Lurer du på hva det koster å bytte dieselpartikkelfilter? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for å skifte ut dieselpartikkelfilter, inkludert prisfaktorer som avgjør prisnivået på reparasjonen, hva du kan gjøre for å unngå unødvendige kostnader, om du kan gjøre jobben selv og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye når dieselpartikkelfilteret på bilen er tett.
Hvis du har en dieselbil, har du sannsynligvis et dieselpartikkelfilter. Likevel er det ikke alle som vet hva dette er eller hvordan det skal vedlikeholdes. Dersom det først må byttes, kan det bli kostbart.
Dieselpartikkelfilteret er montert på eksosanlegget og fanger opp og lagrer sot og partikler som kommer fra forbrenningen. På denne måten er filteret med på å redusere bilens miljøskadelige utslipp. Men fordi dieselpartikkelfilteret har begrenset kapasitet, må den oppsamlede soten tømmes eller brennes opp med jevne mellomrom for at filteret skal fungere. I denne prosessen forbrennes overflødig sot som sitter i filteret, slik at det skadelige eksosutslippet reduseres, og derfor ser vi ikke lenger den svarte røyken som man pleide å se fra dieselbiler når man akselererer.
Hvordan vet man at dieselpartikkelfilteret er tett? Vanligvis oppdages det når varsellampen for filteret lyser gult. Hovedårsaken til at dieselpartikkelfilteret tettes skyldes kjøring med korte avstander, som oftest i bymiljø. Når man kjører korte avstander i lave hastigheter, oppnås ikke høy nok temperatur til at soten kan brennes bort. Derfor anbefaler ofte bilprodusenter at man går for bensinbil i stedet for diesel dersom man bor i, eller kjører mye, i bymiljø.
Dersom varsellampen for dieselpartikkelfilteret begynner å lyse gult, bør du ikke stoppe bilen. I stedet bør du få bilen opp i høy hastighet, helst over 60 km/t, og prøve å holde hastigheten en god stund, helst over en halvtime. Ved å gjøre dette oppnår du høy nok temperatur til at soten kan brennes opp. Hvis du ikke lykkes i å brenne opp soten på denne måten, må du sannsynligvis bytte ut dieselpartikkelfilteret. Noen tilbyr også rensing, men vanligvis er dette en midlertidig løsning som ikke er optimal, og effektiviteten av denne løsningen vil dessuten avhenge av hvor mye sot det er som blokkerer filteret.
Dersom filteret er helt lukket, og det ikke er mulig å åpne eller rense filteret, må det byttes ut. Dessverre er det kostbart å bytte dieselpartikkelfilter og du må som regel regne med en pris på mellom 20.000 og 30.000 kroner. Det er også mulig å kjøpe rimeligere piratdeler for enkelte type biler, og i tillegg finnes det noen som selger oppussede og rensede dieselpartikkelfilter.
Hvis filteret er lukket og må byttes ut, kan du trøste deg med at du sannsynligvis ikke trenger å gjøre det mer enn én gang. I utgangspunktet skal et dieselpartikkelfilter vare ut hele bilens levetid, men de gjør ikke alltid det. Norske kjøreforhold er dessuten ikke optimalt for levetiden på filteret, da det er mye småkjøring og lange køer, samt jevnlig kaldstarting om vinteren. En bil blir først ordentlig varm når den når en temperatur på rundt 80 grader og en er avhengig av slike temperaturer i bilen for at dieselpartikkelfilterets rensesystem skal fungere optimalt.
Et nytt filter bør holde i rundt 200.000 kilometer, men det er ikke umulig at filteret må byttes enda tidligere dersom filteret tetter seg og du ikke lykkes i å brenne opp sotpartiklene.
For å unngå den sure regningen på 20.000 kroner, eller i verste fall opp mot 30.000 kroner, bør du være oppmerksom på varsellampen. Hvis lampen for dieselpartikkelfilteret lyser gult bør du ikke stoppe, men heller forsøke å varme opp bilen så raskt som mulig. Du bør finne en strekning hvor du kan kjøre i relativt høy hastighet, helst over 60 km/t, og du bør holde farten der så mye som mulig, helst i over en halv time. Det kan også hjelpe å kjøre med litt høyere turtall enn vanlig eller kjøre i oppoverbakker. På den måten sørger du for at bilen oppnår tilstrekkelig høy temperatur slik at filteret kan lykkes i å brenne opp sotpartiklene som tetter filteret. Lykkes du i å rense filteret på denne måten, sparer du deg fort for en unødvendig utgift.
Det er flere grunner til at dieselpartikkelfiltre er såpass dyre. De indre komponentene i et dieselpartikkelfilter er dyre å produsere fordi sotpartiklene er så små. Filteret som fanger opp sotpartiklene er dessuten laget av eksotiske materialer som porøs keramikk og silisiumkarbid. Prisfaktorene består hovedsakelig av prisene for selve filteret, samt arbeidskraft, men prisen for selve delen er høyere enn prisen for arbeidskraften, og det er ikke uvanlig at et dieselpartikkelfilter i seg selv kan koste rundt 15.000 kroner.
Husk at når du har kjøpt bil i Norge, har du fem års reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven. Denne reklamasjonsretten kalles vanligvis garanti. Dersom dieselpartikkelfilteret må byttes i løpet av tiden når du har reklamasjonsrett, er det verdt å forsøke å få kostnadene dekket på garantien. Likevel er det ikke alltid like lett, særlig hvis bilforhandleren har gjort deg oppmerksom på at du må opp i høy hastighet for å rense filteret. Du bør blant annet se om det står noe om dette i instruksjonsboken som tilhører bilen.
På en annen side er dieselpartikkelfilteret ment til å holde ut hele bilens levetid og du bør derfor få byttet av filter dekket på garantien, forutsatt at bilen har blitt brukt normalt. Småkjøring og kjøring av korte avstander i byer må også regnes som normal bruk av bil, og derfor bør du i utgangspunktet ha rett på få dekket kostnaden på garantien.
Hvis dieselpartikkelfilteret er tett, finnes det noen alternativer og det kan være store prisforskjeller mellom de ulike alternativene. Aller billigst blir det naturligvis dersom du klarer å rense filteret ved bruke høy hastighet og på den måten brenne sotpartiklene. På denne måten slipper du betale noe. Men dette er ikke alltid mulig og noen velger da å heller prøve å rense partikkelfilteret selv ved å bruke et rensemiddel. Noen ganger fungerer dette, men det går ikke på alle biler. I slike tilfeller må en eventuell rens skje på et verksted. Dette vil være et betydelig billigere alternativ enn å bytte ut hele dieselpartikkelfilteret og det kan forlenge filterets levetid. Likevel er det ingen optimal løsning, og det beste alternativet på lang sikt vil være å bytte ut hele filteret.
Det finnes også prisforskjeller mellom ulike dieselpartikkelfilter, men du må sørge for å finne et filter som passer til bilen din. Her kan du få gode råd på bilverkstedet. Det anbefales å sjekke prisene hos flere bilverksted, da prisene kan variere fra det ene stedet til det andre. Ved å gjøre deg kjent med alle aktuelle alternativer, øker du sjansene for å få en rimelig pris på bytte av dieselpartikkelfilter. Du kan velge å få flere uforpliktende tilbud fra bilverksteder nær deg, via vår gratis anbudstjeneste her på Bilsmart.
På de fleste modeller sitter dieselpartikkelfilteret montert på et tett område hvor det kan være vanskelig å komme til. Det krever dessuten demontering av en rekke deler. For at utskiftingen skal skje optimalt, bør filteret være tilgjengelig både ovenfra og nedenfra. Dette kan være vanskelig, og mens en fagperson med riktige verktøy bare trenger et par timer på å gjøre jobben, kan det ta flere timer for en uten erfaring. Mesteparten av kostnadene går uansett til det nye filteret og det er derfor begrensede muligheter for å spare penger ved å gjøre jobben selv.
Skulle du likevel ønske å gjøre det selv, vil det lønne seg å søke opp en manual eller instruksjoner på nettet eller å lete frem videoer av profesjonelle fagfolk som gjennomfører jobben. Særlig hvis du ikke har noe særlig erfaring med å reparere biler, eller hvis du ikke har mulighet til å få hjelp av en venn med god kjennskap til biler.
Som du ser, er det kostbart å bytte ut et dieselpartikkelfilter. Derfor bør du tenke deg nøye om og finne ut om det egentlig er verdt å bytte. Noen ganger kan det være så kostbart at selve reparasjonen koster mer enn verdien av bilen din. I slike tilfeller kan det være like greit å vurdere en ny bil. Har du derimot en bil av høyere verdi, som ellers fungerer optimalt, og det ikke er mulig å rense filteret på en mer kostnadseffektiv måte, så bør du bytte det ut.
Husk imidlertid på at du kan spare deg selv for unødvendige kostnader dersom du gjør de riktige valgene når varsellampen lyser. Få bilen opp i høy hastighet så raskt som mulig og hold den der i minst en halvtime slik at sotpartiklene som tetter filteret brennes opp.
Hvis du bor i bymiljø eller hvis du ofte kjører korte turer med relativt lave hastigheter, er sjansene større for at dieselpartikkelfilteret tettes. Da kan det være lurt å vurdere om du heller bør skaffe deg en bensinbil eller en elbil.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg