Lurer du på hva en forstillingskontroll koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på forstillingskontroll, inkludert hva som påvirker prisen, om det er verdt det, hva som er forskjellen på forstillingskontroll og firehjulskontroll og om du kan utføre forstillingskontroll selv. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Kontroll av hjulene foran: En forstillingskontroll er en kontroll av bilens fremste hjulpar, inkludert aksel og oppheng, styremekanisme, bremser og støtdempere. En forstillingskontroll utføres ofte som en del av en hjulstillingskontroll, hvor hjulparet både foran og bak kontrolleres. I mange tilfeller er det likevel kun aktuelt å kontrollere forstillingen. På biler som er forhjulsdrevne inkluderes også sjekk av drivverket i forstillingen på en forstillingskontroll.
Skjev forstilling kan være trafikkfarlig: Hensikten med en forstillingskontroll er å sørge for at bilens hjul har en optimal innstilling basert på fabrikantens spesifikasjoner. Det er nemlig mange som kjører med skjev forstilling uten å vite det, og det kan ha flere ulemper. På den ene siden har du det økonomiske aspektet. Når du har skjev fremstilling vil hjulene slites forskjellige, i tillegg til at skjev forstilling gir økt rullemotstand og dermed økt drivstofforbruk. I de verste tilfellene kan skjev forstilling også bety at bilen blir mer trafikkfarlig. For eksempel kan nedbremsing i høy fart føre til at bilen drar seg ukontrollert ut til siden og ut i grøften.
Slik vet du om det er noe galt med forstillingen: Det er derfor viktig å følge med på symptomer på skjev forstilling, og det er mange som lurer på hvordan de kan vite om bilen deres har nettopp det. En ting som det er enkelt å følge med på, er om bilen drar til en av sidene når den er i fart, eller om den føles ustabil i veibanen. Begge disse kan være symptomer på skjev forstilling. Et annet tydelig tegn på skjev forstilling er om hjulene er slitt skjevt, og dette kan du enkelt selv sjekke på parkeringsplassen hjemme. I de fleste tilfeller vil det være langt rimeligere å ta en forstillingskontroll og oppdage eventuelle feil, enn å la skjev forstilling slite på bilen.
Kort tid å fikse: Ubehandlet kan feilinnstillinger medføre problemer med styring og forstilling, da det medfører ekstra slitasje på understellets komponenter. Det er et tydelig behov for ny hjulinnstilling når bilen trekker til en side, eller det er vibrasjoner i rattet ved høyere hastigheter. En forstillingskontroll vil normalt ikke ta lang tid å gjennomføre, og du kan som regel bare dra innom et verksted med bilen.
Prisen på en forstillingskontroll vil variere basert på hvor i landet du befinner deg og hvordan konkurransen er i området. I tillegg vil de forskjellige bilverkstedene operere med forskjellige priser. En forstillingskontroll kan koste alt fra 300 - 2.500 kroner. Prisen avhenger både av verkstedet du velger og om justering er inkludert i prisen. Du kan lese mer om priser hos ulike verksted under avsnittet "Prisforskjeller" lengre ned i denne guiden.
Hvis dekkene blir fort slitt på innerkanten eller trekker bilen til siden, har du sannsynligvis behov for hjulstillingskontroll. Det som undersøkes på en forstillingskontroll og hjulstillingskontroll er om vinkelen på hjulene er som de skal, og om de ikke er det, vil du bli kontaktet for å utføre eventuelle korrigeringer.
Som regel kan man si at hvis du bestiller en forstillingskontroll så kan du like gjerne ta en hjulstillingskontroll, eller firehjulskontroll som det også kalles. En firehjulskontroll kontrollerer både bak- og forstillingen, mens en forstillingskontroll kun kontrollerer de fremste hjulene. De fleste verksteder utfører i realiteten bare firehjulskontroller, da de fleste apparater er avhengig av å ha fire målehoder montert for å få ut alle data, men en firehjulskontroll vil likevel koste mer enn kun en forstillingskontroll. Dette er blant annet fordi forskjellig data blir trukket ut.
Hvis det er slik at verkstedet finner feil i forstillingen på bilen din, vil de kontakte deg for å avtale hva som skal skje videre. Det kan være store konsekvenser på sikt å ikke rette opp dekkenes stilling. For det første blir bilen blir mindre trafikksikker. For det andre vil det bli dyrere og mer omfattende å rette på senere. Det lønner seg med andre ord å gjøre noe med det så fort man oppdager feil med forstillingen. Du får da mulighet til å avtale tid og pris med verkstedet, og det er muligheter for å høre om de har noen kampanjer gående, eller om du kan slå det sammen med annen service. På denne måten kan det hende du kan få noe rabatt.
Det finnes flere prisfaktorer som kan påvirke hvor mye du må betale for en forstillingskontroll på bilen din. Dersom verkstedet oppdager at alle fire hjulene må innstilles på nytt, vil det ta lenger tid enn om det bare gjelder for to, og dermed vil timene begynne å gå. Det er ofte dette som gjør at verksteder i Norge anses for å være svært dyre, nettopp dette med at timeprisen er så høy. Det er mange måter å rettferdiggjøre den høye timeprisen på - to av grunnene er at vi har svært høyt utdannede og spesialiserte mekanikere, og at utstyr ofte koster mye å kjøpe inn og vedlikeholde. Dette er altså noen av grunnene til at det for oss som forbrukere kan virke veldig dyrt.
Det er verdt å merke seg at prisen på en forstillingskontroll vil kunne variere ganske mye mellom ulike verksteder og landsdeler også. Verkstedene bestemmer selv hvor mye de vil ta for en forstillingskontroll. For noen kan det være noe de pakker inn i en tilbudspakke, mens det hos andre er et enkeltstående oppdrag, som dermed vil koste mer. Hva slags rykte og erfaring verkstedet har, vil også påvirke prisen, og ofte er kjedeverksteder og frittstående verksteder billigere enn merkeverkstedene. Dette er likevel en sannhet med modifikasjoner - i senere tid har merkeverksteder begynt å ta opp konkurransen mot andre type verksted når det kommer til pris.
Avhengig av hvor i landet du befinner deg og hvilke tilbud som finnes rundt deg av verkstedet, vil det være ganske store prisforskjeller for å få gjennomført en forstillingskontroll. Forskjellene ligger ofte i timespris på verksteder og verkstedmateriell. Hvis det er et stort verksted, har de som regel det de trenger på plass allerede, mens et mindre verksted kan måtte gå til anskaffelse av ulikt utstyr for å gjennomføre reparasjoner og lignende. Timeprisen på verksteder er ofte dyrere i de større byene også, og alt dette sammenlagt kan gi ganske store forskjeller i pris for samme jobb. I alle tilfeller vil en forstillingskontroll med justering alltid være billigere enn å kjøpe nye dekk.
Her er en oversikt over hva forstilling- eller firehjulskontroll koster hos enkelte verksteder:
SnapDrive: Hos Snap Drive annonserer de med at de allerede har kjøpt inn det nyeste og beste utstyret på markedet for å gjennomføre en analyse av forstillingen på bilen. De har valgt å kalle denne analysen for en Quick Check, og utfører den faktisk kostnadsfritt hvis det inngår i andre oppdrag, som reparasjoner av andre ting på bilen. Hvis du kun skal få utført en forstillingsanalyse koster det litt i overkant av 300 kroner. Selve analysen tar kun et par minutter og vil gi deg et tydelig bilde på om forestillingen må justeres. Hvis de finner feil, tilbyr de justering, ved å utføre en firehjulskontroll med eget spesialutstyr. Dette tar lenger tid, og prisen er naturlig nok høyere. Her må du betale rundt 1.900 kroner.
Bilservicegruppen: Hos Bilservicegruppen begynner de samme testene på rundt 600 kroner, mens det for en full firehjulskontroll og spissjustering kan koste fra 1.500 kroner og oppover. I en forstillingskontroll sjekkes de forskjellige slitedelene i bilen, slik som endeledd, styreledd, tannstang, bærekuler, bærearmer, foringer, stabb-ledd, rakklestag og stabbstagg-foringer. Hvis noe av dette må skiftes, medfører det ofte behov for firehjulskontroll og justering. Under en firehjulskontroll kontrolleres for- og bakstillingsvinkler, og eventuelle justeringer foretas etter behov.
NAF: Hos NAF opererer de som vanlig med forskjellige priser for medlemmer og ikke-medlemmer, og NAF ligger i dette tilfellet over gjennomsnittet i pris. Hos NAF kaller de det en hjulstillingskontroll, noe som vil si at de altså sjekker både for- og bakhjul. Kontrollen deres undersøker om bilens hjul har riktig vinkel og innstilling før eventuelle korrigeringer gjennomføres. NAF oppgir ikke pris på sine nettsider, og oppfordrer heller til å ta kontakt per telefon - eller komme innom et NAF Senter.
Bilia: En hjulstillingskontroll hos Bilia koster rundt 2.000 kroner. Dette inkluderer sjekk av alle fire hjul og justering. Du finner Bilia flere steder i landet, og de anbefaler at du kontrollerer hjulstillingen én gang i året.
Hjulene på bilen er vanligvis konstruert på en slik måte at du kan justere hjulenes stilling i forhold til hverandre. Dette for å få et best mulig veigrep. På noen biler er det imidlertid bare mulig å justere forhjulene. Nettopp derfor finnes også begrepet justering av forstilling. For øvrig er det ingen forskjell på justering av forstilling og hjulstilling.
Det er ingen lover eller regler som sier at du ikke kan gjennomføre en forstillingskontroll selv, men det kan by på visse vanskeligheter. En forstillingskontroll gjennomført på et godt verksted utfører nemlig en nøyaktig måling og justering av hjulvinklenes posisjon på bilen, noe som kan være vanskelig å få til uten det rette utstyret.
På et verksted bruker de maskiner og lasere for å få en nøyaktig måling av hjulenes stilling, som igjen er noe som er bestemt fra fabrikantens side for å optimalisere kjøretøyets levetid. I tillegg til å ha informasjon om hvilken hjulstilling som er optimal for bilen din, må du altså kunne foreta nøye målinger og justeringer, noe som kan være utfordrende hvis du ikke har tilgang til laser.
En forstillingskontroll gjøres for å sikre at slitebanen på hvert enkelt hjul blir slitt jevnt. Feiljusterte hjul kan føre til flere mer eller mindre alvorlige problemer med bilen, og til slutt kan det føre til høye kostnader for deg som bilist. Det kan derfor ses på som en god investering å få gjennomført hos profesjonelle. I tillegg til å hjelpe deg med hjulstillingen vil de også være bedre i stand til å se om det er andre slitasjer eller feil på bilen. Det vil jo alltid være rimeligere å gjennomføre enkle reparasjoner på bilen selv, men i det lange løp vil det i alle tilfeller lønne seg å få hjelp av profesjonelle i tillegg.
Det er åpenbart noe man forsøker å unngå, men enkelte ganger kan man kjøre på en fortauskant eller et hull i veien, og hjulstillingen kan skades. Hvordan dekkene er innstilte har en stor innvirkning på dekkets slitasje, og den normale stillingen er utformet for å minimere slitasje og maksimere kjørekomforten. Dette betyr at unødig slitasje vil påvirke dekkets kjøreegenskaper, som til slutt betyr at du må skifte dekk tidligere enn planlagt.
Som vi alle vet, kan et nytt sett med dekk koste mange tusen kroner, og hvis forstillingen var skjev i utgangspunktet, vil du kanskje gjerne få satt på dekkene og stilt inn denne igjen på et verksted. Da snakker vi igjen et par tusen kroner ekstra. Hvis du heller "rygger tilbake til start" og drar til et verksted og sjekker forestillingen, vil du unngå å få like mye slitasje på dekkene dine, og dekkene du har vil vare lenger. Dette betyr at du får ut maksimal ytelse, samtidig som drivstofforbruket ditt vil minke. I tillegg vil styreevnen og trafikksikkerheten forbedres. Det er på mange måter et enkelt regnestykke, som til slutt forteller deg om det er verdt å sjekke forstillingen minst én gang i året.
Til slutt er det greit å tenke over at hvis du skal selge bilen, er det best å ha den i så god stand som mulig. Dersom dekkene er slitt på enten innsiden eller utsiden, vil kanskje kjøper kreve avslag i prisen, da de vil måtte kjøpe nye dekk. I tillegg vil de lure på når bilen sist var på verksted for en forstillings- eller firehjulskontroll. Om du da har gjennomført kontrollen selv, er det sannsynlig at de blir mer skeptiske. En god tommelfingerregel er at jo flere reparasjoner du har fått gjennomført på bilen, jo viktigere blir det med de riktige papirene. Selv om du er god på bil selv, vil kanskje de som overtar ha med seg forsikringen og garantien som kommer fra et godkjent verksted.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg