Lurer du på hva det koster å bytte bremseskiver? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bytte av bremseskiver, inkludert hva bremseskift og bremseservice innebærer, hvordan du kan skifte bremseskiver selv, når du bør bytte bremseskiver og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Når du trykker ned bremsepedalen, overføres bremsekraften til bremsene med hjelp av bilens bremsevæske, som igjen presser mot bremsenes komponenter. På denne måten stopper bilen. Men det er disse komponentene som utsettes for slitasje og rustangrep fra veier som blir saltet, og snø og skitt som spruter. Derfor må man som regel skifte bremseklosser etter 30 - 50.000 kilometer kjørt, mens bremseskivene som regel holder dobbelt så lenge.
Et bremseskift innebærer at man bytter en eller flere deler i bilens bremsesystem, som for eksempel bremseklosser, bremseskiver eller bremsecalipere.
Å få gjennomført en bremseservice og kanskje bytte bremseklossene samtidig, kan være noe av det viktigste du gjør for din egen sikkerhet. Blant de rundt 1,2 millionene bilene som blir EU-kontrollert hvert år, fikk nemlig hele 45 prosent anmerket feil på bremsene tilbake i 2016. Feil på bremsene er generelt den vanligste feilen som gjør at norske biler ikke blir godkjent.
Feilene innebærer som regel rust som gjør at man må bytte både skiver og klosser, men noen ganger må også bremsekaliperne skiftes. På grunn av deres åpenhet for vann-, skitt- og saltsprut er bremsene som sitter bak mest utsatt, i tillegg til at de også brukes relativt sjelden ved normal kjøring. Dette kan føre til at de tørker opp. Det meste av bremseeffekten er på forhjulene på bilen.
Dersom EU-kontrollen, eller annen kontroll, avdekker rust på mer enn 25 prosent av bremseskivene, vil du bli pålagt å skifte de. Dette er uavhengig om de er utslitt eller ikke. Rust reduserer nemlig bremseeffekten, og gjør bilen din mer trafikkfarlig.
Samtidig med at skivene skiftes, så skiftes også alltid bremseklossene, og prisen for å bytte bremseskiver varierer fra verksted til verksted. Siden bremsene bak, som nevnt ovenfor, sjelden er i bruk, så er også disse enda mer utsatt for rustskader. Dersom bremseskivene er rustet fast, er også sjansen stor for at de bevegelige delene i klipperne – den lille hydrauliske pumpa som klemmer bremseklossene mot bremseskivene – også er rustet fast. Dersom det er tilfellet på bilen din, kan det dessverre bli ganske dyrt.
På en helt vanlig mellomklassebil koster skifte av skiver og klosser bak ofte fra 4.000 kroner til 6.000 kroner. Dersom bremsecaliperne også må skiftes, kan det fort koste opp til 5.000 kroner i tillegg. Men disse prisene avhenger også av størrelsen på bilen. Hvis du har en større merkebil, som Audi, BMW eller Mercedes, kan prisene faktisk krype opp mot 10.000 kroner for å bytte skiver og klosser. Dersom bremsecaliperne må skiftes i tillegg, kan det fort koste det dobbelte.
Selv med godt vedlikehold, er det ikke alt som holder inn i evigheten på bilen, men akkurat bremsene er en av de delene du kan spare mye penger på å ta godt vare på. Det viktigste du kan gjøre for å holde kostnadene nede er å sørge for å spyle godt og gjøre det helt rent rundt skiver og caliperne som sitter på baksiden av felgene.
Ved å holde bilen ren, kan du forhindre rust og uttørking, samtidig som du har mulighet til å følge bedre med på om det har skjedd noen endringer siden sist. I tillegg til dette bør du bruke håndbrekket når du parkerer bilen, og med jevne mellomrom foreta en kraftigere oppbremsing enn vanlig. På denne måten vil bakbremsene tre i funksjon, som igjen bidrar til å holde de ved like.
Veldig ofte får bileiere beskjed om at de kjører for forsiktig og bremser for lite, samtidig som kjøreforholdene i Norge med mye snø, skitt og salting gjør at bremsene ruster. Dette er til en viss grad sant, men man burde kunne forvente at en ny bil har bremseklosser og -skiver som varer lenger enn ett til to år.
Prisen på skifte av bremseskiver vil avhenge av type bil, årsmodell og eventuell utstyrspakke. Det kan likevel være greit å være klar over at det finnes fire bilmerker som gir deg full garantidekning mot rustne bremseskiver, og som dermed vil ha stor innvirkning på prisen. Disse fire er Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo, mens Citroën, DS, Peugeot og Honda gir deg en viss dekning.
Dette kan du forvente at verkstedet gjør: Hvis både du og verkstedet er enige om at det er på tide å skifte ut bremseskivene, kan du forvente at verkstedet spyler og rengjør ordentlig rundt bremseskivene før de setter inn nye. For det første er dette viktig for å kunne se ordentlig hvordan bremseskivene ser ut og hvordan og hvor rusten eventuelt sitter før de skiftes. For det andre er det viktig for å legge et så godt grunnlag for de nye bremseskivene som mulig. Når de gamle bremseskivene dine byttes ut, kan du be om å få de med hjem, dersom du ikke ønsker at verkstedet skal kaste dem for deg. Når verkstedet skal sette inn nye bremseskiver, pleier disse å være inkludert i prisen du får oppgitt. I tillegg skal demontering av defekte bremseskiver og montering av de nye være inkludert.
Du kan kjøpe og ta med bremseskiver selv: Hvis verkstedet mener at nye bremseskiver ikke er inkludert i prisen, har du full mulighet til å kjøpe de selv et annet sted og ta de med. Da vil ikke prisen endre seg fra det du har fått oppgitt tidligere. Verksteder har ofte gode avtaler, så det kan være billigere å kjøpe det gjennom de, men det viktigste er å sørge for å ha oversikt over hva som er inkludert i prisen.
Skifte av bremseklosser koster ofte ekstra: Dersom bremseskivene er rustet fast, er også sjansen stor for at de bevegelige delene i klipperne også er rustet fast. Dersom det er tilfellet på bilen din så kan det dessverre bli ganske dyrt, og dette bør du få full oversikt over før du sier ja. Hvis det viser seg at bremseklossene må skiftes i tillegg, vil det sannsynligvis komme i tillegg til prisen du har oppgitt, med mindre du har fått oppgitt prisen for skift inkludert nye deler. Husk å alltid få god oversikt over hva som er inkludert i prisen før du sier ja til tjenesten. Du kan be om å få det skriftlig enten når du kommer til verkstedet, eller på mail i forkant.
Ja, det kan du! Selv om du ikke er godt kjent med bil eller utstyr, kan faktisk det å bytte bremser være noe som de aller fleste kan få til, med litt tålmodighet og tid. I tillegg til å spare penger, kan du glede deg til mestringsfølelse etterpå, og kanskje en ny hobby. Et godt tips er å lete frem noen gode videoer på YouTube så du kan se en annen gjøre det før du prøver selv. Siden oppsettet på de forskjellige bilmerkene er forskjellig, lønner det seg å finne en video hvor noen bytter bremsene på en lik modell som din bil. Men husk at det viktigste her er sikkerhet, så om du er usikker så be gjerne med deg en venn som har gjort det før.
Det du behøver av utstyr for å skifte bremsene selv er en hammer, stålbørste, en tvinge eller tang til å presse bremse-stempelet tilbake, en skrutrekke, en fil, rustløser og en smørepasta. I tillegg er det selvfølgelig nødvendig med en jekk og støttebukker, slik at du får god plass under bilen samtidig som den står trygt. Etter at du har sett på en video eller flere om hvordan du skal gå i gang, er det lurt å ta et bilde av hvordan det ser ut før du begynner å plukke bilen fra hverandre. I tillegg er det viktig å rengjøre og og smøre alle bevegelige deler.
Når du har fått plukket alt fra hverandre, kan du begynne å sette på de nye delene i motsatt rekkefølge, og her er det fint å ha bilder å se tilbake på for å sette alt tilbake på riktig plass. Til sist gjelder det å jekke ned bilen og ta den med på veien for en prøvetur. Da er det viktig å høre etter eventuelle ulyder og teste bremsene i både vanlig fart og høyere fart.
Å ta godt vare på bremsene til bilen din er antagelig den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjelder både fordi det er et forholdsvis enkelt vedlikehold med å rengjøre og spyle området rundt bremseskivene, men også fordi det er en god investering i sikkerheten til både deg og andre bilister på veien. Ved å utføre godt vedlikehold har du også mulighet til å følge med på om det er endringer ellers på bilen, og oppdage eventuelle andre feil og mangler.
På grunn av vær og vind og salting av veier i Norge, så er det ofte verksteder mener du må skifte bremseskivene selv etter kun et par år. I noen tilfeller så stemmer dette, men det er også mange som rapporterer om at dette er uholdbart fra bilprodusentene sin side. Dette er noe av grunnen til at Mazda, Mitsubishi, Subaru og Volvo har full dekning på bytte av bremseskiver etter så kort tid, mens Citroën, DS, Peugeot og Honda gir en viss dekning, men ikke full. Dette er noe som er lurt å vite om på forhånd, om du skal kjøpe ny bil. I tillegg er det også noe Forbrukerrådet jobber med å få inn under nybilgarantien, for å tvinge produsentene til å øke kvaliteten på bremseskivene for å tåle norske forhold.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg