Lurer du på hva en registerreim koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på ny registerreim, inkludert hva som påvirker prisen, hvor ofte registerreimen må byttes, tips til hva du bør passe på, om du kan skifte reigsterreim selv og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Registerreimen er en av bilens mest kritiske deler. Det er også en slitedel som må byttes med bestemte mellomrom. Hvis man lar være, og den skulle ryke, kan det koste deg dyrt. Vi snakker fort ti-tusenvis av kroner.
Kikker du under panseret på en ny og moderne bil, er mye av motoren skjult bak deksler. Ikke akkurat en invitasjon til hobbymekanikeren. Og med all teknologien, for ikke å snakke om all elektronikken, som i dag styrer mye av bilenes funksjoner, er det kanskje like greit. For mens du for et par tiår siden kom langt med et sett fastnøkler og litt motorkunnskap, trenger du i dag avanserte måleverktøy og analyseprogrammer.
Til tross for dette er de mekaniske prinsippene uforandret, enten vi snakker om bensin- eller dieselmotorer. For bak dekslene der nede i det mørke motorrommet, skjer det samme: Stempler beveger seg, ventiler tar inn luft, viften spinner - og registerreimen overfører motorkraft fra veivakselen til kamakselen.
Om du ikke har sett registerreimen - eller tannreimen som den også kalles - på din bil, så finner du den helt forrest på motoren. Og ser du den ikke, så er den altså skjult bak et deksel.
Bilens registerreim er en av de mest kritiske delene i en bilmotor. Hvis den ryker, betyr det ofte at det oppstår store skader på motoren. Det er derfor viktig at den byttes i tråd med anbefalingene i bilens instruksjonsbok.
Registerreimen er en taggete reim av gummi som har som oppgave å synkronisere kamakselen med veivakselen. I tillegg driver den også gjerne bilens vannpumpe og oljepumpe, og i noen tilfeller motorens fordeler. Disse ekstraoppgavene kan variere mellom ulike biltyper.
En registerreim må for øvrig ikke forveksles med et registerkjede. Registerkjede har rett nok akkurat den samme funksjonen som en registerreim, men er altså et kjede laget av stål. Veldig enkelt sagt kan det minne om et sykkelkjede utseendemessig.
Mens registerreimen eller tannreimen må erstattes opptil flere ganger i løpet av bilens levetid, er et registerkjede beregnet til å vare like lenge som bilen ellers. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det faktisk kommer til å gjøre det - i praksis hender det at de blir ødelagt og må skiftes ut.
Det kan være lett å tenke at det er bedre med registerkjede enn registerreim, men det vil i så fall være å ignorere en viktig faktor, nemlig pris. Et registerkjede er dyrere å lage enn en registerreim. Det er også tyngre.
Det er for øvrig ikke mulig å erstatte en registerreim med et registerkjede eller motsatt - bilmotorene er konstruert for kun ett av alternativene.
EU-kontrollen (PKK) har hovedfokus på bilens sikkerhet og miljømessige faktorer som utslipp. Med andre ord ting som bremser, dekk, styring, lys og eksos. Forhold som har med bilens driftssikkerhet å gjøre, som tennplugger, filtre og lignende, sjekkes derfor ikke.
Registerreimen (eller registerkjedet) er derfor ikke en del av EU-kontrollens sjekkpunkter. EU-kontrollen stiller heller ingen krav til at bilen skal følge serviceprogrammet som er anbefalt av produsenten.
Her kan du lese mer om EU-kontroll.
I hvilke situasjoner ryker registerreimen? Til tross for at registerreimen altså ikke anses som en kritisk del for bilens trafikksikkerhet, så er den helt avgjørende for bilens driftssikkerhet. Og hvis den ryker mens du er ute i trafikken, kan det oppstå farlige situasjoner.
Det som skjer er at motoren stopper tvert. Du kan fortsatt styre bilen og bremse, men har ikke lenger fremdrift.
Det vanligste er imidlertid ikke at registerreimen ryker mens bilen er i fart, slik man kanskje skulle tro, men idet du vrir om tenningsnøkkelen for å starte motoren. Reimen får da et rykk som gjør at den går av på det svakeste punktet og motoren starter heller ikke opp.
Hva skjer med bilen? Er man veldig heldig kan man oppleve at registerreimen ryker uten at motoren blir påført større skader. Dette kommer an på situasjonen, om bilen er i fart og ikke minst på hvordan motoren er konstruert.
Dessverre er det vanlig at det oppstår til dels store skader på andre motorkomponenter. Ventilene og topplokket er særlig utsatt. Noen ganger må også stemplene byttes.
Vi snakker altså om potensielt svært omfattende og kostbare skader. Det er ikke uvanlig at kostnadene beløper seg på flere titusen. Av og til er motoren så skadet at det ikke lønner seg å reparere den, men heller bytte den ut. Og da ender taksameteret fort på 100.000 kroner eller mer. For enkelte biler ender det kanskje på over 200.000 kroner.
I mange tilfeller betyr det at det ikke vil lønne seg og at det er bedre å enten vrake bilen eller selge den som delebil.
Intervallene for når registerreimen bør skiftes, står i bilens instruksjonshefte. Det inngår også i bilens serviceprogram, og hvis du følger dette vil verkstedet foreta registerreimbytte når tiden er inne.
Hvor ofte den skal byttes kan variere en del fra bilmerke til bilmerke. Enkelte bilprodusenter anbefaler bytte allerede etter 4 år, mens andre strekker seg til 10 år. Tilsvarende for kjørelengde. Noen anbefaler første bytte når du bikker 70.000 kilometer, andre stoler på at registerreimen holder til over 150.000 kilometer eller mer.
Intervallene bestemmes altså av hvor langt bilen har kjørt eller hvor mange år den er. For eksempel: Bytte ved 100.000 kjørte kilometer eller fem år - avhengig av hva som inntreffer først.
Hvis du ikke lenger følger bilens anbefalte serviceopplegg, kan du ikke regne med å bli fanget opp av verkstedet, men må selv følge med.
Noe av det skumle med registerreimer er at man ikke nødvendigvis kan se med det blotte øye om de er slitt. En registerreim kan se hel og fin ut, men likevel være nær slutten.
Hvis den derimot er flisete, tørr, har sprekker eller andre synlige skader, er det akutt fare på ferde og det er ikke noe å lure på: Den bør byttes umiddelbart.
Det er heller ikke sikkert at du får noen advarsler på forhånd om at registerreimen er slitt i form av ulyder eller andre tegn. Av og til kan riktignok en slitt registerreim lage ulyder i form av hakking, skraping eller hyling, men det er altså ingen regel.
Hvis du hører slike lyder fra motoren, bør du forsøke lytte deg frem til kilden. Hvis lyden kommer fra fremsiden av motoren er det ikke usannsynlig at det er registerreimen som truer med å ta kvelden.
For deg som vurderer å kjøpe bruktbil, er det mange ting å passe på, og registerreimen bør være på topp tre-lista av de tingene du sjekker.
Hvis bilens serviceprogram er blitt fulgt, kan du føle deg rimelig trygg - bytte av registerreim er en del av serviceprogrammet. Hvis det derimot er huller i bilens servicehistorikk og/eller eier ikke kan dokumentere at den er skiftet, bør du se på det som i alle fall et gult blinkende lys.
En mulig løsning kan da enten være å foreslå et kraftig prisavslag - tilsvarende kostnaden av å bytte registerreim - eller droppe hele kjøpet.
Skal du få utført registerreimbytte på et verksted, må du regne med å betale et sted mellom 5.000 og 15.000 kroner. Vi snakker da om den totale kostnaden inkludert arbeid og alle deler. Enkelte aktører opererer med priser under 3.000 kroner for hele jobben, men det er da snakk om fra-priser og vil i praksis si at det dreier seg om de aller enkleste bilmodellene. Det betyr ikke at du kan regne med å få samme pris. Prisen på selve registerreimen utgjør kun en liten del av den totale summen.
En ny registerreim varierer mye i pris og det er ikke alltid helt enkelt å sammenligne, siden reimene ofte selges i sett der flere deler inngår. Noen sett kommer med vannpumpe og alt av klemmer og smådeler, andre sett inneholder kun det mest nødvendige.
Noen priseksempler:
De dyreste settene ligger gjerne rundt 3.000 kroner. Kjøper du bare selve registerreimen, for eksempel til en Volvo S70, trenger den ikke koste mer en 200 kroner.
Det er ikke nødvendigvis slik at det er dyrere å kjøpe en registerreim til et “premium” bilmerke enn til et rimeligere merke. Mange registerreimer passer nemlig til en rekke ulike bilmerker og modeller. Årsaken til det er at bilindustrien er internasjonal og de samme bilmotorene brukes av flere bilfabrikanter.
Kjøper du originaldeler, må du imidlertid regne med å betale vesentlig mer enn i eksemplene over.
Det er ellers vanlig å bytte andre komponenter samtidig som man foretar registerreimbytte. Som nevnt er det vanlig å inkludere vannpumpen i registerreimsettene. Strammehjul og viftereim er også deler det kan være smart å erstatte i samme operasjon.
Med mindre du selv bytter registerreimen, kan det være praktisk og økonomisk å få det gjort som en del av bilens kilometerservice slik det er lagt opp til i bilens serviceprogram.
Prisen på registerreim kan i prosent variere mye mellom de ulike tilbyderne. Vi snakker her både om fysiske bildelforhandlere og de nettbaserte.
Den største prisforskjellen finner du imidlertid mellom originaldeler og tilsvarende deler fra uavhengige produsenter.
Kjøper du registerreimen av verkstedet som skal bytte den, må du også regne med å betale vesentlig mer enn hvis du selv kjøper den på nettet eller et annet sted. Dette skyldes at verkstedet tar et prispåslag - salg av deler er en viktig del av deres fortjeneste.
I tillegg vil det også være prisforskjeller mellom merkeverkstedene og de uavhengige verkstedene - altså de verkstedene som reparerer alle bilmerker. Merkeverkstedene bruker originaldeler som i de aller fleste tilfeller ligger høyest i pris.
Vi skal ikke her gå inn på diskusjonen om hvorvidt det er kvalitetsforskjeller mellom originaldeler og ikke-originaldeler, bare konstatere at merkeverkstedene bruker kvalitet som et salgsargument.
Det er uansett liten hensikt å låse blikket på prislappen på selve registerreimen. Hvis du skal ha jobben gjort på et bilverksted er det tiden arbeidet tar som utgjør den største posten på regningen. Valget av verksted er derfor avgjørende.
Registerreimen er en kritisk del og hvis du monterer den feil, kan det fort få store konsekvenser. I verste fall kan du påføre motoren akkurat de skadene du gjerne vil unngå ved å bytte den - og da er vinninga gått opp i spinninga og vel så det.
Et generelt råd for “menigmann” er nok derfor å overlate registerreimskifte til proffene, med mindre du er godt over snittet bilkyndig. På noen biler, særlig litt eldre modeller, er det lettere å komme til og man trenger ikke demontere like mange deler som på nyere biler der ting gjerne er pakket inn. Det gjør jobben litt enklere og ikke så tidkrevende.
Det er avgjørende av den nye registerreimen har korrekt spenning og at timingen blir rett.
En ny registerreim koster i seg selv ikke all verden, selve reimen kanskje ikke mer enn noen hundrelapper. Kjøper du den som del av et sett som inkluderer andre deler må du ut med en god del mer, men de fleste vil slippe unna med mellom 2.000 og 3.000 kroner.
Sammenlignet med hva det koster å få reparert skadene som oppstår hvis registerreimen skulle ryke, må man kunne si at det er en rimelig investering. Skal du, som de fleste, få utført registerreimskifte på et verksted, blir prisen naturligvis betydelig høyere. Men selv da vil det være en fornuftig utgift.
Det å bytte registerreim kan sammenlignes med å kjøpe en forsikring: Du har ikke så mye glede av den i det daglige, men hvis du dropper den kan det bli veldig dyrt.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg