Bremseklossene er en av de viktigste komponentene i bilens bremsesystem. Det er også en slitedel som må byttes med jevne mellomrom - og helst før du merker at noe er galt. Under har vi laget en oversikt over det viktigste du trenger å vite om bremser og bremseklosser: Når de må byttes, hva du bør passe på og hvor mye det koster å bytte dem. Du får også tips til hvordan du kan spare penger.
Enkelt forklart fungerer bremseklossene på bilen din slik:
Når du trykker på bremsepedalen, overføres kraften til et hydraulisk system (kaliper) som så viderefører kraften til klossene slik at de klemmer rundt bremseskiven. Friksjonen som oppstår bremser hjulene. Det kan sammenlignes med en tang som griper rundt kanten på en metallskive.
Tidligere ble bremseklossene laget av karbon og asbest. Siden asbest ble forbudt av helsemessige hensyn, sluttet man å bruke dette og gikk over til en semi-metallisk blanding som gjerne består av kobber, messing, stålull og kevlar.
Både bremseklosser og skiver utsettes for store fysiske belastninger. Men samtidig er bilens bremser også sårbare:
Hvert år blir over en million norske biler sjekket på EU-kontroll (PKK). Og et forbløffende høyt antall av dem får anmerkning for feil på bremsene. I 2019 fikk faktisk hele 208.000 av alle kontrollerte biler stryk på grunn av rust på bremsene.
Bremseklosser skal normalt kunne vare 30 - 50.000 kjørte kilometer før de må byttes. Og bremseskivene bør vare enda lengre, gjerne dobbelt så lenge som klossene - eller mer. Men mye kommer også an på hva slags kjøremønster man har, samt klimatiske forhold.
Hovedproblemet er rust, og ofte har rustangrepet kommet så langt når det først opdages at både bremseklosser og bremseskiver må byttes. Selv om bremseskivene er mer utsatt for rust enn bremseklossene, fører slitte / rustne bremseskiver til ekstra slitasje på klossene. Ofte må også bremsekaliperne erstattes.
Problemet er heller ikke noe som bare rammer eldre biler, mange biler som kun har vært på veien noen få år får påvist feil på bremsene som er rusrelatert.
Årsaken til at det er slik, er sammensatt. I Norge har vi vått og fuktig klima, snø og slaps trenger inn - og ikke minst veisalt. Alt dette går hardt utover bilens bremser.
Når bileiere klager over dette til verkstedet, får de gjerne høre at bremsene må belastes hardere med jevne mellomrom slik at den begynnende rusten ikke rekker å feste seg.
Særlig mange elbileiere opplever rust på bremsene som et stort problem. Siden disse bilene bremser automatisk når gasspedalen slippes, er behovet for å senke farten aktivt med bremsen mye mindre. Dermed rekker ikke bremsene å utvikle nok varme som tørker og “renser” klosser og skiver. Salt, fukt og skitt blir dermed værende og gir grobunn for rust.
Som en konsekvens av dette har faktisk VW valgt å bytte ut skivebremsene bak med “gammeldagse” trommelbremser på sin nyutviklede elbil ID.3. Trommelbremser er et lukket system og dermed mye mindre utsatt for rust. Mange eldre biler er utstyrt med trommelbremser bak.
Selv om rust er et stort problem for bilens bremser - og bilen ellers for den saks skyld - kan det også oppstå andre problemer med bremsene. Noen opplever å få kast i bremseskivene. Det vil si at stålet vrir seg og at bremseklossene dermed tar ujevn. Resultatet er at du merker at det rykker når du bremser, særlig i lavere hastigheter, for eksempel inn mot kryss og lignende.
Opplever du dette kan du sannsynligvis beholde bremseklossene, men være nødt til å bytte bremseskivene.
Bremsene kan også være i ganske dårlig forfatning uten at du nødvendigvis merker det. Veisaltet kan gjøre at bremseklossene fester seg og blir liggende konstant inntil bremseskivene. Dette fører til ekstra mye slitasje og vil også øke drivstofforbruket.
Løsningen på dette er å plukke bremsene fra hverandre og smøre de bevegelige delene. Det er også en fordel å samtidig skru bremseklossene ut og rengjøre overflatene.
Venter du for lenge med å bytte bremseklosser, kan de bli så slitte at friksjonsbelegget forsvinner helt og man kommer ned til metallet. Du vil da ha svært dårlig bremseeffekt og bremseskivene vil sannsynligvis også bli så skadet at de må byttes.
Det har altså lite for seg å prøve å “bruke opp” bremseklossene før man bytter dem.
Start motoren. Trykk bremsepedalen langsom ned og hold trykket i ca et halvt minutt. Er pedalen rolig eller siger den fortsatt sakte inn? I så fall kan det bety lekkasje i bremsesylinder eller luft i slangene. Du bør få bilen sjekket på verksted.
Brems bestemt, men langsomt ned fra 70 - 80 km/t. Er bremseeffekten jevn eller rykkete? Føler du vibrasjoner gjennom rattet? I så fall kan det tyde på rust eller kast i bremseskivene.
Heis bilen opp med en garasjejekk. Sørg for god sikring og at bilen ikke kan falle eller trille. Spinn hjulene rundt og se / lytt om du merker at de ruller fritt. Bremseklossene kan berøre skivene, men kun lett. Går hjulene tregt, kan det tyde på at klossene har stivnet og legger for stort vedvarende trykk mot bremseskivene.
Det å bytte bremseklosser er en ukomplisert rutinejobb for alle verksteder. Prisene vil likevel variere en del mellom de ulike aktørene.
I 2022 må du regne med å betale mellom 1.500 og 3.000 kroner for å bytte bremseklosser på ett hjulpar, altså enten fremme eller bak. Skal du bytte alle fire bremseklossene vil prisen bli en del høyere, som regel det dobbelte.
Hvis du i tillegg skal bytte bremseskivene må du sannsynligvis ut med mellom 4.000 og 6.000 kroner per hjulsett.
Må samtlige bremseklosser, bremseskiver og kalipere byttes, koster det gjerne mellom 15 og 20.000 kroner.
Dette er kun priseksempler, du vil sannsynligvis kunne finne både lavere og høyere priser. Det koster vanligvis det samme å skifte bremseklosser fremme og bak.
Har du en nyere bil som må bytte bremseklosser eller bremseskiver, enten på grunn av rust eller andre årsaker, er det alltid smart å først finne ut om dette er noe som er dekket av garantien.
Når det er sagt så er det generelt ikke noen stor grunn til optimisme hvis det er er rust som er problemet. Produsentene og importørene regner som regel det som slitasje eller konsekvens av klimatiske forhold og ikke en produksjonsfeil.
Likevel: Det er vel verdt å undersøke. Ikke minst hvis du har problemer med bremsene som ikke skyldes rust, som kast i bremseskivene. Dette skyldes som regel en fabrikasjonsfeil eller svakhet som du ikke kan lastes for og bør derfor være en garantisak.
En del bilister som opplever dette problemet blir riktignok møtt med at de har “brukt bremsene feil”. Bilforhandleren argumenterer med at bremsene har blitt utsatt for for brå temperaturskifter ved at man har kjørt i søledammer rett etter å ha belastet bremsene og lignende. Slike argumenter faller på sin egen urimelighet og er ikke noe du trenger å godta - bremsene skal tåle alle slike belastninger.
Hvor mye du må betale avhenger blant annet av hvor mange deler som må byttes. Det “rimeligste” er hvis kun bremseklossene trenger å byttes, men det er ofte hensiktsmessig å bytte bremseskiver samtidig. I alle fall hvis disse uansett må byttes om ikke så altfor lenge.
Dyrest blir det hvis “hele pakka” må byttes, det vil si skiver, klosser, kalipere og de hydrauliske pumpene som styrer bremseklossene.
Bilverkstedene i Norge konkurrerer stadig hardere på pris, særlig i befolkningstette områder. Kjedeverkstedene som reparerer alle bilmerker er spesielt aggressive på prising, men det er ikke lenger noen regel at de alltid er rimeligere enn merkeverkstedene.
Her lønner det seg altså å sjekke litt på forhånd. Kontakt et lite utvalg verksteder og be om pristilbud. Du kan enten ringe, henvende deg via nettsidene deres - eller bruke en søkemotor, f.eks. lasingoo. Du oppgir da bilens registreringsnummer og får pristilbud fra et utvalg verksteder i nærheten av der du bor.
Siden bytte av bremser er en enkel jobb som ikke krever spesialkunnskap, kan et lite, privateid “bakgårdsverksted” være et like godt alternativ som merkeverksteder eller kjeder som Meca, Mekonomen og så videre. Selvsagt forutsatt at de har dokumentert kompetanse.
Kjører du et såkalt premium-merke som for eksempel Audi, Mercedes eller BMW, må du generelt være forberedt på en høyere verkstedsregning enn for et mer “folkelig” merke.
For noen kan det også være aktuelt å benytte verksteder i Sverige. Det er ikke alltid billigere enn i Norge, men ofte. Men også i Sverige varierer prisene en god del, så sjekk hos flere verksteder.
Bremsene er av åpenbare grunner noe av det mest kritiske for bilens sikkerhet. Det er derfor vanskelig å anbefale å gjøre dette på egenhånd.
På den andre siden: Hvis du vet hva du holder på med er det faktisk ingen lover eller regler som sier at du ikke kan bytte bremseklosser eller bremseskiver på egenhånd. Er du usikker er imidlertid anbefalingen klar: Dropp det og overlat jobben til et bilverksted.
En ting er sikkert, gjør du jobben selv er det mye penger å spare. Sannsynligvis kan du slippe unna med halve summen.
Selve jobben er i utgangspunktet ikke spesielt innviklet, så fremt at du har alt nødvendig utstyr. Skal du bytte alle fire bremseklossene og bremseskivene må du regne med at det tar et sted mellom 2 og 4 timer, litt avhengig av hvor dreven du er.
Flere tips til hvordan du konkret bør gå frem kan du finne på for eksempel youtube.
Bremseklosser og bremseskiver er slitedeler med begrenset levetid. Du må regne med å bytte disse flere ganger under bilens livsløp. Det er altså en nødvendig utgift som det er vanskelig å komme utenom.
Har du en rolig og forsiktig kjørestil, vil bremsene vare lengre. Har du en bråere eller mer aggressiv kjørestil med mye akselerasjon og kraftige nedbremsinger, betyr det tilsvarende mer slitasje på bremsene som på bilen forøvrig.
Er bremseklossen først blitt så slitte at det går ut over bremseeffekten og bilens sikkerhet, har du ikke noe valg - de må byttes. Og aller helst bør du ta grep før du merker at noe er galt - for da kan det tenkes at du faktisk kjører rundt i en bil som er trafikkfarlig.
For selv om bremsene dine klarer å stoppe bilen, så kan det godt tenkes at de har såpass redusert effekt at det gir økt bremselengde. Og da er fysikkens lover slik at selv bare en minimal reduksjon i bremseeffekt kan gi dramatisk økt bremselengde. Ved en nødbrems i høy hastighet kan konsekvensene i verste fall bli fatale.
Dine bremser har ikke kun med din sikkerhet å gjøre - selv om den er viktig nok! - men sikkerheten til alle dine medtrafikanter.
Hvis du mistenker at bremsene dine ikke er helt tipp-topp, men ikke helt klarer å definere hva som eventuelt er feil på egenhånd, kan du kontakte et verksted og be om bremseservice. Du får da sjekket hele bremsesystemet og bremsevæsken, og byttet bremseklosser eller andre deler hvis det er nødvendig.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg