Trenger bilen din ny lakk? Gjelder det bilstyling, ordinær billakkering eller reparasjon av lakkskader, og lurer du på hva det koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for billakkering, inkludert ulike faktorer å ta hensyn til, prisforskjeller i bransjen, om det er noe du kan gjøre selv, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
En billakkerer er en person som reparerer eller endrer lakk på biler, de arbeider altså med reparasjonslakkering og omlakkering. Som regel er dette en jobb de utfører på biler som har fått bulker, oppskrapinger, riper eller andre skader som må utbedres. Det finnes også en del billakkerere som tar på seg oppdrag med å spesiallakkere biler etter kunders ønsker, og da kan du enten bestille et helt eget design, eller få hjelp til å finne ut av hva som kan passe. En billakkerer lærer mye om de forskjellige materialene som blir brukt i bilkarosserier, og vet derfor godt både hvordan og hva som skal til for å få en fin ny lakk på bilen. De utfører de fleste delene av arbeidet selv, sånn som å blande grunninger, farger og topplakker. De er alle utdannet til å mestre forskjellige typer utstyr og verktøy som for eksempel lakkblandeutstyr, sprøyter og sprøytekabin.
De vanligste arbeidsoppgavene for en billakkerer innebærer å sparkle, slipe og pusse karosseriet før lakken påføres. I tillegg må de ofte utføre reparasjonslakkering (også kalt smart repair), vedlikeholdslakkering og spesiallakkering. Billakkerere jobber under veldig strenge regler for å ivareta forskjellige miljøkrav, og fremmer bruk av miljøvennlige materialer og lakkprodukter som reduserer utslipp av skadelige stoffer. Men disse strenge reglene er ikke kun for miljøet, de er også der for å reduserer helseskadene for lakkererne selv til det minimale. Sikkerhet er veldig vikig i denne bransjen da enhver billakkerer må jobbe med en del farlige kjemiske stoffer, i tillegg til at støy og støv er en del av jobben. De må derfor bruke godkjent verneutstyr.
Hvor mye lakkering av din bil koster, kommer helt an på hva du skal lakkere, hvor stort omfanget er, og om du eventuelt må få gjennomført andre reparasjoner i tillegg. Hvis du skal lakkere hele bilen vil du måtte innstille deg på å betale en reell sum penger. Det er mange verksteder som opererer med en fast pris, men så fort det kommer noe i tillegg, som ekstra rust eller bulker, så vil timeprisen begynne å løpe, og det vet vi jo alle er dyrt i Norge. Omlakkering av bilen medfører betydelig demontering av både listverk, vinduer, emblemer, håndtak, skvettlapper, lamper og grill.
Veldig ofte demonteres støtfangere foran og bak også, og bilen plukkes ren for tåkelykter, gitter i luftinntak og så videre. Grunnen til at man må gå så nøye til verks er for å få slipt også hjørnene godt nok slik at ikke lakken løsner av etter en stund. I tillegg, hvis du vurderer å omlakkere hele bilen, må du også finne ut av om du vil endre farge på undersiden av panseret, bagasjelokk og kanskje også døråpningene. DIsse vil jo være i originalfargen, og kanskje ikke passe så godt til den nye. Hvis du bestemmer deg for at du ønsker det, kan du regne inn enda flere timer på demontering etterfulgt av lakkering og montering igjen. Dette blir en veldig dyr jobb på norske verksteder, og du må regne med å måtte ut med mellom 50 - 80.000 kroner.
Hvis du derimot kun er på utkikk etter å lakke en ripe, bulk eller en annen mindre skade, vil du komme betraktelig billigere ut av det. Det kan være nødvendig hvis du har fått en del steinsprutskader eller vært med i en kollisjon for eksempel, men noen ganger vil man også bare friske opp bilen litt før et salg, eller for sin egen del. Det er mange som merker at bilen kan miste en del farge i løpet av årene, og ikke minst blir rust som regel et problem man må forholde seg til. Gjennomsnittsprisen for billakkering ligger på cirka 15.000, inkludert merverdi, og det er da en pris som går på tvers av store og små lakkeringsjobber. Det betyr at de minste billakkeringsjobbene, som å fikse en skrape på siden for eksempel, kan koste så lite som 1500 kroner, mens om man har større skader eller må lakkere store områder, så vil prisen fort krype oppover avhengig av omfanget og typen lakkering.
Det er mange faktorer som er med på å bestemme prisen for billakkering. Hvis man kun er ute etter å få jobben gjort så billig som mulig kan man velge å bestille en lakkering med så få lag som mulig, og i tillegg velge syntetisk lakk. Denne typen lakkering vil som regel ikke innebære at billakkereren lakkerer områdene som ikke er synlig til daglig, som for eksempel under panseret. Det er også mange verksteder som tilbyr ulike servicenivåer, avhengig hva slags bil man har og hvilken budsjett man opererer med. Du bør derfor snakke med verkstedene direkte og høre hva mulighetene dine er.
En faktor som kanskje åpenbart vil spille mye inn på prisen for lakkeringen, er rett og slett hvor stor jobben er. Som nevnt ovenfor vil hellakkering av bilen koste mye, mens du for mindre jobber naturligvis kan regne med å betale mindre. Hvis du skal fikse steinsprut eller andre lignende småskader, kan du regne med å måtte ut med et par tusen kroner, mens det for store jobber kan koste deg mange titalls kroner. Noe av grunnen til de store prisforskjellene er at billakkering normalt vil måtte inneholde sliping av overflater og fjerning av rust før lakken påføres, og jo større område som må klargjøres før lakkering, jo høyere pris.
Hvis du er veldig opptatt av utseendet på bilen din og i tillegg veldig nøye, kan du velge en behandling som først sliper overflatene helt ned til metallet, og i tillegg fjerner rust og alle ujevnheter. Først etter dette er gjennomført vil billakkereren påføre flere lag med høykvalitets billakk, og bilen kan fremstå som ny igjen. Dette er en tidkrevende prosess, og kan noen ganger ta flere uker å gjennomføre. Disse typene behandling er også svært kostbare, men her må man veie de forskjellige faktorene opp mot hverandre. Resultatene her vil ingen kunne klage på, og det kan være med på å øke verdien på bilen din. Hvis du skal selge en gang i fremtiden og møter på noen med samme sans for kvalitet som deg selv, vil dette være en god investering. I tillegg vil du selv få nyte den gode jobben frem til da.
Til slutt er det verdt å nevne at det er forskjell i pris på type lakk, og til og med fargen på lakken. Noen typer spesiallakk vil kunne drive prisen opp for billakkeringen, og dette er det greit å få avklart på forhånd. Det du kan gjøre for å spare penger er å ta med din egen lakk, da slipper du å betale verkstedpris for den. hvis du har mulighet til å demontere noe av bilen din selv vil dette også kunne påvirke prisen. Det er billakkereren selv som setter prisen, og det finnes flere steder som tilbyr å gi deg et godt prisoverslag gjennom å sende inn bilder gjennom en app eller per mail. På denne måten kan du spare tid og krefter ved å ikke behøve å besøke verkstedet fysisk før du har bestemt deg.
Det er generelt et høyt nivå på billakkerere i Norge, og du kan regne med at jobben du betaler for blir gjennomført på en tilfredsstillende måte. Det er allikevel slik med billakkering som med de meste annet, at jo mer du betaler, jo bedre resultat får du. Det første du kan merke deg er at takseringen av skaden bør være gratis. De aller fleste verksteder opererer også med dette, men det er greit å vite allerede fra begynnelsen. Det kan være ganske store forskjeller i pris når de gjelder billakkering, og hos Lakkering.net fant vi noen av de billigste prisene i markedet. Lakkering.net tilbyr standard hellakkering av bilen din fra kun 15.000, og inkluderer forarbeid som nedsliping, demontering, grunning, montering og så videre. Det er greit å være klar over at om bilen din har mange riper, bulker og småskader så vil dette komme i tillegg, og alt arbeid som ikke er inkludert i prisen blir beregnet til 625 kroner i time, inkludert moms. Dersom du skulle velge en dyrere lakk enn det som er standard vil også prisen gå opp.
Hos Bilkosmetikk kan du også få konkurransedyktige priser med rabatt for NAF- og OBOS medlemmer på 15%, mens ABBL medlemmer får hele 20% rabatt. De har også en god nettside som viser bilder av skader på forskjellige biler, og resultatet etter lakkering ved siden av. Dette kan være greit å kikke på for å vite hva man har å forholde seg til. Bilkosmetikk opererer med priser som er ganske gjennomsnittlig på markedet, og varierer fra 2900 kroner for lakkskader til 4700 kroner for reparasjon av sprekker.
Til slutt er Lakkeringskongen en annen stor aktør på markedet, og tilbyr alt fra smart repair lakkering til komplette restaureringer. De kan utføre ombygging og styling av biler og hellakkering, samtidig som de har godkjent takstmann og kan reparere lakkskader for alle forsikringsselskaper. Prisene hos Lakkeringskongen ligger på 4500 kroner for Smart Repair inntil ett a4 ark i størrelse, men vær obs på at bulkretting kommer i tillegg med et minimum på 500 kroner. Ellers ligger prisene deres noe over gjennomsnittet for bransjen med 6000 kroner for en støtfanger, og 11.000 kroner om det er lakkering av tak det er snakk om. Hvis du har flere skader så kan de derimot gi rabatt, så det kan være lurt å sjekke hva den endelige summen blir.
Det er mange som lurer på om de kan lakkere bilen sin selv, og det er forståelig når man ser på hva det potensielt kan koste på et verksted. De aller fleste ønsker seg jo en kostnadseffektiv tjeneste, men noen ganger kan det lønne seg å betale litt mer for en tjeneste enn å finne den billigste. Billakkering er en tjeneste av det slaget da du som regel får hva du betaler for. Hvis et verksted tilbyr deg å hellakkere bilen din for en sum som virker for god til å være sann, så kan det være en god ide og stille de noen kontrollspørsmål om for eksempel hvordan de pusser ned området før de lakkerer, hva slags lakk de bruker og så videre. De billigste tilbudene kan nemlig fort være av lav kvalitet og med dårlige materialer, og du vil sitte igjen med en jobb du kanskje skulle ønske du ikke hadde fått gjennomført. Det er mulig å istedenfor å fjerne lister og lignende så lakkeres det rett på gammel lakk, og da vil denne lakken være veldig sårbar for å flasse av ganske raskt. Da vil du sitte med det samme problemet, men måtte betale for det en gang til.
Det hender også at hvis tilbudet er for godt til å være sant så blir ikke områder som ikke er synlige lakkert, så det er en god ide å være helt klar på hva og hvor på bilen lakken skal plasseres før du leverer den fra deg. I tillegg er det viktig å sørge for at man ikke blir lurt ved utelatelse av tjenester eller produkter som i stedet blir lagt til i etterkant.
Hvis du ønsker å gjøre deler av jobben selv så er det greit å være klar over at det kan være en veldig komplisert jobb som krever både spesialutstyr og den rette kompetansen. Vanligvis har de som jobber som billakkerere to års utdanning på skole, og to år i praksis før de kan jobbe med det på et profesjonelt nivå. Dette betyr selvfølgelig ikke at ikke du kan gjøre det selv, men husk at det kommer til å kreve både tålmodighet, ferdigheter og et utvalg av lakkering og verktøy som du må kjøpe inn spesielt for jobben. Det kan være greit å være klar over at mange også ikke opplever å sitte igjen med et resultat av spesielt høy kvalitet da billakkering krever en del erfaring. Hvis du skal lakkere en bil som jevnlig får skader i lakken, som for eksempel biler i bilsport, stiller selvfølgelig kvalieten på billakkeringen seg i et annet lys. Det er uansett for de aller fleste best å levere bilen på et verksted slik at man blir fornøyd med resultatet.
Det er mange verksteder som kan tilby lakkering av bilen din, men til slutt er det du som bestemmer hvem du stoler på. Det kan være en god ide å snakke med venner og bekjente, eller oppsøke et bilforum på nett for å få best mulig oversikt over hvem som har det beste ryktet, og så bestemme deg etter det. Husk at om du bestemmer deg for å lakkere om hele bilen din så vil dette bli en dyr affære, og det er greit å være klar over hvorfor man gjør det. Det er ikke nødvendigvis sånn at selv om du liker det selv så vil en fremtidig kjøper like det samme. En fullstendig omlakkering må være noe du gjør for å selv sette pris på egen bil. På samme tid kan det også være en god ide å få slipt ned og lakkert småskader på bilen, før de begynner å ruste og blir både vanskeligere og dyrere å få fikset. På denne måten kan du se på lakkering som en investering.
Det er uansett viktig at før du velger hvem som skal lakkere bilen din, så forstår du i detalj hva hvert enkelt tilbud dekker. En ting som er lurt å sjekke er om forbehandling av overflatene er inkludert i prisen, hvis ikke vil dette kunne bli lagt på i ettertid og gjøre lakkering vesentlig dyrere. Det er også en god ide å sjekke tidligere eksempler på arbeidet verkstedet har gjennomført for å få et realistisk bilde av hva resultatet vil bli. Skaff deg også en skriftlig avtale på hvilke arbeider verkstedet skal gjøre og ikke gjøre, slik at du unngår konflikter knyttet til prisen eller kvaliteten i etterkant. Husk at til slutt så er det egentlig kun du som kan svare på spørsmålet om lakkering av bilen din er verdt det.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg