Lurer du på hva det koster å bytte batteriet i elbilen? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på et nytt batteri, om du kan bruke batterier fra andre leverandører enn den originale, hva prisforskjellene er, om det lønner seg og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Det er mange som ønsker å forlenge levetiden på elbilen ved å bytte batteri, og dette er fullt mulig, om man får tak i originale batterier. Første generasjon elbiler i Norge begynner å bli 10-15 år gamle allerede, og det er dermed på tide for de fleste elbil-eiere å vurdere en utskiftning, da batteriene ofte svekkes over tid.
Å få tak i originale elbilbatterier kan derimot by på vanskeligheter, og det er dessverre ikke mulig å bruke batterier fra andre leverandører. Å bytte batteri til en uoriginal type utgjør nemlig en ganske stor risiko, derunder økt fare for brann og eksplosjon. Dette har en betydelig innvirkning på den generelle trafikksikkerheten, og ombygginger av elbil og endring av batterikjemi er derfor underlagt kjøretøyforskriftens bestemmelser om ombygging av kjøretøy.
For å sørge for at sikkerheten er ivaretatt, innebærer dette blant annet at endringer skal kunne dokumenteres av bilfabrikanten eller et kompetent uavhengig laboratorium. Dette kan fort bli kostbart, og det er derfor viktig å være klar over, hvis man vurderer en slik ombygging.
Det er også viktig å huske på at det alltid er bilens eier eller den som har rådighet over den, som har ansvaret for at bilen blir fremstilt for ny godkjenning hvis det gjennomføres en ombygging av denne typen. Det er også eieren som har ansvar for å fremlegge nødvendig dokumentasjon forut for godkjenningen, også om de blir stoppet i en vanlig trafikkontroll. Det er viktig å huske på at det kan være vanskelig å skaffe riktig type dokumentasjon som vil bli godkjent av Statens vegvesen, og at endringer dermed kan bli sett på som ulovlige selv om man har fulgt reglene.
Stadig flere kjøper elbil, og den store etterspørselen gjør at komponentene i bilen utvikles til å bli stadig bedre. Dette gjør også at elbilbatteriene får lengre levetid. I de eldre elbil-modellene må man regne med at batteriene blir noe svekket over tid, men undersøkelser viser at det slett ikke er så ille som mange tror.
Erfaring viser at batteriene kan vare hele bilens levetid og vel så det, så sannsynligheten for at du må bytte batteri på elbilen din, er generelt ikke altfor høy. Men selv om ikke batteriet er det som ryker først, kan det hende du må skifte elbilbatteri på grunn av slitasje. Dette kan være slitasje på elektronikk eller skader fra en kollisjon, og det kan være vanskelig å reparere dette uten å bytte hele batteripakken. Dette er derimot noe du ofte få igjen på garantien.
Garantien er som regel på mellom fem og åtte år. De fleste produsenter har nå en garanti på 8 år eller 160.000 kilometer på sine elbilbatterier, og garantien sikrer bilen mot store feil og reduksjon i rekkevidde. I enkelte tilfeller gjelder dog ikke garantien. Hvis det oppstår skader på batteriet som for eksempel er forårsaket av eieren, er det flere produsenter som ikke dekker dette. Hva må du da regne med å betale?
Hvis du må betale for en helt ny batteripakke til elbilen din, vil dette koste mellom 100.000 og 200.000 kroner, i mange tilfeller mer. Enkelte har opplevd å måtte betale mer for et elbilbatteri enn verdien på selve bilen. Det er imidlertid ytterst sjeldent at hele batteripakken må byttes, og ofte holder det å kun bytte ut enkeltmoduler/cellemoduler. Du kan lese mer om prisene for ulike type elbil-modeller under avsnittet "Prisforskjeller" lengre ned.
Etter at elbilen kom på markedet i Norge, har det versert rykter om at batteriene kun holder i 5-10 år, men flere års erfaring har vist at dette ikke stemmer. Nesten alle elbilbatterier som er blitt laget, er på norsk basis fortsatt i bruk i bilene de ble levert i, men dette kommer til å forandre seg. Det er stadig flere som kjøper seg elbil, og med flere elbiler på veiene betyr det nødvendigvis at disse også en dag vil måtte sendes til gjenvinning. Med det økende markedet for elbiler, og det voksende behovet for nye batterier, er gjenvinning av batterier blitt et viktig satsingsområde. Dette vil sannsynligvis føre til et lengre livsløp for elbilbatterier, og gjerne også flere sykluser.
Først og fremst vil elbilbatteriet kunne bli brukt i nye elbiler, noe som gjerne kalles dets første livsløp. Når batteriet deretter har brukt opp såpass mye kapasitet at det ikke kan fungere i en elbil lenger, vil det kunne gjenbrukes som energilagring av overskuddsproduksjon. Et eksempel på dette er batteristasjoner som lagrer elektrisitet fra solcelleanlegg i privatboliger. Ved hjelp av det gamle elbilbatteriet vil man kunne ta bedre vare på energien som produseres gjennom året. I stedet for å sende overskuddsenergien ut i strømnettet, kan den lagres og benyttes når energibehovet i boligen øker. På denne måten vil det også være mulig å lade opp batteriet på natten når prisen på strøm er lavere enn på morgenen og ettermiddagen. Når batteriet til slutt ikke kan brukes til dette heller, vil de kunne kildesorteres og gjenvinnes.
Det kan være store ulikheter i pris på nye elbilbatterier mellom de ulike bilprodusentene. Som regel går batteribytte på garantien, men i noen tilfeller dekkes ikke et nytt batteri av garantien. Det kan for eksempel være i de tilfellene hvor skadene på batteriet er forårsaket av deg som eier. Da er det greit å være klar over at det kan være store prisforskjeller mellom ulike type biler og modeller. Som tidligere nevnt er det svært sjeldent at hele batteripakken på en elbil må byttes ut. Det holder ofte å kun bytte ut enkeltmoduler/cellemoduler i batteriet.
En 2014-modell BMW i3 har for eksempel åtte cellemoduler, hvor én modul koster rundt 17.000 kroner. Hvis hele batteripakken skal byttes ut, vil prisen med andre ord lande på nærmere 140.000 kroner. Denne prisen finner vi også for et elbillbatteri til en Mercedes-Benz EQA, mens for EQS koster et nytt batteri nærmere 200.000 kroner - her er det også en betingelse om at gamle batterier leveres tilbake. Et nytt elbilbatteri til en Tesla Model S (2013-modell) vil også kunne koste nærmere 200.000 kroner, inkludert reparasjonskostnadene.
Andre produsenter sine priser på elbilbatterier:
Hyundai Kona-e: rundt 200.000 kroner
Kia e-Soul: rundt 85.000 kroner
Kia EV6: rundt 100.000 kroner
Volvo XC40 Recharge: rundt 360.000 kroner
Volkswagen ID.3 og ID.4: mellom 100.000 og 150.000 kroner
I mange tilfeller kan man spørre seg selv om det er verdt å betale så mye for et batteri, eller om det istedet er bedre å kjøpe en ny bil. Man må også ta med i betraktning at verksteder kan ta forskjellige priser for å skifte elbilbatteri. I enkelte tilfeller vil en batteripakke kunne koste mer enn verdien på selve bilen, og da vil det naturlig nok det billigste være å heller kjøpe en ny bil.
Når det er sagt, hvis det ikke skjer noe spesielt med batteriet, vil det kunne ha en lang og god levetid. Det finnes for eksempel elbiler som har kjørt over 400.000 kilometer som taxi, og som fortsatt har mer enn 85 prosent av sin opprinnelig batterikapasitet igjen. Det betyr i praksis at batteriet som følger med bilen, vil kunne vare hele bilens levetid. I det store og hele er det bemerkelsesverdig få batterier som må byttes. Og om de må byttes, dekkes det som oftest av garantien.
Det samme gjelder også elmotorene som har vist seg å fungere nærmest som evighetsmaskiner. I motsetning til forbrenningsmotorer, har elbilmotorene få bevegelige deler og lite mekanikk som turboer, registerreimer, kamaksler, stempler, ventiler, dieselpumper og så videre. Dette betyr at de har færre deler som kan bli ødelagt eller behøver reparasjon etter som tiden går. Slik det ser ut nå, vil elbiler leve minst like lenge som en bil som går på fossilt brennstoff.
Om du vil undersøke hvor mye kapasitet batteriet ditt har, er ikke dette informasjon som i utgangspunktet er så lett tilgjengelig. Det enkleste kan være å få det undersøkt på et verksted, da det dessverre ikke finnes noen enkel løsning som fungerer for alle elbiler. De fleste biler vil imidlertid på en eller annen måte si ifra om at batterikapasiteten er redusert, og for den mest solgte elbilen i Norge, Nissan Leaf, gjøres dette gjennom et system bestående av streker som forsvinner med tiden. Andre biler kan indikere tapt kapasitet med lavere angitt rekkevidde.
Det du kan gjøre for å sjekke rekkevidden, er å nullstille kjørecomputeren etter en fullading. Det som i teorien skal skje da, er at bilen angir den maksimale kjørelengden, og hvis denne er kortere enn da bilen var ny, kan det bety at batterikapasiteten er redusert. Den beste oversikten får du derimot om du går til innkjøp av utstyr som kan kommunisere med bilens datamaskin via OBD2-kontakten som du finner i alle moderne biler. Mange Nissan-eiere bruker en app som heter Leaf Spy, som fungerer via en Bluetooth- eller Wi-Fi-basert OBD2-adapter. Denne appen lar deg lese av cellespenningen på alle cellene, samt batteritemperatur og batteriets tilgjengelige amperetimer. Det siste indikerer gjenstående kapasitet og kan hjelpe deg med å få bedre oversikt over batteriets helse.
Du kan også bruke et multimeter for å sjekke batteriets volt, men det enkleste er nok å ta med bilen til et verksted og få batteriet sjekket der. Dette kan koste noen kroner, og prisene er opp til hvert enkelt verkstedet å fastsette. Om du skal kjøpe en brukt elbil og vil ha batteriet sjekket på forhånd, kan du eventuelt be eieren om å få gjennomført en test på verksted før du sier ja til å kjøpe.
Hvis bilen din har vært utsatt for en ulykke, eller det er en annen teknisk grunn til at du må bytte batteriet på bilen, er det lurt å først sjekke om dette kan gå på garantien din, eller eventuelt på forsikringen. Å bytte elbilbatteri er, som tidligere nevnt, dyrt.
Husk også at alle inngrep i bilen som fører til tekniske endringer i vognkortet må godkjennes av Statens vegvesen i ettertid. Dette gjelder for eksempel endringer av batterikjemi, ladesystem og styring i elbil; egentlig alt som fører til tekniske endringer i vognkortet. Denne dokumentasjonen må innhentes enten fra kjøretøyfabrikanten eller et kompetent, uavhengig laboratorium.
Men dette kravet innebærer altså en skjønnsmessig vurdering som kan være vanskelig. Som dokumentasjon vil det normalt holde med bekreftelser på at kravene i ECE-regulativet 100-01 om sikkerhet er oppfylt, men ved bruk av litiumbatterier må det i tillegg gjøres en vurdering av sikkerheten til selve batteripakken og installeringen av denne.
Et kompetent laboratorium kan være en uavhengig instans som innehar relevant teknisk kompetanse med tanke på vurdering av sikkerheten til de berørte komponentene. Her vil du måtte vurdere både egen økonomi og muligheten for å skaffe de riktige papirene, før du bestemmer deg. Det finnes eksempler på at et bytte av denne typen kan komme opp i en pris på 260.000 kroner. Det kan da være like enkelt å kjøpe ny bil.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg