Bilen er en av de større investeringene de fleste av oss gjør. Skjønt “investering” er kanskje ikke det rette ordet. Få eiendeler faller like fort i verdi og er forbundet med så mange utgifter. Ikke minst er service en av de store utgiftspostene i bilregnskapet. Men hvor viktig er egentlig servicen? Er det nødvendig å ta hver eneste en? Finnes det alternativer? I denne guiden har vi samlet alt du trenger å vite om service på bil, tips til hva du bør tenke på og hva du må regne med å betale i 2022. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Når du tar bilen til service, blir den sjekket systematisk for feil, mangler og slitasje. Utslitte deler byttes og skader utbedres. Hensikten er å bevare bilens verdi og optimale funksjon, samt ivareta trafikksikkerheten og forebygge fremtidige feil.
Akkurat hvordan servicen foregår og hvilke punkter som sjekkes, varierer en del mellom ulike bilmodeller og ut fra bilens alder og/eller kjørte kilometer. Hvor ofte bilen bør på service kan du se i serviceheftet. Intervallene bestemmes ut i fra et visst antall tilbakelagte kilometer eller bilens alder, avhengig av hva som inntreffer først. For eksempel 20.000 km eller 2 år.
Et vanlig intervall er 15.000 - 25.000 kilometer. Nyere biler har gjerne lengre intervaller enn eldre.
Det er heller ikke slik at alle servicene er like. Verkstedet følger uansett bilprodusentens anbefalte program for det aktuelle serviceintervallet. Ofte snakker man om full service og en mindre service annenhver gang. Oljeskift er en uansett en viktig del av servicen. Noen servicer innbefatter bytte av bestemte slitedeler.
Avhengig av ditt kjøremønster, kan det være smart å gjøre oljeskift også mellom servicene. Her kan du lese mer om oljeskift og prisen på oljeskift.
Kjøper du en ny bil fra forhandler, vil du automatisk bli lagt inn i importørens datasystem og få jevnlige innkallinger til service - det som også kalles intervallservice eller kilometerservice. På de fleste biler vil du også få et varsel i bilens display når det er på tide med service.
Utført service dokumenteres i bilens servicehefte. Dette er et fysisk hefte som oppbevares i bilens hanskerom, men det blir stadig vanligere med digitale servicehefter, altså at bilens servicehistorikk ligger på nettet. De fleste uavhengige verkstedkjeder har tilgang til disse portalene på linje med merkeverkstedene. Du kan også selv logge deg inn og sjekke bilen din; hva som er gjort og når neste serviceintervall er.
Service må ikke blandes sammen med EU-kontroll, selv om en del av de samme punktene sjekkes.
Selv om du blir innkalt til service så er dette å betrakte som en påminnelse eller invitasjon, det er ingen plikt du har. Men som regel må bilen på jevnlig service de første årene for at garantien skal gjelde.
Det er store prisforskjeller på bilservice, og det er derfor smart å bruke litt tid på å hente inn priser fra ulike aktører. Ofte kan det skille flere tusen kroner mellom det dyreste og billigste verkstedet.
Du må regne med å måtte ut med alt fra 3.000 til 20.000 kroner eller mer.
Prisen for deler som må byttes (med mindre de inngår i servicen) og reparasjoner kommer i tillegg. En full service eller stor service er naturlig nok dyrere enn en mindre service.
Prisene på service kan variere temmelig mye og ut fra en rekke faktorer. Ofte er de uavhengige verkstedene best på pris, men dette er absolutt ingen regel. Det finnes mange eksempler på at merkeverksteder strekker seg langt for å konkurrere på pris. Noen har for eksempel prisgarantier og matcher eventuelle tilbud du måtte få fra andre verksteder.
En annen ting å merke seg er at også prisen mellom merkeverksteder kan variere. Hvis du synes ditt lokale merkeverksted virker dyrt, så sjekk prisen hos merkeverkstedet i nabobyene. Årsaken til prisforskjellene er at verkstedene opererer med ulike timepriser og ulike prispåslag på deler, materiell, frakt og så videre.
Opplever du at ditt lokale merkeverksted skiller seg negativt ut på pris, er det ingenting i veien for forsøke å prute prisen ned ved å vise til at konkurrentene kan gi deg bedre tilbud. Sjansen er da stor for at de er villig til å matche disse i pris for å beholde deg som kunde.
Hva slags bilmerke du kjører er også en viktig prisfaktor. Har du et dyrt bilmerke er gjerne servicen også tilsvarende dyr, uten at dette er en naturlov.
Bilfabrikantens serviceanbefaling spesifiserer helt konkret hva som skal gjøre og sjekkes. Det er altså en helt standardisert prosess, men varierer ut fra bilens alder og om det er en full service eller en delservice. Skifte av olje og filtre er som regel inkludert i alle servicer.
Moderne biler er fullstappet av elektronikk. Det være seg infotainmentsystem, navigasjon, aktive og passive sikkerhetssystemer og elektronisk motorstyring. Ofte vil servicen inkludere oppdatering og kalibrering av disse systemene. Akkurat hva som gjøres med disse systemene på servicen, varierer mellom de ulike bilmodellene og servicene. Noen ganger dreier det seg om feilrettinger, andre ganger om oppdateringer som gir større eller mindre forbedringer av bilens ytelse, forbruk og lignende.
Ofte må man betale ekstra for oppdatering av navigasjonssystemets kart, siden disse gjerne leveres av tredjepart.
Også når det gjelder bilens klimaanlegg er det litt varierende praksis. Ofte vil klimaanlegget bli sjekket teknisk, men ikke renset. Du kan lese mer om AC rens / klimaservice her.
Hvis servicen inkluderer bytte av registerreim, som må gjøres etter et bestemt antall kjørte kilometer, vil dette medføre en vesentlig høyere kostnad enn en ordinær service.
Det finnes ellers nettbaserte tjenester der du kan taste inn ditt bilnummer og få pris på service fra verksteder i ditt nærområde. En vanlig tommelfingerregel, enten det gjelder service eller reparasjoner, er å sjekke pris hos minst tre ulike verksteder.
Mange av punktene som sjekkes på service kan du enkelt gjøre selv, særlig hvis du er litt bilkyndig og har nødvendig verktøy. Men her er det en stor hake: For selv om du kan både kontrollere og utbedre ting som inngår i serviceprogrammet, blir ikke dette arbeidet registrert noe sted. Med andre ord: Det blir ikke godkjent som faglig utført service og blir heller ikke notert i bilens servicehefte.
Hvis garantien krever at du følger serviceprogrammet, noe som ofte er tilfelle, vil du også falle ut av dette hvis du velger bort service på verksted.
I tillegg består service på en moderne bil av momenter som i praksis er umulig å gjøre for vanlige bileiere, som oppdatering av bilens programvare, bruk av digitale analyseverktøy og så videre.
Har du en eldre og enklere bil derimot, er situasjonen en litt annen. Det vil da generelt være enklere å gjøre mer av “servicen” selv. Men heller ikke da vil dette være noen fullgod erstatning siden den ikke er dokumenterbar på samme måte som service utført på verksted.
Har du en nyere bil og ønsker å bevare verdien på den lengst mulig - eller rettere sagt bremse verdifallet - er det absolutt tilrådelig å følge bilens serviceprogram. Det vil du ha mye igjen for hvis du tenker på å selge bilen. En bruktbil som har mange “huller” i serviceheftet skaper lett utrygghet hos potensielle kjøpere, i alle fall hvis vi snakker om en nyere bil.
Er bilen eldre, la oss si 5 - 7 år, er det imidlertid ganske vanlig at man ikke lenger følger fabrikantens serviceopplegg. Et godt alternativ er da å betale for en tilstandsrapport hos NAF hvis du skal selge bilen.
Servicen er også knyttet opp til bilens garanti, og det er gjerne en betingelse at de anbefalte serviceintervallene følges. Men hvis du synes det er sure penger å bruke mange tusen på service, så ta deg bryet med å lese det med liten skrift.
Garantiordningene kan variere noe fra bilmerke til bilmerke, og det kan hende garantien fortsatt gjelder hvis du velger å hoppe over en av de “små” servicene. Det er nemlig ofte slik at annenhver service er “stor” og “liten”, men at kun de store er påkrevd så lenge du sørger for oljeskift til rett tid.
Men som sagt; sjekk garantibetingelsene nøye. Her kan det være tusenvis av kroner å spare. Hvis du er usikker så kontakt bilforhandleren eller merkeverkstedet du bruker. Det du absolutt vil unngå er å komme i en situasjon der du har et problem med bilen som ikke blir dekket av garantien på grunn av manglende service. Da kan regningen fort bli stor.
Ellers er det en seiglivet myte at du må ta servicen hos merkeverkstedet for at garantien på bilen skal gjelde. Dette er ikke korrekt. Mange velger likevel automatisk merkeverkstedet “for sikkerhets skyld”.
Er du en av dem, er risikoen stor for at du betaler unødvendig mye for servicen. Både EU-regler og Konkurransetilsynet har slått fast at det skal være fri konkurranse og at man står fritt til å velge verksted, enten det gjelder service eller reparasjoner. Men som nevnt over; det er heller ingen regel at merkeverkstedene alltid er dyrest.
Velger du å få utført service på et annet verksted enn merkeverkstedet under garantiperioden, bør du imidlertid forsikre deg om at verkstedet er godkjent og at de følger bilfabrikantens foreskrevne serviceprogram til punkt og prikke, inkludert at de bruker rett type væsker.
Dette er viktig i tilfelle det skulle oppstå en feil med bilen som du krever dekket av garantien. Kan importøren påvise at feilen skyldes at servicen er feil utført eller mangelfull, kan du havne i en kjedelig situasjon med ansvarsfraskrivelser og krangling.
Pass derfor på å få skikkelig dokumentasjon på jobben fra verkstedet. Da vil du stå langt sterkere hvis det skulle oppstå en tvist.
Det er også viktig å være klar over at hvis du kun ønsker å få utført hjulskift eller bilpleie, og du velger en annen virksomhet enn et bilverksted, må du fra 1. juli 2022 sjekke at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Da må nemlig virksomheter som driver med slike tjenester søke om godkjenning, basert på en rekke krav. Gjør de ikke det, anses tjenesten som ulovlig, og dermed anses også kjøpet av tjenesten som ulovlig. Du kan lese mer om dette i gjeldende forskrift på lovdata.no
Et annet argument som taler for at det er smart å følge serviceprogrammet, er driftssikkerhet og komfort. Hvis du dropper servicen og ikke selv sørger for å kompensere for dette på noen måte, enten ved eget vedlikehold og/eller teknisk kontroll, risikerer du at det oppstår feil som ellers kunne vært unngått. Noen ganger kan det bety at du må betale mer for å utbedre disse enn du ville betalt for servicen.
Samtidig kommer man til et punkt hvor det ikke lenger lønner seg å bruke penger på service. Vi snakker da kun om det økonomiske aspektet. Etterhvert som bilen taper seg i verdi på bruktmarkedet, kan du spare tusenvis av kroner på å droppe servicen og heller ta bilen til et verksted for teknisk kontroll. Du får da avdekket eventuelle problemer du bør ta tak i. NAF-kontroll er et godt alternativ til verksted.
Når du så får konklusjonen fra kontrollen, kan du vurdere hvilke problemer du ønsker å bruke penger på å utbedre. På en eldre bil vil det da gjerne være snakk om problemer eller skader som må utbedres enten umiddelbart eller snart med tanke på sikkerhet og driftssikkerhet.
Dette er gjerne ting som uansett vil bli påpekt i neste EU-kontroll (PKK). Det kan for eksempel gjelde feil på bremser, slitt frontrute, mangler ved lys og lignende. Hvis du ligger i forkant og sørger for de nødvendige reparasjonene, kan det bety at du bilen din består kontrollen og at du slipper å komme tilbake til etterkontroll. Da har du spart deg selv både tid og penger.
Om du vil bruke penger på å utbedre mindre viktige feil, blir et kost-nytte-spørsmål.
Enkelte verksteder tilbyr også egne service-alternativer for biler som har gått ut på garanti. Disse er litt mindre omfattende og følgelig rimeligere enn opplegget som er utarbeidet av bilfabrikantene, men inkluderer det viktigste som for eksempel bytte av motorolje og oljefilter, sjekk av bremser, forstilling, hjuloppheng, lys, batteri og drivverk. NAF Smartservice er et eksempel på en slik service.
Når garantien nærmer seg slutten, kan det også være smart å få foretatt en garantiutløpstest. Dette er ikke en service, men en test som har til hensikt å oppdage feil som dekkes av garantien før det er for sent.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg