Lurer du på hva bremseskiver og klosser koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på nye bremseskiver og klosser, inkludert hva som er tegnene på slitte bremseskiver, når og hvor ofte du bør skifte bremseklosser, om du kan bytte det selv og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Bilindustrien har siden starten vært opptatt av innovasjon. Den produsenten som er flinkest til å ta i bruk ny teknologi får kundenes oppmerksomhet og en ledelse over konkurrentene - som regel ganske kortvarig. Og kanskje har konkurransesituasjonen aldri vært så dynamisk som i tiden vi nå er inne i med elektrifiseringen av bilparken. Omtrent ukentlig leser vi om nye bilmodeller som beskrives som iPader på hjul.
Det er derfor påfallende at på enkelte områder ser utviklingen ikke ut til å gå fremover, ja, det kan nesten virke motsatt hvis vi ser på statistikken. Vi snakker om feil på bremser.
Hvert år blir 1,2 - 1,3 millioner norske biler EU-kontrollert, og en forbløffende stor andel av dem får anmerkning for feil på bremsene - også biler som knapt har vært på veien i to år og altså er på sin første EU-kontroll. I 2016 fikk hele 45% av alle kontrollerte biler påvist feil på bremsene.
Ofte er feilene så alvorlige at både bremseklosser og skiver må byttes. Til og med bremsekaliperne, i en del tilfeller.
Ofte er elbiler spesielt utsatt, siden bremsene på disse brukes mindre enn på bensin- og dieselbiler. Dermed får rusten bedre tid til å utvikle seg.
En annen generell faktor som gjelder alle biler er salting av veiene. Dette bidrar til rust på biler generelt og på bremser spesielt. Her er det riktignok en del variasjoner fra landsdel til landsdel.
Ellers blir bremsene bak mindre belastet enn bremsene fremme. De blir dermed ikke så fort slitt. Intuitivt skulle man derfor tro at bakbremsene varer lengre, men faktisk er det motsatte tilfelle. Mindre bruk fører nemlig til at bakbremsene blir mer utsatt for rust - som er et større problem enn slitasje. Det er derfor vanlig at klossene og skivene bak må byttes først.
Bilprodusentene og bilimportørene er naturligvis fullt klar over problemet og har innrettet seg deretter. Det er i dag kun noen få bilmerker som kommer med full garanti mot rustne bremseskiver, mens enkelte merker kommer med en begrenset garanti. Er du i markedet for ny bil, kan det være verdt å spørre bilselgeren om hva slags garanti de tilbyr.
Hvis du faktisk legger merke til at det er noe rart med bremsene dine, er det i seg selv et tegn på at du bør besøke et verksted. Men hvilke konkrete tegn er vanlige når skiver eller klosser begynner å bli slitte?
Det aller vanligste symptomet er ulyder. Hører du metallisk skraping, kan det bety at bremsebelegget på bremseklossene rett og slett er slitt bort. I så fall vil bilen din ha svært redusert bremsekapasitet og være direkte farlig å kjøre med. Utslitte bremseklosser vil også ganske raskt ødelegge bremseskivene.
Et litt vanligere og litt mindre alarmerende tegn er vibrasjoner i pedalen når du presser den inn, ofte kombinert med en skrapende lyd. Dette kan være et tegn på at det har bygget seg opp kompakte støvkaker / avleiringer inntil klossene.
Hvis du merker puls i bremsepedalen eller at bremsene tar ujevnt, er det ofte et tegn på slitte bremseklosser eller skiver som har fått kast, altså at det har oppstått en vridning i metallet.
Er bremseklossene slitte vil du etter hvert også kunne merke at bremsene tar dårligere, at de ikke “biter”.
Har bilen din stått parkert et døgn eller to, kanskje i fuktige omgivelser, har du kanskje lagt merke til en litt tørr, skrapende lyd de første gangene du bruker bremsene. Det dreier seg da om rust som har samlet seg på bremseskivene. Med mindre bilen ikke har vært kjørt på veldig lenge, er det som regel kun snakk om overflaterust som vil forsvinne etter at bremsene brukes.
En effektiv måte å fjerne denne rusten på er å foreta en hard oppbremsing i litt høyere hastighet. Bare pass på å sjekke i speilene først så ingen kjører inn i deg bakfra.
Hvis dette ikke løser problemer og du ser at det fortsatt er rust på skivene når du parkerer bilen, bør du være på vakt.
Som alltid når det gjelder bil, finnes det ikke noen “one size fits all”. Hvor mye du må betale for bremseskiver og klosser vil variere temmelig mye fra bilmerke til bilmerke. Men har du en helt gjennomsnittlig familiebil må du regne med å betale sted mellom 4.000 og 7.000 kroner for å skifte klosser og skiver bak. Hvis bremsekaliperne også er i så dårlig forfatning at de bør skiftes. kommer dette i tillegg og koster gjerne rundt 5.000 kroner.
Kjører du en bil i det øvre prissegmentet, for eksempel BMW, Mercedes eller Audi, må du være forberedt på en enda større regning, ofte rundt 10.000 kroner. Skal bremsekaliperne byttes samtidig, kan du doble prisen.
Her er noen andre priseksempler på bytte av bremseskiver og bremseklosser bak. Dette er kun for å gi deg et visst bilde - du vil lett finne både dyrere og rimeligere eksempler:
Om du kjører en bil som er rimelig eller dyr å reparere, får du ikke gjort så mye med. Det du derimot kan gjøre noe med, er valg av verksted. Det er nemlig store variasjoner i pris. Generelt er merkeverksteder dyrere enn merkeuavhengige bilverksteder som for eksempel Snap Drive eller Mekonomen, men dette gjelder ikke alle tilfeller.
Det er derfor lurt å innhente priser fra flere verksteder. Vær oppmerksom på at prisen også kan variere mellom de ulike verkstedene innad i samme kjede.
Bytte av bremseskiver og klosser er en helt standard jobb på et hvilket som helst verksted, og så lenge verkstedet er godkjent, har du liten grunn til å frykte at de ikke gjør en fullgod jobb.
Det er heller ikke slik, som mange fortsatt feilaktig tror, at du må benytte merkeverkstedet for at bilens garanti skal gjelde. Så lenge jobben gjøres korrekt og de nye bremseskivene og bremseklossene har samme kvalitet som originale deler, vil garantien fortsatt gjelde.
Bare pass på å få skriftlig dokumentasjon på dette fra verkstedet, da har du ditt på det tørre i tilfelle det skulle oppstå en tvist om garantien ved en senere anledning.
Når du har bilen på verksted, er ofte arbeidstimene den største posten på regningen. Og når enkelte bilmekanikere koster mer enn advokater, er det mye penger å spare på å jobbe på bilen selv, så sant du har kompetanse til det. Er du den stolte eier av en bil i “premium-segmentet” kan det faktisk hende du må ut med 2.500 kroner i timen - pluss moms. Eventuelle reservedeler kommer i tillegg.
Bremseskiver selges ofte i par og koster som regel mellom 300 og 800 kroner i en nettbutikk. Vanlig pris for et sett bremseklosser til en aksling er 250 til 600 kroner.
Har du litt erfaring med å skru på bil og har rett verktøy, så kan du altså spare mye på å bytte klosser og / eller bremseskiver selv. Men er du usikker på om dette er noe du behersker, bør du avstå. Det er tross alt bilens bremser vi snakker om, og hvis du føler du må gjette deg frem til hvordan jobben gjøres, så bør heller bite i det sure eplet og overlate den til proffene, om de er aldri så dyre.
Vet du eller mistenker du at bremsene dine må byttes, har du egentlig allerede svaret: En bil med rustne eller slitte bremseklosser og / eller bremseskiver utgjør en fare i trafikken, for deg selv, dine passasjerer og dine medtrafikanter, harde så vel som myke.
Det er med andre ord ikke et problem du kan utsette å ta tak i, men bør får fikset umiddelbart. 5 - 10 tusen er kanskje mye penger, men tross alt småbeløp hvis vi tenker på hva som kan skje hvis du mangler bremsekraft i en kritisk situasjon.
Siden alle biler skal på EU-kontroll (PKK) annethvert år, vil også slitte eller rustne bremser bli avdekket der. Det betyr i verste fall at du vil få kjøreforbud. Så har du slitte klosser eller skiver, er det både økonomisk og tidsmessig smart å få disse byttet i forkant av kontrollen.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg