Lurer du på hva rustbehandling koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på rustbehandling, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Enten du vil få det gjort på verksted eller velger å gjøre det hjemme i garasjen, kan denne artikkelen være til hjelp. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Uansett hvilken bil du har og hva reklamen sier, kommer den før eller siden til å bli angrepet av rust. Rustbehandling eller antirustbehandling brukes for å utsette dette så lenge som mulig, og sikre at kvaliteten i materialet holder seg så lenge som mulig. Rustbehandling burde altså gjøres med jevne mellomrom for å ta best mulig vare på bilen.
For å forebygge rustdannelse er det aller best om du behandler bilen mens den fortsatt er relativt ny. Selv om alle nye biler kommer med en såkalt rustgaranti, er det ikke sikkert at denne garantien beskytter bilen din i et hardt, norsk klima. Du burde derfor spørre bilforhandleren om rustbehandlingen på den nye bilen din er tilpasset norske forhold, da kvaliteten på slik rustbehandling kan variere en god del.
Selv om bilen din ikke har fått rustbehandling på flere år, er det bedre å gjøre det nå enn å ikke gjøre det i det hele tatt. Jo lengre tid som har gått siden forrige behandling, jo viktigere er det at det blir gjort en grundig jobb for å forhindre at rust som allerede har dannet seg begynner å spre seg til større deler av bilen.
Det kan befinne seg veldig mye rust på spesielt understellet før du merker eller ser noe konkret. Jo mer tid rusten får på seg, jo mer vil den spre seg, og det vil bli dyrere å reparere. Hvis det er lenge siden forrige behandling, anbefaler vi at du får fjernet alt av plastdeler på understellet, samt at innerskjermen demonteres, slik at det er mulig å rengjøre godt i alle kriker og kroker.
Det varierer en del hva som inkluderes i en typisk behandlingspakke mot rust, så det er vanskelig å finne noe som ligner på en standard pris. Bilverksteder kan prise etter størrelsen på bilen, bilmerke eller etter hvilken type behandling du ønsker. Det finnes dessverre ingen standard på dette.
Minimumsprisen på rustbehandling vil ligge rundt 3.000 kroner, men det vil i de aller fleste tilfeller koste mer når alt kommer til alt. Det er imidlertid sjeldent at prisen blir høyere enn 15.000 kroner for en vanlig personbil.
Vi anbefaler at du tar kontakt med flere potensielle verksteder, og at du noterer deg både priser, spesialpakker de har og hvilke ekstratjenester du eventuelt kan få bakt inn i prisen. I forkant kan du gjerne lage deg en oversikt over alt du lurer på og hvilke behandlinger du vurderer.
Skal du ha komplett behandling, garantipakke eller standardbehandling? Og hva er egentlig forskjellen? Er sandblåsing, rammespyling eller støybehandling inkludert i prisen? Er det i det hele tatt nødvendig på din bil? Ta deg tid til å gå igjennom alle slike spørsmål som melder seg underveis, slik at du minimerer risikoen for misforståelser.
Det er en rekke faktorer som det kan lønne seg å være bevisst på når du skal bestille rustbehandling på bilen din. Det blir lettere å vurdere pristilbudene du får når du vet hva som kan ligge bak disse beregningene. Når du vet hva som er et godt og et dårlig tilbud, vil det også være lettere å forhandle om prisen.
Størrelsen på bilen er ofte en avgjørende faktor, og handler enkelt og greit om tid og mengden produkt som skal til for å få jobben gjort.
Hvordan understellet er utformet er en annen viktig faktor, da det vil ta lengre tid å rustbehandle jo flere plastdeler og deksler som må demonteres. Spesielt på nyere biler kan det fort dreie seg om en del plastdeksler, og disse burde fjernes dersom du vil ha best mulig effekt av rustbehandlingen på understellet.
Hvilket antirustprodukt du vil bruke kan også påvirke prisen. I Norge er det Mercasol, Tectyl, Dinitrol og Fluid Film som er mest brukt, der sistnevnte helt klart er billigst og enklest å bruke. Ulempen er at du trenger ny behandling innen halvannet år. For de tre øvrige behandlingene kan du vente opptil tre år.
Ekstratjenester er ofte ikke inkludert, men vi anbefaler at du prøver å forhandle dette punktet. Hvis bilen din er veldig skitten, slitt eller rustet kan det fort vise seg at sandblåsing eller rammespyling er nødvendig for å forebygge større rustproblemer.
Med tanke på at det finnes en god del ulike pakketilbud på markedet, kan det være utfordrende for deg som forbruker å vite hva som er det beste valget. Ta en runde der du undersøker hvilke aktører som finnes i ditt nærområde og hvilke priser de opererer med. Her har vi samlet noen av de mest kjente aktørene på landsbasis for å forsøke å sammenligne tilbudene de har.
Bergen Antirust tilbyr flere ulike behandlinger og pakketilbud, der standardbehandlingen starter på rundt 4.000 kroner, hovedbehandling på omtrent 5.500 kroner, og garantibehandling for rundt 6.500 kroner. I tillegg har de en såkalt bergensbehandling som kan kjøpes for rundt 1.000 kroner i tillegg, som er spesialtilpasset det harde, våte og salte klimaet i Bergen. Dette er imidlertid minimumspriser, og totalsummen vil sannsynligvis ende opp med å bli høyere.
Mekonomen har avdelinger og butikker i store deler av landet, og flere av verkstedene tilbyr ulike typer rustbehandling. Dette kan være hulromsbehandling, understellsbehandling, komplett behandling, støydemping og etterbehandling. Prisene kan variere en del fra sted til sted, og mellom ulike bilmerker. Veiledende priser for rustbehandling ligger mellom 4.500 og 11.500 kroner.
Poleringskongen rustbehandler personbiler gjennom en understellsbehandling for rundt 9.000 - 10.000 kroner. Da er det snakk om en komplett behandling med demontering av innerskjermer og deksel, samt rengjøring, tørking og sprøyting. Etterbehandling koster rundt 6.500 - 7.000 kroner. For større biler må du regne med å betale mellom 11.000 og 12.000 kroner for komplett behandling. De tilbyr også oljebehandling av understell som holder rusten i sjakk for ca. 5.500 kroner. Poleringskongen befinner seg på Innlandet.
Oslo Antirust tilbyr standardbehandling på personbil for omtrent 3.700 kroner, og omtrent 4.000- 4.600 kroner for større biler. Dersom det er første gang du behandler bilen anbefaler de at du tar hovedbehandlingen som er cirka 2.000 kroner dyrere. Garantipakken kan kjøpes i tillegg for ca. 3.000 kroner, og innebærer at samtlige plastdeksler demonteres for rustkontroll.
Hvis du ikke har tid eller penger til å sende bilen på verksted for rustbehandling, er det bedre å gjøre det hjemme enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. Det finnes både gode produkter og bra utstyr å få tak i som ikke trenger å koste skjorta, men det er viktig å huske at en hjemmebehandling ikke kan erstatte behandlingen du kan få på et verksted.
Spesielt på nyere biler er det vanskelig å komme til på enkelte steder på bilen som ofte kan være utsatt for rust. På verkstedet vil de ha spesialutstyr som gjør at jobben kan gjøres grundigere enn det du får til selv. Hvis du allerede har fått problemer med rust på bilen anbefaler vi at du lar et verksted ta seg av jobben. Før du rustbehandler bilen burde nemlig alt av begynnende rust fjernes, da rustbehandling ikke vil fungere på rust som allerede er der.
Selve rustbehandlingen vil ta et par dager. Først må understellet demonteres og vaskes grundig, før du lar det lufttørke til det er absolutt helt tørt. Deretter kan du påføre antirustprodukt med for eksempel en trykksprøyte. Bruk gjerne maske mens du holder på slik at du slipper å puste inn kjemikalier.
Det er mange grunner til at rustbehandling ikke er noe du skal ta for lett på. I Norge benyttes det store mengder salt på veiene om vinteren for å unngå glatte veier, og dette er med på å fremskynde oksideringsprosessen til bilen. Det vil si at bilen ruster fortere. Salt og vann fra veien trenger seg inn i sprekker og kanaler i understellet på bilen, og når dette trenger seg innover i bilen kan det føre til feil på både motor, bremser og den bærende konstruksjonen til bilen.
Hvis du vil ta best mulig vare på bilen din vil rustbehandling være et viktig tiltak som kan forhindre dyre reparasjoner på sikt. Hvor ofte det er nødvendig med rustbehandling på bilen din er avhengig av hvor mye du kjører på vinterstid, hvor mye salt som ligger i veibanen, og hvor beskyttet understellet ditt er. Når rusten først har dukket opp, er det imidlertid ofte for sent, da du ikke kan spraye antirust direkte på rusten. Vi anbefaler at du er føre var med rustbehandlingen, slik at du slipper store utgifter når et stort rustangrep plutselig er et faktum.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg