Lurer du på hva en NAF-test koster? I denne artikkelen forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på ulike NAF-tester, inkludert hva en NAF-test er, hva som vanligvis inkluderes i prisen, priser hos andre verksteder og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye når du skal teste bilen i forbindelse med salg og kjøp av bil.
Bruktbilkjøp står ikke alltid til forventningene. Mange finner dessverre ut at det er mer eller mindre alvorlige feil med bilen etter de har kjøpt den, og ofte skyldes det at kjøper ikke har undersøkt bilen tilstrekkelig før kjøpet finner sted. Likevel har selger også nokså mye ansvar ved salg av bil. For eksempel spiller det ingen rolle om selger ikke vet at det foreligger feil ved bilen. Selger har likefullt ansvar om å opplyse om mangler i henhold til kjøpsloven. For å unngå privatpersoner selger eller kjøper biler med mangler, velger mange å gjennomføre en NAF-test før kjøpet gjennomføres. En NAF-test er en test av bilens tekniske tilstand som leder til en tilstandsrapport. En NAF-test er et populært alternativ av flere grunner. For det første er det ikke alle som har tilstrekkelige kunnskaper om biler til å kunne gjøre gode vurderinger av bilens tilstand på forhånd. Dessuten kan det hende at selger ikke er klar over mangler ved bilen, eller unngår å gi utfyllende informasjon om eventuelle mangler. I slike tilfeller kan det være en god løsning å få en uavhengig tredjepart til å sjekke bilens tilstand før kjøpet gjennomføres. Den uavhengige tredjeparten kan eksempelvis være NAF eller et annet verksted.
Mange tenker at det ikke er nødvendig med en tilstandsrapport fra en uavhengig tredjepart som NAF så lenge bilen er EU-godkjent. Men en EU-kontroll og en NAF-test er to vidt forskjellige ting. En EU-kontroll sier lite om bilens tekniske tilstand, men fokuserer utelukkende på om bilen tilfredsstiller EUs krav til trafikksikkerhet. I motsetning til en EU-kontroll, kan en NAF-test blant annet avdekke indikasjoner på om det har blitt jukset med antall kilometer, ureparerte kollisjonsskader og ulyder fra girkassa. Totalt sjekkes hele 110 ulike punkter under en NAF-test.
Ved å gjennomføre en NAF-test, får du et godt vurderingsgrunnlag for å om du bør kjøpe bilen i nåværende tilstand eller ikke. Selv om NAF-testen hovedsakelig er til nytte for bruktbilkjøpere, kan det også være nyttig for selger å kunne dokumentere at bilen er i god stand.
NAF-tester kommer i ulike pakker. Hovedsakelig finnes det to type NAF-tester for kjøp av bil og en test for salg av bil. I tillegg kan du få en driftstest og en garantiutløpstest hos NAF.
NAF-testen for kjøp er valget for deg som ønsker å kjøpe en brukt bil og trenger en vurdering av bilen i forkant slik at du gjør en tryggere handel. NAF-test ved kjøp kommer i to ulike versjon: en komplett pakke og en basis-pakke. Den komplette pakken har den grundigste testen med hele 110 sjekkpunkter og passer for deg som ikke har så mye kjennskap til biler fra før. NAF-test ved kjøp komplett koster 2.390 kroner for medlemmer av NAF og 2.990 kroner for deg som ikke er medlem. Basis-testen er tilpasset deg som allerede har en del kunnskap om bil uten samme behovet for rådgivning. Basis-testen har 60 kontrollpunkter og er et godt alternativ hvis du bare ønsker å kontrollere det viktigste. Basis-testen ved kjøp koster 1.450 kroner for medlemmer av NAF og 1.750 for deg som ikke er medlem.
NAF-test ved salg tar sikte på å dokumentere bilens tekniske tilstand før salget gjennomføres, slik at selger oppfyller sin opplysningsplikt. Ved å gjennomføre en NAF-test ved salg kan du unngå fremtidige konflikter med kjøper, samtidig som kjøper kan føle seg tryggere på bilens tilstand. NAF-test ved salg koster 2.390 kroner for medlemmer av NAF og 2.990 kroner for ikke-medlemmer.
NAF driftstest er en test som kartlegger bilens tilstand med tanke på fremtidig vedlikehold og sikkerhet. Gjennomfører du en driftstest hos NAF, så blir motor, understell og drivverket kontrollert, før du får en testrapport hvor resultatene fremkommer. I tillegg får du nyttige råd om fremtidig vedlikehold og anbefalte reparasjoner. På den måten kan du sikre at bilen forblir trygg og holder seg i god stand. NAF driftstest koster 1.790 kroner for NAF-medlemmer og 2.290 kroner for deg som ikke er medlem av NAF.
NAF garantiutløpstest er som navnet tilsier designet for deg med en garanti som er i ferd med å løpe ut. Ved å gjennomføre garantiutløpstesten hos NAF får du dokumentert bilens tilstand og eventuelle mangler som dekkes av garantien slik at du kan fremme krav mot forhandler eller produsent før garantien løper ut. På den måten kan du spare deg selv for utgifter du må ut med etter at garantien utløper. NAF garantiutløpstest koster 2.390 kroner for NAF-medlemmer og 2.990 kroner for ikke-medlemmer.
Prisene mellom de ulike NAF-testene varierer og det samme gjør andre salgstester og tilstandsrapporter fra andre verksteder seg i mellom. Det er flere ulike faktorer som påvirker prisnivået på de ulike testene og du bør derfor vite på forhånd til hvilket formål du ønsker bilen testet, og hva du ønsker at verkstedet skal teste.
Som du ser i seksjonen ovenfor, finnes det ulike tester og selv om testene ikke varierer veldig mye i pris, gjennomføres testene med ulike formål og testene er da litt forskjellige. Det samme ser vi hos andre verksteder som for eksempel hos Viking Kontroll hvor du kan bestille kjøps- og salgstest, men også vurderinger av slitasje for innlevering av leasingbil, EU-kontroll og etterkontroll.
I tillegg er noen tester mer omfattende enn andre. Dette kan ofte måles i antall sjekkpunkter. Et godt eksempel er NAF sine tester for kjøp av bil, hvor den komplette testen inneholder 110 kontrollpunkter, mens basis-testen inneholder knappe 60. Hvor grundig og omfattende testen er vil naturlig nok påvirke prisnivået på de ulike testene.
Tidsbruk er en annen faktor som kan spille en viktig rolle for pris. Mer omfattende tester er med tidkrevende å gjennomføre, og prisen vil som en konsekvens være høyere.
I denne seksjonen skal vi se nærmere på hva som er inkludert i prisen ved de ulike NAF-testene.
NAF-test ved kjøp (komplett): Denne testen koster 2.390 kroner for medlemmer av NAF og 2.990 kroner for ikke-medlemmer. Inkludert i prisen er nøytral dokumentasjon fra en uavhengig tredjepart på bilens tilstand. I løpet av testen sjekkes lys, bremser, hjuloppheng, styring, understell, motor, drivverk, karosseri og interiør. Totalt er inneholder testen 110 sjekkpunkter og med i prisen følger dessuten diagnose og prøvekjøring, i tillegg til en uavhengig vurdering av prisen på bilen og personlig rådgivning i forbindelse med kjøpet.
NAF-test ved kjøp (basis): Basis-testen koster 1.450 kroner for deg som er medlem av NAF og 1.750 kroner hvis du ikke er medlem. Inkludert i prisen finner du mye av det samme som i den komplette pakken. Under testen sjekkes lys, bremser, hjuloppheng, styring, understell, motor og drivverk. I tillegg inkluderer prisen en prøvekjøring, men vurdering av pris, rådgivning, samt sjekk av karosseri og interiør følger ikke med i prisen. Basis-testen inkluderer 60 sjekkpunkter.
NAF-test ved salg: Denne testen koster 2.390 kroner hvis du er medlem av NAF og 2.990 kroner hvis du ikke er medlem. Testen inkluderer kontrollpunkter på lys, bremser, hjuloppheng, styring, understell, motor, drivverk, karosseri, interiør og diagnose. Denne testen vil utgjøre et godt grunnlag for opplysningsplikten for deg som selger som reduserer risikoen for uenigheter etter at salget er gjennomført. Personlig rådgivning følger også med i prisen, men en vurdering av pris må bestilles i tillegg.
NAF driftstest: NAF driftstest koster 1.790 kroner for medlemmer og 2.290 for ikke-medlemmer. Inkludert i prisen er selve testen av bilens tilstand, en gjennomgang av resultatene og råd om hva som bør repareres. Testresultatene vil danne et godt grunnlag for å kontakte verksteder slik at du kan få en best mulig pris på eventuelle reparasjoner som må gjennomføres.
NAF garantiutløpstest: Denne testen koster 2.390 kroner for medlemmer og 2.990 for deg som ikke er medlem. Inkludert i denne prisen er først og fremst dokumentasjon på bilens tilstand i forhold til å kunne avdekke eventuelle mangler som garantien på bilen dekker før den løper ut. Denne dokumentasjonen kan legges ved garantikrav hvis du ønsker å fremme garantikrav mot forhandler eller produsent. Du får også generell rådgivning fra NAF i forhold til garantikravet.
Det går også an å bestille tilstandsrapporter hos andre verksteder i forbindelse med kjøp og salg av bil. Nedenfor kan du lese mer om tilbudet til andre populære verksteder.
Viking Kontroll: Viking Kontroll gjennomfører salgstester for deg som ønsker å kjøpe eller selge bil. I deres tester sjekker de over 100 forskjellige kontrollpunkter som er essensielle for bilens tekniske og kosmetiske tilstand. Blant annet inkluderer testen deres kontroll av hjuloppheng, bremser, motor, lys, batteri, girkasse, lekkasjer, rust, styring og eksosanlegg, varme- og klimaanlegg. I tillegg gjennomføres diagnosetest av samtlige bilens funksjoner. Hos Viking Kontroll koster salgstesten 2.975 kroner. Viking Kontroll gjennomfører også andre tester. Dette inkluderer EU-kontroll og vurdering av slitasje ved innlevering av leasingbil.
Automester: Automester er et annet populært verksted som lager tilstandsrapporter på biler i forbindelse med kjøp og salg av bil. Automester oppgir ikke konkret informasjon om hva testen deres består i på deres hjemmesider og heller ikke pris. Det betyr sannsynligvis at prisen kan variere mellom de ulike verkstedene deres. I 2016 kom imidlertid Automester ut best i test hos på en test av tilstandsrapporter i samarbeid med "TV2 hjelper deg". I den testen kostet tilstandsrapporten 1.169 kroner. Prisen kan imidlertid være en annen i dag. Automester gjennomfører også en 20-punktsjekk som skal sikre at bilen er trygg å kjøre. Testen koster 1.690 kroner og du kan lese mer om denne testen her.
Som regel er det lurt å gjennomføre en NAF-test før du skal selge eller kjøpe en brukt bil. Som kjøper vil du få en grundig vurdering av bilens tilstand slik at du unngår å kjøpe katta i sekken. Det vil lønne seg å gjennomføre en test selv om selger har de beste intensjoner og mener bilen er i god stand. Det er nemlig ikke alltid slik at selger er klar over alle mangler som eventuelt kan være tilstede i bilen, og det er mye bedre å få et helhetsbilde av bilens tilstand før du kjøper enn å få en ubehagelig overraskelse i etterkant. For selgere av brukt bil er det også lurt å gjennomføre en NAF-test. Selv om du har kjørt bilen er og trygg på at den er i god stand, er det ikke tilstrekkelig å si at du "ikke visste" hvis det i ettertid skulle vise seg å være mangler ved bilen. Opplysningsplikten gjelder enten du er klar over eventuelle feil eller ikke. I tillegg kan du oppleve å få enda flere interessenter.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg