Lurer du på hva service på en Tesla koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på Tesla service, inkludert hva som påvirker prisen, hva som skiller Tesla fra andre bilmerker, hvor ofte Tesla trenger service, tips til hvordan du best mulig kan ta vare på elbilen din, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
I motsetning til biler med forbrenningsmotor, er Teslaer relativt enkle å vedlikeholde. Dette fordi de rett og slett inneholder færre deler som kan slites ut og som risikerer å måtte byttes. Når du kjøper en Tesla, trenger du for eksempel ikke å tenke på oljeskift, skifte av drivstoffilter eller tennplugger. Siden Teslaen er elektrisk, er til og med utskiftinger av bremseklosser en sjeldenhet, fordi "regenerativ bremsing" (bremsing som lader elbilbatteriet) returnerer energi til batteriet, noe som igjen reduserer slitasjen på bremsene.
Teslaene krever ikke, i motsetning til biler med forbrenningsmotor, vesentlig regelmessig vedlikehold, og på grunn av deres teknologiske natur, kan du enkelt koble bilen opp mot en app for å holde oversikt over hvordan det står til med de forskjellige delene. I denne appen kan du også planlegge en serviceavtale med verkstedet ditt.
Alle Teslaer kommer med en serviceplanavtale som beskriver og dekker de spesifiserte årlige vedlikeholdskontrollene i henhold til den planen du har valgt. Denne settes opp individuelt og gjelder fra den datoen kjøretøyet ble kjøpt, eller - ved eventuelle tilleggsplaner - fra den første planens utløpsdato.
Det er mange som synes at service på elbiler er en kostbar affære. Samtidig er det ikke alltid like lett å finne uavhengige verksteder som kan gjennomføre service på elbiler, i motsetning til biler med forbrenningsmotor. Noen importører tillater at elbilen får gjennomført service hos andre, så lenge de opprettholder fabrikkgarantien, mens andre ikke tillater det. Helt sentralt er uansett at service, uansett hvem som utfører den, gjøres i henhold til produsentens påkrevde spesifikasjoner.
Når man vet at en Tesla har færre deler som trenger service, i forhold til en bil med forbrenningsmotor, kan man lett forstå argumentene om at servicen burde være billigere. Når registerreimer, ventiler og olje er erstattet med én vedlikeholdsfri motor, i tillegg til at litium-ion-batteriene i moderne elbiler er vedlikeholdsfrie, kan det være vanskelig å forstå at det skal koste like mye eller mer for service på slike biler.
Tesla tilbyr serviceavtaler med fem og åtte års mellomrom mellom hver service, eller service etter 100.000 eller 160.000 kjørte kilometer. Disse servicene koster rundt 20.000 kroner eller 30.000 kroner, noe som gjør at den årlige kostnaden blir rundt 4.000 kroner over fem år eller rundt 3.700 kroner over åtte år. Disse avtalene inkluderer reservedeler som bremseklosser og vindusviskere, systemovervåking, ekstern diagnostisering, programvareoppdateringer og eventuelle nye funksjoner.
Hvis du kun ønsker å få utført hjulskift eller bilpleie, som for eksempel vask eller reparasjon av småskader, og du benytter deg av en annen virksomhet enn et godkjent verksted, må du fra 1. juli 2022 sjekke at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Da blir det nemlig ulovlig å selge slike tjenester uten en godkjenning, og det blir da også ulovlig å kjøpe slike tjenester. Du kan lese mer om disse endringene i forskrift om offentlig godkjenning av virksomheter som tilbyr bilpleie, hjulskift og hjullagring, og om kjøp av slike tjenester.
Prisene for service på Teslaer gikk kraftig ned etter at selskapets eier, Elon Musk, ble konfrontert med at servicene var altfor dyre i forhold til hva man fikk igjen. Prisen på servicepakkene ble satt ned med hele 25 prosent i 2014, og det var mange som benyttet anledningen til å løse seg ut av de gamle serviceavtalene.
Generelt kan man si at batteriene i bilen holder lenger enn forventet, og det er rapportert om få feil og skader, selv på eldre modeller. Men her er det også viktig å huske på at elbilene fortsatt er relativt nye, og det er egentlig ingen som har noen fasit på hva som vil skje med prisene på eldre elbiler, eller om det lønner seg å bytte dem inn når de blir gamle, slik tilfellet er med fossildrevne biler.
Det som er sikkert med elbiler, er at man slipper utgifter på ødelagte deler, som for eksempel turbo, registerreim, dieselpumpe, oljeskift, slitte kamaksler, defekt dynamo, slitt girkasse eller defekt topplokk. Siden elbiler har betydelig færre bevegelige deler, reduseres også potensielle og kostbare slitasjeskader betydelig. Om dieselpumpen havarerer, kan dette for eksempel koste opp mot 100.000 kroner å få reparert, og noe slikt slipper man altså med en elbil.
Det som imidlertid er viktig å følge godt med på, for å slippe unødvendige utgifter til vedlikehold av en elbil, er bremser, forstilling, hjuloppheng og dekk. Her er hvordan man kjører en viktig faktor, samtidig som det ikke alltid er mulig å si noe sikkert om den generelle kvaliteten på eldre elbiler som har gått langt. En viktig, mulig prisfaktor som man kan ha i bakhodet, er komplisert elektronikk-trøbbel. Men med tanke på at det hittil ikke finnes eksempler på dette, er det vanskelig å si noe om levetid og prisfaktorer for vedlikehold og reparasjoner av Teslaer i fremtiden.
Tesla Inc. er en amerikansk produsent av elbiler, kanskje best kjent gjennom sin eier, Elon Musk. Selskapet er derimot oppkalt etter Nikola Tesla, som er best kjent for sine patenter og teoretiske arbeid som dannet grunnlaget for moderne vekselstrømteknikk. Per mars 2022 hadde Tesla den største markedsverdien blant alle bilprodusenter i verden, med over 1.000 milliarder amerikanske dollar.
Tesla ble grunnlagt i 2003 av en gruppe ingeniører som arbeider for å skape elektriske biler som kan konkurrere mot fossildrevne biler i alle instanser. I dag bygger Tesla ikke bare helelektriske biler, men også produkter for ren energigenerering- og lagring, slik som solcellepaneler.
I 2019 meldte Tesla at de skulle legge ned nesten alle sine utsalgssteder, både i Norge og resten av verden. I stedet skulle de gå over til å selge bilene sine kun via nettet, mens de gamle butikkene skulle fungere som informasjonssentre og showrooms. Denne strategien gikk de imidlertid raskt bort ifra, etter at de hadde vurdert samtlige utsalgssteder. De innså raskt at folk ønsket fysiske utsalgssteder, i tillegg til at interessen for elektriske biler økte markant. De snudde derfor hele planen på hodet, og åpnet istedet langt flere butikker, både i Norge og Europa.
I Norge er Teslaen dekket av en begrenset nybilgaranti i fem år, eller til og med kjørte 100.000 kilometer. Kort fortalt innebærer denne at om det oppdages defekte deler på bilen din før nybilgarantien utløper, skal du få erstatningen eller reparasjonen av disse dekket. Avhengig av hvilken modell du har, varierer det hvorvidt, og i hvilken grad, batteri- og drivenheten er dekket av denne garantien, og det lønner seg å sjekke serviceheftet til din bil for å vite dette sikkert. Disse er imidlertid ofte dekket av alternative garantier.
Anbefalt vedlikeholdsservice inkluderer sjekk av kupéluftfilteret, som hindrer pollen, industrinedfall, veistøv og andre partikler i å slippe inn gjennom luftinntakene. Det er anbefalt å erstatte dette annethvert år, mens det anbefales å skifte ut HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) hvert tredje år.
En ting som er felles for Teslaer og biler med forbrenningsmotor, er anbefalingen om å sjekke dekkrotasjon og- avbalansering, samt å få utført en hjulstillingskontroll hver 10.000 kilometer. Hvis dybden på dekkene dine varierer med 1,5 millimeter eller mer, er det også anbefalt å få disse sjekket. Hvordan du kjører, kan ha stor innvirkning på hvordan dekkene dine slites, og hvis hjulstillingen er skjev, vil dekkene slites fortere og skjevere. Dette fører naturligvis til at du må skifte dekk oftere. Aggressiv kjøring kan også føre til tidlig dekkslitasje, noe som igjen kan kreve hyppigere dekkservice. Hvis hjulene er ubalanserte eller har feil hjulstilling, kan dette også påvirke håndteringen, og hvis du skulle komme ut for en ulykke, kan bilen være vanskeligere å kontrollere.
Bremsevæsken på Teslaen er anbefalt å sjekke for forurensing hvert annet år, og skifte etter behov. Bremsevæsken er en viktig del av bremsesystemet, og om denne ikke fungerer optimalt, kan det ha store konsekvenser for bremsesystemet ditt. Tesla anbefaler også å utføre service på klimaanlegget hvert annet år for Model S, hvert fjerde år for Model X og Y, og hvert sjette år for Model 3.
Til slutt er det viktig å ta godt vare på Teslaen om vinteren ved å rengjøre og smøre alle bremsekaliperne en gang i året, eller hver 20.000 kilometer, for biler i regioner med kaldt vær.
Det er viktig å huske at en bilservice og en EU-kontroll ikke går ut på det samme. Etter at den periodiske kjøretøykontrollen (EU-kontroll) ble delvis utvidet 1. januar 2014, er det ikke store forskjeller å finne på de to, selv ikke med tanke på prislappen, men den ene kan altså ikke erstatte den andre. En Tesla trenger ikke årlig vedlikeholdsservice, og den er heller ikke bundet kun til Tesla sine servicesenter. Hvis du velger å ta med elbilen din på andre verksteder, er du i din fulle rett til det, men det er viktig å huske på at det kan påvirke garantien ved eventuelle problemer. Ta derfor kontakt med ditt Tesla-verksted før du bestemmer deg for å bruke et annet alternativ. Du er heller ikke bundet til å møte opp på alle serviceavtalene dine for å beholde garantien.
Hvis du en dag bestemmer deg for å selge bilen din, kan du overføre den ubrukte delen av Tesla-vedlikeholdsplanen din sammen med bilen. Planen overføres til den nye eieren når overføringen av eierskap behandles, og dermed kan også den nye eieren få full innsikt i hva som er fulgt opp av planer og servicer tidligere. Til slutt er det greit å vite at du når som helst kan be om å få avbryte vedlikeholdsplanen og få refundert de resterende, ubrukte årlige serviceinspeksjonsintervallene, bare husk å sjekke vilkårene og betingelsene for vedlikeholdsplanen for full informasjon.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg