Du har kanskje hørt det: Nye biler ruster som aldri før. Heldigvis finnes det grep du kan gjøre for å hindre at bilen din ruster opp. Men hva slags rustbehandling skal du velge? Tectylbehandling? Lanolinolje eller kanskje Mercasol? Under har vi samlet nyttig informasjon om de ulike alternativene innen antirust. Du får også vite hva du må regne med å betale i 2022. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Bilene som strømmer ut fra fabrikkene blir stadig mer avanserte. Det som for bare ti år siden var ren science fiction, er i dag langt på vei virkeligheten. I dag får du biler som parkerer seg selv, passer på at du ikke sovner bak rattet og bremser opp hvis du selv ikke er oppmerksom. Det er forbløffende fremskritt på kort tid.
Men selv om bilfabrikantenes utviklingsavdelinger er aldri så fremoverlent hva angår sikkerhet og når det gjelder å ta i bruk avansert teknologi, så har utviklingen stått mer eller mindre stille på et område: Rustbehandling.
Mange nye biler mangler rett og slett effektiv rustbeskyttelse. Selv mange biler som leveres til Norge med rustbeskyttelse, eller der importøren selv sørger for rustbehandling, er ikke godt nok beskyttet.
Til og med biler som kan skryte av å være galvansiert eller fullforsinket, vil ofte komme til kort i møte med den norske klimatiske virkeligheten. Grunnen til det er at galvaniseringen ofte kun er en tynn hinne. Mens bilens lakk gjerne har en tykkelse på mellom 90 og 130 mikrometer, er galvaniseringen ofte ikke mer enn 3 til 4 mikrometer. Oversatt: 0,003 - 0,004 millimeter.
Når bilen da utsettes for vann, salt, kulde, brå temperaturendringer og steinsprut - en uunngåelig kombinasjon i Norge - gir dette tynne laget svært begrenset beskyttelse.
I rettferdighetens navn må vi legge til at det virker som en del bilprodusenter og importører har fått økt fokus på rustproblemet de senere årene. Flere biler kommer nå med rustgaranti enn før. Men hva denne garantien faktisk består i varierer. En garanti mot gjennomrusting kan være vel og bra, men hvis det først har rustet hull har problemet allerede kommet veldig langt.
Det å være bileier i Norge krever rett og slett litt ekstra innsats. Kjøper du en ny bil, er rustbehandling noe av det smarteste du kan gjøre hvis du ønsker å bevare bilens verdi og levetid lengst mulig.
Men også hvis du har en brukt bil kan det være en god investering å få den rustbehandlet. Det er faktisk sjelden for sent.
For ordens skyld: Når vi snakker om rustbehandling, er det hovedsakelig bilens understell vi snakker om, inkludert hjulrom. Men ofte behandles også innsiden av panser, dører med mer.
Begrepene rustbehandling, antirustbehandling og understellsbehandling brukes stort sett synonymt.
En gjennomsnittlig bileier som ikke er spesielt interessert i mekking eller bil generelt, titter sjeldent eller aldri under bilen. Derfor tar det ofte også lang tid før man oppdager rustproblemer her. Og når man først legger merke til det, har problemet fått utvikle seg lenge - kanskje for lenge.
Det vanligste er derfor at man først oppdager rust på bilens synlige karosseri, som for eksempel på skjermene, bakluke eller kanskje nederst på dørene. Når du gjør slike oppdagelser så er sjansen stor for at tilstanden er mye verre under bilen.
Få ting er så skjemmende på en bil som rust. Det estetiske er likevel det minste problemet. Rust som får utvikle seg uhindret på bremseskiver, bremserør, hjuloppheng eller bærende deler, kan gjøre bilen direkte livsfarlig å kjøre med.
En bil med rustangrep på vitale komponenter vil heller ikke bestå EU-kontrollen (PKK).
I alle tilfeller lønner det seg å ta tak i problemet så raskt som mulig. Rust stabiliserer seg ikke, men fortsetter å angripe metallet hvis du ikke gjør noe for å fjerne rusten.
En liten fun fact: Beregninger har vist at veisalt alene forårsaker rustskader på landets bilpark til over to milliarder kroner - årlig.
Med tanke på at det finnes mange ulike metoder for understellsbehandling, er også kostnadsbildet ganske varierende.
Generelt må du regne med å betale i overkant av 3.000 kroner for å understellsbehandle en vanlig personbil. Vi snakker da om de enkleste behandlingene.
For mer avansert antirustbehandling kan prisen nærme seg 7.000 kroner. Det dreier seg da om “komplett” understellsbehandling.
Et generelt råd er å rustbehandle en ny bil så raskt som mulig og helst innen ett år - før rustproblemene med tilhørende kostnader har begynt å melde seg.
Typen bil vil påvirke den totale prisen. Har du en stor bil og/eller en bil med “fiklete” understell, for eksempel en stor SUV, vil denne være dyrere å rustbehandle enn en småbil.
En pick-up eller mindre varebil vil koste noen 100-lapper mer enn en ordinær personbil. For en van eller minibuss vil du måtte plusse på enda noen hundre.
Har bilen plastdeksler som må demonteres før rustbehandlingen, er dette noe som tar tid og vil drive prisen opp. Dette har for øvrig blitt en stadig mer aktuell problemstilling i de senere årene. Nye biler får stadig flere deksler som krever mer demontering, verktøy og bruk av spesielle muttere, klips og festeanordninger. Dette har drevet prisene på rustbehandling oppover.
De mest omfattende antirustbehandlingen foregår slik:
De enklere antirust behandlingene innbefatter som regel kun bilens understell og med ingen eller begrenset demontering. Akkurat hva som inngår og ikke, vil variere en del mellom de ulike aktørene. En basispakke hos et verksted kan skille seg ganske mye fra konkurrentenes. Det samme gjelder garantiordningene.
Det lønner seg derfor å bruke litt tid på å sammenligne hva de faktisk gjør. Verkstedene tilbyr ellers ulike former for etterbehandling for å vedlikeholde den første rustbehandlingen.
Vær oppmerksom på at rustbehandling ikke inkluderer rustfjerning. Skal du rustbehandle en brukt bil med Tectyl, Mercasol eller tilsvarende og verkstedet oppdager rust, må denne fjernes før rustbehandlingen. Siden denne typen arbeid kan være omfattende og dyrt, bør du be om prisoverslag på forhånd.
Prisene på rustbehandling kan variere temmelig mye ut i fra landsdel og konkurransesituasjonen. Hvilken teknologi verkstedet benytter kan også utgjøre en forskjell i pris.
Enkelte antirustsentre skiller også mellom småbiler / biler i kompaktklassen (F.eks en Ford Fiesta) og biler med “vanlig størrelse” (som f.eks. Ford Mondeo).
De ulike verkstedene tilbyr også ulike former for rustbehandling, alt etter hvor avansert eller nøye den skal være. De opererer da gjerne med en basic rustbehandling som kanskje ikke inkluderer demontering av deksler, og med ulike “pakker” der man går mer detaljert til verks, inkluderer garantier med mer.
Noen antirustverksteder foretar også støydemping og man kan da velge om man vil ha dette samtidig med antirustbehandlingen. Dette koster ekstra, men får du både antirust og støydemping i en og samme prosess, blir det rimeligere enn å gjøre det som to separate operasjoner.
Mange rustverksteder anbefaler at bilen etterbehandles etter en viss tid, for eksempel 3 år. Prisen på etterbehandling er rimeligere enn den første fulle behandlingen.
Det finnes mange remedier på markedet som lover å både fjerne rust og hindre rustangrep. På spørsmålet om hva som er den beste behandlingen eller det beste antirustmiddelet, finnes det nok ikke ett svar med to streker under. Sannsynligvis er verkstedet som utfører jobben, og ikke minst hvor omfattende behandlingen er, en like viktig faktor som det konkrete middelet som benyttes.
Tectyl, Mercasol eller Fluid Film
Verksteder som tilbyr Tectyl-behandling vil gjerne hevde det er overlegent, mens aktører som bruker Mercasol eller Fluid Film (oljebasert behandling) fremhever fordelene med disse.
Skal vi dømme etter diverse nettforum, virker det som både Mercasol og Tectyl fungerer bra for de fleste, særlig hvis vi snakker om nye eller nyere biler.
Mineralolje eller lanolinolje
Dreier det seg om rustbeskyttelse av litt eldre biler, kanskje biler som har begynt å få litt rust, blir ofte behandling med oljeprodukter fremhevet. Tradisjonelt brukte man som regel mineralolje, men i løpet av årene har lanolinolje vunnet popularitet.
En fordel med olje er at den ikke inneholder løsemidler og er mer miljøvennlig. Selve behandlingen går også raskere siden man ikke er så avhengig av å starte med et perfekt underlag helt uten rust og skitt.
Lanolinolje er ellers enklere å jobbe med enn mineralolje. I motsetning til mineraloljen har den en geléaktig konsistens og er derfor mer eller mindre dryppfri. Dermed slipper man oljesøl på garasjegulvet etter behandlingen.
Noen hevder også at lanolinoljen har bedre klebeevne og at den derfor har lengre varighet enn mineralolje. Likevel anbefales det å fornye behandlingen annethvert år. Man bør også være varsom med å bruke høytrykkspyleren på understellet. Avfettingsmidler vil også bryte ned oljen. En annen ulempe er at lanolinoljen lukter ganske stramt siden den fremstilles fra talgkjertlene fra sau.
Det er i prinsippet ingenting som tilsier at du ikke skal kunne rustbehandle bilen din selv. Du trenger i utgangspunktet ingen spesielle kunnskaper eller mye spesialverktøy.
Snakker vi om en ny bil med mange deksler som må fjernes, kan det nok likevel bli en ganske omfattende jobb. Det kan da tenkes at du må hanskes med ulike festeanordninger som ikke alltid er er så greie.
Det viktigste er at du har muligheten til å heise bilen opp slik at du kommer til. Har du ikke en bukk, kan du bruke oppkjøringsramper.
Hvis det er snakk om en litt eldre bil og du skal bruke Tectyl, er det viktig at alle områder som behandles er helt rene og rustfri. Kanskje må du da sandblåse før du legger på Tectyl. Det vil i så fall være en hel operasjon i seg selv.
For de fleste som vil rustbehandle selv, er nok derfor lanolinolje et mer praktisk alternativ. Men du må da være innstilt på å gjenta behandlingen oftere.
Før du påfører lanolinoljen, er det viktig at du gjør grundig forarbeid. Fjern først løs skitt og rust ved hjelp av en skrape, slagghakke, stålbørste eller trykkluft. Jo mer du får bort desto bedre, men det er ingen krise om du ikke får bort absolutt alt.
For å påføre lanolinoljen bruker du en trykkbegerpistol. Sprøyt på akkurat så mye at det dekker godt, men uten at det renner eller drypper. Hvis bilen har rester etter tidligere antirustbehandling som for eksempel Tectyl og du ikke har klart å få bort alt, vil oljen ofte myke opp disse restene og gjøre det enklere å skrape dem av.
Unngå å få lanolinolje på bremseskiver, tromler og eksosrør. Det kan være lurt å dekke til disse delene på forhånd. Overskytende olje fjerner du med tørkepapir. Juster dysen på trykkbegerpistolen så du får et jevn lag. For hulrom og steder der det er vanskelig å komme til kan du sette på en hulromsdyse eller vinkelsonde.
Om du får oljen på lakken eller på plast- eller kromdeler er dette ufarlig og kan lett tørkes bort. Du bør derimot unngå å få oljen på gummideler som ikke er oljebestandig, for eksempel dørlister. Har du elbil, så unngå olje på de oransje kablene.
Det er ingen tørketid og bilen kan brukes med en gang etter at den er behandlet.
Bil og lønnsomhet er et komplisert tema. Og selv om man kan si at noe lønner seg på gruppenivå, er det ingen garanti for at det lønner seg for akkurat deg og din bil. Velger du å rustbehandle bilen din vil du jo heller aldri få vite hvordan bilens tilstand ville vært om du lot være. Når vi skal vurdere lønnsomhet, er det altså snakk om kvalifiserte gjetninger.
Men generelt er det nok god dekning for å si at antirustbehandling forlenger bilens levetid, reduserer behovet for dyre reparasjoner og totalt sett senker bilens livsløpskostnader.
Skal du selge bilen din og kan dokumentere at den er rustbehandlet, vil det også gjøre den mer attraktiv og bidra til at du får en høyere pris.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg