Lurer du på hva lakkforsegling koster? Det finnes mange metoder for å ta vare på bilens lakk, og i de siste årene har lakkforsegling blitt veldig populært. I denne guiden får du vite hva lakkforsegling går ut på, hva det koster, hva som påvirker prisen, hvorfor det er lurt å lakkforsegle bilen, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hver eneste dag blir bilen din eksponert for ulike former for ytre påvirkning, som over tid sliter på lakken og svekker dens evne til å beskytte karosseriet - som er lakkens viktigste oppgave. Asfaltrester, trafikkfilm, skitt, veisalt og solens UV-stråling er blant de viktigste “angriperne”.
Kort fortalt går lakkforsegling ut på å overflatebehandle bilens lakk, slik at den bevarer glansen og blir mer motstandsdyktig mot vær og vind, og øvrig slitasje.
Det som konkret skjer er at lakkforseglingen danner en kjemisk forbindelse som fester seg til lakken. Lakkforseglingen gjør at støv og skitt vanskeligere får feste og at vann renner lettere av. Lakken blir også mer motstandsdyktig mot kjemikalier, og fargedybden og glansen blir tatt vare på. Du kan med andre ord bevare nybil-utseende lengre.
Lakkforsegling må ikke forveksles med polering, voksbehandling, glansvask eller lignende. Om du gir bilen din en aldri så grundig og kjærlig polering med de fineste produktene på markedet, vil effekten blir mer eller mindre borte etter noen uker. Lakkforsegling har en helt annen varighet, og vi snakker gjerne om flere år, litt avhengig av hvor avansert metode som blir brukt.
Foliering av bil er en annen metode som har blitt stadig mer utbredt. Mens det tidligere for det meste var noe som ble brukt på taxier og reklamebiler, ser man nå stadig flere ordinære biler med folie. Hvis du har snudd deg etter en bil som er matt eller sølv, er sjansen stor for at det dreier seg om en foliert bil.
Men du kan får også folie i helt vanlige farger - eller transparent hvis du vil bare vil beskytte lakken og er fornøyd med den originale fargen. Foliering pakker bokstavelig talt inn bilen og beskytter derfor lakken svært godt. Det er imidlertid langt dyrere enn lakkforsegling.
Når du sjekker de ulike aktørene som tilbyr lakkforsegling, er det litt som å prøve å orientere seg innen kosmetikk eller spabehandling. Ord som nano, platinum, crystal, ultra og armour florerer. Og de fleste tilbyr ulike nivåer av behandling - med tilhørende prisforskjeller.
Det er altså ikke så enkelt for en kunde å forstå hva ting konkret går ut på, for ikke å snakke om hva som er forskjellene mellom de ulike konkurrentene.
Mange bilpleiefirmaer tilbyr såkalt keramisk lakkforsegling. Denne behandlingen kommer gjerne i ulike “pakker” alt etter hvor avansert eller omfattende den er. Mange operer med tre nivåer: Nivå 1 kalles gjerne basic, bronse eller lignende. Nivå 2 er gjerne pluss eller silver, mens nivå 3 gjerne kalles platimum, extreme eller tilsvarende.
Du må regne med å betale mellom 5.000 og 8.000 kroner for de enkleste pakkene. Skal du ha “full pakke”, altså lakkforsegling med den mest avanserte teknologien, kan prisen sprette opp i 17.000 kroner eller mer. Da er det snakk om en” total make over” av bilen ytre, inkludert vindusflater, felger, plastdetaljer og interiør. Ofte inngår også lakkrens, ripefjerning og rens / impregnering av interiør.
De vanligste formene for lakkforsegling er:
Syntetisk lakkforsegling: Generelt er syntetisk lakkforsegling det rimeligste alternativet. Du får da alle fordelene med lakkforsegling som høyglans overflatebeskyttelse og vannavvisende overflate. Ulempen er at varigheten ikke er den lengste. Ofte blir det anbefalt at behandlingen gjentas etter et år.
Keramisk lakkforsegling: En mer avansert metode der man bruker nanoteknologi og legger en lag kvarts på lakkoverflaten. Overflatespenningen i lakken endres slik at den vannavvisende (hydrofobiske) effekten blir optimal. Behandlingens varighet er lengre enn for syntetisk lakkforsegling, ifølge tilbyderne opp til 3 år.
Beskyttelsesfilm: I tillegg til lakkforsegling tilbyr mange også ulike typer beskyttelse mot steinsprut, noe lakkforsegling i seg selv ikke gjør. Disse metodene har ulike navn alt etter som hvilken produsent som står bak, men kalles ofte Paint Protection Film eller lignende.
Metoden går ut på å legge en transparent film på lakken som gjør den mer motstandsdyktig mot fysisk belastning som riper, steinsprut og slitasje som skjer ved bruk. Man kan beskytte hele bilen, eller de mest utsatt delene, som fronten, panser, og speilhus.
Generelt må du regne med å betale mer for lakkforsegling på en brukt bil enn på en ny. Men hvor ny må en bil være for fortsatt å regnes som det i denne sammenhengen? Vel, her er svaret varierende, men enkelte bilpleiere regner en bil som har rullet rundt i over 4 uker som brukt - og altså dyrere å behandle.
Kjøper du en ny bil og tenker at det er smart med lakkforsegling, er dette altså noe du bør få utført så raskt som mulig.
Det er vanlig at bilpleiefirmaer opererer med ulike priser ut i fra bilens størrelse. En varebil er dermed dyrere å lakkforsegle enn en vanlig personbil. Noen skiller også mellom små, mellomstore og større personbiler / SUV-er.
De fleste bilpleiere tilbyr også lakkforsegling sammen med beskyttelsesbehandling av bilens interiør. Både skinn, plast, matter og øvrige tekstiler blir da impregnert og forseglet. Dermed blir det lettere å holde bilen ren innvendig og tørke opp hvis du skulle søle kaffe. Ikke minst er det praktisk hvis man har små barn med alt det medfører. Slike behandlinger inngår ofte som en del av de dyreste pakkene.
Det anbefales å etterbehandle bilen med bestemte mellomrom. Hvor ofte kommer an på typen lakkforsegling og bruksmønster, om bilen parkeres i garasje og så videre. Etterbehandling koster betydelige mindre enn selve lakkforseglingen, men du må nok ut med mellom 1.500 og 3.000 kroner.
De ulike bilpleiefirmaene benytter produkter fra en lang rekke leverandører, og siden det ikke finnes noen standardiserte løsninger innen denne typen bilpleie, stammer mange av begrepene direkte fra produsentene av produktene. Sett med en markedsførers øyne er logikken enkel: Klarer du å få ditt produktnavn til å bli synonymt med en type behandling eller prosess, har du et overtak.
For en vanlig kunde derimot, er det bare forvirrende. Ikke minst når man skal sammenligne priser.
Det viktigste du trenger å vite er at keramisk lakkforsegling er det samme som nano-glass, kvarts, quarts, flytende glass og ceramic coating - eller bare coating.
Det andre som kan være greit å vite er at keramisk lakkforsegling kommer i hovedsakelig to varianter, basert på enten kvarts silan eller på silisiumdioksid. Lakkforsegling basert på kvarts silan er det dyreste og mest holdbare alternativet. Metoder som benytter silisiumdioksid er til gjengjeld lettere å påføre, så selv om holdbarheten er kortere, er prisen lavere. Og med det i betraktning så er det ikke nødvendigvis et dårligere alternativ.
Det finnes i dag svært mange bilpleieprodukter på markedet, og det er fullt mulig å foreta lakkforsegling av bilen selv.
Det som da er viktig er at man er nøyaktig og gjør et grundig forarbeide på de flatene som skal lakkforsegles. Lakken må være helt fri for støv, smuss og voksrester. Før du begynner selve påføringen av forsegler, må også lakken klargjøres med et egnet middel.
Den nøyaktige fremgangsmåten kan variere noe fra produkt til produkt, og det viktig at man følger anbefalingene gitt av produsenten.
Gleden av å ha en blank og fin bil er vanskelig å måle i kroner og øre. Enten du er bilentusiast eller tenker på bil som en nødvendig transportboks, så kan lakkforsegling være med på å bevare bilens utseende lengre. Den blir lettere å holde ren og er bedre beskyttet, noe som i sin tur bidrar til å bremse verditapet.
Hvis vi tenker på kun den økonomiske siden finnes det imidlertid ikke noe fasitsvar. Selv om lakkforsegling har lang varighet sammenlignet med voksing, er den ikke evigvarende og må gjentas etter en viss tid, som regel mellom 1 og 5 år.
Hvis du er flink til å vaske og polere bilen - ikke minst om vinteren - vil du også kunne bevare lakkens glød og glans lenge. En del mener også at voksing gir et bedre utseende enn lakkforsegling, at lakken får en finere fargeglød. Det er forøvrig ingenting i veien for å vokse og polere en bil som har fått lakkforsegling.
Ellers er det naturligvis stor forskjell prismessig på å få utført lakkforsegling hos et bilpleiefirma og på å gjøre det selv hjemme i garasjen. Du får kjøpt lakkforsegling for mellom 500 og 1.000 kroner. Legger du til noen hundrelapper for rensemiddel og mikrofiberkluter så behøver det fortsatt ikke koste mer enn 1.500 kroner. Og hvis det er prisen for å forlenge nybilfølelsen noen år, så er det kanskje ikke så ille? Forutsetningen er at du er villig til å investere noen timer på å gjøre selve jobben.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg