Lurer du på hva et bytte av eksosanlegg vil koste deg? Vi forteller deg alt du trenger å vite om å bytte et komplett eksosanlegg, eller bare deler av det, og vi gir deg en steg for steg oppskrift på hvordan du selv kan få det til hjemme. Til slutt gir vi deg en pekepinn på hva som kan skje med eksosanlegg på biler i fremtiden. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Eksosanlegget fungerer på den måten at det leder avgasser bort fra motoren og ovner i kjøretøyet, og består som regel av rørsystemer. Eksosanlegget har fire hovedfunksjoner: å kontrollere bråk, å lede eksos ut og vekk fra bilen og passasjerer, å forbedre kjøretøyets motoriske egenskaper og bedre utnytte energipotensialet i bilens drivstoff.
Avhengig av hva slags type bilmodell du har så vil eksosanlegget variere i størrelse og utseende. Hovedoppgaven dens er uansett og i alle tilfeller å fjerne farlige avgasser fra motoren som produseres under kjøring.
Hvis du hører mye bråk fra bilen din ved start så kan det hende at det er eksosanlegget det er noe feil med. Inne i eksosanlegg finner du nemlig eksospotta, også kalt en lyddemper, og det er den innretningen som skal kansellere ut bråket som bilen din lager.
Eksospotta fungerer ved at lydbølgene blir sendt inn i den ene veggen i potta, noe som genererer et ekko. Dette ekkoet kolliderer deretter med nye lydbølger som kommer fra motoren, og resultatet blir sett at de utligner hverandre og lyden forsvinner. Dette kalles også for en interferens eller refleksjons-lyddemper.
En annen type lyddemping som også er vanlig, fungerer ved at eksosen sendes gjennom et perforert rør med for eksempel glass eller stålull rundt, og dette kalles en absorpsjons-lyddemper. Hvis man ser inn i den ene enden på en slik ser man tvers gjennom.
Hvis du skal skifte eksosanlegg på et verksted kan det fort bli en god del dyrere enn å gjøre det selv, men prisen her kommer altså helt an på bilmodell. Det finnes verksteder som tilbyr fast lavpris ved bytte av komplett eksosanlegg, men man må kontakte hvert enkelt verksted for å finne ut av prisene. Det kan enkelt gjøres ved å sende inn registreringsnummeret på bilen din gjennom hjemmesiden deres, for deretter å få et anslag på prisen.
Sørg for at du får full oversikt over hva som inngår i prisen før du bestemmer deg, og sjekk også gjerne med flere verksteder samtidig. Det er også flere steder som tilbyr gratis kontroll av eksosanlegg og katalysator, og dette kan være en god måte å både få oversikt over hva som må byttes, og få en eksakt pris samtidig.
Prisen for å bytte eksosanlegg kommer også an på om du skal bytte ut hele, eller bare deler av det. Hvis det er hull i eksospotta di er det ikke nødvendig å bytte hele anlegget, men heller finne en ny lyddemper. Avhengig av hvilken bilmodell du har så kan du få en ny bakre eksospotte for eksempel fra 1200 kroner og oppover til 4000 kroner.
En annen del som kan ryke og dermed byttes er også katalysatoren. Katalysatoren fungere som et system for avgassrensing som reduserer utslipp av skadelige restgasser etter forbrenning. Katalysatorer er påbudt i Norge, og prisene på disse ligger fra 1600 kroner og oppover, også her helt avhengig av bilmodellen.
Det er flere faktorer som spiller inn på prisen på både et nytt eksosanlegg, og bare deler av det. For det første så går det fint an å kjøpe brukte deler på både finn.no og hos forskjellige utsalgssteder, og dette vil gjøre det billigere for deg.
Her er det selvsagt viktig å sørge for at delen holder det den lover, og sørg gjerne for å få med en form for garanti. Det er veldig kjedelig å kjøpe noe som ikke fungerer mer enn at man rekker å sette den på plass. Men det er som kjent et stort bruktmarked der ute for bildeler, så om du har mulighet kan dette være en god løsning.
I tillegg til dette er det også mulig å få tak i uoriginale deler til eksosanlegget. Hvis du går til et merkeverksted for å bytte eksosanlegget vil de som regel kun bruke originale deler, og dette vil bli dyrere enn hvis du kan bruke deler som kommer fra andre produsenter.
Hvis det er viktig for deg at serviceheftet til bilen din viser at det kun har blitt brukt originale deler, så bør du holde deg til det, men her er det altså mulig å spare flere tusen kroner.
Noen av de mest brukte verkstedene for å bytte eksosanlegg er Svendsen eksos og Snap Drive. Dette er to verkstedkjeder som begge har ganske miksede anbefalinger rundt på forskjellige fora på internett, så her vil det alltid lønne seg å sjekke med naboen eller kameraten din hvilket verksted han har gått til og har hatt gode erfaringer med.
Verken Svendsen eller Snap Drive oppgir priser på hjemmesidene sine, men de tilbyr at du kan sende inn registreringsnummeret på bilen din og på den måten få et prisoverslag tilbake. Igjen, her er det viktig å vite om du trenger å skifte hele eksosanlegget, eller bare deler av det. Hvis ikke alt må skiftes blir det naturligvis billigere.
De delene som disse verkstedene tilbyr å bytte i tillegg til hele anlegget er eksosrøret, eksospotten, katsalysatoren og eksosopphenget.
Det kan være greit å merke seg at det er mulig å finne billigere deler andre steder og ta de med til verkstedet du ønsker skal utføre jobben. Da kan du finne deler i USA som koster en fjerdedel av det de gjør her i Norge. Samtidig kan det også være verksteder som ikke ønsker å ta imot disse delene, og som rett og slett nekter å montere de for deg. Dette kan det være flere grunner til.
For det første kan det være at de har informasjon som tyder på at disse delene ikke er like gode som de delene de kan få tak i, originale eller ei. Men det kan også være en annen trend som man ser mer og mer av, nemlig at verksteder gjør det for å beskytte seg selv og sitt inntektsgrunnlag.
Hvis alle kunder skal komme med billigere deler fra andre land så vil det bli vanskeligere og vanskeligere for verkstedene å holde seg flytende, og de vil måtte sette opp prisen for andre jobber på verkstedet.
Som med det meste med bil så er det mulig å også bytte eksosanlegget selv. Det lønner seg å ha tilgang til et varmt og tørt sted som gjerne har en løftebukk til bilen, men om ikke det er mulig så går det også an å jekke den opp og støtte med bukker for å kunne jobbe ordentlig fra undersiden.
Det første du må huske på når du skal skifte eksosanlegget selv er å ikke demontere det gamle før du har pakket ut det nye. Dette er viktig for å sjekke om det faktisk passer til bilen din. Det er også lurt å kjøpe inn et nytt monteringssett med nye oppheng, pakninger, bolter og så videre da det meste av det du plukker av bilen kommer til å være ødelagt etter demontering.
Å skifte eksosanlegget er en jobb som innebærer at du kan forvente mye rust. Det er derfor lurt å utstyre seg med store mengder rustløser, sekskantpiper og kanskje en vinkelsliper med god kappeskive.
Eksosanlegg er som andre deler av bilen utsatt for mye salt, fuktighet og varme, og dette er en kombinasjon som ofte gjør at ting setter seg godt fast. Ha derfor også litt tålmodighet når du setter igang, og bruk vinkelsliper gjerne før mutterne er helt runde. Men pass alltid på så du ikke får for mye varme rundt bensinrør og lignende.
Når du monterer det nye eksosanlegget lønner det seg ofte å ta litt olje på skjøtene der de går inn i hverandre. Det gjør at det blir enklere å justere anlegget. Bruk gjerne også litt eksospasta på de nye pakningene der skjøtene skrus mot hverandre.
Det er også en god ide å montere alle delene før du skrur det hardt sammen. På den måten kan du justere underveis. Stram ordentlig til når alt er på plass og sitter der det skal. Hvis det lukter svidd de første kilometerne så er dette helt normalt, og går kjapt over.
Hva og hvor du får utført tjenester på bilen din, kommer ofte til slutt an på lommeboka og tidspress. Mange barnefamilier for eksempel som er avhengige av bil hver dag, har ikke mulighet til å sjekke priser og kjøre rundt for å få et bedre tilbud, og de ender ofte opp med å betale mer enn nødvendig. Det finnes eksempler på priser på opp mot 25.000 kroner for å bytte eksosanlegg, priser som er helt avsindige og som ingen burde betale.
Men en annen ting å merke seg når det komme til eksosanlegg er at det er forventet at av bilene som kommer på markedet til neste år så vil kanskje bare halvparten av de ha eksosanlegg. Før var det ofte denne delen som røk oftest og som ble byttet mest i Norge, og levetid på 4-6 år var helt normalt og forventet. Nå derimot, varer ofte eksosanlegget hele bilens levetid, med unntak av kanskje en katalysator eller et partikkelfilter som må byttes innimellom. En av grunnene til at det har blitt så mye bedre er at materialkvaliteten i selve eksosanlegget har blitt bedre, men en annen ting er også hva som kommer ut av eksosrøret. I eldre biler var det mye svovel og kondensvann som samlet seg i eksospotta og tetta igjen og bidro til utpreget rust på delene. Men ettersom bilteknologien har utviklet seg så har samtlige fått stadig bedre innsprøytningssystemer, tenningsanlegg og ikke minst katalysatorer som renser mye mer av avgassene som kommer fra bilbruk. Det kan derfor i fremtiden være at eksosanlegget også blir til en del av bilen som heller ikke trenger å byttes ut, om det da finnes i det hele tatt.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg