Lurer du på hva et nytt partikkelfilter koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på et nytt partikkelfilter, i tillegg til hvordan det fungere, hvordsan du kan optimalisere filteret ditt, hvordan du kan gjøre det å bytte det ut til en billigere affære, og ikke minst hvorfor det må byttes så ofte akkurat i Norge. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Et partikkelfilter kalles også sotfilter, dieselpartikkelfilter (DPF) eller sotpartikkelfilter, og er en integrert del i moderne dieselkjøretøy. Filteret er montert på eksosanlegget, og har som formål å fange opp sot og andre partikler fra forbrenningen. På denne måten er det med å redusere helse- og miljøskadelige utslipp. Partikkelfilteret renser eksosgassen, og i motsetning til katalysatorene som brukes i bensinkjøretøy, er diesel-eksosfiltre egentlige begrensningssystemer. De betyr at de i stedet for å skape en katalytisk kjemisk reaksjon, så filtrerer de fysisk ut partiklene fra eksosen. Dette er noe av grunnen til at de har begrenset levetid.
Det kan være ganske dyrt å kjøpe nytt partikkelfilter, og det er heller ikke mulig å bare rense det. Egentlig skal filtrene være selvrensende, men i kaldt klima med mange kaldstarter og korte kjøreturer så samler det seg opp så mye sot i filteret at det til slutt blir tett. Hvis det begynner å lyse en gul lampe på dashbordet ditt så er dette en indikator på at partikkelfilteret har blitt tett. En ting som kan hjelpe, utenom å bytte det fullstendig, er å kjøre en lengre tur på minst 30 minutter hvor du holder minimum 60 kilometer i timer. På denne måten kan partikkelfilteret “blåses ut”, og vil fungere bedre etterpå.
Å bytte partikkelfilter på bilen har dessverre blitt en vane for mange diesel eiere i Norge. Det kalde klimaet sammen med mye køkjøring gjør at partikkelfilteret samler mye sot, men blir sjelden tilstrekkelig blåst ut. Det er nemlig kun på lengre kjøreturer at filteret kan fungere optimalt da avgassene aldri blir tilstrekkelig varme til å brenne det rent på korte kjøreturer. Det er derfor en god investering for alle med diesel bil å kjøre seg en langtur innimellom for å få brent bort sotpartiklene. Mange oppdager at det er noe feil når de ser et gult varsellys i dashbordet, eller merker at bilen går dårligere (eller begge deler), og veldig ofte er det da partikkelfilteret som er i ferd med å tette seg. Selv om det egentlig er ment å være både selvrensende og holde hele bilens levetid, er det altså sånn at vi i vårt kalde klima ikke kan forvente dette. Det betyr ofte at ved en kjørelengde på ca 150.000 til 180.000 kilometer, kan et tilstoppet partikkelfilter bety et fullstendig økonomisk tap av kjøretøyet.
Utskifting av partikkelfilter kan koste deg ganske mye, og prisene varierer fra 15 000 kroner helt opp i 25 000 kroner. Normalt dekkes ikke dette av nybilgarantien når denne er utgått, men det kan lønne seg å be forhandleren om å sende en kulansesøknad for deg. Hvis du er heldig så kan du få dekket hele eller deler av utgiftene, men det er greit å være klar over at det er sjeldent de går gjennom.
Som nevnt ovenfor så kan det være en dyr affære å bytte partikkelfilter på verksted. Men det finnes et alternativ. I stedet for å kjøpe nye deler så finnes det faktisk oppussede og rensede partikkelfiltre tilgjengelig på markedet som tilbys ved bytte. Det betyr at du må bytte inn ditt nåværende, tilstoppede filter for å kjøpe et “nytt”, og hvis du ikke lenger har det tilgjengelig så vil du måtte betale en ekstra avgift. Et oppusset partikkelfilter ligger som regel mellom 3500 - 6000 kroner - noe som gjør det betraktelig billigere enn å kjøpe et nytt. Dette partikkelfilteret kan du ta med til verkstedet og få de til å bytte for deg, eller du kan forsøke deg på å bytte det selv.
Hvis du må skifte partikkelfilteret og har kjøpt bilen ny, har du gjennom forbrukerkjøpsloven fem års reklamasjonsrett. Dette kalles ofte for garanti hos bilforhandlere, men i praksis er det kun lakkgarantien og rustgarantien som er reelle garantier. Hvis partikkelfilteret ditt må skiftes og du vil ha det på reklamasjon, så har du to argumenter du kan slå i bordet med. Det ene er at partikkelfilteret er ment å vare ut bilens alder, og hvis du må bytte det innen fem år så kan du forvente mer. Noen ganger vil forhandlere argumentere med at alle som har dieselbil må sørge for å ta med bilen på lengre kjøreturer for å optimalisere pratikkelfilerets renseegenskaper. Her kan du argumentere for at vanlig småkjøring også må defineres som normal bruk av bilen i Norge, dersom du ikke har blitt gjort kjent med at du jevnlig må opp i høye hastigheter for å holde filteret rent. Hvis du derimot har blitt gjort oppmerksom på dette ved kjøp så har du en svekket klagesak. Husk også å sjekke bilens instruksjonsbok om det står noe om å måtte kjøre i høye hastigheter for å brenne filteret rent.
Dersom du ikke får brent filteret rent med en lang kjøretur, kan det hende at bilen din går inn i “nødmodus”. Dette er ikke nødvendigvis farlig, men det vil redusere effekten og toppfarten. Det bilen forsøker å gjøre er å redusere forbrenning og dermed antall sotpartikler i filteret, men det holder dessverre ikke i lengden. Hvis du opplever at bilen din oppfører seg på denne måten må du ta den med til et verksted eller forhandleren din som kan forsøke å kjøre en tvungen renseprosess av filteret. Dette kalles også regenerering. Dette er ikke mulig på alle biler, så hør med verkstedet/forhandleren din om hva de kan få til. Å rense filteret vil være langt billigere enn å kjøpe nytt, men det er også veldig små forskjeller i pris på denne tjenesten fra verksted til verksted.
Hvis ikke det er mulig å rense filteret, og filteret først har blitt tett, så er det ingen annen mulighet enn å bytte det. Selv etter en rens vil det i vårt kalde klima alltid tette seg igjen, så å rense er kun sett på som en midlertidig løsning. Priser på mellom 20.000 og 30.000 er mer vanlig enn uvanlig når det kommer til å få et nytt partikkelfilter, men til noen biler er det nå mulig å få kjøpt et partikkelfilter til lavere priser. Dette er partikkelfilter som har blitt pusset og reparert og som selges tilbake til bileiere billigere mot bytte av det gamle partikkelfilteret.
Utskiftingen av partikkelfilteret er i seg selv en relativt enkel oppgave. For å bytte dette trenger du fastnøkler, pipesett, jekk og bukker til å støtte bilen. Filteret er plassert i eksosanlegget og festet til røret ved hjelp av noen få skruer. Det kan noen ganger være vanskelige å få av da skruene ofte har rustet. Da kan du bruke rustløser og håpe at det fungerer. Hvis ikke dette fungerer så må du frem med vinkelsliperen eller skjærebrenneren. Når du har fått tatt ut partikkelfilteret er det bare å skru fast det nye og begi deg ut på nye turer.
Hvis varsellampen for partikkelfilteret lyser så er det viktig å ikke stoppe bilen. Det beste du kan gjøre er å få bilen opp i over 60 kilometer i timen, og holde denne hastigheten i en halv time. På denne måten oppnår du høy nok temperatur i filteret til at selvrensingen aktiveres og filteret brennes rent. Et annet forebyggende grep du kan ta før varsellampene begynner å blinke er å kjøre på litt høyere turtall enn optimalt innimellom, og ta noen lengre kjøreturer. Hvis ikke trikset med å kjøre lengre og fortere fungerer og filteret ikke lar seg brenne rent, så må det skiftes ut. En rensing er uansett kun en midlertidig løsning.
Et av de viktigste argumentene for å kjøpe dieselbil var lenge at de var billigere både å anskaffe og kjøre, og ved siden av dette at de er utmerkede kjøretøy til lengre turer. På disse lengre turene brennes drivstoffet på den mest effektive måten, og den konstante temperaturen på motoren sikrer en like konsistent forbrenning. Dette igjen påvirker partikkelfilteret som fungerer best og under høyere temperaturer over tid.
En dieselbil som brukes mest til korte kjøreturer, produserer mer sotpartikler og dermed blir det også mer aske i partikkelfilteret. Dette gjør at det etterhvert tetter seg, og du vil måtte bytte det. Avhengig av om kjøretøyet brukes til lange- eller korte kjøreturer, kan et partikkelfilters levetid variere med så mye som 40 000 kilometer. Dette sammen med klimaet og kjøreforholdene vi har her i Norge viser behovet for utvikling innen teknologien for rensing av eksosgasser fra dieselbiler. I lastebiler brukes allerede Karbamid-tilsetningsstoffer for å redusere utslipp av forurensende stoffer, og det kan antas at lignende systemer vil bli innført også for personbiler i nær fremtid.
Hvis du først må bytte filteret, kan det lønne seg å også kontrollere alle andre eksosanleggskomponenter. En feil som er vanlig for partikkelfilter, er relatert til rengjøringsfunksjonen. På mange modeller oppnås dette gjennom en integrert varmespole. Dersom en feil oppstår her, blir den selvrensende funksjonen avbrutt. Disse feilene skyldes ofte kabelbrudd som er ganske enkle å reparere, glidende plugger eller korroderte kontakter. Denne feilen blir vanligvis angitt av motorstyringsenheten.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg