Lurer du på hva eksosanlegg koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på å bytte eller fikse eksosanlegg, inkludert hva som påvirker prisen, når du bør skifte eksosanlegg, om du kan bytte eksosanlegg selv, alternativer til bytting av eksosanlegg, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Har bilen din begynt å buldre og bråke, er sjansen stor for at det er eksosanlegget som er i ferd med å ta kvelden. Enten det er rust eller en annen skade som er årsaken, så må du dessverre regne med at problemet bare blir verre med mindre du tar tak i det.
Eksosanleggets oppgave er kort forklart å lede avgassene fra motoren bort og rense disse ved hjelp av et partikkelfilter eller en katalysator. I tillegg demper eksosanlegget støyen fra motoren ved hjelp av en lydpotte eller eksospotte.
Lyddempingen i eksospotten fungerer etter to prinsipper:
Interferensprinsippet går ut på at lydbølgene treffer veggen i potta slik at det oppstår et ekko som i sin tur utligner de nye lydbølgene som kommer inn. Nettoeffekten er at lydbølgene kansellerer hverandre. De er likevel ikke slik at alle lydbølger blir borte siden lyden (lydbølgene) fra motoren ikke er regelmessig.
Absorpsjonsprinsippet går ut på at lydbølgene (og eksosen) blir sendt gjennom et rør med støydempende materiale, ofte laget av glass eller stålull. Denne metoden brukes ofte i enklere eksospotter og eksospotter som ettermonteres, men en del biler er utstyrt med begge typene. Grunnen til det er at interferensprinsippet er mest effektivt for å dempe lavfrekvente lyder, mens absorpsjonsdempere håndterer de høyere lydfrekvensene best.
Ved å kombinere begge prinsippene kan man altså oppnå bedre støydemping enn ved kun å bruke én metode.
Hull på eksospotten kjennetegnes av en skarp og distinkt lyd.
Katalysatoren tilhører et av de virkelig store fremskrittene i bilteknologiens historie og har i flere tiår bidratt til bedre luftkvalitet i verdens byer. Det finnes flere typer katalysatorer som virker på forskjellig måte. Vi skal ikke fordype oss i det tekniske her, bare slå fast at katalysatorens oppgave er å håndtere de skadelige restgassene som oppstår i forbrenningen. Katalysen er en kjemisk prosess og går ut på omdanne de farlige stoffene til litt mindre farlige stoffer.
Katalysator har vært påbudt på alle nye personbiler med bensinmotor solgt i Norge siden 1989. Nå finnes det også katalysatorer på dieselbiler.
Er du eier av en eldre bil, er det helt vanlig å bytte hele eller deler av eksosanlegget. Og jobbet du som bilmekaniker for tyve år siden var det sannsynligvis et at de vanligste oppdragene du fikk. Det første som skjedde var ofte at det rustet hull på den bakre eksospotten, kanskje allerede etter 2 - 3 år. Og det var ikke uvanlig at hele eksosanlegget måtte byttes i god tid før bilen var ti år.
Har du kjøpt en ny bil i løpet av de siste årene, er det derimot store muligheter for at eksosanlegget varer like lenge som resten av bilen. Dette skyldes at materialkvaliteten nå er vesentlig bedre. I tillegg gjør nye, energieffektive motorer og katalysator at det nå samler seg mindre svovel og kondens i anlegget - som bidrar til rust - enn på eldre biler.
Katalysatoren eller partikkelfilteret har imidlertid begrenser levetid og må byttes med visse mellomrom.
Hvis bilen din har frieksos, altså hull på eksosrør eller eksospotte vil den både bråke og forurense mye mer. Det betyr at den heller ikke vil bestå en EU-kontroll.
Prisen på et nytt eksosanlegg varierer temmelig mye mellom ulike bilmerker og modeller. Det er imidlertid sjeldent at hele anlegget må byttes på nyere bilmodeller, ofte er det snakk om en eller noen få deler. Det er også ofte mulig å reparere skader.
Noen priseksempler (på uoriginale deler, uten arbeid):
Dette er kun eksempler, det er ikke vanskelig å finne tilsvarende deler som koster det dobbelte og vel så det.
En måte å spare penger på som bileier, er å kjøpe uoriginale deler. Har du en vanlig bilmodell, kan du bestille komplette eksosanlegg eller kun bestemte deler, som for eksempel eksospotte eller katalysator på nettet.
Hvis du planlegger å få jobben gjort hos et verksted bør du derimot tenke deg om to ganger. Mange verksteder har nemlig som policy å kun benytte originale deler. Dette er fordi de ellers går glipp av fortjenesten på delene som er en viktig del av inntjeningen, og fordi de ikke vil stå ansvarlig for arbeid der ikke-originale deler er benyttet.
Du bør i alle fall sjekke med verkstedet du vurderer å bruke hva slags praksis de har. Å kjøpe uoriginale deler på nett er derimot et godt alternativ hvis du har tenkt å gjøre jobben selv.
Siden det ofte kun er en bestemt del av eksosanlegget som må byttes eller repareres, trenger du kun å kjøpe den aktuelle delen - i alle fall i teorien. I praksis er det gjerne litt mer komplisert. Hvis du for eksempel bytter ut bakre del av eksosanlegget, som da blir helt tett, kan trykket på den fremre delen øke slik at denne delen også vil ryke innen kort tid.
Det kan også være penger å spare på å kjøpe et komplett eksosanlegg i stedet for å kjøpe separate enkeltdeler, særlig hvis det er fare for at flere komponenter kan stå i fare for å ryke om ikke så veldig lenge. Husk at du også trenger oppheng, klemmer og pakninger.
Det kan være ganske store prisforskjeller mellom verkstedene. Hvor mye avhenger av hvor sterk konkurransen er der du bor og på om du benytter et merkeverksted eller et merke-uavhengig verksted som for eksempel Meca, Mekonomen, SnapDrive eller andre.
Den enkelte mekanikers vurdering har også mye å si og det er ikke gitt at du får den samme prisen hos to filialer som tilhører samme kjede. Dette gjelder også merkeverksteder i noen tilfeller.
Skal du bytte hele eksosanlegget finnes det eksempler på verksteder som krever 25.000 kroner for en jobb som andre gjør for under 10.000 kroner.
Et vanlig tips er derfor å innhente pris hos minst tre verksteder. Vær ellers oppmerksom på at det finnes egne verksteder som spesialiserer seg på eksosanlegg. Skal vi dømme etter kundeerfaringer på nettet er det vanskelig å vurdere om disse ligger under eller over vanlige verksteder prismessig.
Har du et dyrt bilmerke er ofte prisen på originale deler tilsvarende dyr, uten at dette er noen absolutt regel.
Har du verktøy og arbeidslyst, kan du fint bytte eksosanlegg selv og det regnes ikke som en spesielt komplisert jobb. Det kan imidlertid være en del utfordringer rent fysisk: Muttere og skruer kan ha rustet fast i årenes løp og være vanskelig å få løs.
Mange vil nok også si at det er en forutsetning å få løftet bilen godt opp. Har du ikke tilgang til grav eller en god biljekk, kan det bli vanskelig å komme til.
Siden bytte av eksosanlegg er en lite arbeidskrevende jobb for proffe bilmekanikere, er det heller ikke spesielt dyrt å få utført på verksted. Vi snakker her altså kun om arbeidstiden, ikke prisen på delene. Som regel vil jobben kunne gjøres på under en time. Dette kan være verdt å ha med i vurderingen hvis du tenker på om det er bryet verdt å gjøre jobben selv.
Det å bytte hele eller deler av eksosanlegget, er som regel noe man gjør av ren nødvendighet. Unntaket er selvsagt hvis man er bilentusiast og ønsker seg et effektanlegg som gir grommere lyd enn det originale eksosanlegget.
Har du lekkasje i eksosanlegget eller en katalysator som ikke fungerer, er sjansen stor for at du ikke vil få bilen godkjent på EU-kontroll (PKK). Hvis du frykter at det er tilfelle, er det lønnsomt å komme problemet i forkjøpet og fikse eksosanlegget på forhånd. Da slipper du å bruke tid og penger på å komme tilbake for etterkontroll.
Har du et mindre hull i eksosanlegget, finnes det ulike produkter som du kan bruke til å tette disse. Det dreier seg om såkalt eksosbandasje, eksostape og lyddemperpasta. Dette er altså produkter som er spesielt laget for formålet og som kan kjøpes i bilrekvisitaforhandlere for under hundrelappen. Er lekkasjen på selve eksosrøret finnes det også klemmer som er laget for dette.
Generelt kan man ikke regne med at slike reparasjoner vil være langvarige, men har du en gammel bil som du skal presse ut de siste milene av før den går til opphugging, kan det likevel være en fornuftig løsning økonomisk.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg