta må byttes. Hvis du kun har behov for å reparere steinsprutskader, det vil si hvis det ikke er behov for å skifte frontrute, så er det mulig å gjøre selv med ulike glassreparasjonssett, men dette er likevel unødvendig, da det er rimeligere å få en profesjonell til å gjøre det gratis på forsikringen. Ikke bare kan du få reparert steinsprutskader uten kostnad, men også uten bonustap, så lenge bilforsikringen omfatter kasko eller delkasko.
Hvorfor må frontruten skiftes av fagfolk?
Hvis du må skifte frontruten, må dette gjøres av kompetente fagfolk. Frontruten er en viktig del av bilen og skal sørge for at du som fører har fri sikt til omgivelsene dine. Frontruten er limt fast i bilens karosseri og den er derfor også en viktig del av bilens bærende konstruksjon. Derfor er det særlig viktig at monteringsprosessen er svært grundig når en skal skifte frontrute, og monteringen må alltid skje i henhold til anvisninger fra bilprodusenten. Fronten skal i tillegg være et mothold for kollisjonsputen i bilen, og derfor er det svært viktig at det brukes riktig type lim med korrekt styrke. Ruten og limet må altså være den samme som på originalen for din bil.
Hvorfor er monteringen så komplisert?
Kalibreringen av sensorer, kameraer og førerassistentsystemer er også noe som kompliserer monteringsprosessen i en slik grad at jobben må håndteres av fagfolk. For at disse skal fungere optimalt må monteringen skje helt korrekt, og denne typen systemer er dessuten veldig sensitive for glasstykkelse og lysbryting. Kalibreringen må gjennomføres i henhold til spesifikasjoner og krav hos bilprodusenten, og med mindre du har kompetanse og erfaring på skifte av frontruter selv, må dette overlates til profesjonelle. Heldigvis trenger det ikke være kostbart å skifte frontrute, forutsatt at du har forsikring med kasko eller delkasko. Da betaler du bare en egenandel som vanligvis ikke overstiger 2.000 kroner.
Ingen bonustap ved bruk av forsikringen:
Dersom du må reparere steinsprut eller skifte frontruten, er det alltid verdt det. Steinsprut og andre skader på frontruten kan hindre fri sikt og utgjøre en fare for trafikksikkerheten. Siden det er gratis å reparere steinsprut, forutsatt at du har forsikring med kasko eller delkasko, er det ingen ulemper med å få dette reparert. Det samme gjelder hvis du må skifte frontrute. For det første er det farlig å kjøre rundt med en frontrute som må byttes, og for det andre er det svært rimelig så lenge du har forsikring med kasko eller delkasko. Da betaler du bare en relativt beskjeden egenandel og det påløper heller ikke noe bonustap.
Du slipper egenandel hvis du har egenandelsfordel:
Skulle du oppleve å få steinsprut, bør du sette en gjennomsiktig teip på skaden frem til du får fikset den. Skaden bør repareres så raskt som mulig, slik at du unngår at den utvikler seg enda mer og forårsaker enda større sprekker. Du kan ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å sjekke om din forsikring har noen begrensninger. Noen forsikringsselskaper har for eksempel en grense på 600 kroner når det gjelder reparasjoner av steinsprutskader. Hvis du må skifte hele frontruten, må du i utgangspunktet ut med en egenandel på ca. 2.000 kroner, men det finnes også bilforsikringer med utvidet dekning, og det kan hende du har opparbeidet egenandelsfordel slik at du slipper å betale egenandel.
Ikke ta det for gitt at frontruten må skiftes:
Når du ringer forsikringsselskapet, er det lurt å spørre om selskapet har preferanser eller partnere i forhold til hvem som gjennomfører reparasjonen. For eksempel har If skadeforsikring egne avtaler med store firmaer, og dette sikrer firmaene rettigheter til å reparere skaden på stedet og sende regning til forsikringsselskapet i etterkant. Noen firmaer er litt for glade i å skifte hele frontruten, selv når det ikke alltid er nødvendig. Derfor bør du forsikre deg om at det ikke er mulig å reparere skaden før du bestemmer deg for å skifte hele frontruten.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg