Girkassen er ved siden av motoren den mest kompliserte tekniske komponenten i en bil. Det er også en av de dyreste. Så hva gjør du hvis du mistenker at den fusker? Og finnes det grep du kan foreta deg for å forebygge problemer? I denne artikkelen kan du lese mer om bilens girkasse og ikke minst overhaling og “flushing” av girkasse. Du får også vite hva du må regne med å betale.
Er du en ferskere bilist er sjansen stor for at du bare har kjørt bil med automatgir. Kanskje har du, slik stadig flere gjør, til og med tatt lappen kun for automatgir.
La oss uansett ta det fra starten av: Girkassen er en del av bilens drivverk som har som oppgave å overføre kraften fra motoren til drivhjulene. Dette foregår ved hjelp av et system av tannhjul av ulik størrelse. Kombinasjonen av tannhjul tilpasses dreiemomentet slik at motorens turtall, drivkraft og bilens hastighet står i et hensiktsmessig forhold til hverandre.
Hva som er det optimale turtallet varierer fra bilmodell til bilmodell, men de fleste girkasser og motorer trives best et sted mellom 1.000 og 6.000 omdreininger i minuttet. Biler med dieselmotor kan generelt klare seg med lavere omdreiningshastighet enn bensinmotorer.
Selve girkassen er ellers laget av støpejern eller aluminium. Det siste er dyrere å produsere og brukes som regel på biler der vektbesparelse er ekstra viktig.
Kjører du en bil med manuell kasse er det du selv som må sørge for å velge et gir som passer til farten du ønsker å holde - helst på et turtall som motoren trives i. Velger du for lavt gir i forhold til farten og belastningen, vil motoren kveles. Velger du et for høyt gir motoren vil motoren ruses og belastes unødig, særlig hvis nåla på turtelleren kommer på rødt.
Kjører du en bil med automatgir er det bilen selv som bestemmer hva som er det mest hensiktsmessige giret til en hver tid. Det finnes ellers flere ulike typer automatgir. Halvautomatiske girkasser styrer clutchen elektronisk ved skifte av gir. Datastyrte girkasser, også kalt elektroniske girkasser, kan i tillegg gi deg muligheten til å velge hvordan girkassen skal oppføre seg. For eksempel om du ønsker en sporty kjørestil med rask respons eller om du ønsker å kjøre mest mulig økonomisk. De fleste automatgir kan også gires manuelt.
Et girsystem som benyttes av for eksempel biler fra VAG-konsernet (Audi, Skoda, Volkswagen, Seat) og i enkelte Mercedes-modeller. DSG er i prinsippet en manuell girkasse med to clutcher, men fungerer i praksis som en automatkasse.
Girkassen, eller rettere sagt delene inne i girkassen, utsettes for store fysiske krefter. Når tannhjulene går rundt, oppstår det friksjon med tilhørende varme. Regelmessig bytte av girolje og filtre er derfor viktig for at den skal fungere best mulig og vare lenge.
Serviceintervallet varierer fra bilmodell til bilmodell, det samme gjelder hva som konkret utføres på de ulike servicene. Men en generell anbefaling er at olje og og filter byttes etter 40 - 60.000 kjørte kilometer.
Følger du bilfabrikantens anbefalte serviceprogram vil girkassen bli sjekket regelmessig og du reduserer sjansen for ubehagelige overraskelser. Men det er viktig å være oppmerksom på at bytte av olje på girkassen som regel ikke inngår i serviceprogrammet. Årsaken er antagelig at det vil drive opp prisene på servicen.
Samtidig er det blitt stadig vanligere at bilfabrikanter reklamerer med at man ikke trenger å skifte olje på auomatkasser siden de bruker såkalte livsløpsoljer. Andre anbefaler at oljen byttes, men at det ikke er nødvendig før etter 100.000 kilometer.
Mange mekanikere og verksteder hevder derimot at dette er tvilsomme anbefalinger siden det vil samle seg uforholdsmessig mye møkk i oljen, noe som øker slitasjen.
Hva som er de objektive faktaene her, er det vanskelig å mene så mye bastant om. Men det kan være verdt å huske på at verkstedene jo lever av å tilby tjenester som girkasse overhaling, mens for bilprodusentene er det et salgsargument at bilen har lange intervaller mellom hver service.
En girkasse er et lukket system og du kan derfor som regel ikke se at noe er galt. Unntaket er oljelekkasje. Hvis du legger merke til store mørke dammer der du har parkert bilen din, er det ingen grunn til å vente og se - du bør få bilen sjekket på verksted så fort som mulig.
Problemer med girkassen kan arte seg på en rekke måter. Du kan høre ulyder, bilen kan oppføre seg rykkete ved girskift eller du kan oppleve mangel på motorkraft eller vibrasjoner.
I slike tilfeller kan det hende at det allerede er for sent. Det vil si at girkassen er så skadet at den må byttes, men det kan også hende at en overhaling vil være tilstrekkelig.
Du bør i alle tilfeller unngå å kjøre med bilen før du har fått den sjekket.
Verkstedene følger standardiserte prosedyrer for å overhale de ulike girkassene. Det er imidlertid en praktisk begrensing i disse prosedyrene: De fleste tapper oljen ut fra bunnpannen, men med mindre man også gjør andre grep, vil opptil to tredjedeler av den gamle oljen fortsatt være i systemet (når vi snakker om automatiske girkasser).
Et fullstendig skifte av girolje, gjerne kalt “flushing”, koster vanligvis et sted mellom 5.000 og 7.000 kroner.
En komplett overhaling koster vesentlig mer, gjerne mellom 30 og 50.000 kroner avhengig av hvilken bilmodell det dreier seg om.
Prisen på å kjøpe en ny girkasse varierer temmelig mye mellom de ulike bilmerkene og modellene, men vi snakker gjerne om 70 til godt over 100.000 kroner.
Hvis det står så dårlig til med girkassen din at den må byttes, kan det være et alternativ å kjøpe en brukt. Da kan du spare betydelige beløp. Men det bør være en som er overhalt og som har dokumentasjon på dette.
Prisen på både “flushing” og overhaling varierer en god del mellom ulike bilmerker og modeller. En automatkasse er oftere dyrere enn en manuell girkasse.
Sjekker du prisen hos flere verksteder på forhånd - noe som alltid anbefales - kan det også hende at du oppdager store ulikheter i pris mellom de ulike aktørene. En vanlig “regel” er derfor å innhente pris hos minst tre verksteder.
Det finnes for øvrig verksteder som har girkasser som spesialitet.
En overhaling av girkassen er en relativt omfattende prosedyre. Hele girkassen åpnes og demonteres. Mekanikeren ser etter deler som som er skadet, slitt eller har andre feil og bytter disse. Samtidig er det et poeng å forstå hva som har forårsaket skaden. Det har lite for seg å kun bytte en ødelagt del hvis den samme skaden vil oppstå på nytt om kort tid.
Under et vanlig oljeskift blir mye av den gamle oljen fortsatt værende i girkassen. Den gamle oljen er forurenset og har redusert smøreevne noe som kan føre til ujevne girskift og høyere drivstofforbruk. Når girkassen flushes tømmes den helt for gammel olje og renses for løse partikler. Oljefilteret skiftes også.
Neste gang du skal ha bilen på service så sjekk om de skal bytte olje på girkassen. Hvis ikke dette inngår i den aktuelle servicen - som er det vanligste - så forhør deg om når det skal gjøres.
Hvis du har kjørt lengre enn 60.000 kilometer kan det være smart å få girkassen renset (“flushing”) i forbindelse med servicen, selv om det ikke skulle inngå som et av sjekkpunktene.
Det er kjedelig å bruke penger på noe som ikke gir noen merkbar eller synlig forbedring. Mange dropper derfor å overhale girkassen og tenker at så lenge man følger serviceprogrammet er alt tatt hånd om.
Det er en tenkemåte som fort kan bli kostbar. Å overhale girkassen er litt som å gå til tannlegen for en sjekk. Det lukter svidd plast når du drar Visa-kortet, men kostnaden ved å droppe det blir fort mye høyere.
En ødelagt girkasse koster nemlig titusener å bytte. Har du en litt eldre bil, kan det fort bety at det ikke lønner seg og at bilen heller bør skrotes. Eller for å si det på en litt mer positiv måte: En overhaling kan også forlenge livet til girkassen - og bilen din - med mange år. Hva som lønner seg må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Skal du begi deg ut på bruktbilmarkedet er girkassens tilstand noe av det mest kritiske. Får du den minste mistanke om at det er noe feil med girkassen. så se deg om etter en annen bil.
Ellers er det verdt å merke seg at visse bilmodeller har mer sensitive og skadeutsatte girkasser enn andre. Vi skal ikke servere noen “verstingliste” i denne sammenhengen, men når du skal kjøpe en bil som har rullet rundt på veien noen år, kan det være verdt å gjøre litt research på nettet og se hva slags erfaringer andre har.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg