Lurer du på hva en Tectylbehandling og annen antirustbehandling koster? I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på Tectylbehandling, inkludert prisforskjeller på ulike behandlinger, prisfaktorer som påvirker prisnivået, om det er verdt investeringen og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Rust kan gjøre stor skade på bilen din. Det er imidlertid mulig å beskytte bilen mot rust med såkalt Tectylbehandling eller andre former for antirustbehandling. Tectyl er verdens eldste merkevare for rustbeskyttelse, og er utviklet av firmaet Valvoline Oil. Ved å beskytte bilen mot rust vil du også ivareta bilens verdi. Mange bileiere lurer på om bilen deres trenger antirustbehandling for å gi den tilstrekkelig beskyttelse. I den forbindelse oppstår mange spørsmål knyttet til hva slags rustbehandling som finnes på markedet, når en bør gå i gang med antirustbehandlingen, og ikke mye hvor mye det koster.
Mange biler kommer i dag med rustgaranti, men det trenger ikke bety at bilen ikke vil begynne å ruste under værforholdene vi har i Norge. Her har vi en lang vinter som krever salt på veiene store deler av året, og slike forhold kan føre til at biler begynner å ruste selv om de kommer med en rustgaranti. De som driver antirustbehandling anbefaler at du får bilen behandlet selv om den er ganske ny, men hvis det er slik at du ikke har gjort det på mange år, betyr ikke det at det er for sent.
Mange typer antirustbehandlinger kan brukes til å beskytte bilen, men de mest populære behandlingene får du fra Tectyl, Mercasol, Dinitrol og Fluid film. Mange bruker bare begrepet Tectylbehandling, men det finnes altså andre type varemerker som også kan brukes til samme formålet. Behandlinger kommer også i ulike former, der du kan velge mellom å bare behandle enkelte deler av bilen, eller du kan velge en komplett behandling. Den komplette behandlingen består vanligvis av at bunnen av bilen sprayes og at både understell og hulrommet i karosseri blir tildekket med et beskyttende lag. Antirustbehandling innebærer også en del forberedende arbeid, som å fjerne fukt og rust.
Dersom du bor på kysten, og kanskje særlig på vestlandet, kan bilen være enda mer utsatt for rust. Det skyldes værforhold som forårsaker korrosjon på metaller og et hyppig skifte mellom våte og tørre veier. Du vil dessuten se at salt fra veien kan skade mer om sommeren enn om vinteren, noe som skyldes at salt virker enda raskere på stål når temperaturene øker.
Kombinasjonen av salt og vann akselererer rustprosessen fordi vann i seg selv skaper en rusteffekt samtidig som rester av salt øker hastigheten på oksideringsprosessen. På grunn av rust avdekkes det stadig vekk feil i bilens bærende konstruksjon eller på bremsene, og med hensyn til farene det kan medføre, samt bilens verdi, anbefales det å antirustbehandle bilen ved behov.
Generelle priser: Prisen på Tectylbehandling og annen rustbehandling avhenger av flere ulike faktorer. For en komplett Tectylbehandling må en regne med å betale alt fra rundt 4.000 til 10.000 kroner. Hvorvidt prisen ender i det øvre eller nedre prissjiktet, vil avhenge av de ulike prisfaktorene som vi kommer tilbake til lenger nede.
En komplett behandling: En komplett behandling innebærer at bilens hjul og innerskjermer demonteres før understell og hjulhus rengjøres. Før behandlingen kan settes i gang blir eventuelle skader utbedret. Deretter blir hulrom, understell, hjulhus og chassis behandlet med et tynt og penetrerende Tectylprodukt. Til slutt påføres et tykt, slitesterkt og forseglende Tectylprodukt før bilen tørkes, vaskes og etterkontrolleres.
Flere typer behandlinger: I tillegg til komplett behandling, tilbyr mange verksteder hulromsbehandling, etterbehandling, understellsbehandling og underbehandling. Hvis du bare ønsker en hulromsbehandling, må du regne med en pris rundt 4.000 til 5.000 kroner.
Hulromsbehandling: Hulromsbehandling innebærer at de nødvendige delene av bilen rengjøres, før dører, bagasjelokk, bakdør, stolper og forsterkning i panser, bærebroer, hjulbuen både foran og bak, samt terskelkanaler og andre kanaler på understellet behandles.
Etterbehandling: Hvis du allerede har hatt en komplett behandling av bilen tidligere, kan det være aktuelt med en etterbehandling når det har gått 3-4 år. Behandlingen vil da være tilpasset din bil og vil avhenge av mengden slitasje som har blitt påført bilen siden sist behandling. Ved en etterbehandling gjøres de samme forarbeidene som på en komplett behandling med full rengjøring av understell, samt demontering av deksel og innerskjermer. Til slutt blir Tectylproduktet påført der slitasjen tilsier at det er nødvendig. Prisen på etterbehandling ligger vanligvis på rundt 4.000 til 5.000 kroner.
Underbehandling og understellsbehandling: Du kan også velge en underbehandling. Med en underbehandling blir understellet først rengjort mens deksel og innerskjermer demonteres. Så blir chassis, understell og hjulhus behandlet med et Tectylprodukt. Til slutt påføres det slitesterke Tectylproduktet. Vær oppmerksom på at dersom du velger underbehandling så blir ikke hulrom og kanaler sprøytet. Prisen på underbehandling ligger som regel rundt 5.500 til 6.500 kroner.
Høyere priser de siste årene: I løpet av de siste årene har prisene på antirustbehandling steget noe. Dette skyldes at bilene nå til dags blir stadig mer komplekse i sin oppbygning. Kompliserte tekniske løsninger krever ofte mer behandlingstid, spesialverktøy og fagkunnskap, noe som til slutt har ført til at prisene har blitt høyere.
Størrelse på bilen: En av de viktigste prisfaktorene når det gjelder antirustbehandling handler om størrelsen på bilen. Ofte ser en at verksteder operer med ulike grupper av biler kategorisert inn i gruppe a, b, c og d, med en egen pris for hver kategori. Andre verksteder har egne priser for liten bil, stasjonsvogn, SUV, Hiace og bobil, mens andre deler inn kategoriene personbil, kassebil og store biler som for eksempel en van.
Priser for komplett behandling: Skal du ha en komplett behandling av de største bilene, kan prisen fort kom opp mot 9.000 - 10.000 kroner, mens en komplett behandling av de minste bilene gjerne koster rundt 5.000 - 6.000 kroner. Mellomstore biler kommer et sted midt i mellom.
Prisvariasjoner på de ulike verkstedene: Vær oppmerksom på at prisene varierer fra det ene verkstedet til det andre, og det lønner seg å sjekke hjemmesidene til aktuelle verksteder i nærheten av deg for å se hvor mye prisen ligger på for behandling av din bil. Noen ganger oppgir verkstedene en lang liste med priser for ulike biler, mens andre opererer med kategorier av biler. Noen verksteder opererer dessuten med ulike priser basert på sesong, og det er gjerne vårsesongen som er billigst hvis det finnes noen slike forskjeller.
Tectylbehandling som demper støy: Dersom du også ønsker støydemping, kan det medføre høyere pris. Noen verksteder har en egen Tectyl behandling som tar sikte på å dempe støy. Støy er for mange er irritasjonsmoment som forstyrrer kjørekomforten. Tectyl produktet som brukes til støydemping er utviklet kun med det formålet om å dempe støy. Tester viser at støy kan reduseres med rundt 30 til 50% etter behandling med støydemping. Dette produkte blir sprayet på understell, hjulkasser, tunnel, samt på deksler. Det er vanlig å utføre støydemping kombinert med vanlig antirustbeskyttelse for å oppnå best mulig effekt. Støydemping medfører en forlenget tørkeprosess, og du må regne med at bilen blir på verkstedet en dag lenger. Ønsker du støydemping i tillegg til vanlig antirustbehandling, er det vanlig at prisen øker med rundt 2.000 kroner.
Som tidligere nevnt finnes det flere aktører med ulike antiruststoffer på markedet. Noen bruker Tectyl, mens andre bruker Mercansol, Dinitrol eller Fluid film. Blant disse ulike aktørene finner vi også noen vesentlige prisforskjeller. Mens prisen på antirustbehandling med Tectyl, Mecansol og Dinitrol er ganske lik, ser vi at prisen på antirustbehandling med Fluid Film gjerne bare koster halvparten. Det betyr ikke nødvendigvis at Fluid Film er et mer lønnsomt alternativ, for de ulike antirustproduktene kommer også med ulike anbefalinger om når en ny behandling anbefales.
For Tectyl, Mercansol og Dinitrol anbefales ny behandling etter 3 år, mens for Fluid Film anbefales en ny behandling etter bare 1,5 år. Derfor vil en antirustbehandling med de tre førstnevnte produktene vare cirka dobbelt så lenge, samtidig som de koster omtrent dobbelt så mye. Det skal også sies at rebehandlingen med Tectyl, Mercansol og Dinitrol koster mindre sammenlignet med en komplett behandling.
En annen grunn til at behandling med Fluid Film er rimeligere, er at selve behandlingen tar kortere tid å gjennomføre, og med de andre tre produktene kreves mer grundig vask og tørke. Behandlingen med Fluid Film er vanligvis fullført på en 1,5 time.
Priser på antirustbehandling varierer også fra det ene verkstedet til det andre. Det anbefales derfor at du forhører deg med flere verksteder. Spør hvor mye antirustbehandling koster for din spesifikke bil, hva behandlingen omfatter og hvor lang tid det kan forventes å ta før en ny behandling av bilen er anbefalt. Skaff deg pristilbud fra flere steder slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag. Deretter kan du sammenligne de ulike tilbudene. Husk at pris ikke er det eneste som teller her. Minst like viktig er det at verkstedet har tilstrekkelig med kompetanse og erfaring på antirustbehandling. Et alternativ er å hente uforpliktende pristilbud fra flere godkjente verksted via denne nettsiden.
Med mindre du har omfattende kompetanse og erfaring med bil, anbefales det å la profesjonelle fagfolk ta seg av antirustbehandling eller Tectylbehandling. På den måten kan du være helt trygg på at du får et resultat du blir fornøyd med. Hvis du likevel ønsker å gjøre det selv, så selges det blant annet noen Fluid Film-produkter tilpasset dem som ønsker å gjøre jobben på egenhånd. Du vil trenge forskjellige typer utstyr for å gjøre jobben, og det anbefales at du følger råd og veiledning fra produsenten. Hvis du er usikker bør du heller overlate jobben til profesjonelle. Husk at det fort kan bli dyrere dersom du gjør noe feil, og når det gjelder bilens levetid og sikkerhet, er ofte verdt å betale litt ekstra for å få en grundig utført jobb.
Når du skal vurdere om det er verdt investeringen å antirustbehandle eller Tectylbehandle bilen din, må du ta flere faktorer i betraktning. En av de er selvsagt prisen på selve behandlingen. For å oppnå best mulig pris, bør du sammenligne priser mellom flere verksteder og deretter foreta et valg. Hyppigheten av behandling vil også komme inn i likningen her. Men hvis du ikke antirustbehandler bilen din, risikerer du at bilen raskt mister verdien sin. Dette verditapet må måles opp mot kostnaden for behandlingen.
I tillegg kan omfattende rusting på bil bli svært kostbart å reparere, og hvis det ikke oppdages i tide, kan det til og med være farlig å kjøre bilen. Bor du på kysten eller på steder hvor veiene saltes ofte, vil det være en ekstra god investering, men dersom bilen allerede har omfattende rust, kan nytten være begrenset. Det anbefales å spørre verkstedet om nytten av å antirustbehandle din bil, da verkstedene er forpliktet til å informere om det i det hele tatt er noen poeng med behandlingen.
Hvis du ønsker at bilen skal holde seg lengst mulig, er det svært viktig å vaske under bilen. Underspyling er ofte den eneste måten å fjerne salt på fra understellet og dette bør gjøres hyppig om vinteren når det er mye salt på veiene. Underspyling har imidlertid begrenset effekt på nye biler, da disse ofte er dekket av plast og deksler under bilen. Dermed samler det seg flytende salt bak dekslene, som så forårsaker rust. Dersom du har planer om å selge bilen din i nær fremtid, kan det også lønne seg å behandle bilen med Tectyl eller andre antiruststoffer, da dette vil presse prisen opp.
Har du en helt ny bil, kan det også være lurt å antirustbehandle bilen din, men du bør i så fall undersøke om behandling får konsekvenser for garantien på bilen. Når antirustbehandling gjennomføres, blir det borret hull for å få tilgang til hulrommene i bilen, og dette kan i noen tilfeller medføre at garantien oppheves. Et annet aspekt som en heller ikke bør glemme, er at rustgarantien som ofte følger med nye biler, kun vil gjelde i et bestemt antall år. Når metallet på bilen begynner å ruste, kan det derfor hende at rustgarantien ikke lenger gjelder.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg