Lurer du på hva det koster å bytte fjærer på bil? I denne guiden forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på å bytte fjærer på bil, tips og råd om fjæring, hva du bør være oppmerksom på, og om du kan bytte fjæring selv. Har bilen din et slitt eller ødelagt fjærsystem, vil det gå ut over kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet. Det er en vanlig feil på mange eldre biler og et problem som heller ikke alltid er så lett å oppdage. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Har du en bil som har rullet rundt på veien noen år, er det kun et spørsmål om tid før det oppstår et problem som du må løse. Noen ting kan du ane at kommer. Ser du brune flekker eller bobler i lakken, vet du at det er bilenes “hudsykdom” rust som er kommet for å minne om tidens gang. Andre “bilsykdommer” utvikler seg i det skjulte og er vanskeligere å oppdage. Problemer med fjæringen er ofte i den kategorien.
Når man i dagligtale snakker om støtdempere, mener man ofte både selve fjæringen og støtdemperen. På samme måte er det gjerne med begrepet fjæring man tenker på hele systemet som demper støt.
Så la oss bare gjøre det helt tydelig: Når vi i denne sammenhengen snakker om fjæring, er det altså selve stålspiralen som ligger rundt støtdemperen. Kikker du inn under skjermen, vil du lett se den. Som regel kalles den spiralfjær eller springfjær, selv om den korrekte betegnelsen egentlig er skrufjær. I prinsippet fungerer den på samme måten som fjæren i en kulepenn.
Fjæringen fungerer sammen med støtdemperen. Enkelt sagt stabiliserer støtdemperne bevegelsene i fjæringen, som jo er ganske spretten, og sørger for at hjulene presses mot veien. Når man skifter støtdempere, skifter man ofte også fjærene.
Selve støtdemperen slites gradvis og det kan derfor være vanskelig å legge merke til at bilens kjøreegenskaper blir dårligere. Ofte er det først hvis bilen gynger påfallende eller trekker til den ene siden under kjøring eller oppbremsing, at man virkelig skjønner at noe er galt.
Det som ofte hender med fjærene er at de brått knekker. I det øyeblikket dette skjer, vil du som regel høre knekkelyden. Du kan også oppleve ulyder når du kjører over humper og at bilen blir skjev.
Man skulle derfor tro at dette var noe det var umulig å ikke legge merke til, men mekanikere kan fortelle at det er ganske vanlig at folk kjører rundt ganske lengde med knekt fjær, før de merker at noe er unormalt. Årsaken er nok at dette som regel skjer på litt eldre biler som uansett har en del skavanker og ulyder.
Det hører med til sjeldenhetene at fjær ryker før bilen har rullet 100.000 kilometer eller er eldre enn 5 år. Har du en nyere bil er det sannsynligvis andre problemer som melder seg før dette. Men bruksmønster har selvsagt også mye å si. Kjører du mye på humpete vei og kanskje med en bil som er tung lastet, vil dette øke belastingen og kan føre til at fjær knekker tidligere. Fjærene foran knekker oftere enn fjærene bak.
I motsetningen til fjæren i en kulepenn, er bilfjærene laget av sprøtt stål. Når de før eller siden knekker skyldes det som regel materialtretthet.
Hvis du hører ulyder, bilen virker skjev eller du av andre grunner mistenker at en fjær har knekt, kan du enkelt sjekke det selv. Bruk en lommelykt og kikk inn i skjermen. Selve bruddet skjer nesten alltid i en ende av fjæren, altså helt nederst eller øverst. Hvis det er vanskelig å se den nederste delen av fjæren, bør du jekke opp bilen og skru av hjulet. Oppdager du brudd, bør du ta bilen til et verksted umiddelbart, siden det er farlig å kjøre med knekt fjær.
Når du oppdager at en fjær er brukket, er det anbefalt å bytte også fjæren på det andre hjulet. Med andre ord: Er venstre fjær foran brukket, byttes også den på høyre side foran. Hensikten er å sikre at bilen har lik høyde på begge sider. Fjærene har nemlig en tendens til å synke litt sammen over tid.
Hva du faktisk må betale vil variere ganske mye fra bil til bil, men i utgangspunktet bør du belage deg på å betale minst 3.000 kroner per side, altså 6.000 kroner for et akselpar. Noen verksteder kan kreve over det dobbelte.
Selve fjæren koster ikke all verden. Kjøper du en uoriginal fjær på nettet, ligger disse ofte et sted mellom 400 og 900 kroner per stykk. Bare være oppmerksom på at en del verksteder ikke vil bruke medbrakte deler.
Hvis du bytter fjæring fremme, er det en vanlig anbefaling å få gjort en justering av forstillingen samtidig. Dette er for å sikre at det ikke har oppstått skjevheter som kan påvirke kjøreegenskapene negativt eller føre til unødig slitasje. Justering av forstilling kalles også justering av hjulstilling.
Også her varierer prisene en god del, men du må nok regne med å bruke et sted mellom 800 og 2.000 kroner.
Noen bilmerker er generelt dyrere å reparere enn andre. Spesielt hvis man skal benytte merkeverksted der man betaler mye for originaldeler.
Et råd som ofte gis er derfor å undersøke priser hos flere verksteder. For eksempel merkeverkstedet ditt og to - tre merkeuavhengige verksteder som SnapDrive, Mekonomen eller tilsvarende.
Med tanke på at bytte av fjæring som regel er noe som først og fremst er aktuelt for biler som begynner å dra på årene - og garantien for lengst er utløpt - er det heller ingenting som tilsier at du ikke bør bruke et lite, lokalt “bakgårdsverksted” hvis de kan gi deg den beste prisen. Bytte av fjæring er tross alt en svært enkel jobb for proffe mekanikere, og krever heller ikke spesielt utstyr eller dataverktøy.
Du kan også velge å få pristilbud fra flere verksteder i nærheten av deg, via vår gratistjeneste her på Bilsmart. Dette er i tillegg helt uforpliktende.
Du kan bytte fjæring selv, og for den som er vant til å skru litt bil er det i utgangspunktet ikke en særlig avansert jobb, i alle fall ikke på bakstillingen. Du bør imidlertid ha muligheten til å heise bilen opp ved hjelp av en garasjejekk og støttebukker. I tillegg trenger du en stålbørste, fastnøkler og et fjærklemmesett.
Er du noenlunde dreven og ikke støter på noen uventede problemer, kan du regne med at jobben tar omtrent en halv time per fjær.
Vær oppmerksom på at når du bruker fjærklemmen oppstår det svært høy spenning i fjæren. Hvis fjæren skulle dekomprimeres ukontrollert, med andre ord sprette ut av klemmen, kan dette være svært farlig. Prøv derfor aldri å bytte fjæring og / eller støtdempere med “Reodor Felgen-løsninger” med spennstropper, tau eller lignende.
Etter at du har gjort jobben, bør du få foretatt en kontroll av hjulstillingen, enten en firehjulskontroll eller forstillingskontroll.
De færreste bytter fjærer før de må, det vil si før de har knekt. Unntaket er hvis du skal bytte støtdempere. Det er da ofte et godt råd å bytte fjæringen samtidig selv om de fortsatt fungerer.
Å kjøre rundt med en knekt fjær er ikke bare ukomfortabelt, det kan gjøre bilen direkte farlig å kjøre med. Det er altså ikke noe som kan utsettes til det passer. Hvis lommeboken sier nei til å sende bilen til verksted for å få det fikset og du heller ikke kan gjøre jobben selv, bør du la bilen stå inntil videre.
Hvis bilen din skal på EU-kontroll (PKK) og har en brukket fjær, vil den vanligvis få en 2-er feil for dette. Det vil si at fjæren må byttes og bilen må tilbake på etterkontroll før den vil bli godkjent. Hvis EU-kontrollen nærmer seg og du vet at en fjær er knekt, har du altså alt å vinne på å få den byttet før kontrollen.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg