Lurer du på hva det koster for firehjulskontroll? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på firehjulskontroll, inkludert hva det er, hva du vanligvis må betale, hva som påvirker prisen, om du kan gjøre det selv, og om det er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Firehjulskontroll er en hjulstillingskontroll som involverer en analyse av hjulstillingen til alle fire hjulene på bilen. Hvis du for eksempel har kjørt på en fortauskant eller havnet ned i en dyp hump, kan dette føre til at et eller flere av hjulene vrir seg ut av posisjon. Dette kan være vanskelig å legge merke til, og blir som oftest oppdaget når det blir tydelig at dekkene slites skjevt. På firehjulskontroll vil altså hjulstillingen analyseres ved hjelp av elektriske måleinstrumenter, før det foretas en eventuell justering i henhold til fabrikantens spesifikasjoner.
Verken firehjulskontroll eller justeringen som kan være nødvendig i etterkant er spesielt komplisert, og vil vanligvis ikke være noe som bilverkstedet bruker lang tid på. Det krever imidlertid riktig utstyr og kompetanse, så det er ikke noe vi anbefaler at du prøver på hjemme i garasjen. Finn heller et verksted som du stoler på og som kan gi deg en god pris på jobben, så slipper du at hjulstillingen fører til andre problemer med hjul og styringsmekanisme på bilen.
De fleste verksteder oppgir bare prisen for selve firehjulskontroll, og ikke for hva det vil koste å faktisk rette opp i en eventuell feilstilling. Dersom du sender en prisforespørsel, er det derfor viktig at du ber om pris for både analyse og justering. Du kan også med fordel spørre om det er andre ting som kan inkluderes i prisen, som for eksempel sjekk av lufttrykk i samtlige hjul, eller kontroll av styring og hjullager.
Det kan være relativt store forskjeller i prisen mellom de ulike tilbyderne, men her er det også en del forskjeller i hva som faktisk inkluderes i prisen. Altså om det er oppgitt pris for bare analyse, eller for analyse og justering. Hos enkelte aktører vil en enkel analyse av hjulstillingen kunne koste så lite som 400 kroner, men dette er altså bare en analyse. Dersom det blir snakk om å gjøre justeringer i tillegg, vil prisen fort nærme seg 2.000 kroner.
De verkstedene som oppgir pris for både analyse og justering har priser fra rundt 1.200 kroner og opp til rundt 2.500 kroner. Også her vil det være variasjoner knyttet til hvilken service som inkluderes i prisen, i tillegg til lokale og regionale forskjeller.
Noen ganger vil du se at en såkalt forstillingskontroll, som er en analyse av forhjulene på bilen, er billigere enn firehjulskontroll. Med dagens biler og moderne utstyr er det imidlertid sjeldent det er tilstrekkelig å sjekke bare det ene paret med hjul. Dersom hjulene er skjeve, må du mest sannsynlig analysere alle hjulene for å kunne justere hjulene ordentlig, spesielt om bilen har firehjulstrekk.
Siden verkstedene kan bruke samme utstyr for å måle hjulstillingen uavhengig av bilmerke og størrelse på dekk og felger, er det vanlig å ha en fastpris på selve firehjulskontrollen. Det er imidlertid en del andre ting som kan ha mye å si for den endelige prisen.
Én faktor som ofte ikke tas med i beregningen er at det fort kan dukke opp andre feil som burde utbedres underveis i prosessen, som for eksempel defekte aksler eller andre problemer med styringsmekanismen til bilen. I slike tilfeller skal du få et nytt prisoverslag fra verkstedet før de utfører mer arbeid.
Det som ofte er inkludert i prisen for firehjulskontroll er:
Dersom du får et detaljert kostnadsoverslag fra verkstedet som mangler noen av disse punktene, kan du med fordel forhøre deg om det er mulig å inkludere de i en pakkepris.
Når alt kommer til alt er kvalitet viktigere enn pris, men det er ikke dermed sagt at det alltid er best å gå for det dyreste alternativet. Merkeverksteder vil for eksempel ofte ta en del mer enn kjedeverksteder for den samme jobben, men det er ikke alltid tydelig hva som ligger bak prisforskjellen. Et kjedeverksted kan gjøre en like så bra jobb som er merkeverksted, så bruk andres erfaringer, magefølelsen og sunn fornuft når du velger verksted.
Her har vi samlet noen av de vanligste aktørene i markedet for å sammenligne priser og tjenester, men dette må ikke anses som en uttømmende liste. Store kjeder som Mekonomen, Meca og BilXtra har for eksempel ikke oppgitt pris for denne tjenesten, men de ligger sannsynligvis omtrent på det samme prisnivået som konkurrentene.
NAF (Norges Automobil Forbund) er kanskje først og fremst kjent som interesseorganisasjon og tilbyder av veihjelp, men de tilbyr også alle typer verkstedtjenester. Som NAF-medlem må du ut med omtrent 2.200 kroner for kontroll og korrigering, og et par hundrelapper ekstra dersom du ikke er NAF-medlem.
SnapDrive har verksteder i større byer i hele landet, og regnes som en relativt ny aktør i markedet. Her koster firehjulskontroll med justering omtrent 1.900 kroner.
Bilia har verksteder fra Oslo og opp til Trondheim, og tar omtrent 2.000 kroner for firehjulskontroll inkludert justering. Prisen er med forbehold om at tjenesten kombineres med service på bilen.
Før hjulene kontrolleres og justeres bør verkstedet utelukke andre potensielle feil med dekk og styring. Det kan for eksempel være at dekk og hjul er feilmontert eller har feil størrelse. I tillegg bør styrekomponentene undersøkes for å se om det er noen slitedeler som må byttes ut. Det kan også være en fordel å sjekke lufttrykket i alle dekkene.
Selve firehjulskontrollen vil vanligvis være unnagjort på noen minutter. Med moderne utstyr måles såkalt spissing, caster og camber på alle hjulene, altså vinkelen som hjulene har i forhold til veibanen og bilen. Bilen trilles 30 - 40 centimeter frem, og ved hjelp av en lasermåler vil du kunne se nøyaktig hvor store avvik det er på hvert hjul, da hvert hjul har fått egen avlesermodul som er koblet til en datamaskin.
Selve justeringen foregår som oftest ved å justere på justeringsskruene som sitter i hjulopphenget, slik at alle dekkene står slik de skal. Deretter testes kjøretøyet på nytt, og eventuelle sensorer kalibreres. Her kan verkstedet også med fordel undersøke andre deler av hjul og styringsmekanisme for å sjekke om det forekommer slitasje eller feilmontering.
Skjeve hjul er ikke noe du enkelt kan ordne opp i hjemme i garasjen. Du finner flere fremgangsmåter for hvordan det kan gjøres, men siden du sannsynligvis ikke har moderne måleinstrumenter stående hjemme risikerer du å lure deg selv til å tro at problemet er løst.
Et annet viktig poeng er at det ikke er sikkert du klarer å stille riktig diagnose. Symptomene på feil hjulstilling kan også skyldes andre problemer, og uten hjelp fra et verksted kan det være vanskelig å finne riktig årsak. I verste fall kan du gjøre problemet verre på sikt, eller ende opp med å gjøre reparasjoner og justeringer som ikke er nødvendig.
Vi anbefaler at du sjekker hjulstillingen jevnlig for å sikre en mest mulig kostnadseffektiv og trygg kjøring. Dette kan gjerne gjøres i sammenheng med årlig service på bilen eller når du skifter dekk. På sikt vil dette kunne gjøre at du unngår unødvendig slitasje på bilen, og at du slipper å gå til innkjøp av nye dekk på grunn av skjevstilling og slitasje på dekkene.
Firehjulskontroll kan være lurt dersom du:
En grei regel kan være å sjekke hjulstillingen når du bytter fra sommerdekk til vinterdekk og omvendt. Det kan også være lurt å gjøre det dersom det har blitt gjort reparasjoner på bilen som har forbindelse med styringsmekanismen eller hjulene. For eksempel dersom det har blitt skiftet støtdempere eller styreledd.
Det er både økonomiske og praktiske ulemper knyttet til skjev hjulstilling på bilen, og det vil dermed lønne seg å utbedre dette så raskt som mulig dersom du mistenker at noe er ute av posisjon. Hvis du ignorerer tegnene risikerer du å ende opp med en dyrere reparasjon og flere utskiftinger av deler på grunn av slitasje.
Konsekvensene av feil hjulstilling kan være:
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg