Lurer du på hva oljeskift koster? Har du bil, må du skifte motorolje med visse mellomrom. Men hvor ofte må du gjøre det? Og spiller det egentlig noen rolle hva slags olje du velger? I denne guiden har vi samlet alt du trenger å vite om oljeskift, hva du bør huske på, og ikke minst hva du kan regne med at det koster. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Motoroljens oppgave er å smøre motorens mange bevegelige deler, kort sagt alle deler som er utsatt for friksjon. Men i tillegg har oljen også flere andre oppgaver:
Den skal forebygge korrosjon og rense motoren for avleiringer og sot fra forbrenningen. En annen viktig funksjon er å kjøle ned motoren.
Oljefilterets oppgave er å rense oljen og holde den så ren som mulig så lenge som mulig. Å gi bilen ny og fersk olje er lite hensiktsmessig hvis filteret er slitt og møkkete. Når man skifter olje, bytter man derfor alltid oljefilteret samtidig.
Oljens egenskaper blir gradvis svekket etter som den samler opp skitt og sotpartikler fra motoren. Etter en stund vil oljen bli så mettet av disse avfallsstoffene at den ikke lenger smører eller fører bort friksjonsvarme så effektivt som den skal. Det samler seg også kondens i oljen. I sum betyr dette at motoren utsettes for økt slitasje.
Har du en fersk og god motorolje, vil denne bidra til at bilen din bruker mindre drivstoff.
Har du har en forholdsvis ny bil og fortsatt følger bilens serviceprogram, vil oljeskift inngå som en del av servicen. For de fleste bilister som har et normalt kjøremønster med en blanding av korte og lengre kjøreturer, vil dette være tilstrekkelig.
Hvis du ikke lenger følger et fast serviceprogram og får jevnlige innkallinger, er det svært viktig at du selv følger med. Det er lett å tenke at så lenge motoren starter uten problemer og går uten ulyder, så er alt i orden under panseret. Men det er ikke slik at du nødvendigvis merker at det er på tide å skifte olje.
Venter du for lenge, kan oljen bli så forurenset at det kan resultere i omfattende og dyre skader på motoren. Særlig bør du være oppmerksom hvis ditt daglige kjøremønster stort sett består av småturer i nærområdet. Det som da gjerne skjer er at motoren og oljen ikke rekker å bli ordentlig varm.
Konsekvensen er at kondensen ikke trekker ut av oljen slik at den blir vannholdig, noe som går sterkt ut over oljens egenskaper og ytelse. Hvis du har et slikt kjøremønster - typisk for mange som bor i by - er det lurt å ta lengre kjøreturer en gang i blant slik at oljen rekker å bli varm nok.
Bilfabrikanten anbefalinger for hvor ofte du bør bytte olje står i serviceheftet. Der står det også hva slags type olje bilen skal ha.
Hvis du ikke lenger følger bilens faste serviceintervaller, er det en grei tommelfingerregel å skifte olje en gang i året eller etter 10.000 - 15.000 kjørte kilometer. Vi snakker her om en moderne bil som bruker helsyntetisk olje og som ikke kun benyttes til småkjøring - er det tilfelle, bør du skifte enda oftere.
Hvis du bruker bilen til spesielt mye småkjøring, køkjøring eller den utsettes for mange store belastninger som tung last, trekk av hengere, campingvogn eller tilsvarende, bør du skifte olje oftere.
Også hvis du kjører veldig mye og overskrider anbefalt kjørelengde før kilometerservicen, bør du seriøst vurdere å få utført et ekstra oljeskift.
En del bilprodusenter tilbyr nå såkalte "long life" servicer på nye biler. Det betyr at det er lengre intervaller mellom servicene og dermed også oljeskiftene. Faktisk opp til 30.000 km. Dette er selvsagt praktisk for bileieren og et godt salgsargument, men hvor bra dette er med tanke på motorens helse er omdiskutert blant bilkyndige.
En del hevder at mange bilfabrikanter nå spesifiserer tynne oljetyper på grunn av nye krav til katalysatorer og partikkelfiltre. Tynnere oljer bidrar nemlig til at drivstofforbruket reduseres - som i sin tur fører til mindre avgasser - men har samtidig dårligere smøreevne enn mer tyktflytende oljer. Resultatet er, hevdes det, mer motorslitasje og flere motorhavarier.
Uten å trekke noen konklusjoner i den debatten, så er det i alle fall argumenter som underbygger at det er smart å gjøre et oljeskift tidligere heller enn senere.
Sjekk peilepinnen
Det er ellers et godt råd å ta en titt under panseret med jevne mellomrom og sjekke peilepinnen, særlig hvis bilen din begynner å få noen år på veien. Gjør det til en vane når du for eksempel etterfyller spylervæske.
Alle forbrenningsmotorer, selv de mest moderne, vil over tid forbruke noe olje. Det er ikke et tegn på at noe er galt, tvert imot er det en indikasjon på at motoren får den smøringen den trenger for å fungere.
Er oljenivået derimot under streken på peilepinnen, kan det være et tegn på at bilen har oljelekkasje. Da gjelder det å følge godt med, for kjører du med for lite olje er sannsynligheten stor for at motoren vil ta alvorlig skade. Du bør da etterfylle olje, men fyll kun opp til maksstreken på peilepinnen.
Se etter oljeflekker under bilen
Sjekk under bilen - hvis det jevnlig danner seg ferske oljeflekker på bakken under motoren, bør du oppsøke et verksted.
Det er ellers ikke uvanlig at eldre biler bruker mye olje, enten på grunn av lekkasjer eller at oljen forsvinner ut sammen med eksosen. Du må da etterfylle olje, men etterfylling er ingen erstatning for oljeskift.
Bruker bilen mye olje kan det også tyde på at motoren trenger service. Husk at oljen som lekker fra din bil havner i miljøet.
Vær oppmerksom på oljelampen
Hvis oljelampen i instrumentpanelet begynner å lyse, er det også et signal om at noe er feil. Skjer det, bør du oppsøke nærmeste verksted eller bensinstasjon umiddelbart. Vent til motoren har avkjølt seg før du sjekker oljenivået og etterfyller olje. Hvis du ignorerer varsellampen og kjører videre med for lavt oljetrykk, vil ikke motoren få den nødvendige smøringen og vil kunne bli skadet.
I 2022 må du regne med å betale et sted mellom 700 kroner og 2.000 kroner for oljeskift på en vanlig personbil. Vi snakker da om totalprisen, inkludert arbeid, ny olje og bytte av oljefilter.
Har du en eldre bil eller veteranbil, vil denne muligens kreve en spesiell olje som kan trekke prisen opp. Oljeskift på motorsykkel koster en god del mindre, gjerne et sted mellom 500 og 1.000 kroner.
Det lønner seg å sjekke prisene på forhånd, for eksempel kontakte tre - fire verksteder og be om et tilbud.
I tillegg til vanlige bilverksteder, finnes det verksteder som er spesialisert på oljeskift. NAF tilbyr også oljeskift.
Et vanlig ukomplisert oljeskift på verksted pleier å ta ca 45 minutter.
Prisen på oljeskift varierer ut fra en rekke faktorer: Konkurransesituasjonen mellom verkstedene i området, verkstedets timepris, hvor lang tid det tar å utføre jobben, oljetype og biltype. Noen biler skal ha dyre oljer, andre nøyer seg med rimeligere typer. Det er også forskjell mellom biler på hvor mye olje de trenger.
Det finnes tre ulike kategorier motorolje som også gjenspeiler seg i prisen:
Det er til dels store prisforskjeller på oljeskift. En generell tendens er at merkeverkstedene er dyrere enn de uavhengige verkstedene, men du kan også finne unntak. Det er heller ikke uvanlig at verksteder kjører tilbudskampanjer på oljeskift. Du kan til og med få tilbud om gratis oljeskift. Det vil si at du kun betaler for oljen og oljefilteret, men ikke arbeidet.
Selve oljen varierer også temmelig mye i pris. Du vil for eksempel kunne spare mye på å kjøpe den hos aktører som selger bilrekvisita fremfor på en bensinstasjon eller på verkstedet. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at det i noen tilfeller kan være kvalitetsforskjeller på olje.
Ikke overraskende argumenterer aktører som selger “merkeoljer” med at man får det man betaler for og at det er gode grunner til at “premium” oljer fra Shell, Castrol, Mobil m.fl. koster mer.
NAF er imidlertid klare på at billige oljer er like gode som dyrere oljer, vel å merke så lenge de har de spesifikasjonene som bilprodusenten anbefaler.
At spesifikasjonene er i samsvar med anbefalingene fra bilprodusenten er for øvrig en forutsetning for at bilens garanti skal gjelde. Kjøper du en billig olje, så kan det derfor være lurt å spare på kvitteringen og sørge for at oljetypen er spesifisert der. Da står du sterkere ved en eventuell konflikt om garanti.
Feil type olje kan føre til ekstra slitasje og i verste fall skade motoren.
Hvis du vet hvordan, er oljeskift absolutt noe du selv kan utføre. Mange velger å skifte olje og oljefilter i forbindelse med at de bytter til sommerdekk eller vinterdekk. Da har man en fast rutine og slipper å huske når man gjorde det sist.
Hvis du er usikker på hvordan du skal gå frem, gjør research på nettet og se “how to videoer” på youtube, og/eller få hjelp av noen som har gjort det før.
Et tips er å kjøre en liten tur rett før du skal skifte olje slik at oljen varmes opp. Den blir da mer tyntflytende og enklere å tappe. Men vær forsiktig - blir oljen for varm kan du brenne deg.
Heis opp bilen: Arbeidet er også enklere hvis du heiser opp bilen. Pass i så fall på at bilen er sikret, før du kryper under og løsner bunnpluggen. Med mindre du har en spesielt lav bil, er det som regel mulig å foreta oljeskift uten å heve bilen.
Skru opp påfyllingslokket: I tillegg til å løsne bunnpluggen, bør du også skru opp påfyllingslokket for å unngå vakuum og sikre at oljen renner lett ut. Så snart bilen er tømt for olje, bytter du oljefilteret. Etter at du har fylt på ny olje, bør du vente noen minutter før du starter motoren, for å sikre at oljen har sunket godt ned.
Finn rett type olje: Sjekk i instruksjonsboken hva slags olje bilen skal ha. Hvilket oljemerke er ikke viktig, det som er viktig er hvilken kvalitet som er spesifisert i form av en tall- og bokstavkode.
Forskjell på bensin og dieselbiler: Oljer som er beregnet for lave temperaturer er merket W for Winter. For de fleste bilister på våre breddegrader vil en helårsolje som for eksempel 10W40 eller 5W-40 være passende og kunne brukes på både bensin og dieselbiler. Men vær oppmerksom på at en del dieselmotorer stiller spesielle krav til oljen. Du bør alltid sjekke instruksjonsboken før du kjøper olje så du er sikker på å kjøpe rett type.
I tillegg trenger du en ny pakning til tappepluggen og et nytt oljefilter. Du må også ha et tappefat til den gamle oljen.
Jo flere ting du selv kan gjøre på bilen din, desto bedre er det for lommeboken. Selv om du ikke er spesielt opptatt av bil eller teknisk anlagt, kan du uten store anstrengelser spare tusenvis av kroner hvert år.
Å skifte olje selv, sitter nok likevel litt langt inne for mange. Men kommer du over terskelen, er det penger å spare - mange tusen kroner hvis du gjør det til en regulær del av bilholdet ditt over tid.
Om det er verdt det, er likevel et subjektivt spørsmål. Er du redd for å gjøre feil eller ikke orker tanken på stikke hodet under bilen og risikere oljesøl i garasjen, er det kanskje bedre å overlate jobben til profesjonelle.
Det eneste som er helt sikkert er at det å utsette eller glemme oljeskift kan bli svært kostbart. Så sørg for at det blir gjort, enten du gjør det selv eller overlater jobben til er verksted.
Kjøper du en bruktbil og forrige eier ikke kan dokumentere når oljen sist ble byttet, er et oljeskift noe av det første du bør foreta deg. Pengene du bruker på oljeskift er en billig forsikring mot motorslitasje og i verste fall motorskader. Husk også å bytte oljefilteret.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg