Tror du at bilen din behøver en forstillingskontroll, og hvor mye det koster hos Mekonomen? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på denne kontrollen inkludert hva som kan drive prisen opp eller ned, hva andre verksteder kan tilby av priser og hva du bør tenke på om du ønsker å bruke Mekonomen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
En forstillingskontroll er en kontroll av de fremste dekkene med den hensikt å sørge for at de er stilt inn etter fabrikantens spesifikasjoner. Hvis bilen din har skjev forstilling så vil dekkene dine slites ulikt, enten på innsiden eller utsiden, og du vil måtte bytte dekk oftere. Det er derfor ikke uvanlig å sjekke forstillingen på bilen minst annethvert år da dette i det lange løp kan spare deg for utgifter til dekk. En forstillingskontroll inkluderer, i tillegg til bilens fremre hjulpar, kontroll av både aksel og oppheng, styremekanisme, bremser og støtdempere. På biler som er forhjulsdrevne inkluderes også drivverket i forstillingen. Hvis bilen din har firehjulstrekk så må du bestille en firehjulskontroll. Dette gjøres som regel på samme verksted som kan utføre en forstillingskontroll.
Ulempene med å kjøre med skjev forstilling går på både sikkerhet og økonomi. Med skjev fremstilling vil hjulene slites forskjellige og dermed sørge for at du må bytte dekk ofere. Dette koster som vi alle vet penger. I tillegg gir en skjev forstilling økt rullemotstand og dermed økt drivstofforbruk, noe som også er en økonomisk ulempe. I de verste tilfellene kan derimot skjev forstilling også bety at bilen blir mer trafikkfarlig da for eksempel nedbremsing i høy fart kan føre til at bilen drar seg ukontrollert ut til siden og ut i grøften. Dette er noe man absolutt vil unngå.
Det er derfor viktig å følge med på symptomer på skjev forstilling, og en ting som det er enkelt å følge med på er om bilen drar til en av sidene når den er i fart, eller om den føles ustabil i veibanen. Begge disse kan være symptomer på skjev forstilling. Et annet tydelig tegn på skjev forstilling er om hjulene er slitt skjevt, og dette kan du enkelt sjekke selv på parkeringsplassen hjemme. I de fleste tilfeller vil det være langt rimeligere å ta en forstillingskontroll og oppdage eventuelle feil, enn å la skjev forstilling slite på bilen. Uoppdaget kan feilinnstillinger medføre problemer med styring og forstilling, da det medfører ekstra slitasje på understellets komponenter. Det er et tydelig behov for ny hjulinnstilling når bilen trekker til en side, eller det er vibrasjoner i rattet ved høyere hastigheter. En forstillingskontroll vil normalt ikke ta lang tid å gjennomføre og du kan som regel kjøre innom nærmeste verksted med bilen.
Prisen for en forstillingskontroll vil variere ettersom både hvor i landet du befinner deg og hvilke verksteder som er tilgjengelige rundt deg. En forstillingskontroll kan koste alt fra 300-2500 kroner, men vær oppmerksom på hva du får for en kontroll som koster 300 kroner. Mest sannsynlig innebærer ikke denne kontrollen noen som helst av reparasjoner om de skulle finne noe galt, og i tillegg er det ofte et tilbud som kommer sammen med andre reparasjoner. Husk alltid å dobbeltsjekke hva som følger med i kontrollen før du bestiller den.
Hvis det er sånn at Mekonomen finner feil i forstillingen på bilen din så vil de kontakte deg for å avtale hva som skal skje videre. Det kan være store konsekvenser på sikt å ikke rette opp dekkenes stilling, ikke minst blir bilen mindre trafikksikker og bruker mer drivstoff. Det vil alltid lønne seg med en forstillingskontroll minst en gang i året, eller når man merker at bilen rister eller trekker skjevt. Et godt tips er å ringe verkstedet og høre om de kan gjennomføre en forstillingskontroll samtidig med andre eventuelle reparasjoner eller tester. På den måten kan du høre om de har noen kampanjer eller rabatter tilgjengelige.
De finnes enkelte negative opplevelser som er rapporter om på nettet av forskjellige kunder av Mekonomen. De negative omtalene har gått på at hjulstillingen ikke har blitt riktig stilt inn, selv etter en kontroll. Dette er noe du enkelt kan sjekke før du forlater verkstedet ved å ta deg en kjøretur rundt i nabolaget. Hvis du da merker at bilen trekker til en side kan du lett kjøre tilbake og gi beskjed om dette. I tillegg har Mekonomen gjort det litt dårlig på noen tester av blant annet TV2, men dette gjelder enkelte verksteder, og er ikke nødvendigvis gjeldende for hele kjeden.
Det er ofte slik at om man befinner seg utenfor stedene med mest konkurranse, så kan prisene være noe høyere. Et godt tips er å ringe rundt og sjekke prisene på forhånd så du ikke får noen overraskelse, i tillegg til å sjekke med venner og kjente. Det er ikke alltid at det billigste er best, det kan noen ganger koste mer i lengden å velge et billig alternativ - om ikke jobben blir gjort godt nok.
Når du ber om å få et prisoverslag så sørg også for å spørre om hva prisen er om hjulstillingen må justeres. Det kan ofte være store forskjeller blant verkstedene, og noen setter veldig lav pris på kontrollen for å tiltrekke seg kunder. Det er ikke noe feil med dette, men det er greit å sjekke på forhånd så du har mer kontroll på hva den reelle prisen blir om dekkene skulle trenge justering.
I tillegg til dette vil det være forskjell på prisen om det er et kjent merkeverksted eller en kjede. Merkeverksteder er ofte dyrere fordi de har spesialutdannede bilmekanikere, som ofte også er spesialisert på forskjellige merker. Det er mange som foretrekker å bruke merkeverksteder for å følge opp bilen sin. Det kan også være en lur investering om du skulle tenke på å selge en gang i fremtiden, at bilen har blitt fulgt opp av et verksted som er spesialisert på akkurat det merket. Det som ofte gjør en tur til et verksted dyr i Norge, er når timene begynner å løpe.
Det vil si at du kan bestille en kontroll som koster en satt sum, men dersom verkstedet finner flere ting som må skiftes eller utføres service på, så vil du måtte betale per time det har tatt å reparere det. Det er ofte da det blir dyrt.
Mekonomen ble opprinnelig startet i Sverige i 1973 for å selge avgass-systemer som det da var stor etterspørsel etter. De gikk raskt fra å jobbe kun med leveranse av disse til å tilby service også i butikkene, og i 1987 hadde de hele 17 butikker rundt om kring i Sverige. I 1999 tok Mekonomen steget inn i Norge og konseptet Mekonomen Bilverksted ble lansert i Sverige i tillegg. Tre år senere overtok de også Danmarks ledende bildelskjede Østergaard. I mai 2000 ble Mekonomen introdusert på Stockholmsbørsen og i forbindelse med børsintroduksjonen ble Mekonomens velkjente reservedelskatalog transformert til et webbasert format.
I 2006 fikk Mekonomen en ny hovedeier i Axel Johnson AB, og i løpet av 2007 startet Håkan Lundstedt som konsernsjef og en ny strategi ble utarbeidet. Raskt etter fulgte verkstedkjeden MekoPartner (2008), før butikk- og verkstedkonseptet Mega og Medium og Mekonomen Fleet ble utarbeidet. I dag består det børsnoterte Mekonomen Group av de tre konsernvirksomhetene MECA Skandinavia – som drives i Sverige, Norge og Danmark, Mekonomen Norden som holder til i Sverige, Norge og Finland og til slutt Sørensen og Balchen som driver virksomhet i Norge under varemerket BilXtra. Mekonomen er et sterkt merkenavn i Norge.
Hvis du er på leting etter et verksted som kan utføre en hjulstillingskontroll på bilen din, så vil du kunne finne mange alternativer til Mekonomen. NAF er en av de mest kjente og brukte verkstedene i Norge da de tilbyr medlemskap som blant annet kan gi deg veihjelp over hele Europa, forskjellige typer forsikringer, rabatter på utvalgte tjenester (som forstillingskontroll), gunstigere billån og ladefordeler. Hos NAF koster hjulstillingskontroll 1990 kroner hvis du er medlem, og 2290 kroner hvis du ikke er det.
Ved siden av NAF er også Snap Drive et populært verksted som tilbyr forstillingskontroll. Hos Snap Drive kalles en forstillingskontroll, eller en hjulstillingskontroll, for en Quick Check. Hvis du har flere ting som behøver reparasjon kan det lønne seg å gå til Snap Drive da de tilbyr gratis kontroll (ikke justering) dersom det inngår i andre oppdrag. Selve analysen tar kun et par minutter og vil gi deg et tydelig bilde på om forstillingen må justeres. Hvis de finner feil tilbyr de å justere det med eget spesialutstyr. Dette tar lenger tid og prisen ligger høyere. Prisene her går fra 300 til 1900 kroner.
Hos Vianor inkluderer de måledatarapport, dekkontroll, dekktrykk og en sjekkliste som forteller deg om bilens tilstand i en forstillingskontroll. Vianor priser seg omtrent som de andre verkstedene, men husk at om du skal forhøre deg om pris her så er det lurt å være klar over at prisen du får oppgitt ofte kun er for kontrollen, og ikke for eventuell justering.
Det er mange ulike betingelser som ligger til grunn for at du velger det verkstedet du velger. Beliggenhet, pris og personlige kunnskaper eller historie med verkstedet spiller som regel inn. Mekonomen er blant de verkstedkjedene som priser seg ganske midt på treet, men som samtidig har fått noen negative omtalelser over årene. Dette går kun på et utvalg av verkstedene derse, så at Mekonomen i ditt nabolag er et godt verksted allikevel, kan godt være riktig. Det kan allikevel være en god ide å forhøre seg med andre du kjenner, eller gjøre et raskt søk på nettet for å finne ut av hva andres erfaringer har vært med verkstedet i nærhetene av deg.
Å få gjennomført en forstillingskontroll er uansett noe som vil lønne seg for deg og bilen din i lengden. Hvordan dekkene er innstilt har stor innvirkning på dekkets slitasje, og fabrikantens innstilling er utformet for å minimere slitasje og maksimere kjørekomforten.
Når dekkene dine slites raskere så vil det også være større sjanse for å punktere og for at du må kjøpe nye dekk oftere. Det vil derfor være mer lønnsomt å sjekke forstillingen enn å kjøpe nye dekk. Som vi alle vet kan et nytt sett med dekk koste mange tusen kroner, og hvis forstillingen var skjev i utgangspunktet så vil du gjerne få satt på dekkene og stilt inn denne igjen på et verksted. Da snakker vi igjen et par tusen kroner ekstra. Dette betyr at dersom du sjekker forstillingen og tar bedre vare på dekkene dine så vil du få maksimal ytelse samtidig som drivstofforbruket ditt vil minke. I tillegg vil styreevnen og trafikksikkerheten forbedres. Det er på mange måter et enkelt regnestykke som til slutt forteller deg at det er en god investering å sjekke forstillingen minst en gang i året.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg