Lurer du på hva EU-kontroll i Bergen koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på EU-kontroll i Bergen, inkludert hva en EU-kontroll innebærer, prisfaktorer, prisforskjeller, hva som inkluderes i prisen, hvilke frister du må forholde deg til, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK), kan forenklet deles inn i to deler. Den ene delen handler om sikkerhet i trafikken basert på bilens tekniske tilstand, og den andre handler om miljø- og støyforurensing. Myndighetene har bestemt at dette er en obligatorisk kontroll av alle kjøretøy, og den skal gjøres med jevne mellomrom for å sikre en mest mulig trygg og miljøvennlig bilpark.
Den overordnede kontrollmyndigheten som skal sikre gjennomføring og kvalitet i EU-kontroller er Statens vegvesen, men det er ikke de som gjennomfører selve EU-kontrollen. Denne jobben er satt bort til godkjente verksteder, og de bestemmer selv hvilke priser de tar for tjenesten.
I 2019 ble det innført nye regler for når og hvor ofte bilen skal inn på EU-kontroll. Fristen for å sende bilen på EU-kontroll avhenger av datoen for førstegangsregistrering (når bilen ble registrert første gang) eller når siste godkjente kontroll fant sted.
For personbiler og varebiler men en tillatt totalvekt på maks 7,5 tonn, er fristen for EU-kontroll innen to år etter siste godkjente kontroll. For nye kjøretøy er fristen innen fire år etter førstegangsregistrering, og deretter gjelder regelen på to år.
For kjøretøy med en tillatt totalvekt på over 7,5 tonn, samt taxi og ambulanse, gjelder andre regler. Her må kjøretøyet på EU-kontroll innen to år fra førstegangsregistrering, og deretter én gang hvert år.
Hvis du ikke er sikker på hvilken frist som gjelder for bilen din kan du benytte søkemotoren til Statens vegvesen.
Dersom du glemmer kontrollfristen, eller av en eller annen grunn ikke får kjøretøyet godkjent innen fristen, risikerer du avskilting og kjøreforbud. Statens vegvesen gir én påminnelse to måneder før fristens utløp, og hvis du bestiller EU-kontroll rundt den tiden, bør du ha god tid til en eventuell etterkontroll, hvis det skulle være nødvendig. Etterkontroll vil si at bilen har fått påvist mangler i den ordinære kontrollen, som gjør at bilen må på etterkontroll etter at manglene er utbedret.
Selv om EU-kontroll gir et bilde av bilens tilstand, vil den ikke fange opp alle potensielle problemer med bilen. Dersom du skal kjøpe eller selge bil, kan det derfor være en fordel å få en ordentlig tilstandsrapport, spesielt for deg som kjøper. En tilstandsrapport vil normalt sett være mye mer omfattende enn en EU-kontroll.
En godkjent EU-kontroll er bare en garanti for at bilen oppfyller visse minimumskrav knyttet til trafikksikkerhet og utslipp. Bilen kan altså ha betydelig slitasje selv om den blir EU-godkjent, og en EU-kontroll vil bare vurderere bilens tilstand der og da. Det vil si at den ikke fanger opp forhold som kan utvikle seg til mangler over tid.
Eksempler på ting som undersøkes grundig i forbindelse med en tilstandsrapport:
Som tidligere nevnt er det ingen kontrollorganer som fastsetter prisen for EU-kontroll, og verkstedene i Bergen, som i resten av landet, står dermed fritt til å sette sin egen pris. Det betyr at det spesielt i større byer, som Bergen, vil være en viss konkurranse mellom de ulike verkstedene, og dette er noe du bør prøve å dra fordeler av.
For å være sikker på at du får en god pris, vil vi sterkt anbefale at du kontakter flere aktuelle verksteder og ber om et pristilbud, slik at du kan sammenligne priser og se om det finnes penger å spare. Det kan være relativt store variasjoner i pris mellom ulike tilbydere, og på landsbasis ligger prisen mellom 850 kroner og 1.500 kroner. De fleste prisene ligger på rundt 1.000-lappen, men du kan også komme over kampanjetilbud som ligger på under 850 kroner.
Det er i tillegg viktig å være bevisst på at kvaliteten på tjenesten du kjøper er viktigere enn prisen. Det hjelper lite å få godkjent EU-kontrollen dersom bilen faktisk ikke er trafikksikker. Selv om et verksted har godkjenning for å gjennomføre EU-kontroll, kan feil forekomme. Dette kan skyldes manglende kompetanse eller rett og slett juks. Statens vegvesen har jevnlige stikkprøvekontroller på dette, for å avdekke dårlig kvalitet på EU-kontroller. Konsekvensen av en dårlig gjennomført EU-kontroll er at du kjører rundt i en bil som ikke er trafikksikker, slik at du utgjør en fare for både deg selv og andre. Du risikerer også å bli plukket ut i kontroll langs veien, og da er det ditt eget ansvar at bilen møter forskriftene som er satt av myndighetene.
Det er flere ting som påvirker prisen på EU-kontrollen. Faktorer du ikke kan påvirke er ting som størrelsen på kjøretøyet og type kjøretøy eller drivstoff, samt hvordan konkurransen er mellom de ulike verkstedene i ditt område. Det du imidlertid kan gjøre, er å bruke litt tid på å forberede bilen til EU-kontroll.
Når verkstedet finner feil på bilen din, vil de ofte tilby seg å utbedre disse feilene for et tillegg i prisen. Hvis du fikser småfeil som utgåtte lyspærer og skjeve vindusviskere på forhånd, slipper du at verkstedet må bruke tid og utstyr på å gjøre det for deg. Her er det også viktig at du utviser kritisk sans, da det finnes flere eksempler på at verkstedet har påpekt mangler som faktisk ikke eksisterer, og deretter tar seg godt betalt for en reparasjon som kunden ikke trenger. Det kan derfor absolutt lønne seg for deg å gjøre deg kjent med bilens tilstand i forkant av EU-kontrollen.
Her har vi samlet noen enkle punkter du selv kan gå igjennom før du sender bilen til verkstedet:
Dersom du har kontroll på disse punktene kan du unngå at unødvendige småfeil på bilen gjør at du ikke får den EU-godkjent.
EU-kontroll vil normalt ikke ta spesielt lang tid, og mange verksteder tilbyr seg å ta EU-kontrollen mens du venter. Grunnen til at det går fort, er at verkstedet i utgangspunktet ikke skal utbedre de feil og mangler som de finner, men først og fremst påpeke dem. Deretter er det opp til deg om du ønsker å få feilene fikset med en gang (hvis verkstedet har kapasitet til det), eller om du vil gjøre det senere. Hvis du ikke får fikset manglene før etterkontrollen, er alternativet å få bilen avskiltet.
Som nevnt innledningsvis skal alle verksteder som tilbyr EU-kontroll være godkjent av Statens vegvesen. På hjemmesiden til Vegvesenet kan du enkelt sjekke om verkstedet du vurderer har denne godkjenningen. Selve EU-kontrollen følger et standardisert skjema som kan være litt ulikt, avhengig av hvilken bil du har og hvor gammel den er. Totalt er det snakk om omtrent 150 punkter som skal sjekkes.
Uavhengig av om bilen din blir EU-godkjent eller ikke, burde du ta deg tid til å lese og forstå kontrollseddelen som du skal få av verkstedet i etterkant av undersøkelsen. Alle verksteder som er autorisert for EU-kontroll skal benytte et dataprogram fra Statens vegvesen, og kontrollseddelen skal derfor alltid være maskinskrevet. Dersom du får en håndskrevet kontrollseddel, er det dermed all grunn til å være skeptisk, og du burde umiddelbart kontakte Statens vegvesen for å melde fra.
På kontrollseddelen bør du sjekke:
Videre finnes det fem ulike kontrollkoder som benyttes på seddelen:
Når det kommer til konkrete priser i Bergen er det liten forskjell mellom de største tilbyderne. Prisene ligger rett i overkant av 1.000 kroner hos de aller fleste. I den grad det er prisforskjeller, er det først og fremst knyttet til hvorvidt du er medlem i verkstedets fordelsklubb, og hvor stort kjøretøy du har. EU-kontroll for varebiler vil for eksempel ha en litt høyere snittpris enn personbiler.
Med tanke på at forskjellene i pris ikke er spesielt store, vil det være viktigere at du fokuserer på kvaliteten i arbeidet som blir gjort. Det er ditt eget ansvar at bilen din møter kravene fra myndighetene og gjeldende forskrifter. Hvis du blir stoppet i kontroll på veien, og det blir påvist feil eller mangler som har oppstått etter en nylig godkjent EU-kontroll, hjelper det altså ikke å vise til denne godkjenningen, da den ikke lenger vil være gyldig.
Det er mange verksteder i Bergen som tilbyr EU-kontroll, og vi har undersøkt de mest kjente tilbyderne for å gi deg et sammenligningsgrunnlag.
Tores Auto AS har syv verksteder i Bergen som kan utføre EU-kontroll, og du kan sende dem en elektronisk forespørsel via nettsiden. Prisen for EU-kontroll starter på ca 1.200 kroner, og dette er dermed en av de dyrere aktørene. De tilbyr imidlertid både faktura og delbetaling.
SnapDrive har fire verksteder i Bergen, og samtlige kan ta EU-kontroll for rundt 1.000 kroner som startpris. De opplyser også om at de også tilbyr etterkontroll av kjøretøy, men her er det ikke oppgitt pris.
FixBil har en håndfull verksteder i Bergensregionen som kan ta EU-kontroll på personbiler. I likhet med flere andre verksteder kan du også her få både faktura og delbetaling. De oppgir derimot ikke prisen for EU-kontroll på nettsiden sin, men krever at du etterspør denne selv.
Møller Bil er en kjede med merkeverksteder, som tilbyr EU-kontroll for bestemte kjøretøy, henholdsvis SKODA, Audi eller Volkswagen. De har seks verksteder i Bergensregionen som kan gjennomføre EU-kontroll. Fordelen med et merkeverksted som Møller Bil er at de har lang erfaring med de bilmerkene de arbeider med, men prismessig ligger de litt høyere enn konkurrentene med en startpris på ca 1.300 kroner.
AutoMester har ni verksteder i Bergensregionen som kan ta EU-kontroll, og hevder at de har konkurransedyktige priser uten å spesifisere disse nærmere. Videre tilbyr de også et såkalt AutoMester-kort som gjør at du kan utsette betalingen.
Dette er ikke en uttømmende liste over godkjente verksteder i Bergensregionen, og vi vil sterkt anbefale at du gjør egne undersøkelser for å se hvilke verksteder som finnes i ditt lokalområde. Forhør deg gjerne med venner og bekjente slik at du i større grad kan kvalitetssikre det verkstedet du velger. Selv innenfor samme kjede kan det være store forskjeller i kvaliteten på arbeidet som blir gjort.
Det er til syvende og sist ditt eget ansvar at bilen er EU-godkjent, og at arbeidet har blitt gjort av et autorisert verksted. Du kan gjerne få verkstedet til å gå igjennom alle punktene der de har markert feil eller mangler, slik at du er sikkert på at du har oversikt over hva som må gjøre, og hvorvidt de har gjort noen feil. Feil kan dessverre forekomme, selv om verkstedet er godkjent for å utføre EU-kontroller.
Både politi, tollvesen og Vegvesenet kan klippe skiltene dersom bilen din ikke blir EU-godkjent innen fristen, eller dersom godkjenningen kommer fra et verksted som ikke har rett til å utføre EU-kontroll. Manglende EU-godkjenning vil føre til en såkalt begjæring i Motorvognregisteret, som vil si at bilen din automatisk blir avskiltet på stedet dersom registreringsnummeret ditt blir sjekket i en kontroll.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg