Lurer du på hva det koster med hjulstillingskontroll? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på hjulstillingskontroll, inkludert hva det er, hva du vanligvis må betale, hva som påvirker prisen, om du kan gjøre det selv, og om det er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Det kan være flere grunner til at hjulene har kommet ut av korrekt stilling, kanskje har du kjørt litt hardt på en fortauskant eller kommet til å kjøre på et hull du ikke så før det var for sent. Andre årsaker kan rett og slett være at du har kjørt over en litt for høy fartsdump, spesielt de som kalles berlinerputer er kjent for å slite en del på dekk og hjul. Slike ting kan føre til at hjulet vrir seg ut av posisjon, og dette kan være vanskelig å legge merke til. Stort sett blir det oppdaget når dekkene åpenbart har blitt slitt skjevt.
Hjulstillingskontroll kalles også ofte for firehjulskontroll eller forstillingskontroll, men det er i alle tilfeller snakk om en kontroll av vinklene på hjulene, for å passe på at de er posisjonert i henhold til fabrikantens spesifikasjoner. Spesielt moderne biler kan være sårbare for feilstilling i hjulene. Dette skyldes at hjulfestet på nyere biler er mer avansert, noe som gjør at bilen er mer behagelig å bruke. Når teknologien er mer komplisert, blir den også mer sårbar.
Det skilles ofte mellom firehjulskontroll, som er en analyse av alle fire hjulene på bilen, og forstillingskontroll, som er en analyse av forhjulene på bilen. Det er spesielt viktig at alle hjulene sjekkes dersom du har firehjulstrekk, slik at du ikke risikerer skader på firehjulstrekksystemet.
Optimalt sett burde alle hjulene analyseres for å unngå slitasje og driftsøkonomiske konsekvenser, uansett om bilen har firehjulstrekk eller ikke. Siden det er litt billigere med forstillingskontroll er det mange som heller velger dette alternativet, men dette er ikke nødvendigvis det billigste alternativet på sikt. Dersom det er skjevheter i hjulene bak på bilen vil dette på sikt endre hvordan bilen kjører, og problemet forplanter seg fremover i bilen.
På en firehjulskontroll måles både spissing, caster og camber på alle hjulene på bilen, det vil si hvilke vinkler hjulene har i forhold til veibanen og bilen. Kontrollen er raskt unnagjort, og tar bare noen minutter. En avlesermodul som er tilkoblet en datamaskin festes på hvert hjul, før bilen trilles 30-40 cm. frem. Ved hjelp av lasermåler kommer resultatet deretter opp på dataskjermen med det samme, og du kan se nøyaktig hvor stor avvik det er på hvert hjul.
Før hjulene justeres vil verkstedet også utelukke at problemene med styring og dekk har andre årsaker. Først sjekker de at dekkene og hjulene er montert riktig og har riktig størrelse. Deretter undersøkes styrekomponenter for å se om noe må byttes ut på grunn av slitasje, og slutt kontrolleres suspensjonsdelene.
Etter en eventuell justering av hjulene vil alle dekkene stå slik som de skal være, basert på spesifikasjoner knyttet til det aktuelle bilmerket. Det vil ofte være tilstrekkelig å justere på justeringsskruer som sitter i hjulopphenget. Kjøretøyet burde også bli testdrevet før verkstedet sier seg ferdig, og du kan be om få med deg et skjema med en oversikt over resultatet.
Det er til dels store variasjoner i prisen for hjulstillingskontroll, og det er også forskjeller på hva som er inkludert i prisen. Mange verksteder oppgir nemlig bare prisen for selve kontrollen, men dersom det blir oppdaget feil i hjulstillingen vil det som regel koste ekstra å rette opp dette.Når du ber om et prisoverslag er det derfor viktig at du etterspør både prisen for selve hjulstillingskontrollen, og hva prisen vil være for å eventuelt justere hjulstillingen dersom dette er nødvendig. I tillegg burde du spørre om det er andre ting som inkluderes i prisen, som for eksempel lufttrykket i samtlige hjul eller kontroll av hjullager og styring.
For en enkel analyse av hjulenes posisjon kan du hos enkelte aktører komme unna med rundt 400 kroner. Men her er det viktig å understreke at dette bare er en analyse. Eventuelle justeringer vil medføre et tillegg i prisen, og den vil sannsynligvis heller nærme seg 2.000 kroner.
For hjulstillingskontroll inkludert justering oppgir de ulike tilbyderne priser som ligger mellom 1.200 og opp til hele 2.500 kroner. Her er det både lokale og regionale forskjeller, og det vil sannsynligvis også variere noe hva som inkluderes i prisen i form av ekstra service.
Det er sjeldent oppgitt noen forskjeller på firehjulskontroll og forstillingskontroll, og dette skyldes nok først og fremst at det med dagens utstyr og moderne biler sjeldent er aktuelt å bare sjekke hjulstillingen på det ene paret med hjul. Dersom det blir oppdaget feil i en forstillingskontroll vil det i de aller fleste tilfeller uansett medføre at du må ta en firehjulskontroll før skjevhetene bli justert.
Det er flere ting som kan påvirke den endelige prisen for hjulstillingskontroll. Verkstedet kan bruke det samme utstyret til å måle hjulstillingen uavhengig av bilmerke, dekkstørrelse eller størrelsen på felger. Selve kontrollen er det derfor vanlig å ha en fastpris på.
Det som fort kan påvirke prisen er om det blir oppdaget andre reparasjonsbehov underveis, som for eksempel defekte aksler eller andre problemer som burde utbedres. Her vil du eventuelt få et nytt prisoverslag fra verkstedet dersom det blir nødvendig.
Vanligvis eller ofte vil verkstedet inkludere en del ting i prisen for hjulstillingskontroll og justering. Dette kan være:
Dersom noen av disse tingene ikke er med i kostnadsoverslaget du får av verkstedet anbefaler vi at du undersøker om det kan eller vil inkluderes i den endelige prisen. Selv om dekkene blir justert korrekt vil det være en fordel om ikke dekk som ikke er avbalansert eller dårlig lufttrykk er med på å trekke ned opplevelsen av nyjusterte hjul.
På merkeverksteder kan prisen fort komme opp i 4.000 - 5.000 kroner, men det er ikke alltid tydelig hva som utgjør den til tider store prisforskjellen. Når du etterspør pris er det dermed viktig at du ber om et detaljert overslag der alle potensielle kostnader er tatt med. Som tidligere vist er det visse forskjeller mellom ulike tilbydere, og vi har her prøvd å samle noen av de største og vanligste aktørene for å sammenligne priser og tjenester.
NAF (Norges Automobil Forbund) er en kjent aktør i bransjen, og er kanskje først og fremst kjent som tilbyder av veihjelp, samt at de er en interesseorganisasjon for bileiere i Norge. De tilbyr imidlertid alle typer verkstedtjenester, også hjulstillingskontroll. For NAF-medlemmer koster kontroll og korrigering rundt 2.000 kroner, mens ikke-medlemmer må ut med et par hundrelapper ekstra.
SnapDrive er en relativt ny aktør i markedet, og har 23 verksteder fordelt på de største byene i landet. De tilbyr i første omgang en forestillingsanalyse for 300 - 400 kroner, eller kostnadsfritt dersom du er innom i forbindelse med annet arbeid på bilen. Dette er imidlertid bare en analyse, og ikke en faktisk justering. Firehjulskontroll med justering koster rundt 1.900 kroner.
Bilia har verksteder fra Oslo, Telemark, Innlandet og opp til Trondheim. De oppgir en pris på rundt 2.000 kroner for hjulstillingskontroll og justering, dersom det utføres i kombinasjon med service.
Andre store aktører som Mekonomen, Meca, Møller bil og BilXtra oppgir ikke priser for hjulstillingskontroll eller justering, men det er rimelig grunn til å anta at de ligger på omtrent samme prisnivå som andre aktører.
Husk imidlertid at kvalitet er viktigere enn pris når alt kommer til alt. Benytt deg av andres erfaringer, magefølelse og litt sunn fornuft når du velger verksted, slik at du ikke ser deg blind på prisen og ender opp med å angre. Det er veldig synd å ende opp med å betale for en justering som ikke har blitt gjort ordentlig.
Dersom hjulstillingen på bilen din er skjev er ikke dette noe du enkelt kan ordne opp i på egen hånd, selv om du er flink med bil og kanskje har over gjennomsnittet mye verktøy. Det finnes en rekke ulike teknikker som er foreslått dersom du ønsker å prøve å fikse problemet hjemme, men husk at du risikerer å lure deg selv til å tro at problemet er løst.
De fleste verksteder dag benytter en egnet programvare for å finne den korrekte hjulstillingen, slik at de kan foreta nødvendige justeringer. Det vil si at de har avanserte måleinstrumenter for å få det mest mulig nøyaktig, slik at du får mest mulig ut av bildekkene dine før de blir slitt ned.
Selv om det du opplever er symptomer på skjev hjulstilling kan det også skyldes andre faktorer, og det kan være vanskelig å stille riktig diagnose uten hjelp av et verksted. Dersom bilen din trekker til den ene siden kan det også skyldes lufttrykket i dekket eller en intern belteseparasjon. Et ratt som ikke er rett kan skyldes slitte styringskomponenter og så videre. Et verksted kan hjelpe deg med å utelukke alle potensielle årsaker, slik at du slipper å utføre justeringer og reparasjoner som kanskje viser seg å være unødvendig.
Det å jevnlig sjekke hjulstillingen vil være med å legge til rette for en kostnadseffektiv og trygg kjøring. Selv om det betyr en årlig utgift, vil det på sikt kunne spare deg for penger dersom du unngår slitasje på bilen, og slipper å gå til innkjøp av nye dekk på grunn av skjevstillinger.
Når det kommer til hvor ofte hjulstillingen burde sjekkes er det litt ulike anbefalinger der ute, men fleste er enige om at det burde gjøres minst én gang i året. Andre anbefaler å gjøre det hver sjette måned, eller etter et visst antall kilometer som er kjørt. En grei regel er uansett å gjøre det når du har mulighet, for eksempel dersom bilen er på verksted i forbindelse med dekkskifte, eller som en del av en årlig bilservice.
Du burde bestille time for hjulstillingskontroll dersom:
Det er også anbefalt å sjekke hjulstillingen både når du bytter fra sommerdekk til vinterdekk, og omvendt. Det er ikke helt uvanlig at bildekkene har god mønsterdybde på den ene siden, men er helt tynnslitt på andre siden. For vinterdekk i Norge er det et krav med minst 3 millimeter mønsterdybde, og du burde ideelt sett ha litt mer å gå på, siden dekkene kommer til å slites litt i løpet av sesongen. Dersom det er nye dekk du setter på kan det også lønne seg å ta en skikkelig sjekk på hjulstillingen, slik at du ikke risikerer at dekkene slites ned og blir skjeve raskere enn nødvendig.
Hjulstillingskontroll kan også med fordel gjøres etter reparasjoner på bilen som på en eller annen måte har forbindelse med styringsmekanismen eller hjulene, slik som skifte av styreledd, bussinger eller støtdempere.
Dersom bilen din har feil hjulstilling kan dette ha flere konsekvenser for både bilen og bilkjøringen din:
Det er altså både økonomiske og praktiske ulemper knyttet til at hjulstillingen på bilen er skjev, og det vil som regel lønne seg å rette opp i skjevstillingen som raskt som mulig. Hvis du fortsetter å la hjulstillingen slite på bilen risikerer du å ende opp med dyrere reparasjoner og utskiftinger.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg