Lurer du på hva det koster å bytte bremseklosser? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bytte av bremseklosser, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Bytte av bremseklosser krever ikke nødvendigvis at du har bilen på verksted, men for mange vil det være det eneste riktige alternativet. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Bremseklossene på bilen er en typiske slitedeler som før eller senere må byttes ut med nye. Litt avhengig av hvor og hvordan du kjører burde de holde rundt 30.000 til 50.000 kjørte kilometer. De holder litt lengre dersom du har en rolig kjørestil uten kraftige nedbremsinger og mye akselerasjon. Tilsvarende vil en mer aggressiv kjørestil slite mer på både bremsene og resten av bilen.
Av trafikksikkerhetsmessige årsaker burde bremseklossene ideelt sett byttes før du merker at det er noe galt, da dette er sårbare komponenter som utsettes for svært store belastninger. Det vil kunne være fristende å vente så lenge som mulig med å bytte, slik at bremseklossene blir mest mulig oppbrukt. Dette vil imidlertid føre til både økt forbruk av drivstoff, og økt slitasje på bremseskivene. Sistnevnte er en del dyrere å bytte ut enn bremseklossene, så du vil mest sannsynlig ikke spare penger på å utsette problemet.
Problemer med bremseklossene blir ofte avdekket på EU-kontroll, og det er først og fremst rust som er det største problemet her til lands. Vått og fuktig klima med masse snø og slaps store deler av året gjør at bremsene er spesielt utsatt for rustangrep, og rust sprer seg fortere enn man skulle tro. Ofte blir ikke rusten oppdaget før den har spredd seg til både bremseskivene og bremsekaliperne, slik at alle delene må erstattes.
Tegn på slitte bremseklosser er blant annet:
Elbiler har hatt spesielt mange problemer knyttet til rust på bremsene. Dette er fordi elbiler bremser automatisk når du slipper gasspedalen, og dermed reduserer bruken av aktiv bremsing. Det fører til at bremsene ikke rekker å bli varme, og bremser som ikke er varme vil i mindre grad rense klossene og skivene for fukt, møkk og salt. Dette skaper ideelle forhold for rustangrep, og du kan med fordel spyle både bremseskiver og kalipere med jevne mellomrom for å forebygge rustdannelse.
For å oppdage eventuelle problemer så tidlig som mulig, kan du godt teste bremsene selv med jevne mellomrom. På den måten sjekker du ikke bare om bremseklossene fungerer, men hele bremsesystemet som helhet.
Dersom du har lekkasje i bremsesylinderen eller luft i slangene er dette noe som burde sjekkes av et verksted, men symptomene kan det være lurt å være oppmerksom på. For å sjekke dette starter du bilen, før du langsomt trykker den bremsepedalen og holder den inn i omtrent 30 sekunder. Dersom pedalen ikke er rolig men siger sakte innover, burde du få et verksted til å se på bilen.
Rust eller kast i bremseskivene er et annet vanlig problem, og typiske tegn på dette er vibrasjoner i rattet eller en rykkete bremseeffekt. Prøv å bremse langsomt men bestemt ned fra 70 - 80 kilometer i timen, dersom bilen bremser jevnt tyder det på at bremseskivene fungerer som de skal.
Bilverkstedene er som regel rutinerte når det kommer til bytte av bremseklosser, så det vil sannsynligvis ikke ta spesielt lang tid å få det gjort uansett hvilket verksted du velger. Prisene kan derimot variere en del, og du kan spare noen tusenlapper dersom du tar deg tid til en skikkelig ringerunde før du velger verksted.
For ett hjulpar koster det vanligvis mellom 1.500 og 3.000 kroner, uansett om det er foran eller bak. Dersom du må bytte alle fire vil prisen som regel være det dobbelte. I tillegg vil det være dyrere å bytte bremseklosser på bilmerker som Audi, BMW eller Mercedes. Generelt vil en dyrere bil også bety en høyere verkstedregning.
Før du undersøker markedet kan det lønne seg å sjekke om reparasjonen er dekket av garantien eller forsikringen din, spesielt dersom du har problemer med bremsene som ikke skyldes rust. Dette kan for eksempel være kast i bremseskivene, og skyldes som regel fabrikasjonsfeil som dermed skal være en garantisak.
Du kan risikere at bilforhandleren mener det skyldes feil bruk av bremsene, men dette skal du ikke uten videre finne deg i. Bremseklossene skal tåle både klimatiske og fysiske belastninger. Dersom problemet skyldes rust står du litt svakere, da dette som regel regnes som normal slitasje eller som et resultat av klima.
Det er til dels store prisforskjeller på bytte av bremseklosser, avhengig av hva slags deler du trenger og hvilken bil og årsmodell det er snakk om. I tillegg vil verkstedene operere med ulike priser ut ifra timepris, hvor mye de tar betalt for deler, eventuell frakt av deler, og om det er andre ting med bremsesystemet som trenger oppmerksomhet.
Ofte vil bremseskivene trenge å bli byttet ut i samme slengen, selv om de skal holde en god del lengre enn selve bremseklossene. I tillegg kan det være at det blir oppdaget feil med kalipere eller de hydrauliske pumpene som styrer bremseklossene. Dersom disse delene også må byttes vil det fort bli en del dyrere.
Det er relativt stor konkurranse mellom bilverkstedene, spesielt i større byer, og det er ikke lenger en klar regel at merkeverkstedene er det dyreste alternativet. De vil til tider kunne strekke seg langt for å beholde deg som kunde, og sett på denne måten er det egentlig du som sitter med den største makten i forhandlingene.
Begynn med å kontakt de verkstedene som er mest aktuelle i ditt nærområde for å be om et pristilbud. Siden bytte av bremseklosser er en ganske enkel reparasjon burde de fleste verksteder kunne gi det et pristilbud uten at de trenger å faktisk se bilen. I tillegg kreves det ikke spesialkunnskaper for å få det til, så både små, frittstående verksteder og kjedeverksteder vil kunne gjøre en like god jobb som merkeverkstedene.
Du kan spare noen tusenlapper på å skifte bremseklossene selv, og det er ikke en spesielt komplisert jobb dersom du vet hvor du skal starte. Det finnes både steg-for-steg-guider og videoer dersom du trenger hjelp til hvordan du skal gå frem. Regn med at det tar minimum et par timer å bytte ett par bremseklosser, og kanskje det dobbelte dersom du skal bytte alle fire.
Du trenger:
Når du skal demontere kan du godt ta bilder både før du begynner og underveis i prosessen, slik at du husker hvor alle delene skal. Pass på at alle delene du tar av rengjøres nøye og deretter smøres.
Sikkerhet kommer alltid først, og selv om det ikke er noen som kan forby deg å bytte bremseklossene selv er det veldig viktig at dette blir gjort riktig. Hvis du er det aller minste usikker på om dette er en jobb du får til, vil vi sterkt anbefale at du rådfører deg med fagfolk eller andre som har gjort dette før. Enten det er en bilkyndig venn eller et faktisk verksted.
Som vi har vist i denne artikkelen er bremseklosser regnet som slitedeler som må byttes med jevne mellomrom for at bilen skal kunne være trafikksikker. Du er derfor pent nødt til å budsjettere med dette når du skaffer deg bil.
At bremseklossene fungerer som de skal, handler om både din egen og andre trafikanters sikkerhet. Selv om du ikke merker noe til problemet i det daglige, og bremsene fortsatt stopper bilen i middels eller lav kjørehastighet, kan du få deg en svært ubehagelig overraskelse dersom du prøver å bråbremse i høy fart. Det skal ikke mye slitasje til før det kan ha en dramatisk effekt på bremselengden til bilen, og dette er noe du først og fremst merker om du må nødbremse i høy hastighet.
Dersom du har udefinerbare problemer med bremsene men ikke er helt sikker på hva som er galt, burde du få fagfolk til å ta bremseservice på bilen så fort som mulig. De vil da sjekke hele bremsesystemet, og bytte deler dersom dette er nødvendig. Alternativet er å kjøre rundt i en bil som ikke er trafikksikker, noe som kan ha både forsikringsmessige og i verste fall fatale konsekvenser.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg