Lurer du på hva det koster å bytte en automatisk girkasse? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på å bytte automatgirkasse, inkludert hva som påvirker prisen, når den bør byttes, om du kan gjøre det selv og om det er verdt det. I tillegg får du tips til hvordan du best mulig kan ta vare på girkassen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Det finnes forskjellige typer girkasser, både manuelle, automatiske og halvautomatiske. I en bil som har manuell girkasse, velger føreren utvekslingsforholdet med girspaken og må skifte mellom ulike gir alt ettersom farten skal økes eller senkes. Automatiske girkasser tilpasser derimot utvekslingsforholdet automatisk.
Automatkassen har som regel fire til seks trinn, og skifter selv gir i henhold til hastighet og hvor mye gass kjøreren gir. En halvautomatisk girkasse, derimot, overlater en del mer til føreren. På samme måte som i en bil med manuell girkasse, bestemmer føreren når han skal skifte og hvilket gir han skal bruke, men den halvautomatiske kassen støtter sjåføren ved å hjelpe ham med å skifte.
Den automatiske girkassen har blitt mer og mer populær i Norge de siste ti årene. Det har vært svært vanlig i land som USA å ha automatisk girkasse, mens her i Norge har det vært litt mer "uglesett". Enkelte hevder at hvis man ikke har manuell giring, så har man ikke en “ordentlig” bil.
Det er derimot flere fordeler med å ha automatisk girkasse, som kanskje ikke er så kjent for alle, og disse er med på å øke populariteten. De fleste vil nok mene at den største fordelen er nettopp det at man slipper å gire; at det gir en stor komfortgevinst, samtidig som det gjør bilen mer tilgjengelig for forskjellige brukergrupper. Men i tillegg til dette leverer automatkassen kraft så snart man slipper bremsepedalen, noe som kan hjelpe sjåføren med en litt vanskelig bakkestart eller ved køkjøring. For mange bidrar automatisk girkasse også til mindre stressende bykjøring, et område der man vanligvis må gire mye opp og ned.
Til tross for alle fordelene, finnes det også noen ulemper med automatiske girkasser, og disse er ofte forbundet med pris. Siden den automatiske er mer komplisert enn en manuell girkasse, koster de fleste bilmodeller mellom 10.000 og 30.000 kroner mer om de har automatgirkasse. I tillegg er de ofte dyrere å eie, fordi de resulterer i økt drivstofforbruk, i hvert fall om man sammenligner med en manuell girkasse. Grunnen til dette er at en automatisk girkasse ikke kan overføre kraften like effektivt som en manuell girkasse, og i tillegg resulterer motstanden i automatkassen også i dårligere akselerasjon.
Hvis du er så uheldig at du må skaffe deg en helt ny girkasse, kan det fort bli veldig dyrt. Prisene varierer veldig, men en kostnad på mellom 40.000 kroner og 100.000 kroner er helt vanlig. Hvis girkassen kun behøver en overhaling, ligger dette ofte på 25.000 kroner og oppover. Det er betydelig dyrere enn å få reparert en manuell girkasse. Nøyaktig hva den totale merkostnaden ved automatgir beløper seg til, kommer helt an på hvor langt man kjører, hvor godt man kjører, hvor gammel bilen er, og hvilken bilmodell man har.
Noe av grunnen til at det er så dyrt å skifte girkasser, er at de er teknisk avanserte, og det er derfor få som kan reparere dem. I tillegg består avanserte bildeler gjerne av mange ulike komponenter, som igjen gjør de mer sårbare. Det er derfor en god idé å fokusere på å kjøre relativt forsiktig, samt sørge for å opprettholde serviceintervallene og investere i disse. Her er det små detaljer som kan spille inn, som å la tomgangsturtallet stabilisere seg før man setter bilen i gir en kald vintermorgen, og å aldri sette bilen i park eller revers med mindre den faktisk står helt stille. Begge deler kan spare deg for en god del penger.
Du trenger heller ikke sende bilen på service på verksted så hyppig; å sørge for god rengjøring og gjennomskylling med ren, ny olje og montering av nytt oljefilter kan også hjelpe motoren din til å vare lenger. Hvis du får dette gjort på et verksted, kan det fort koste mellom 3.000 og 5.000 kroner, men det er uansett billigere enn en overhaling eller bytte av en automatisk girkasse.
For å oppsummere kan dette være lurt å huske på:
Merkeverksteder er som kjent ofte dyrere enn kjedeverkstedene. Dette er fordi de har spesialisert kunnskap om de ulike bilmerkene, og dermed har de gjerne investert i mer omfattende utdanning for sine ansatte. Det er også mange som velger å bruke merkeverksteder for å få stempel i serviceheftet sitt, til den dagen de eventuelt skal selge bilen. Det vil likevel alltid lønne seg å sjekke med flere verksteder før man tar inn bilen på service eller reparasjon. I de senere årene har kjedeverkstedene tatt opp konkurransen med merkeverkstedene både når det kommer til pris og kvalitet, så det lønner seg å sammenligne flere verksted før man tar et valg.
Det er forskjell på hvorvidt man “bare” skal flushe girkassen eller få gjennomført en full overhaling av girkassen. Ordet “overhaling” brukes litt ulikt i forskjellige sammenhenger, og det brukes ofte litt feil. Man vil ofte se i salgsannonser og lignende at bilen, motoren eller girkassen har fått “en fullstendig overhaling”, men det hersker ikke alltid full enighet om hva dette betyr. Du kan derfor med fordel spørre hva denne overhalingen faktisk innebar. Normalt sett innebærer en overhaling å plukke fra hverandre deler av bilen for å skifte de delene som ikke fungerer optimalt. Om ikke delene skiftes, blir de tatt ut, vasket og rengjort før de settes på plass igjen. Dette kan være en kostbar affære.
Flushing av girkassen, på den annen side, krever spesialutstyr som kobles direkte på girsystemet, renser kassen og renser ut all gammel olje. Det er ikke alle verksteder som har utstyr til dette, og de bytter derfor gjerne kun oljen og filteret som ligger i bunnpannen. Dette er å regne som en halvveis operasjon, da også filteret i girkassen bør bli byttet ved en flushing. Hvis bilen ikke har et filter som lar seg skifte, er det ekstra viktig å holde giroljen ren, slik at filteret ikke tetter seg. Ved flushing spyles altså hele systemet i girkassen med ny og ren olje. På denne måten får man ut cirka 95% av all gammel olje og partikler som befinner seg der. Flushing av automatkasse koster fra rundt 4.000 - 5.000 kroner og oppover. Prisene ligger som oftest et sted mellom 5.000 og 8.000 kroner.
Som tilfellet ofte er med biler, så er svaret at jo da, du kan nok gjøre det selv, men det kan fort bli vanskelig om du ikke har tilstrekkelig peiling på bil i utgangspunktet. I tillegg trenger du forskjellig utstyr som mange ikke har liggende. Men om du besitter en viss interesse for dette, kan du gå inn for å lære deg det, og på denne måten kunne få taket på det.
En ny girkasse koster fra rundt 40.000 kroner og oppover, men du kan kjøpe de brukt hos forskjellige delforhandlere på nettet, eller eventuelt hos et verksted, om de selger slike. Om du skal gjøre det selv, trenger du et bra pipesett, noen skrutrekkere og en liten hammer. Det finnes reparasjonsbøker du kan få kjøpt hos Biltema eller Bilxtra før du begynner, som for eksempel reparasjonsmalene til Haynes, om du vil sette deg ordentlig inn hva du behøver og hvordan du kan gjøre det selv.
Som regel er gangen i bytte av girkasse slik:
Man kobler fra gir og clutch, samt ledninger, tar vekk drivakslene og deretter skrur løs girkassen fra motoren. Her kan du fort behøve en jekk til å støtte opp motoren, samt til å sette under girkassen. Deretter kan du føre girkassen ut under fronten på bilen og sette inn den nye.
Dersom du ikke har mulighet til å bytte girkassen selv, kan det være en idé å overveie om det virkelig er verdt å skifte ut girkassen, eller om det faktisk hadde vært bedre og billigere å kjøpe ny bil. Hvis bilen din er gammel eller verkstedet kommer med en pris du ikke har muligheten til å innfri, er det ganske vanlig at man selger bilen videre som delebil, eventuelt kan du ta vrakpanten og investere pengene i en ny, eller brukt, bil.
Det er et par ting som er lurt å sjekke før du går med på å bytte girkasse på et verksted. Det første er clutchen. Clutchen må nemlig skiftes etter omkring 150.000 kjørte kilometer, men den kan også holde hele bilens levetid, avhengig av hvordan du bruker den. Hvis du kjører mye i byen, bruker du naturligvis clutchen oftere enn under landeveiskjøring, og clutchen på en bybil må derfor ofte skiftes minst én gang i løpet av bilens levetid. Hvis clutchen er ødelagt, vil du få problemer med å gire.
Symptomer på ødelagt clutch er at den ikke løser seg skikkelig ut, og du kan høre en skrapelyd når du forsøker å gire. Hvis clutchen bare er i ferd med å bli sliten, vil pedalen være tyngre å trykke inn enn når den er ny, men i noen tilfeller “eksploderer” lamellen, som regel ved overbelastning. Hvis du må bytte clutchen, er det betydelig billigere enn å bytte girkasse, og prisene ligger på 20.000 kroner eller mer.
En annen del det kan lønne seg å sjekke nøye, er den såkalte luftmengdemåleren. Denne delen kontrollerer mengden luft på vei inn i motoren, og justerer slik bensinmengden. Dersom denne er defekt, vil motoren begynner å fuske på lavt turtall og ved belastning, og du vil antagelig måtte bytte den. I forhold til prisene på bytte av girkasse, er dette en rimelig reparasjon, og delen alene kan du få kjøpt for rundt 1.500 kroner og oppover. Hos et verksted vil kostnadene sannsynligvis begynne på 4.500 kroner, for både delen og byttet.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg