Lurer du på hva Volvo service koster? Her forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på serviceavtaler for Volvo, inkludert prisfaktorer, hva som er inkludert i prisen, om du må bruke merkeverksted eller ikke, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye for serviceavtale på bilen din.
Hvis du har en Volvo eller planlegger å kjøper deg en ny Volvo, kan det lønne seg å ta i bruk Volvos serviceavtaler. På den måten kan du forsikre deg om at bilen din er i trygge hender fordi den alltid vil få service med originale deler fra Volvo og egne teknikere som har spesialisert seg på bilene fra Volvo. Da slipper du å bekymre deg for vedlikehold av bilen, og når du en gang i fremtiden skal selge den, kan du være sikker på at verdien på bilen forblir så høy som mulig.
Dersom du kjøper en ny Volvo, har du muligheten til å få med en Volvo Serviceavtale eller Serviceavtale pluss, som dekker tre til fem servicer som gjennomføres én gang i året eller for hver 30.000 kilometer. Du betaler da en fast pris og får:
Dersom du heller ønsker å betale månedlige avdrag i stedet for å betale en engangsbetaling, kan det autoriserte Volvo-verkstedet lage en finansieringsplan. Dersom du selger bilen din før Serviceavtalen utløper, kan den overføres til neste eier.
Hvis du har en Volvo som er seks år eller eldre, finnes det egne serviceavtaler som du kan velge mellom. Dette kan være et nyttig alternativ for å få nødvendig service etter at garantien løper ut. Et av de autoriserte Volvo-verkstedene som tilbyr en slik avtale er Bilia. Med Bilia Service 6+ for Volvo får du en personlig servicetekniker som har spesialisert kunnskap på din spesifikke Volvo-modell, i tillegg til oppdatering av programvare, Volvo Veihjelp som varer i ett år, og telefontjeneste som er åpen hele døgnet.
Prisene på Volvos serviceavtaler kan variere, og det er viktig at du sjekker prisene hos det autoriserte Volvo-verkstedet som er aktuelt for deg å bruke.
Hos Bilia kan du imidlertid få Volvos serviceavtaler til følgende priser:
For Volvo V40, V40CC, XC40, V60, S60, V60CC og S60CC får du tre servicer til rundt 17.000 kroner, fire servicer til rundt 26.000 kroner og fem servicer til rundt 33.000 kroner.
Hvis du har en nyere modell av Volvo V60/S60, XC60, XC90, V90, V90CC eller S90, koster det ca. 19.000 kroner for tre servicer, ca. 28.000 kroner for fire servicer og ca. 34.000 kroner for fem servicer. De samme prisene gjelder for Volvos hybridmodeller.
Hvis du heller ønsker Volvo Serviceavtale Pluss, betaler du ca. 25.000 kroner for tre servicer, ca. 45.000 kroner for fire servicer og ca. 53.000 kroner for fem servicer på følgende Volvo-modeller: V40, V40CC, XC40, V60, S60, V60CC og S60CC
Har du en nyere modell av Volvo V60/S60, XC60, XC90, V90, V90CC eller S90, eller en av Volvos hybridmodeller, koster det ca. 28.000 kroner for tre servicer, ca. 50.000 kroner for fire servicer og ca. 58.000 kroner for fem servicer.
Har du en Volvo som er over seks år gammel, kan du ta i bruk Bilia Service 6+. Da betaler du rundt 2.800 - 3.000 kroner for originalservice på følgende modeller: Volvo 200, 400, 700, 900, 850 og S- og V70, til og med 2000-modellen.
Hvis du har S- og V40, S40, V50, C30 eller C70 som er seks år gammel eller eldre, betaler du originalservice for rundt 3.000 kroner, noe som også inkluderer fri veihjelp i ett år.
For Volvo S60, V60, S80, V70N, V70II og S80N som er seks år gammel eller eldre, betaler du ca. 3.500 kroner for Volvo Service 2.0, noe som også inkludere fri veihjelp i ett år, samt en oppdatering av programvare.
Dersom du har en Volvo XC60, XC70II eller XC90 som er seks år gammel eller eldre, koster det ca. 4.000 kroner for Volvo Service 2.0, og dette inkluderer også fri veihjelp i ett år, i tillegg til oppdatering av programvare.
Som du ser, er det mange alternativer å velge mellom, og prisene på de ulike alternativene varierer. De viktigste prisfaktorene som skiller de ulike avtalene, er hva som er inkludert i prisen på avtalen, og hvilken Volvo-modell du har. Avtalene kommer med egne priser for de spesifikke modellene, og dette er noe som kan være lurt å ta med i betraktningen når du bestemmer deg for hvilken Volvo-modell du ønsker å kjøpe, selv om prisforskjellene for service på de ulike modellene ikke varierer i veldig stor grad.
Volvo er et svensk merke som ble etablert allerede i 1927. I dag har konsernet over 80.000 ansatte, og i 2021 omsatte Volvo Cars for drøye 280 milliarder svenske kroner, noe som er en økning på drøye 19 milliarder svenske kroner fra 2020. Bilene deres produseres hovedsakelig på fabrikker i Sverige, Belgia og Kina, og merket er populært i Norge. Volvo var Norges fjerde mest solgte bilmerke i 2021, og den mest populære modellen var da XC40.
Volvo retter mye av sitt fokus mot innovasjon og nyskapning for å møte kundenes forventninger. Særlig vektlegges fokus på kjøresikkerhet, og de nyeste Volvo-bilene er derfor fullpakket med sikkerhetsteknologi som tar sikte på å øke tryggheten i trafikken. Volvo har lenge vært etablert i Norge og har dessuten utviklet et omfattende og landsdekkende servicenettverk med flere autoriserte Volvo-verksteder.
Før du bestemmer deg for å inngå en Volvo serviceavtale, er det viktig at du gjør en grundig sjekk av vilkårene i avtalen og får en fullstendig oversikt over hva som er inkludert i tilbudet.
Hvis du velger Volvo Serviceavtale hos Bilia, dekkes alle serviceelementer i henhold til anbefalingene fra Volvo Cars. Dette inkluderer tiltak som utføres ved ulike serviceintervaller, og kan for eksempel være skifte av bremsevæske, tennplugger, luftfilter etc, kontroll av ulike funksjoner og slitasje, samt sikkerhetskontroller. I tillegg inkluderes kostnader til materialer som programvare, reservedeler, oljer og væsker. Vær oppmerksom på at avtalen ikke dekker service, materialer eller væsker som ikke er inkludert i Volvo Originalservice, samt reparasjon av skader og garantiarbeid.
Dersom du har Volvo Serviceavtale pluss, får du også dekket skifte av slitedeler som må byttes ut i forbindelse med en planlagt service. Slike slitedeler kan være lyspærer, startbatteri, bremseskiver, bremseklosser og vindusviskerblad. Som kjøper forplikter du deg til å gjennomføre forebyggende reparasjoner og vedlikeholde bilen når det trengs. Service skal dessuten gjennomføres i henhold til serviceboken som følger med bilen.
Når det gjelder serviceavtalene for Volvo som er mer enn seks år gamle, inkluderer disse vanligvis originalservice, fri veihjelp i ett år og for noen modeller også oppdatering av programvare. For å få en fullstendig oversikt over de ulike tilbudene og hva som er inkludert, anbefales det at du tar kontakt med et autorisert Volvo-verksted.
Dersom du kun ønsker å få utført bilpleie eller bytte av dekk, benytter du deg kanskje av andre virksomheter enn et Volvo-verksted eller et standard bilverksted. I så fall er det viktig at du sjekker at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Fra 1. juli 2022 må nemlig virksomheter som driver med slike tjenester søke om å bli godkjent, hvis ikke anses arbeidet som ulovlig, og kjøpet av tjenesten anses også derfor som ulovlig, ifølge forskrift om offentlig godkjenning av virksomheter som tilbyr bilpleie, hjulskift og hjullagring, og om kjøp av slike tjenester.
Serviceavtale vs. garanti: Serviceavtaler ligner ofte på garantier i den forstand at begge kommer med en lovnad om å utføre spesifikke former for service eller reparasjoner på bilen din. Men i motsetning til en garanti koster serviceavtaler alltid litt ekstra. Noen ganger er det verdt å inngå en serviceavtale i tillegg til garantien, men det er ikke alltid slik. For å vite om det er verdt å inngå en serviceavtale, bør du vurdere om avtalen dekker noe som allerede dekkes av garantien, hvor mye serviceavtalen koster og hvor lenge den varer, hva slags service og reparasjoner som er inkludert i serviceavtalen, hvem som vil utføre reparasjonen eller servicen, og om verkstedet er et autorisert Volvo-verksted.
Fordelen med Volvos serviceavtale: Ofte dekker serviceavtaler mye av det samme som allerede er dekket av garantien. Før du bestemmer deg for å betale mye for en serviceavtale, anbefales det at du finner ut nøyaktig hva den dekker og sammenligner dette med hva som dekkes av garantien på bilen din. Prisen på serviceavtalen avhenger av hvilken modell du har, og hvor gammel bilen er. Når det gjelder Volvos serviceavtaler, kan du føle deg trygg på at servicen blir utført av fagfolk som har spesialkompetanse på Volvos biler og den spesifikke modellen du har. Dette gjør at du likeledes kan føle deg sikker på at verkstedet vet hva de driver med når du leverer bilen til service. Likevel er det mange som ikke vet at garantien fra fabrikken gjelder selv om servicen eller reparasjonen gjennomføres på et verksted som ikke er tilknyttet et spesifikt merke, som Volvo.
Fritt verkstedsvalg: Før 2002 var det nemlig slik at bilprodusentene krevde at service og reparasjoner skulle utføres på deres merkeverksteder i garantiperioden. Men med ny EU- og EØS-regler kom det som heter fritt verkstedvalg. Dette innebærer at du selv kan velge hvilket verksted du vil gå til i garantiperioden, forutsatt at verkstedet er godkjent, bruker anvisninger for service og reparasjoner fra den spesifikke bilprodusenten, og at de bruker originaldeler eller andre deler som holder tilsvarende høy kvalitet. Dette innebærer at konkurransen på markedet økte og forbrukeren ville derfor være tjent med å sammenligne priser på ulike verksteder etter regelendringene. Noen Volvo-autoriserte verksteder har imidlertid et prisløfte som innebærer at du får samme prisen hos dem, dersom du finner et tilbud som er billigere enn deres.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg