Lurer du på hva det koster å skifte girolje? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på skifte av girolje, inkludert hva som påvirker prisen, når og hvor ofte girolje på automatkasse bør byttes, når det lønner seg å flushe girkassen, hvordan du skifter olje på girkassen selv, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Bilens girsystem må regnes som indremedisin. Du kan ikke se hva som foregår der nede i mørket og du merker ikke nødvendigvis at noe ikke er som det skal før problemene har fått utvikle seg ganske langt. Og da kan konsekvensene bli store.
For selv om det på mange måter blir stadig enklere å være bilist, ikke minst blir serviceintervallene stadig lengre, så er det noen ting du bør passe på. En moderne automatkasse trenger rett nok ikke så mye kjærlighet og omsorg, men du bør ikke glemme den helt. Bytter du olje og oljefilter - helst før du merker at noe lugger - kan du spare deg for fremtidige sorger. Føre var-prinsippet med andre ord.
Så hvordan merker du at noe ikke er helt slik det skal med en vanlig automatisk girkasse? Dessverre kan symptomene være både mange og vanskelig å tolke.
Her er noen typiske faretegn:
Alt dette kan være tegn på at noe er alvorlig galt med girkassen og at du bør oppsøke et verksted for å få bilen sjekket så snart som mulig. Hvis du venter og håper på at bilen skal “friskne til” av seg selv, risikerer du bare at girkassen blir skadet og må repareres.
Og det er langt mer kostbart enn å skifte girolje. I verste fall må hele girkassen byttes ut. I praksis vil det ofte være så dyrt - prisen kommer ofte opp i 100.000 kroner - at det heller lønner seg å skrote bilen.
Mange verksteder anbefaler å skifte olje på automatkasse etter 60.000 kjørte kilometer, selv om dette ikke er en del av bilprodusentens anbefalte serviceprogram. De begrunner dette med at oljen på det tidspunktet vil være så full av partikler, altså skitt, at det vil redusere levetiden og øke faren for kostbare feil på girkassen.
De hevder videre at bilfabrikantene er vel vitende om dette, men velger å ignorere det siden det betyr høyere servicekostnader - som i sin tur gjør bilene mindre attraktive sammenlignet med konkurrentene.
Mange bilfabrikanter går faktisk så langt som til å markedsføre “livløpsolje” og lignende. Det vil at oljen varer like lenge som bilen ellers og ikke trenger å byttes. Enkelte fabrikanter sier riktignok at “livsløpsoljen” skal byttes, men at dette først er anbefalt etter at bilen har gått temmelig langt, kanskje 100.000 kilometer eller mer.
Bilverkstedene svarer gjerne på dette med å vise til at det kanskje kan være sant i varmere strøk, men at vårt nordiske klima medfører spesielle belastninger for bilene. Kjøremønsteret vil også være en faktor. Verkstedkjeden Mekonomen påstår faktisk at “bilkjennere” sier at det kan være smart å skifte girolje en gang i året, for sikkerhets skyld.
Vi har ikke noe fasitsvar på hvem som vet best her, bilfabrikantene eller verkstedene, vi bare konstaterer at begge parter argumenter ut fra sitt perspektiv og at de har motsatte økonomiske interesser. Som ofte i denne typen diskusjoner har begge sider gode poenger. Eller med andre ord; sannheten befinner seg et sted i midten - for en gjennomsnittlig bilist.
Hva som gjelder akkurat deg og din bil blir altså et subjektivt vurderingsspørsmål. Blir bilen utsatt for harde belastninger, tilsier det at du bør bytte girolje oftere. Og har du en litt eldre bil, krever den hyppigere bytte av girolje enn en bil som er ny.
Standard oljeskift på en automatkasse har en pris som gjerne ligger mellom 4.000 - 5.000 kroner.
For flushing av automatkasse må du regne med å betale anslagsvis 5.000 - 8.000 kroner.
Dette er altså ca-priser. Du vil sannsynligvis kunne finne både rimeligere og dyrere eksempler. Hvilken type bil du kjører vil også kunne ha betydning for hva regningen blir.
Får du utført skifte av girolje i forbindelse med at bilen skal på service eller et annet verkstedbesøk, kan du regne med å spare noe. Det er uansett smart siden du slipper et eget verkstedbesøk.
Følg også med på tilbudskampanjer hos både uavhengige verksteder og merkeverkstedet ditt.
Den enkleste formen for oljebytte på en automatkasse er ikke overraskende også den rimeligste. Siden vi snakker om oljebytte ser nok de fleste for seg at man tapper ut all den gamle oljen og erstatter den med ny olje. Men slik er det faktisk ikke.
Ved et vanlig oljeskift på en automatisk girkasse blir bare omtrent en tredjedel av oljen byttet. Årsaken er at størsteparten av oljen befinner seg i oljekretsløpet. Sagt enkelt; oljen ligger i kriker og kroker inne i girkassen og renner ikke ut.
Mange verksteder, og særlig de som spesialiserer seg på oljeskift, anbefaler derfor å flushe girkassen. Dette er en mer omfattende og dyrere prosess, men man får til gjengjeld byttet all oljen og renset - flushet - girkassen for avleiringer og skitt. Verkstedet må som regel også demontere bilens bunnpanne og rengjøre denne. Bytte av oljefilter gjøres samtidig.
Bytte av girolje er en enkel og standardisert prosedyre som gjøres av alle bilverksteder. Flushing er mer omfattende, og det er ikke alle verksteder som tilbyr dette, siden det krever en del spesielt utstyr for å få ut all den gamle oljen.
Prisene på begge alternativene kan variere en god del mellom de ulike verkstedene. Hva slags bilmerke og modell du har, kan også ha noe å si for prisen, særlig for flushing som er et hakk mer komplisert enn vanlig giroljeskift.
Hvis du tar deg bryet med å sjekke prisen hos flere verksteder, er sjansen stor for at du vil spare en god slump penger. Ofte anbefales det at man sjekker minst tre verksteder, for eksempel merkeverkstedet og to uavhengige verksteder.
Det finnes ellers en del verksteder som spesialiserer seg på girkasser og oljeskift, også disse kan være verdt å sjekke ut med tanke på pris.
Du kan enten sondere bilverkstedmarkedet selv, eller velge å la et anbudsfirma ta seg av jobben. Via vår gratis anbudstjeneste her på Bilsmart kan du for eksempel motta tre uforpliktende tilbud fra godkjente verksteder nær deg.
Skifte av girolje er ikke spesielt komplisert for den som ikke er redd for å bli møkkete på hendene. En del bileiere som har garasje og liker å gjøre ting selv, pleier å foreta giroljeskift i samme slengen som man legger om til vinterdekk / sommerdekk.
Selv om det på de fleste vanlige biler er mulig å gjøre oljeskift mens bilen står på bakken, er det en stor fordel om du har mulighet til å heve bilen. Da får du en bedre arbeidsstilling og kommer lettere til. Du løsner ganske enkelt bunnpluggen og tapper den gamle oljen ut i en egnet beholder.
Et praktisk tips er å åpne påfyllingslokket på forhånd. Da oppstår det ikke vakuum og oljen renner lettere ut. Et annet råd er å sørge for at motoren er varm på forhånd, da flyter oljen lettere. Men NB! Er motoren og oljen for varm, risikerer du å brenne deg.
Oljefilteret bør også byttes hver gang man skifter olje. Et annet råd som kan være lett å glemme, er å kjøpe en ny pakning til tappepluggen siden denne ofte ikke lenger tetter helt etter å ha blitt løsnet.
Pass også på at den nye oljen er av riktig type. Vi snakker da ikke om produsent, men om oljens kjemiske egenskaper som er oppgitt i form av en tall- og bokstavkode, for eksempel FE 75W, 75W-90 og lignende. Hvilken olje bilen din skal ha står i instruksjonsboken. Bruker du feil type vil dette kunne gå utover funksjonaliteten til girkassen, i verste fall skade den.
Skifter du olje på girkassen kan du forebygge fremtidige problemer og forlenge både girkassens levetid og bilens. En girkasse som fungerer dårlig, vil også føre til høyere forbruk av drivstoff, noe som er ugunstig både for biløkonomien og miljøet.
En bil med smidig og jevn girutveksling er også mer komfortabel å kjøre med. Hvis du vurderer å selge bilen, vil en girkasse som ikke fungerer optimalt utgjøre et svært stort usikkerhetsmoment som få kjøpere vil være villig til å gamble på. I verste fall kan det bety at du ikke får solgt den.
Hvis du lar være å bruke penger på å bytte girolje - enten det dreier seg om vanlig oljebytte eller flushing - og etterhvert får såpass store problemer med girkassen at den må overhales, vil det koste vesentlig mer. 30.000 til 50.000 kroner er vanlig, litt avhengig av bilmodell og merke.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg