Lurer du på hva en ny frontrute koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bytte av frontrute, inkludert når frontruten må skiftes eller repareres, hva som påvirker prisen, hva du må gjøre med steinsprutskader, om du kan bytte frontrute selv, og om det er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Vår og vinter er høysesong for steinsprut og knuste bilglass. Når snøen smelter, vil både småstein og annet som ligger i veibanen feste seg i dekkene, og deretter bli kastet mot frontruten når bilen komme opp i høy fart. Noen bilverksteder anbefaler at frontruten skiftes ut for hver 80.000 kilometer, men dette vil også være avhengig av hvordan bilen har blitt brukt, og hvor slitt ruten faktisk er.
Frontruten er en viktig del av bilens sikkerhetsfunksjoner, om som en del av karosserikonstruksjonen er det viktig at eventuelle skader utbedres så raskt som mulig. Dette vil spare deg for penger, og ivareta både kjørekomfort og trafikksikkerhet. I tillegg er det slik at det på moderne biler ofte ligger en del ekstrafunksjoner i frontruten, som sensorer for nødstopp, og sensorer for regn og lys. Dette er viktige funksjoner som gjør at det kan lønne seg å få hjelp av fagfolk når ruten har blitt skadet.
Selv om steinsprutskader kan se ufarlig ut, er det lurt å reparere skadene så snart du blir oppmerksom på dem. På den måten hindrer du at skadene utvikler seg, slik at ruten i verste fall må byttes. De fleste steinsprutskader krever i utgangspunktet ikke at man skifter ut hele frontruten.
Hvis du ikke har mulighet til å få bilen på verksted når du har fått steinsprutskader, er det anbefalt at du i første omgang rett og slett teiper frontruten. Dette hindrer at fuktighet og møkk fra frontruten havner ned i de små sprekkene, da dette vil gjøre det vanskeligere å få et bra resultat når verkstedet skal utbedre skadene. Det er ikke så nøye hvilken teip du bruker så lenge den er tett, men det er selvsagt en klar fordel om den er gjennomsiktig.
Prisen for å bytte frontruten ligger gjennomsnittlig mellom 10.000 - 15.000 kroner, men det kan bli kostende så mye som 30.000 kroner dersom det er snakk om mye komplisert teknologi i ruten, eller enda mer på svært kostbare bilmerker. Med andre ord vil det helt klart være lønnsomt å ha forsikring som dekker dette arbeidet, da du må regne med at frontruten på bilen din må byttes på et eller annet tidspunkt.
Når det er sagt, kan du med fordel være litt kritisk når du har bilen på verksted, og få gjerne flere vurderinger fra ulike rutereparatører. Enkelte er veldig ivrige på bytte ut hele frontruten for en steinsprutskade som kunne blitt reparert, og det er ikke bra verken for miljøet eller lommeboken din.
Reparasjon av frontruten vil i de aller fleste tilfeller dekkes av forsikringsselskapet ditt. Dette krever at du har hel- eller delkasko. Reparasjonen anses som forebyggende arbeid, så du vil heller ikke miste bonus ved å gå gjennom forsikringsselskapet. Dette gjøres av forsikringsselskapene fordi de vil hindre at steinsprutskadene utvikler seg til sprekker i ruten, og dermed vil bli dyrere å reparere både for deg og forsikringsselskapet.
Dersom hele frontruten må skiftes ut, vil du måtte betale en egenandel på 2.0000 - 3.000 kroner, men denne vil være betydelig lavere enn totalsummen for å skifte ut hele frontruten. Hvis du har opparbeidet deg egenandelsfordel eller har utvidet bilforsikring, er det mulig at du også slipper egenandelen. I alle tilfeller vil heller ikke bytte av frontrute føre til bonustap.
Det du imidlertid må være oppmerksom på, er at enkelte forsikringsselskaper har egne avtaler med bestemte bilverksteder. Det vil si at du ikke kan velge selv hvilket verksted du vil bruke, så ta alltid kontakt med forsikringsselskapet ditt før du setter i gang prosessen med å reparere eller skifte ut frontruten. Dette trenger ikke å være ulempe, siden forsikringsselskapet vanligvis vil ha god oversikt over hvilke verksteder som gjør en god jobb som varer.
Dette er altså faktorene som vil avgjøre prisen for å bytte eller reparere frontruten:
Å reparere er steinsprutskade trenger ikke å koste all verden, og dersom du har hel- eller delkasko, vil dette ofte dekkes fullstendig av forsikringen. Dersom hele frontruten må skiftes ut, er det derimot fort snakk om et par tusenlapper. Dagens frontruter er nemlig ofte mye mer enn bare en glassplate, og dette vil også reflekteres i prisen når ruten må byttes ut.
Moderne biler har ofte regnsensor, el-oppvarming eller andre tilleggskomponenter i ruten, som gjør at den vil bli dyrere å bytte ut enn på eldre biler. I tillegg er det ofte slik at bilen må gjennom en re-kalibrering etter at ruten er skiftet ut, slik at sentrale sikkerhetsfunksjoner som kamera og sensorer i ruten ikke bli komprimert. Ruten må være rett type til din bil, i tillegg til at det er viktig at den monteres og kalibreres i henhold til bilprodusentens anbefalinger.
Hvilke funksjoner som må kalibreres, om noen, avhenger av bilmerke og modell. Vanligvis vil det være snakk om sikkerhetssystemer som sitter i bilen, som for eksempel lane assist, autobrems og tretthetsvarsler.
Det er vanskelig å si noe om prisforskjellen mellom de ulike tilbyderne, da mange ikke oppgir prisen på tjenestene sine uten at det er på forespørsel. Prisen vil nok først og fremst være avhengig av hvilket forsikringsselskap du har, og hvilken dekningsgrad de tilbyr. Enkelte har likevel oversiktlige prislister på nettsidene sine, så her kan du sammenligne priser for å finne det verkstedet som er billigst når det kommer til reparasjon eller bytte av frontrute.
Når det kommer til ekstratjenester som gratis lånebil eller el-sykkel, samt kontakt med forsikringsselskapet og papirarbeidet som kommer i forbindelse med dette, er det heller ingen markant forskjell på verkstedkjedene. Samtlige hevder å kunne skifte ut frontruten på dagen, dersom pågangen ikke er for stor.
Her er en oversikt over noen av de største aktørene på bilglass i Norge, og litt om hvilke forsikringsselskaper de samarbeider med:
Riis Bilglass har rundt 200 verksteder fordelt i hele landet, og skifter frontrute på alle biltyper og modeller. De har avtaler med flere ulike forsikringsselskaper, blant annet If Skadeforsikring, Gjensidige, og DNB. I tillegg får du fordeler dersom du er NAF-medlem.
Møller bil er et merkeverksted som først og fremst er eksperter på Volkswagen, Audi og ŠKODA. Her benyttes kun originale deler i henhold til bilprodusentens anbefalinger. De tilbyr egne forsikringsordninger for sine kunder, og har i tillegg avtale med Gjensidige og Enter.
Autoglass AS er en leverandør av bilglass, som gjennom Autoglasskjeden har over 500 Autoglasspartnere i Norge. De har avtaler med blant annet SpareBank1, Frende Forsikring og Unison forsikring.
Cary (tidligere Ryds Bilglass) har rundt 45 verksteder i Norge, og er også etablert i Sverige, Danmark og Storbritannia. I Sverige er de en av de største aktørene i markedet. I Norge samarbeider de med blant annet DNB, Codan, Eika og Gjensidige.
Hurtigruta Carglass er en del av Belron, og dermed en del av det ledende miljøet i verden innen bilglass. I Norge har de rundt 85 avdelinger fordelt over hele landet. De oppgir DNB Forsikring som sin hovedsamarbeidspartner, i tillegg til at de samarbeider med blant annet Storebrand og Codan.
Det finnes langt flere både små og store verksteder som tilbyr bytte av frontrute, men dette er de som kan ansees som de største aktørene i landet. Dersom forsikringsselskapet ditt ikke kan anbefale deg et verksted, burde du sende en forespørsel til minst et par stykker, for å sjekke om de kommer med samme diagnose på bilen. Det er dumt om du ender opp med å bytte frontrute for en steinsprutskade som kunne blitt utbedret på et par timer, og du kan spare både penger og miljøet dersom du ikke tar alt verkstedet sier for god fisk.
Du kan gjerne benytte deg av vår gratis anbudstjeneste her på Bilsmart, hvor du kan motta flere uforpliktende tilbud fra godkjente bilverksteder nær deg. Dette gjelder også om du skulle ønske en større service på bilen din.
På eldre biler var det stort sett ikke noe problem å bytte frontruten selv, for de som var litt praktisk anlagt, og jobben kunne gjøres unna på under en time. På nyere biler er det derimot en hel del hensyn som må tas, dersom bilen skal fortsette å være trafikksikker med den nye frontruten. De fleste har verken kunnskapen eller utstyret til å få det gjort på en skikkelig måte hjemme i garasjen.
Vi vil absolutt anbefale at du overlater jobben til fagfolk med utstyret og kompetansen som kreves, og det er flere grunner til dette.
Nyere frontruter er limt. Det vil si at du trenger en spesiell type lim og en bestemt primer som brukes på limoverflaten. I tillegg trenger du en påføringspistol som varmer opp og påfører limen.
Limfugen må være helt tett, og påføres på en bestemt måte for at den skal sitte ordentlig. Hos et verksted vil du få en såkalt tetthetsgaranti, som er din forsikring om at glasset og limet er helt tett fra alle kanter.
Selve frontruten må flekse i vindusåpningen. Dette er viktig fordi frontruten er med på å stive av bilen, og den må flekse litt for at den ikke skal sprekke.
Bilen må kalibreres og testes etter at frontruten er skiftet ut. Som tidligere nevnt er det ofte mye teknologi som ligger frontruten, og det er viktig å undersøke at denne fortsatt fungerer optimalt. Hvis dette ikke gjøres ordentlig risikerer du at systemene svikter i en nødssituasjon, noe som kan ha konsekvenser både for din sikkerhet, og i en potensiell forsikringssak.
Du kan få problemer dersom du ønsker å forsikre bilen din på et senere tidspunkt. Hvis du ikke har riktig frontrute for din bil, og kalibreringen ikke gjøres på forskriftsmessig måte, kan du få problemer med å tegne forsikring på bilen.
Det er ikke uvanlig å reparere mindre steinsprutskader på egenhånd, og det finnes en del forskjellig utstyr å få kjøpt for dette formålet. Det er imidlertid veldig viktig at du leser deg opp på forhånd, og at du herder reparasjonen med sol eller UV-lys. Hvis reparasjonen ikke herdes tilstrekkelig, vil du fortsatt risikere at hele ruten sprekker dersom du kjører over en skikkelig fartshump.
Dersom det viser seg at frontruten må byttes ut, er det flere grunner til at det er viktig å ikke vente for lenge med å få det gjort:
Vi anbefaler at du skaffer deg en forsikring som dekker bytte eller reparasjon av frontruten, da det er for sent å tenke på dette når uhellet allerede er ute, eller når bilen ikke består EU-kontrollen. Hvis du bare har ansvarsforsikring og ikke hel- eller delkasko, kan du bli sittende igjen med en relativt stor regning når ruten først må byttes.
Som vi har nevnt, vil de fleste verksteder ikke oppgi hva prisen er for deg som ikke har forsikring, så det er tydelig at dette er noe bransjen forventer at du har på plass. Det er selvsagt ikke dermed sagt at du ikke kan forhandle deg frem til en god pris dersom du bruker litt tid på det, men du sparer deg selv for både tid, penger og bekymringer dersom du har hel- eller delkasko.
Det er imidlertid viktig å understreke at slitasjeskader vanligvis ikke dekkes av forsikringen. Hvis du har vært for hardhendt med isskrapen eller vindusviskerne har dratt støv og sand frem og tilbake og laget riper, kan det skape riper og slitasje i ruten som krever at den må byttes. Dette er fordi det kan påvirke sikten og gjøre at bilen ikke er sikker i trafikken. Er du heldig, kan det hende at det er nok å polere frontruten, eller slipe den ned for så å polere den, men dette er noe du burde diskutere med en erfaren bilpleier.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg