Bare ordet registerreim kan fremkalle frykt hos selv den mest garvede bilist. For selv om du bare har vage forestillinger om hva en registerreim er, så har du nok hørt at dette er dyre saker. Det vil si; ikke selve reimen, men hva det koster hvis den skulle finne på å ryke. Nedenfor har vi samlet gode råd om skifte av registerreim, når det bør gjøres og hva det koster. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Registerreimen er en av disse tingene under panseret de færreste av oss ofrer mange tanker. Den bare er der og gjør jobben sin - helt til den brått ikke gjør det lenger. En registerreim som ryker er en av de store tekniske katastrofene man kan oppleve som bileier.
Men hva er egentlig en registerreim, hva slags funksjon har den? Kort sagt er reimens jobb å overføre kraften fra motorens veivaksel til kamakselen og sørge for at disse er synkroniserte. Kamakselens oppgave er å åpne og lukke ventilene (som suger inn luft) og skal rotere akkurat halvparten så raskt som veivakselen.
Det er altså en del som utsettes for store fysiske krefter. Registerreimen, som er laget av gummi, har også ofte som oppgave å drive oljepumpe, vannpumpe eller fordeleren.
Registerreimen har tenner på innsiden og kalles derfor også tannreim. Den er montert lengst frem på motoren, men er ofte dekket av et beskyttelseslokk og dermed ikke så godt synlig.
En del biler har registerkjede av stål i stedet for reim. Disse skal i teorien vare hele bilens levetid og trenger ikke byttes. I praksis hender det derimot at registerkjedene likevel må byttes, siden de kan bli skadet hvis de er for slakke eller for dårlig smurt.
Fordelen med registerreim er imidlertid at den er lettere og mer stillegående. Ulempen er altså at den er en slitedel med begrenset levetid og derfor må byttes. Selv om registerkjeden har lengre levetid så er den også mer kostbar å produsere, noe som reflekteres i bilens pris. Det er altså ikke slik at det ene alternativet er åpenbart bedre enn det andre.
Hvis registerreimen ryker, kan det på mange biler gå fryktelig galt. I litt mindre alvorlige tilfeller skjer det “bare” at motoren stopper. I verste fall snakker vi om totalt motorhavari med alt det medfører av kostnader. For ikke å snakke om selve situasjonen. Å oppleve at bilen “dør” mens man ligger i 100 km i timen på motorveien, er alt annet enn en hyggelig opplevelse.
Dette kan arte seg på ulike måter, men oppleves ofte som at motoren brått kveles og at du mister fremdrift og gassrespons. Du kan imidlertid fortsatt styre og bremse.
Selv om det er kjedelig å oppleve at registerreimen ryker når man kjører, så er det faktisk - og heldigvis - ikke da den ryker oftest. Det vanligste er at den ryker i det du skal starte bilen. Du kan heller ikke regne med at du får noe forvarsel før registerreimen ryker.
Det som gjerne skjer i praksis er at ventilene og topplokket blir skadd eller helt ødelagt. Ofte må man også bytte stemplene. Dette er reparasjoner som med arbeid og deler koster titusenvis av kroner.
I de mest ekstreme tilfellene blir motorskadene så omfattende at det ikke er økonomisk lønnsomt å reparere. I slike tilfeller er det rimeligere at hele motoren skiftes ut, enten med en ny eller en brukt.
Skjønt “rimelig” er vel ikke helt det rette ordet. Et motorbytte kan fort komme opp i 100.000 kroner eller det dobbelte for den saks skyld. Og snakker vi om en eldre bil, betyr det i praksis at det er mer hensiktsmessig å skrote bilen.
Hvis du ikke er sikker på om registerreimen er skiftet på din bil, er det derfor en god idé å sjekke. Særlig hvis du har har falt ut av bilens serviceprogram - som er ikke er uvanlig når bilen får noen år på baken.
Du kan også få den sjekket registerreimen på verkstedet. Registerreimen skal være stram og fersk. Er den tørr og har sprekker eller fliser er det dårlige tegn.
Bilens registerreim skiftes etter et bestemt intervall, enten bestemt av et visst antall år eller kjørte mil - alt etter hva som kommer først.
Intervallene varierer temmelig mye fra bilmodell til bilmodell og kan være alt mellom 4 og 10 år. Alternativt fra 60.000 til 180.000 kjørte kilometer. Som regel har nyere biler lengre intervaller for både service og registerreimbytte enn eldre modeller.
Planlegger du å legge ut på langtur og tiden for å bytte registerreim nærmer seg, kan det være smart å gjøre det før du drar.
Som nevnt over kan du ikke regne med å få noen forvarsler om at registerreimen er i ferd med å takke for seg. Likevel er det enkelte symptomer som du bør være oppmerksom på, og som kan bety at det er fare på ferde:
Fysiske tegn: Registerreimen har sprekker i gummien, flekker eller synlig slitasje som blankhet.
Oljelekkasje: Dekslet rundt registerreimen skal beskytte mot skader og oljesøl og lignende. Likevel kan det dryppe olje fra boltene som holder dekselet på plass eller det kan sive inn fra defekte pakninger. Hvis olje samler seg på reimen kan dette skade den. Oljelekkasjer i motorrommet ellers kan også føre til overoppheting som i sin tur tærer på registerreimen.
Startvansker: Hvis registerreimen ikke er stram nok, kan den hoppe ut av taggene. I så fall er ikke kamaksel og veivaksel og bilen vil ikke starte.
Ulyder fra motoren: En registerreim som er slitt, vil av og til lage ufriske lyder. Det kan dreie seg om hvinende, tikkende eller skrapende lyder. Slike lyder kan ha flere årsaker, men hvis du åpner panseret og lytter til motoren på tomgang, kan du finne ut hvor omtrent lyden kommer fra. Hvis du lokaliserer den til å komme fra motorens front, kan det tyde på at det dreier seg om registerreimen.
Skal du kjøpe bruktbil, er registerreimen et av de viktigste sjekkpunktene. Hvis selgeren ikke kan dokumentere at den er byttet, bør du være aktsom og kanskje se deg om etter en annen bil.
Du kan få en mekaniker til å gjøre en vurdering, men det er ikke nødvendigvis så enkelt å se om en registerreim er fersk. Selv om den ikke har tydelige tegn på alder eller slitasje, er ikke det ensbetydende med at den nylig har blitt byttet. Den kan altså være i dårligere forfatning enn den ser ut til. I slike tilfeller vil du være tryggest å bytte den uansett.
Har du funnet drømmebilen som du bare må ha, men er tvil om tilstanden til registerreimen, bør du kreve et prisavslag som tilsvarer kostnaden ved å bytte den.
Registerreimbytte koster normalt et sted mellom 5.000 og 15.000 kroner. Men du kan finne eksempler på både lavere og høyere priser. Selve registerreimen koster gjerne ikke mer enn noen hundre kroner, det er jobben - arbeidstimene - som er den største posten.
Det er vanlig å bytte også andre deler samtidig med registerreimen, særlig viftereim, strammehjul og vannpumpe. Dette medfører en merkostnad, men gjøres for å redusere faren for at nye feil skal oppstå.
Det er ofte mulig å kjøpe registerreimsett på nettet. Disse inneholder de delene man trenger til selve byttet av registerreimen og enkelte sett har også vannpumpe inkludert. Prisene på slike sett varierer fra 500 til 2.500 kroner alt etter bilmerke og hva de inneholder.
Skal du få registerreimskifte utført på verksted, kan du spare penger ved å selv kjøpe et slikt sett på forhånd. Du bør imidlertid klarere dette med verkstedet på forhånd, i tilfelle de ikke godtar det. En del verksteder vil ikke anvende medbrakte deler siden det medfører uklare ansvarsforhold med tanke på garanti og reklamasjon. Verkstedet går også glipp av fortjeneste på delene og oppdraget blir derfor mindre attraktivt.
Bytte av registerreim varierer mye i pris mellom ulike bilmerker og modeller. På noen biler er det en ganske ukomplisert jobb som kan gjøres rimelig raskt. På andre biler er det mer fiklete og kreve demontering for å komme til.
Tidsbruken driver fort opp prisen. Mens man på noen biler kan gjøre jobben på under en time, tar det fort tre timer eller mer på mer på biler der det medfører en stor demonteringsjobb i forkant og tilsvarende monteringsjobb i etterkant.
Generelt vil det være rimeligere å skifte registerreim på en liten bil enn på en stor og kostbar bil, eller en SUV.
Selve prosedyrene kan variere, men det er vanlig og ofte anbefalt at man samtidig bytter vannpumpen, frostvæske og diverse andre reservedeler som strammer og løpehjul. Dette øker den totale kostnaden.
Det kan ellers lønne seg å bytte registerreim samtidig med at bilen får service. Sjekk bilens kilometerstand og finn det anbefalte tidspunktet for registerreimbytte i instruksjonsheftet. Mange verksteder har i dag digitalt servicehefte. I så fall vil verkstedet lett tilgang til bilens historikk og vil selv se når tiden nærmer seg.
Siden bytte av registerreim er en forholdsvis kostbar affære, har du ekstra mye å vinne på å hente inn tilbud fra flere verksteder. Ring rundt, innhent tilbud via mail, eller hent inn uforpliktende tilbud fra bilverksteder via denne siden. Hvis du henter inn priser fra 3- 4 verksteder, bør du ha et ok sammenligningsgrunnlag.
Hvis noen verksteder skiller seg påfallende mye ut i pris, enten i den ene eller andre retningen, kan det være verdt å sjekke litt ekstra. Det kan tenkes at noen tilbud inkluderer bytte av andre deler i tillegg til selve registerreimen, mens andre kun gir tilbud på selve registerreimbyttet. Med andre ord er det ikke sikkert at det den laveste prisen er det beste tilbudet. Sjekk hva som er spesifisert i de ulike tilbudene, og ta kontakt med verkstedet hvis noe er uklart.
Bytte av registerreim må nok regnes som en jobb for viderekommende. Er du vant til å skru bil og forstår hvordan registerreimen fungerer, er det imidlertid ingenting som hindrer deg i å gjøre jobben selv. Men siden dette er en helt kritisk del av bilen, så er det viktig at du setter deg godt inn i ting før du begir deg ut på det. På mange biler er det en ganske omfattende og tidkrevende jobb som krever demontering av andre deler for å få tilgang.
Det er kritisk å få registerreimen timet korrekt, sørge for at den har riktig spenning og at strammefunksjonen virker slik den skal.
Hvis du ikke er sikker på at du kan gjøre dette riktig, er det nok best at du overlater jobben til profesjonelle mekanikere. For selv om du kan spare mange tusenlapper på å gjøre det selv, risikerer du at selv små feil eller unøyaktigheter får store og kostbare konsekvenser.
Det å bytte registerreim gir ikke akkurat noen økt bilglede. Bilen oppleves akkurat likedan å kjøre som før. Registerreimbytte er altså bare en nødvendig prioritering for å unngå fremtidige problemer.
Tenk derfor på det som en nødvendig forsikring, en utgift som gjør at du kan kjøre tryggere og med mindre risiko for ubehagelige og dyre overraskelser. Selv om du ikke føler den store gleden ved å betale for en ny registerreim, så angrer du garantert den dagen du opplever motorhavari fordi du tok sjansen på å utsette det. Da blir de 5 - 15 tusenlappene du “sparte” fort bare småpenger. I verste fall blir du billøs.
Og i det perspektivet er registerreimbytte en smart investering. Unntaket må i så fall være hvis du har en bil som uansett synger på siste verset og som du snart skal skrote.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg