Lurer du på hva bremsecaliper koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bremsecaliper, inkludert hva det er, hvordan de byttes ut, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Bytte av bremsecaliper vil i de fleste tilfeller kreve at du har bilen på verksted. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Bremsecaliperen er en essensiell del av bilens bremsesystem, og sørger for mobilitet under bremsing. Ved hjelp av hydraulisk trykk presses bremseklossene mot bremseskivene, og skaper friksjonen som stanser bilen. Dersom bremsecaliperen er gammel eller slitt kan den ende opp med å låse seg fullstendig, og du har bremser som ikke fungerer. Dette kan åpenbart skape svært farlige situasjoner på veien, og alt som går på bilens trafikksikkerhet er det viktig at du får sjekket så raskt som mulig dersom du tror det er noe galt.
Det er flere tegn som kan tyde på gamle og slitte bremsecalipere. Dersom du opplever noe av dette, burde du få bilen sjekket på et verksted:
Dette er tegn som du ikke burde ta for lett på, da velfungerende bremser handler om både din og andres sikkerhet i trafikken. Dersom du ignorerer problemet, kan det i verste fall føre til at bremsene dine plutselig svikter helt.
Det kan være flere årsaker til at bremsecaliperen blir ødelagt og henger seg opp. De vanligste årsakene er:
Bremsecaliperne utsettes for fuktighet og smuss, noe som hindrer styrepinnene og stempelet i å bevege seg fritt.
Bremsevæsken blir ikke skiftet i tide, slik at du får rust på stempler og styrepinner, eller så er det feil type. Dersom den er for klebrig, hindrer det for eksempel at stemplene kommer seg tilbake til riktig posisjon.
Aggressive kjemikalier fra veien eller annet gjør at støvhettene slites raskere.
Feil eller ingen bruk av smøremiddel er en veldig vanlig årsak. Du trenger temperaturbestandig fett som ikke tørker ut eller lekker gjennom slik at det ødelegger gummidelene.
Stadig skiftende temperatur kan føre til at bremseskivene bøyes og bremsene henger seg opp.
Medtatte caliperelementer kan gi en økt oppsamling av smuss. Det hindrer fri bevegelighet og øker risikoen for rust.
Deformasjon av styrepinnene øker risikoen for at caliperne henger seg opp. Dette kan skyldes feilmontering, uforsiktig kjøring, eller høy belastning.
Slitte bremseklosser eller bremseskiver som ikke blir byttet ut kan føre til at stempelet forskyver seg.
Dersom caliperen henger seg opp, er det sannsynlig at også bremseklossene er slitt eller skadet, og dermed må byttes ut. I samme omgang burde også bremseskivene sjekkes for slitasje. Dersom du må bytte både skiver og klosser vil det vanligvis koste mellom 4.000 og 6.000 kroner, og deretter er det gjerne 5.000 kroner til for å bytte selve caliperen.
Dette er imidlertid bare veiledende priser, og den endelige prisen er veldig avhengig av hva slags bil du kjører. Det vil kunne være vesentlig dyrere å gjøre det samme arbeidet på en BMW eller en Mercedes. Her er det ikke uvanlig at prisen nærmer seg 20.000 kroner dersom du må bytte både klosser, skiver og kaliper.
Mange bilforhandlere tilbyr serviceavtaler der skifte av bremseklosser eller bremseskiver ofte er inkludert. Bytte eller reparasjon av caliperne er derimot ofte ikke en del av denne avtalen, men kan i enkelte tilfeller falle inn under garantien. Før du bestiller deg time på verksted anbefaler vi at du sjekker hvilke avtaler du har og om du har dekningsgrad.
Det finnes flere steder på nett, både i Norge og i utlandet, der du får kjøpt bremsecaliper som du kan bytte selv hjemme i garasjen. Du får også kjøpt ekstradeler og reparasjonssett for hjemmebruk.
I norske nettbutikker, som for eksempel Biltema eller Mekonomen, koster det rundt 800 kroner for den billigste typen, og nærmere 10.000 kroner for den dyreste. Hvilken type du trenger er helt avhengig av hvilken bil du har, så du har ikke så mange valgmuligheter når det kommer til pris.
Kjøper du bildeler fra utenlandske nettbutikk kan du nok få det billigere, selv når du inkluderer frakt og merverdiavgift. Men du må være oppmerksom på at det er vanskeligere å kvalitetssikre deler som sendes langveisfra, i tillegg til at du risikerer å få tilsendt feil deler, eller at varene blir skadet på veien.
Som nevnt over er det store forskjeller i pris for delene du trenger når caliperen må byttes ut. For enkelte bilmodeller kan du kjøpe bremsecaliper for rundt 800 kroner, mens andre koster opp mot 10.000 kroner for én enkelt bildel. Prisen for bildelene i butikk reflekterer til dels også prisen du kommer til å møte på verkstedet, og på generelt grunnlag er det gjerne slik at dyrere biler også krever dyrere deler, og du vil dermed få en høyere regning fra verkstedet.
I tillegg vil det være forskjeller i pris avhengig av hvor i landet du bor, og selvsagt hvilket verksted du velger. Ulike verksteder vil ha ulike kostnader knyttet til administrasjon, timepris og for bestilling av deler. Ofte er merkeverkstedene det dyreste alternativet, men det finnes helt klart unntak.
Spesielt i større byer kan det være stor konkurranse mellom ulike tilbydere, og du kan få mye igjen for å ta en ringerunde og etterspørre pristilbud fra aktuelle verksteder i nærområdet ditt. Verkstedene vil ofte strekke seg langt for å beholde deg som kunde, så du har ingenting å tape på å gjøre det klart at du sammenligner priser fra flere ulike steder. Dette kan være til stor hjelp dersom du vil forhandle om pris, selv for enkle ting som bremseservice.
Selv om merkeverkstedene ofte er dyrere enn de andre, trenger ikke dette nødvendigvis å reflekteres i kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Spesielt bytte av klosser, skiver og calipere er enkle operasjoner som bare ytterst sjeldent krever spesialkunnskap. Det vil si at det egentlig ikke er noen grunn til at bakgårdsverkstedet på hjørnet skal gjøre en dårligere jobb enn det store merkeverkstedet.
Dersom du bor nærme svenskegrensa, er det også mulig å benytte verksted i Sverige. Dette vil i mange tilfeller være billigere enn i Norge, men også her kan prisene variere mye. Det er ikke gitt at prisen du får er god, bare fordi den er i svenske kroner. Her også lønner det seg å gjøre grundige undersøkelser med flere verksteder for å få oversikt over markedet, og for å finne det beste tilbudet.
Mange biler har en egen verkstedbok der det står godt forklart hvilken fremgangsmåte du burde bruke for å bytte eksempelvis caliperne. Det er imidlertid ikke alltid like lett å få tak i riktig verkstedbok, spesielt ikke på norsk. Et annet alternativ er å finne instruksjoner på for eksempel YouTube.
Det skal uansett være en helt overkommelig jobb dersom du har skrudd før eller er interessert i å lære det. Du må imidlertid huske at det er snakk om et av de viktigste sikkerhetssystemene i bilen, og at du derfor må være svært tålmodig og nøyaktig når du skrur. Test alltid bremsene og systemet ordentlig etter at du har fått alt på plass igjen, og ikke kjør i trafikken før du er sikker på at bremsesystemet fungerer slik som det skal.
Husk også at bremsene må luftes etter at du har byttet caliperne, og dette er egentlig en tomannsjobb. Få noen til å holde trykket på bremsen mens du skrur ut lufteskruen fra caliperen slik at luften kan slippe ut. Før trykket slippes på bremsen skrur du igjen skruen. Gjenta prosessen helt til det ikke kommer ut mer luft.
Når det kommer til bremsesystemet på bilen, er det ikke så mye et spørsmål om hva som er verdt det, som hva som faktisk er nødvendig. Trafikksikkerhet kommer alltid først, og det er viktig både for egen og andres sikkerhet at du har et bremsesystem som fungerer optimalt. Du kan spare en del penger på å kjøpe deler selv og gjøre jobben hjemme i garasjen, men dersom du er usikker på om du kommer til å få det til, vil vi sterkt anbefale at du rådfører deg med fagfolk.
Selv om bremsecaliperne er slitedeler som kommer til å måtte byttes ut, er det flere ting du kan gjøre for å få dem til å vare lengst mulig.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg