Lurer du på hva det koster å bytte servopumpe? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bytte av servopumpe, inkludert hva som påvirker prisen, prisforskjeller, symptomer på defekt servopumpe, om du kan bytte servopumpe og servoolje selv, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hvis du har tatt lappen for ikke så lenge siden, husker du kanskje setninger som “det er du som fører som har ansvar for bilens tekniske tilstand”, og tilsvarende? Kanskje anbefalte kjøreskolelæreren også at du skulle sjekke bilens styring før kjøreturen? Det er vel og bra. I praksis, derimot, må du nok lete lenge for å finne en vanlig bilist som har servokontroll som en del av sin rutine før hen kjører avsted. De fleste tar det som en selvfølge at bilens styring fungerer slik den skal. Og det gjør den som regel også. Men ting kan skje. Hvis du opplever at bilen er blitt uvanlig tung å styre, eller at det rykker i rattet idet du prøver å svinge, kan det tyde på at det er noe galt med servostyringen og sannsynligvis servopumpen.
Men først, la oss ta en kort oppfriskning av hva servostyring er: Servostyringen er et hydraulisk eller elektrisk system som gjør at du kan svinge bilens hjul med minimal bruk av muskelkraft. Prinsippet ble oppfunnet på 20-tallet og ble stadig mer vanlig, frem til i dag hvor alle biler er utstyrt med servostyring.
De mest moderne styresystemene er datastyrt og benytter sensorer som registrerer bevegelsene i hjulene og rattet, og sørger for riktig kraftoverføring. Blant bilentusiaster har det vært en tradisjonell oppfatning at hydraulisk servostyring gir en bedre og mer kontant styrefølelse. De senere årene har imidlertid de elektroniske servosystemene blitt stadig mer sofistikerte og gir en vel så god, om ikke mer presis, følelse enn de hydrauliske. De har dessuten mindre vedlikeholdsbehov og bidrar til noe mindre drivstofforbruk. Det finnes også hybridsystemer som er en kombinasjon av hydraulisk og elektrisk servosystem.
Biler som lener seg på det hydrauliske prinsippet, har en beltedrevet pumpe - servopumpe - som får kraft fra bilens motor. Når motoren går, driver den altså servopumpen, som igjen lager et trykk til hydraulikkvæsken, og det er kraften fra dette trykket som erstatter muskelkraften når du vrir på rattet. Når du kjører rett frem og ikke vrir på rattet, fordeles trykket 50-50 til forhjulene. Når du vrir på rattet, omfordeles trykket tilsvarende. Overskuddstrykket reguleres gjennom en ventil.
Hvis servopumpen svikter, vil det altså gå merkbart utover styringen. Det kan oppleves på forskjellige måter, men det vanligste er at bilen blir merkbart tyngre på rattet, særlig i sakte fart. Noen opplever at bilens styrerespons er langsom, gjerne kombinert med en pipende lyd.
Den vanligste årsaken til at dette skjer, er at servopumpen har for lite olje. Det vil i praksis ofte si at det dreier seg om en oljelekkasje. Siden det ikke er vanlig å sjekke eller bytte servoolje som en del av bilens serviceprogram, blir lekkasjer som regel ikke oppdaget før problemet er et faktum.
I andre tilfeller merker man ikke nødvendigvis så mye under kjøring, bare at noe skjer idet man starter motoren. Hvis man vrir om nøkkelen og hører en hvinende lyd akkurat i det motoren starter, kan denne lyden muligens komme fra beltet på servopumpen. Det kan være en indikasjon på at det er i ferd med å ryke.
Det vil som regel være fullt mulig å kjøre med bilen selv om servopumpen ikke fungerer, men det anbefales ikke. Kjører du for lenge med for lite olje i servopumpen, kan pumpen skjære seg. I verste fall kan også tannstangen bli ødelagt.
Både verkstedpriser og prisen på bildeler kan variere temmelig mye, og det er ikke mulig å gi et fasitsvar på hva bytte av servopumpe koster, men et generelt prisoverslag vil være på mellom 8.000 og 10.000 kroner. Hvis tannstangen også må byttes, øker kostnadene betydelig og vi snakker fort om mellom 10.000 og 20.000 kroner i tillegg.
Hvis du merker noe uvanlig med styringen, for eksempel noen av symptomene beskrevet over, bør du få bilen sjekket på et verksted så fort som mulig. Det gjelder naturligvis først og fremst av sikkerhetshensyn, men også fordi problemer og skader aldri reparerer seg selv. Og jo lenger du venter, desto større blir ofte regningen.
Hvis styreproblemet du opplever, skyldes en oljelekkasje, kan dette være lett og følgelig relativt rimelig å utbedre. Hvis du derimot venter med å ta tak i problemet, kan servopumpen bli så skadet at den må byttes. Det medfører betydelig større utgifter. Det beste du kan gjøre for holde verkstedregningen så liten som mulig, er altså å ta styring så snart du merker at noe er galt.
Verkstedprisene i Norge varierer som kjent temmelig mye. Og jo større reparasjon, desto mer er det å spare på å gjøre litt research før du velger verksted. Et generelt råd som ofte gis er derfor å innhente pristilbud fra flere verksteder, minimum tre.
Ofte er det de merkeuavhengige verkstedene som ligger lavest i pris, men dette er på ingen måte en absolutt regel. Merkeverkstedene har i de senere årene blitt mer bevisste på at pris er en viktig faktor. Særlig ettersom stadig flere bilister har fått med seg at det i dag er fritt verkstedvalg. Det vil si: Garantien på bilen din vil fortsatt gjelde selv om du velger å få service eller reparasjoner utført på et uavhengig verksted.
Ellers er det fortsatt slik at noen bilmerker utmerker seg med høyere delepriser enn andre. Har du kjøpt en bil fra et dyrt merke, er sjansen stor for at delene også er dyre. Men heller ikke her finnes det absolutte regler.
Det er ellers fullt lovlig å benytte deler som ikke er originale - uten at dette bryter med garantibetingelsene. Det forutsetter imidlertid at verkstedet kan dokumentere at delene har samme tekniske kvalitet som originale deler. Det vil altså si at du vil kunne bytte ut servopumpen med en ny pumpe fra en uavhengig produsent. En servopumpe kan du kjøpe på nettet for mellom 4.000 og 7.000 kroner, avhengig av bilmodell.
Bytte av servopumpe er en enkel jobb for en erfaren bilmekaniker. Vurderer du å gjøre jobben selv, bør du være sikker på at du har den nødvendige tekniske erfaringen og kompetansen. Dette dreier seg tross alt om bilens styringssystem, og at alt blir gjort korrekt er derfor helt avgjørende for sikkerheten til både deg selv, dine passasjerer og dine medtrafikanter. Det er derfor vanskelig å komme med en anbefaling om gjøre dette på egen hånd, selv om det betyr at du kan spare noen tusenlapper. Det er imidlertid ett råd som er enklere å gi:
Bilprodusentene vil selge biler med så lite vedlikeholdsbehov som mulig og legger seg gjerne på et minimumsnivå. Hvis man sannsynligvis kan “slippe unna” med å ikke skifte en komponent, bytte en væske og så videre, så vil det heller ikke inngå i det anbefalte serviceprogrammet - selv om det ofte kan forkorte levetiden til både deler og kanskje bilen totalt sett.
Som alt annet på en bil blir også alle væskene slitt. Det vil si, de akkumulerer partikler som går utover smøreeffekt og kjøleeffekt, og som kan slite på delene væsken er i kontakt med. Servooljen er ikke noe unntak. Likevel har svært få bilprodusenter anbefalte intervaller for bytte av servoolje. Mekanikere har derimot ofte en helt annen oppfatning, og anbefaler gjerne bytte av servoolje etter mellom 80.000 og 100.000 kjørte kilometer.
Du kan selv sjekke tilstanden til servooljen. Frisk servoolje har en lyserød, bringebærlignende farge. Når oljen eldes, blir den brunlig og til slutt mørk brun. Dette er en indikasjon på at den bør byttes. Hvis oljen har en grålig farge, kan det derimot tyde på at den har oksidert. Det kan bety at den har fått for mye kontakt med luft i servopumpen, og at det er et problem med denne.
Tanken for servoolje er som regel plassert langt oppe i motoren, ofte på passasjersiden. På tanken ser du også streker for maks- og minimumsnivå.
Velfungerende bremser, dekk, lys og styring er helt avgjørende for bilens sikkerhet. Mistenker du at noe er galt med bilens servostyring, er det noe du bør få kontrollert så raskt som mulig. Har du en nyere bil som fortsatt har gjeldende garanti, er sannsynligheten stor for at feil på servostyringen vil være dekket av garantien.
Hvis du har en gammel bil, vil det ofte melde seg et spørsmål om lønnsomhet. Er det verdt å investere 10.000 kroner i en ny servopumpe hvis det er overhengende fare for at det oppstår andre dyre feil innen kort tid? Har du tiltro til at bilen ellers er i så god stand at den vil bestå neste EU-kontroll?
Det er altså et regnestykke med mange variabler og svaret på hva som lønner seg vil derfor aldri kunne bli mer enn kvalifisert gjetning. Men sjekker du bilens listepris, innhenter pris for bytte av servopumpe hos et utvalg verksteder og regner inn vrakpanten, kan du få et visst bilde av lønnsomheten.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg