Lurer du på hva EU-kontroll hos Mekonomen koster? I Norge må alle biler på EU-kontroll hvert andre år. Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på EU-kontroll, inkludert hvilke faktorer som driver prisen opp eller ned, hva som er inkludert i prisen, hva som skiller Mekonomen fra andre verksted og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
I Norge må EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK) som det også kalles, gjennomføres hvert annet år på biler som veier opp til 3.500 kilo. Dette skal skje fra det fjerde året etter at bilen første gang ble registrert. For biler med mer enn 3.500 kilo i totalvekt kreves årlig sjekk fra og med to år etter at den ble registrert. EU-kontrollen kan utføres av bilverksteder som Statens vegvesen har godkjent, som igjen rapporterer til det sentrale kjøretøyregisteret. Kontrollen kan også foretas av Norges Automobil-Forbund (NAF). Mekonomen er et godkjent verksted, og kan trygt brukes for en EU-kontroll. Biler som er registrert før 1960 er ikke pålagt å få EU-godkjent bilen. Det er ulike frister for når EU-kontrollen skal gjennomføres på din bil. Om du er usikker på når bilen din må inn på EU-kontroll, kan du sjekke det hos Vegvesenet her.
Trafikksikkerhetsdel og miljødel: En EU-kontroll består av to deler. Den ene delen er en trafikksikkerhetsdel og den andre er en miljødel, og det er forskjellige ting som sjekkes i hver av delene. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser, mens i miljødelen måler verkstedet støy og avgasser. Det er flere ting du kan sjekke selv før du sender bilen din på EU-kontroll. Det vil for eksempel bli notert som mangler om sidespeilet har sprekker, om du har steinsprut, eller om hornet ikke fungerer, og dette er enkle ting å rette opp før kontrollen. Gjør du det, kan du spare både tid og penger.
150 kontrollpunkter: En EU-kontroll består nemlig av 150 kontrollpunkter, og blant disse er for eksempel også det å ha refleksvest i bilen inkludert. Det betyr at om du mangler refleksvest så blir det notert som en Kode 1-mangel. Kode 1-mangler betyr at du selv må ta ansvar for mangelen(e) og få de rettet opp så raskt som mulig. Finner verkstedet en Kode 2 mangel, må du selv vurdere om bilen er forsvarlig å bruke frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i en etterkontroll. Mangler med kode 2 kan for eksempel være steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte.
Det er først når vi kommer til mangler med kode 3 at du ikke kan bruke bilen igjen før manglene er rettet og godkjent på etterkontroll. Mangler med kode 3 vil typisk være trafikkfarlige feil på bremser eller styring. En EU-kontroll er ikke som en tilstandsrapport å regne, og en EU godkjent bil kan dermed ha diverse feil og mangler. Om du skal selge bilen din kan det lønne seg med en mer grundig gjennomgang av bilen på et verksted.
Økt pris etter innføring av nye regler: Verksteder tar forskjellige priser på EU-kontroll, da hvert verksted har lov til å bestemme prisene selv. Selv om selve kontrollen er pålagt og regulert av myndighetene, har de altså latt det være opp til hvert verksted å bestemme pris. Nye regler som skal gi bedre og grundigere EU-kontroller, ble innført i 2019 over hele landet. Den største endringen for bileierne er større fleksibilitet for når kontrollen kan gjennomføres, som for de fleste er en fordel. På den andre siden ble det innført flere endringer for verkstedene, noe som igjen også påvirker deg som bileier. De nye kravene til hvordan EU-kontrollen skal gjennomføres, betyr nemlig økte kostnader for verkstedene, noe som igjen naturligvis vil føre til økte kostnader for deg. De nye reglene setter krav til flere kontrollpunkter, og da vil det ta lengre tid for verkstedet å få gjennomført kontrollen. De nye reglene gjelder på tvers av hele landet, og på tvers av versktedskjedene (for eksempel Meknomen, Møller, Snapdrive, Bilia).
Prisvariasjoner: Ved innføringen av de nye reglene, gikk prisene på EU-kontroll opp cirka 40 prosent, noe som også var forventet. Dette var også tilfelle hos Mekonomen. Prisene på EU-kontroll varierer nå gjerne mellom 850 kroner og 1500 kroner. Den gjennomsnittlige prisen på ligger på rundt 1.000 kroner. Av hva vi finner tilgjengelig av priser på nett, ser Mekonomen ut til å ligge over gjennomsnittet på landsbasis hva gjelder pris for EU-kontroll.
Noen verksted kan fikse mangler samtidig som kontrollen: Dersom verkstedet finner ut at det er flere ting som må repareres i ettertid, og at det i tillegg kanskje er vanskeligere å gjennomføre kontrollen på grunn av disse, vil det naturligvis bli dyrere enn om du ikke har noen mangler. Dette gjelder spesielt hvis du ønsker at verkstedet skal fikse feil og mangler samtidig som EU-kontrollen. Noen verksted gjør gjerne dette, mens andre kanskje ikke har kapasitet til å gjøre det. Dette kan være greit å avklare med verkstedet på forhånd. Da kan det også samtidig være greit å avklare hva prisen mest sannsynlig vil komme på, slik at det ikke kommer som en negativ overraskelse når du henter bilen. Andre ting som kan påvirke prisen er størrelsen på kjøretøyet, type drivstoff, konkurransesituasjonen i din region og hva slags kundeforhold du har. Det er derimot mange verksteder som kjører kampanjer på EU-kontroll, og de gir deg ofte gode tilbud i forbindelse med at du får gjennomført andre tjenester samtidig. Dette kan være lurt å tenke på, om du vet at bilen din har mangler.
Det finnes flere faktorer som kan påvirke hvor mye akkurat du må betale for EU-kontroll av bilen. For det første vil hva slags type bil du har, påvirke prisen på kontrollen, og her har både størrelse, type kjøretøy, drivstoff og andre faktorer innvirkning på prisen verkstedet setter. Hos NAF-sentrene er det samme prisen uansett type drivstoff, men vær obs på dette ikke trenger å være tilfelle hos andre verksteder. Hos NAF ligger for øvrig prisen på litt over 1.100 kroner for medlemmer og litt over 1.300 kroner for ikke-medlemmer.
Det er, som nevnt tidligere, verdt å merke seg av prisen for EU-kontrollen vil kunne variere ganske mye mellom ulike verksteder og ulike typer biler. Verkstedene bestemmer altså selv hvor mye de vil ta for en kontroll, med tanke på at Statens vegvesen som har satt bort jobben til godkjente verksted. Til syvende og sist avhenger prisene av verkstedenes egne vurderinger.
Det er viktig å huske på at det er du selv som er ansvarlig for å huske når bilen din skal på EU-kontroll, og å få den gjennomført innen fristen. Hvis du ikke gjør dette, kan bilen din bli avskiltet. Biler som har en totalvekt under 3.500 kilo, det vil si de aller fleste personbiler og varebiler som kan kjøres med vanlig førerkort klasse B, skal kontrolleres første gang innen det fjerde kalenderåret bilen ble registrert. Etter at bilen har vært på kontroll første gangen skal den den deretter kontrolleres annethvert år. Dersom bilen din ikke blir godkjent så får du en utsatt frist. Bilen må være godkjent innen denne fristen eller senest to måneder etter den første kontrollen. Hvis bilen ikke blir godkjent, legges det en såkalt begjæring i Motorvognregisteret. Denne begjæringen betyr at skiltene på bilen kan klippes ved en tilfeldig kontroll av politi, vegvesenet eller tollvesenet. Du vil ikke motta et varsel om dette slik som var tidligere praksis.
Når du bestiller en EU-kontroll hos Mekonomen, kan du regne med at prisen du får oppgitt gjelder dersom kontrollen blir godkjent, eller dersom du ikke ønsker at verkstedet skal reparere mangler ved en eventuelt ikke godkjent kontroll. Etter instruksjoner fra myndighetene, består en EU-kontroll av to deler, en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser, og i miljødelen måles støy og avgasser.
EU-kontroll er ikke en tilstandsrapport: Du behøver ikke å ha med både sommerdekk og vinterdekk til kontroll. Er det sommerdekk på bilen, trenger du ikke ta med vinterdekkene, og omvendt. Målet med EU-kontrollen er å gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark, men husk at en den ikke kan sammenlignes med en fullstendig tilstandsrapport. Driftssikkerhet og begynnende rustskader fanges for eksempel ikke opp av kontrollen, så dersom du skal selge eller kjøpe et kjøretøy, bør du heller bestille en fullstendig tilstandsrapport.
Kontrollseddel: Når kontrollen er ferdig, vil du motta en kontrollseddel med resultatet. Her vil du blant annet se registrert kilometerstand, neste frist og eventuelle feil og mangler. Hvis det er feil og mangler så må disse forbedres før bilen må inn på en etterkontroll.
Dette sjekkes, og er inkludert i prisen: Mekonomen vil, som de fleste verksteder ellers, kunne tilby deg både en EU-kontroll og forskjellig andre servicer i en pakke, og dermed gi en bedre pris. Dette kan lønne seg om det allerede er flere ting du må få reparert på bilen. Det er en god idé å ringe om dette på forhånd, og samtidig sjekke om det er mulig å få en god deal. I løpet av EU-kontrollen, er det listen under som definerer temaene som skal sjekkes av verkstedet, og som dermed er inkludert i prisen:
For å finne det rette verkstedet til å gjennomføre EU-kontroll på bilen din, så er det noen ulike faktorer du bør vurdere. Da kan det handle om andre ting enn kun pris. Det beste du kan gjøre er å sammenligne tilbud fra ulike verksted. Det vil alltid lønne seg å ringe rundt og få en pris fra minst tre verksteder i området ditt, slik at du har best mulig oversikt over markedet. Her er det viktig at du kun vurderer seriøse verksted som er godkjente for å gjennomføre EU-kontroll. Dette kan nemlig bli viktig senere, om du skulle bli stoppet i en tilfeldig kontroll langs veien. Hvis bilen din har mangler etter en nylig godkjent EU-kontroll, kan du dessverre ikke skylde på verkstedet. Det er alltid din plikt som bileier å sørge for at bilen er i forskriftsmessig stand, og at kontrollen har blitt utført på et godkjent verksted.
Mange har allerede et verksted de pleier å bruke, og reiser tilbake dit enten fordi de får gode priser, eller fordi det rett og slett er en vane. Hvis ditt vanlige verksted er et merkeverksted, kan det fort lønne seg å sjekke prisen hos andre verksteder. Mekonomen er en del av en større kjede verksteder, men er ikke et merkeverksted i den forstand at de spesialiserer seg på enkelte bilmerker. Dette betyr ofte at Mekonomen kan gi et bedre tilbud enn merkeverksteder. Et merkeverksted er ofte dyrere fordi de har investert i spesielle verktøy og utdanninger til mekanikerne sine. Når det er sagt, er ikke merkeverksted nødvendigvis dyrere. I de store byene i Norge er det såpass høy konkurranse mellom bilverkstedene, at merkeverkstedene ofte har sett seg nødt til å senke prisene for å møte denne konkurransen.
Bilia: Hos Bilia tilbyr de kontroll på BMW, MINI og Volvo til en fast pris som i 2022 ligger på cirka 1.200 kroner, og de legger seg dermed på samme pris som NAF. Hvis du må på etterkontroll koster det i overkant av 300 kroner. Bilia spesialiserer seg også på Toyota, så om du har dette merket, kan det hende Bilia blir et godt valg for deg. Husk at hvis verkstedet finner ut at det er nødvendig med reparasjoner, så skal de alltid kontakte deg først og avklare om du ønsker å utbedre dette til en avtalt pris. I tillegg har de ofte leiebiler tilgjengelige om du skulle behøve dette.
AutoMester og elbiler: Hvis du har en elbil så må fortsatt kjøretøyet ditt til EU-kontroll, og der stiller AutoMester sterkt. Elbiler baserer seg på vedlikeholdsfrie litium Ion-batterier, og har derfor mindre bevegelige deler enn fossildrevne biler. Dette betyr at de ikke har like mange deler som slites ut og som må sjekkes jevnlig, men man kommer likevel ikke unna vanlige skader som rust, tekniske feil og slitte bremser. Derfor må elbiler til EU-kontroll like ofte som alle andre biler. I 2015 utvidet myndighetene EU-kontrollen, og det ble tilføyd 4 nye og egne punkter for elbiler. Disse går ut på at fremdriftsbatteriene skal undersøkes for synlige fysiske skader og lekkasjer, inkludert deksler, kabler, kjøle/varmesystem og varselinnretninger.
På elbiler må det også sjekkes at kabler i drivsystemet er fri for skader og forsvarlig festet og beskyttet, at ladekabelen er fri for skader, og at ladeinntaket på bilen er fri for skader, samt sjekk av varmgang på bilen og på lokk. Disse nye kontrollpunktene for elbiler krever spesialkompetanse fra bilverksteder, og det er ikke alle som kan tilby dette.
Gjør research: Det kan virke forvirrende med alle de forskjellige verkstedene, prisene og kanskje også tilbudene. Det finnes kjedeverksteder og merkeverksteder, og det finnes de som er spesialisert på enkelte biltyper, men som også er god på alle de andre biltypene. Videre finnes det verksteder som man har pleid å gå til de siste årene. Med tanke på at EU-kontroll av bilen er påbudt fra myndighetene, kommer ingen unna å få den gjennomført. Med tanke på at det må gjennomføres så ofte som hvert andre år, er det lurt å bruke litt tid på å finne det beste tilbudet for akkurat deg.
Mekonomen: Mekonomen er en kjede som finnes over store deler av landet, og sjansen for at et av deres verksteder ligger i nærheten av deg, er stor. I tillegg har de et god rykte og priser seg gjerne rundt gjennomsnittet i bransjen. Det er altså mange grunner til å velge dem.
Be om tilbud: En lur ting du kan gjøre uansett om det er en Mekonomen i nærheten av deg eller ikke, er å ringe rundt og be om å få et prisoverslag på hva EU-kontrollen koster hos de enkelte. Om det er enkelte ting som må repareres på bilen, som du vet om fra før, kan det være en god idé å be om et godt tilbud på gjennomføring av både EU-kontroll og reparasjon samtidig.
Bruk kun godkjente verksted: Husk at målet med EU-kontrollene er å gjøre biltrafikken tryggere for alle i Norge, i tillegg til mer miljøvennlig. Det er med andre ord en viktig kontroll, ikke bare for deg og ditt kjøretøy, men for alle som befinner seg på veiene. Det er derfor det er så viktig at alle EU-kontroller gjennomføres av godkjente kontrollører og verksteder, og at det heller ikke mulig å gjennomføre en slik kontroll selv.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg