Har du opplevd den ugne følelsen av at bilen plutselig har blitt vanskelig å styre og trekker mot den ene siden? Eller har du kommet ut en morgen og sett at luften har gått ut av et dekk? Under har vi samlet en del informasjon om hva slags alternativer du har når dekket er flatt - og gir deg en pekepinne på hva det koster å lappe et punktert dekk. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Noen bilister kan kjøre et helt liv uten å oppleve å punktere en eneste gang. Om det er flaks eller karma, skal være usagt, men de færreste av oss kan regne med å være så heldige. En ting er sikkert: Det er kjedelig å stå langs motorveien med flatt dekk, refleksvest og nødblink - særlig hvis man ikke selv er i stand til å ta hånd om problemet.
Det er også et problem at reservehjulet ofte ikke finnes i nye biler. For å spare plass og vekt finnes i stedet et tynt nødhjul som kan virke like tillitsvekkende som et trillebårhjul. Det gjør riktignok at du kan komme deg videre, men du bør i så fall kjøre rolig.
Andre biler er utstyrt med en boks med lappeskum / tetteskum sammen med en liten kompressor eller gassflasker. Skummet sprøytes inn i dekket via ventilen, tetter hullet og fyller på mer luft. Dette er også en nødløsning og gir ingen permanent utbedring av punkteringen. Selv om du har “reparert” dekket nok til å kjøre videre, bør du få dekket sjekket og plugget så snart som mulig.
Ellers er det greit å vite at disse lappesettene har begrenset holdbarhet. Så har du en bil som begynner å bli noen år, er det smart å ta en sjekk.
Den gode nyheten er at det i motsetning til andre bilreparasjoner ikke koster det hvite ut av øyet å lappe et dekk. Det finnes også enkelte ting du kan foreta deg for å redusere risikoen for å punktere.
Det kan være flere grunner til at luften går ut av et bildekk. Punktering skyldes at det har gått hull på dekket som følge av ytre påvirkning. Det mest åpenbare eksempelet er hvis du har kjørt på en spiker, skrue, en spiss stein eller tilsvarende.
Kommer du for hardt borti en fortauskant kan du også punktere. Da kan også felgen bli skadet.
Profesjonelle som jobber på bilgummiverksteder og dekksentre forteller at en vanlig årsak til punktering er at veiene strøs med grus, altså knust stein, vinterstid. De små steinene har en skarp overflate og mange er spisse. Følgelig fester de seg lett i dekkenes mønster og gnis stadig lengre inn i dekket, helt til punkteringen er et faktum.
Dette kan skje med alle dekk, men piggfrie vinterdekk er mest sårbare siden de har tynne lameller, altså har et tett mønster som gjør at gruskornene lett fester seg. Det er ikke uvanlig at dekk som punkteres på denne måten blir så ødelagte at de ikke kan plugges, men må byttes.
En annen gjenganger er at ventilen svikter og slipper ut luft. Det kan også sive ut luft mellom dekket og felgen, hvis felgen har blitt skadet eller har irret / rustet.
Kjører du rundt med for lavt lufttrykk i dekkene, vil rullemotstanden og friksjonen øke. Dette kan i seg belaste dekkene så mye at de blir skadet. Det øker også risikoen for å punktere. Det er derfor smart å sjekke at dekkene har riktig lufttrykk. Skal du kjøre med tungt lastet bil, bør du pumpe mer luft i dekkene. Anbefalt lufttrykk står i bilens instruksjonsbok og ofte også på innsiden av dørkarmen på førersiden.
Ikke alle punkteringer lar seg plugge eller lappe. Det gjelder for eksempel hvis hullet er stort eller det er en innvendig skade på dekket. Dette avdekkes av mekanikeren ved at dekket tas av felgen og inspiseres.
Noen punkteringer er faktisk ikke lov å plugge. I slike tilfeller er det ingen vei utenom å kjøpe nytt dekk.
Kjører du videre med et punktert dekk, er det stor sannsynlighet for at dekket vil bli så skadd at det må byttes.
Den vanlige metoden for å plugge dekk er slik:
Et bildekk blir utsatt for store fysiske påkjenninger, og tanken på å suse av gårde på motorveien med et bildekk som du vet det har vært et hull i kan kanskje være litt ubehagelig for noen. Men en plugging som har blitt forsvarlig utført av en fagperson vil sannsynligvis vare like lenge som dekket.
Så hva koster det egentlig å plugge et vanlig bildekk på en personbil? Prisene varierer en del, men du bør i utgangspunktet belage deg på å betale mellom 500 og 700 kroner. Enkelte privateide “nabolagsverksteder” kan være enda rimeligere, av og til helt ned mot 200 kroner.
Er du medlem av NAF er gratis veihjelp (4 ganger) inkludert i medlemskapet. Punkterer du langs veien kan du derfor få dekket plugget på stedet. Hvis dekket er skadd slik at det ikke kan plugges, vil du selvsagt få gratis hjelp, men må betale for et nytt dekk.
De ulike verkstedene har ofte litt forskjellig system for prising. Mens noen gjør det enkelt og tar en fast pris nesten uansett, bruker andre gradert pris ut i fra størrelsen på dekket og antall operasjoner som er involvert.
Kjører du en diger SUV må du kanskje ut med et par hundrelapper mer enn hvis du har en småbil med liten felgstørrelse. Hos enkelte er det også litt rimeligere hvis dekket som repareres ikke skal monteres på bilen.
Det er ellers vanlig at dekket avbalanseres og at man bytter ventil i samme slengen.
Prisene kan variere en del mellom de ulike bilgummiverkstedene, men vi snakker i alle tilfeller kun om hundrelapper. Men er du prisbevisst skader det ikke å sjekke prisen hos flere verksteder og / eller dekksentre. Det kan imidlertid hende at du ikke vil få en forpliktende pris uten at skaden har blitt vurdert først.
Vær ellers oppmerksom på at det er et krav i dag at dekk skal plugges fra innsiden. Alle seriøse aktører følger denne praksisen, men hvis du får et tilbud som er vesentlig billigere enn de andre du henter priser fra bør du være årvåken. Da kan det tenkes at de plugger dekket fra utsiden. Dette er raskere og enklere, men er altså ikke tillatt. Grunnen til det er at det ikke regnes som sikkert, selv om dette var standardmåten å gjøre det på tidligere.
Hvis du punkterer og har et reparasjonssett i bilen, kan du selv foreta en nødreparasjon av det punkterte dekket. Det betyr at du kan komme deg til nærmeste bensinstasjon, men å fortsette ferieturen med fullastet bil med dekk som er lappet med tetteskum er ikke å anbefale.
Skal du få dekket permanent fikset, må dekket av felgen og du må ha utstyr som de færreste har tilgang til. Enkelte ihuga bilfolk plugger riktignok dekk selv, men det er da snakk om å gjøre det fra utsiden ved hjelp av såkalte “makker”. Dette er ikke lenger lov og bør derfor frarådes, med mindre det er som en nødløsning for å kjøre til dekkverkstedet. Det er uansett stor sannsynlighet for at luft vil lekke gradvis ut fra skadestedet. Metoden øker også faren for at dekket kan eksplodere når man kjører i høy hastighet. Dekkene slites dessuten raskere.
Hvis bilen din ikke kommer med et lappesett eller det har gått ut på dato, kan du kjøpe et nytt for noen hundrelapper. Selv om disse ikke alltid er helt enkle å bruke i praksis, kan de være svært nyttige å ha den dagen uhellet er ute. Er hullet i dekket stort vil tetting med skum ikke fungere.
Ellers er det verdt å merke seg at du i tillegg til selve reparasjonssettet vil trenge en tang eller et multiverktøy.
Et punktert dekk er først og fremst et praktisk problem der og da som hindrer deg i å kjøre videre. Men hvis det punkterte dekket ikke lenger sitter på bilen og i tillegg er slitt, er situasjonen en annen. Ofte gir det mer økonomisk mening å kjøpe et nytt dekk i stedet for å plugge det gamle.
Når det er sagt bør du ta med i regnestykket at det anbefales å tenke dekk parvis. Med andre ord: Bytter du ett bakdekk bør du også bytte det andre bakdekket. Årsaken er at det kan gi dårlige og lite forutsigbare kjøreegenskaper hvis dekkene på samme aksling har ulik slitasjegrad.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg