Lurer du på hva EU-kontroll i Trondheim koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på EU-kontroll i Trondheim, inkludert hva en EU-kontroll innebærer, prisfaktorer, prisforskjeller, hva som inkluderes i prisen, viktige regler, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
EU-kontroll er også kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK), og er en obligatorisk kontroll som må gjennomføres innen bestemte frister. Dette er for å sikre at vi har en bilpark som er mest mulig sikker og miljøvennlig. EU-kontroll er innført av myndighetene, med Statens vegvesen som kontrollorgan. Det vil si at det er vegvesenet som skal sikre kvaliteten og gjennomføringen, selv om det ikke er de som står for selve EU-kontrollen. Det er bare verksteder som har autorisasjon fra Statens vegvesen som har lov til å gjennomføre EU-kontroll, og de bestemmer selv hvilke priser de tar for denne tjenesten.
Selve EU-kontrollen består av en rekke punkter som grovt sett kan deles inn i to kategorier. Den ene delen fokuserer på trafikksikkerhet basert på bilens tekniske tilstand, mens den andre delen undersøker miljø- og støyforurensing.
Fristen for når bilen skal på EU-kontroll er avhengig av datoen for førstegangsregistrering dersom det er et nytt kjøretøy, og siste godkjente kontroll dersom det gjelder en bruktbil. Du står relativt fritt til å bestemme når du vil ta EU-kontrollen så lenge du holder deg innenfor fristen. Det er litt ulike regler knyttet til ulike typer kjøretøy. Du kan benytte deg av søkemotoren til Statens vegvesen dersom du er usikker på hvilken frist som gjelder for ditt kjøretøy.
Du risikerer kjøreforbud og avskilting hvis du av en eller annen grunn ikke får kjøretøyet godkjent innen fristen, og du får ikke utsatt fristen om bilen ikke blir godkjent. Det vil si at du burde sette av nok tid til en eventuell etterkontroll hvis du ikke er helt sikker på at bilen blir godkjent.
For personbiler opp til 7,5 tonn er fristen for godkjent EU-kontroll innen to år etter siste godkjente kontroll. Fristen for nye kjøretøy er innen fire år etter førstegangsregistrering.
For kjøretøy over 7,5 tonn, inkludert taxi og ambulanse er fristen for nye kjøretøy innen to år fra førstegangsregistrering, og deretter én gang i året.
En vanlig misforståelse i forbindelse med kjøp og salg av bil er at EU-kontrollen er en tilstandsrapport som fanger opp alle aktuelle feil med kjøretøyet, men dette er en seiglivet myte. Selv om bilen er EU-godkjent kan den har relativt stor slitasje, da EU-kontrollen kun er en garanti for at bilen møter minimumskravene fra myndighetene.
En tilstandsrapport vil være langt mer omfattende enn en EU-kontroll, og vil i større grad ta hensyn til feil og mangler som kan utvikle seg over tid. EU-kontrollen vil først og fremst forholde seg til hvilke mangler som forekommer der og da, og dermed ikke ta hensyn til for eksempel rust og skader på karosseriet, slitte bildekk eller kvaliteten på driftssystemet. Skal du kjøpe bruktbil, burde du altså etterspørre en utfyllende tilstandsrapport, selv om bilen nylig har blitt EU-godkjent.
Verkstedene velger priser selv
Verksteder som utfører EU-kontroll står som tidligere nevnt fritt til å sette egne priser på tjenesten, og det kan dermed være relativt store forskjeller mellom de ulike tilbyderne. Spesielt i større byer vil det kunne være relativt stor konkurranse mellom verkstedene, og dette kan du prøve å dra nytte av når tiden for EU-kontroll nærmer seg.
Lurt å sammenligne priser
Vi vil sterkt anbefale at du kontakter flere ulike verksteder for å be om et pristilbud. På den måten kan du sammenligne priser og se om det finnes penger å spare. På landsbasis ligger prisene normalt mellom 850 kroner og 1.500 kroner, og det kan derfor være en del penger å spare om du tar deg tid til å undersøke både små og store verksteder i ditt lokalområde. Enkelte områder kan også ha priser til under 850 kroner.
Viktig å fokusere på kvaliteten
En ting som imidlertid er langt viktigere enn prisen, er den faktiske kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Det forekommer dessverre at godkjente verksted slurver med EU-kontrollen, enten fordi kontrolløren har for lite kompetanse, eller at verkstedet i verste fall bedriver juks. Statens vegvesen tar jevnlig stikkprøvekontroller for å avdekke slike tilfeller. Konsekvensen av en dårlig gjennomført EU-kontroll er at den ikke møter minimumskravene fra myndighetene, og at den dermed kan være direkte trafikkfarlig. Da er ikke en godkjent EU-kontroll verdt noe som helst. Hvis du blir plukket ut til kontroll langs veien og det påvises feil eller mangler kan bilen bli avskiltet. I tillegg risikerer du altså å kjøre rundt i en bil som utgjør en risiko i trafikken for både deg selv og andre.
Det er en del faktorer som påvirker prisen på EU-kontrollen. Noen av disse faktorene kan du ikke selv påvirke, for eksempel størrelsen på bilen, hvilket merke det er og hva slags drivstoff den bruker, samt hvordan det generelle prisnivået er i ditt område.
Merkeverksteder vil for eksempel ofte være dyrere enn andre verksteder, selv om prisen ikke nødvendigvis reflekterer kvaliteten i arbeidet som blir gjort. Det er egentlig ingen grunn til å anta at et kjedeverksted eller et frittstående verksted gjør en dårligere jobb med bilen din. Istedenfor å stole blindt på at merkeverkstedet alltid er det beste valget, burde du forhøre deg med venner og bekjente for å se om noen kan anbefale deg et verksted med en mekaniker de stoler på. Det vil ofte kunne lønne seg å helle bygge en relasjon med et frittstående, lokalt verksted i nabolaget, dersom du har tid og mulighet til det.
Det er mange ting du kan sjekke selv før EU-kontrollen, slik at du har litt oversikt over hvilken tilstand bilen faktisk er i. Hvis du gjør deg godt kjent med bilens tilstand før EU-kontrollen, er det mindre sannsynlig at du blir overrasket over merknader, eller at det blir gjort uheldige feil i verkstedets gjennomgang av bilen.
Du kan for eksempel sjekke at lyspærer, sikringer, låser, bilbelter og vindusviskere fungerer som de skal, og at alle speil og vinduer er rene og uten vesentlige skader. I tillegg kan du se etter rust eller hull på kritiske områder som eksosanlegg og drivstofftank. Sist men ikke minst burde du ha god oversikt over hva slags arbeid som tidligere har blitt gjort på bilen. Hvis for eksempel bremseklossene ble byttet for bare et par måneder siden, er det all grunn til å være kritisk dersom verkstedet hevder at de må byttes igjen.
En ordinær EU-kontroll vil vanligvis ikke ta spesielt lang tid, da det i første omgang kun er snakk om at verkstedet skal påpeke feil og mangler ved kjøretøyet, og ikke utbedre dem der og da. I de fleste tilfeller vil du derfor kunne vente på stedet mens EU-kontrollen blir gjort. Det er deretter opp til deg om du ønsker å få feilene utbedret med en gang (og hvis verkstedet har mulighet til å gjøre det). Dette kan imidlertid også gjøres ved et annet verksted på et senere tidspunkt, så lenge du fortsatt er innenfor fristen. Husk at bilen må på etterkontroll innen den opprinnelige fristen, hvis det er mangler som må fikses.
Alle verksteder som tilbyr EU-kontroll skal, som tidligere nevnt, være godkjent av Statens vegvesen, og alle godkjente verksteder kan du enkelt finne på Statens vegvesen sin hjemmeside. Verkstedet skal følge et standardisert skjema, men utformingen og aktuelle punkter er litt avhengig av hva slags type kjøretøy du har. Det er snakk om omtrent 150 punkter som skal sjekkes.
Det finnes flere eksempler på at ulike verksteder har gitt ulike merknader på den samme bilen, og derfor er det viktig at du har kunnskap nok til å kunne lese kontrollseddelen med et kritisk blikk. Hvis du ikke har kunnskap selv, kan det være en fordel å høre med noen som vet mer om bil enn deg. Dette gjelder også om bilen din blir EU-godkjent. Hvis du velger et godkjent verksted, skal du i utgangspunktet kunne stole på at EU-kontrollen blir utført på en skikkelig måte, men feil kan altså forekomme.
Kontrollseddelen skal du få utdelt etter at verkstedet er ferdig med EU-kontrollen, og du skal få en versjon som er maskinskrevet. Hvis du får en håndskrevet kontrollseddel, burde du umiddelbart spørre hvorfor, da alle verksteder som er godkjent av Statens vegvesen skal benytte et eget dataprogram for å skrive ut kontrollseddelen. Hvis de ikke bruker dette programmet, er det all grunn til å være skeptisk til arbeidet som har blitt gjort.
På kontrollseddelen er det flere ting du kan være oppmerksom på, uavhengig av om bilen er EU-godkjent eller ikke:
På kontrollseddelen er det fem mulige kontrollkoder som kan brukes av verkstedet:
Det er en god del verksteder i Trondheimsområdet som tilbyr EU-kontroll med autorisasjon fra Statens vegvesen. Vi har undersøkt noen av de mest kjente tilbyderne, slik at du har et sted å starte når du skal sammenligne priser og tjenester.
Vinjes Bilverksted er en del av Vinjes Transport AS. Til tross for at de bare har ett verksted, er det et populært alternativ for trøndere, med en oppgitt fast lavpris på EU-kontroll til rundt 700 kroner. Dette er definitivt et av de billigste alternativene.
SnapDrive har en ordinærpris på cirka 1.000 kroner for EU-kontroll. De har fire verksteder i Trondheim som er autorisert for EU-kontroll, og har i perioder kampanjer der du kan få en lavere pris enn vanlig.
Strandveien Auto er et merkeverksted for Hyundai og Mazda, men vil også ta EU-kontroll og reparasjoner på andre bilmerker. Fordelen med merkeverksteder er at de har lang erfaring med de aktuelle merkene de oppgir, men de kan ofte være noe dyrere enn konkurrentene. Strandveien Auto har ikke oppgitt pris for EU-kontroll på nettsiden sin.
Møller Bil er også merkeverksted, og spesialiserer seg på SKODA, Audi og Volkswagen. De har to verksteder i Trondheim, og prisen for EU-kontroll ligger på omtrent 1.300 kroner.
Tempe Bil kan ta EU-kontroll av både personbiler og varebiler, men oppgir ingen priser på nettsiden sin. Du kan imidlertid lese tilbakemeldinger der fra tidligere kunder, og benytte deg av kontaktskjema for å etterspørre pris.
Dette er ikke en uttømmende liste over autoriserte verksteder i Trondheim, og vil vil sterkt anbefale at du også gjør egne undersøkelser i ditt lokalområde for å se hvilke tilbud du kan få. Det kan være store forskjeller i kvaliteten på arbeidet som blir gjort, selv innenfor samme kjede eller på et såkalt merkeverksted. Derfor er det en klar fordel om du kan forhøre deg med venner og bekjente, slik at du kan dra nytte av deres erfaringer når du skal finne og velge deg et bilverksted.
Som tidligere nevnt i denne prisguiden, kan det være store forskjeller i både pris og kvalitet på tjenesten når du skal ta EU-kontroll på bilen din, og det er ditt eget ansvar at den EU-godkjente bilen faktisk møter standardene som er satt av myndighetene. Bruk derfor god tid når du velger verksted, og ikke bare ha fokus på at du vil ha det billigst mulig. Hvis du får jobben gjort av et ordentlig verksted, slipper du å bekymre deg for avskilting i tiden etterpå.
Dersom bilen er EU-godkjent på feil grunnlag eller ikke blir EU-godkjent innen fristen, kan både politiet, tollvesenet eller vegvesenet avskilte bilen på stedet, dersom dette blir oppdaget i en trafikkontroll. Mangel på godkjenning innen fristen fører nemlig til en begjæring i Motorvognregisteret, som vil si at dersom registreringsnummeret ditt blir sjekket i en kontroll, vil det automatisk føre til avskilting og kjøreforbud.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg