Lurer du på hva en ny turbo koster eller om du kan bytte den selv? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for en ny turbo på verksted og hvor mye det koster å bytte den selv. I tillegg får du tips om hvordan turboen kan vare lenger, prisforskjeller på verksteder og ikke minst hvordan er turbo fungerer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
En turbo er en eksosdrevet kompressor som fungerer ved at motorens eksos blir presset inn i et eksoshus som leder til et turbinhjul. Dette hjulet går deretter rundt, og i den andre enden er det festet en kompressorvifte som vil rotere i samme hastighet som turbinhjulet når eksosen presses gjennom. På viftens side trekkes luft inn som igjen ledes inn i motoren, og fører til at innholdet av oksygen i antenningen økes.
Dette betyr at drivstoffet forbrennes med en høyere temperatur, som igjen får turbinhjulet til å gå enda raskere. Dette resulterer i økt hastighet for kompresjonsviften og mer luft til motoren. En turbo kan dermed øke hestekreftene til bilen din kun ved å benytte seg av avgasser. De er heller ikke særlig tunge og er derfor svært populære.
Et godt eksempel på hvordan en turbo fungerer er om du ser for deg en bil som kjører forbi med en lang hale av svart eksos bak seg. Dette er åpenbart ikke godt for miljøet, men det er heller ikke optimalt for bilen. Hvis man får installert en turbo i motoren, så kan denne benytte seg av nettopp disse avgassene og få redusert kjøretøyets unødvendige energibruk. På den måten kan en turbo benytte seg av energi som ellers bare ville forsvunnet, og forbedre bilens kjøreegenskaper samtidig som den sparer miljøet.
En turbo er ikke en slitedel på lik linje med for eksempel bremseklosser, men det er allikevel en del man må regne med å måtte bytte ut innimellom. Den har ikke noen fast skifteintervall, men et triks for å ta bedre vare på den er å la bilen stå på tomgang ett minutt eller to når du kjører inn på plassen hjemme, og passe på å skifte oljen ofte. På denne måten får bilen kjølt seg litt ned før den skrus helt av.
Turboen er dessverre heller ikke en del man pleier å få reklamasjon på, med mindre det er en produksjonsfeil eller lignende. Det er altså en del du bare må venne deg til å skifte når den ryker. Prisen vil også variere mye fra bilmodell til bilmodell, og det er greit å huske at også verksteder tar betalt per time. Noen biler tar det bare 3 timer å skifte turbo på, mens andre kan man bruke opptil 7 timer på. Dette vil selvfølgelig påvirke prisen.
Det kan være ganske store forskjeller i prisene på turboaggregater, og en ny turbo fra en merkeforhandler kan fort koste opp til 20.000 kroner, og noen ganger til og med 30.000 kroner. Hvis du møter på så høye priser, lønner det seg å ta en ringerunde rundt til andre verksteder og høre om de kan tilby noe billigere.
Der noen tar 30.000 kroner, finnes det eksempler på at det er andre som kun tar 15.000 kroner. Hvis naboen eller vennen din fikk det for 15.000 kroner så er det lurt å sjekke hvilket merke det er på bilen deres også, før du forlanger den samme prisen på verkstedet. Det er nemlig ganske store forskjeller i pris for hver bilmodell. Det er også mulig å kjøpe turboer som ikke er originale, eller bytte den selv. Det kan du lese mer om under.
Det er flere punkter som kan påvirke om prisen går opp eller ned når du må skifte turbo. Det er selvfølgelig merke på bilen, og hvilket verksted du velger (merkeverksteder er ofte dyrere), men ofte er det mye penger å spare hvis du tar godt vare på turboen i utgangspunktet.
Når det kommer til å ta vare på turboen så er det viktigste du gjør å bytte oljefilter samtidig som du får utført et oljeskift, som du i tillegg bør gjøre dobbelt som ofte som anbefalt i serviceheftet. Det er mange av de nyere bilmodellene som har oljeskiftintervaller på inntil 30.000 kilometer, men dette er ifølge eksperter altfor sjeldent. En turbo kan fort ryke når bilen har gått mellom 80.000 og 150.000 kilometer, og det anbefales derfor å skifte olje på turboladede motorer minst et par ganger i året hvis det kjøres mye, og minimum en gang årlig ved lavere kjørelengder.
I tillegg til dette er det ikke sikkert at de helsyntetiske oljekvalitetene som brukes på mange nye biler i dag er det beste for å få maksimal levetid ut av turboen. Ofte anbefales det å bruke delsyntetiske oljer som er tykkere enn de helsyntetiske, og dermed bedre for turboens smøring.
Under følger en liste du kan følge for å ta best mulig vare på turboen din:
Når det kommer til bytte av turbo kan forskjellene i pris hos de ulike verkstedene være ekstreme. I enkelte tilfeller er det verksteder som ber om dobbelt så mye som et annet verksted. Derfor er det ved bytte av turbo viktig å ta en ringerunde til både forskjellige merkeverksteder og andre verksteder som har spesialisert seg på skifte av turbo. Du kan også kjøpe en overhalt turbo på enkelte verksteder, og de skal være like gode som nye. Spesialverkstedene lover også at de har spesialutdannede turboteknikere som tar seg av alt som har med turboen å gjøre.
Eksempler på aktører som har spesialisert seg på bytte av turboer:
Turbo-Service AS: Hos Turbo-Service AS har de prislister og en god oversikt over de vanligste stilte spørsmålene på hjemmesiden sin. Bytte av turbo ligger her fra 12.000 kroner til 17.000 kroner, og de påstår å ha Norges største lager av turboer og reservedeler. De er det eneste verkstedet i Norge som har spesialisert seg på og kun arbeider med turbo, og de har et godt rykte. De har god erfaring med de fleste merker, med spesielt god kompetanse på biler fra produsenter som Alfa, BMW, Mercedes, VW, Audi, Volvo, Ciroen, Peugot, Mitsubishi, Saab og Toyota. Turbo-Service AS bruker enten originale eller høykvalitets deler fra Europeiske produsenter. I tillegg tilbyr de 2 år eller kjørte 100.000 kilometer garanti på alle turboer som er kjøpt eller reparert hos dem.
Dieselgrossisten: Hos Dieselgrossisten kan du også få 2 års garanti på både nye og overhalte turboer. Men i tillegg til dette tilbyr de også en ekstra forsikring til de som ikke er sikre på hvorfor turboen gikk i stykker i utgangspunktet. Det betyr at du kan få en ny turbo kostnadsfritt, hvis den nye turboen skulle vise seg å gå i stykker. DIeselgrossisten har både et godt rykte og ser ut til å være billigere enn flere andre tilbydere. I tillegg tilbyr de pakker til bytte av turbo som du kan ta med hjem og bytte selv. Dette er betydelig rimeligere enn å skifte på verksted, og du kan spare opptil 10.000 kroner.
Det finnes også en rekke andre verksted som har spesialisert seg på bytte av turboer, eller som tilbyr dette som en tjeneste. Du kan helt uforpliktende motta pristilbud fra verksteder som gjør dette, via vår gratistjeneste her på Bilsmart.
For mange vil det være en enkel jobb å skifte turbo, mens for andre med mindre erfaring vil det kunne ta ganske lang tid og være vanskelig. Hvor lang tid det vil ta kommer også helt an på bilmodellen, da selv eksperter kan regne opptil 7 timer på å skifte en turbo, avhengig av bilmerket. Hvor turboen sitter avhenger av merket på bilen, men som regel finner du den der eksosen kommer ut av motoren. Veldig ofte kan turboen være vanskelig å skru løs på grunn av rust, men da er det bare å gå løs med rustfjerner. Det finnes spesielle forholdsregler på spesifikke motormodeller som det er lurt å sette seg inn i før du eventuelt forsøker å bytte turbo selv, men her følger en generell bruksanvisning.
Slik bytter du turbo selv:
For å bytte turbo må du begynne med å skru av eksosreturen til EGR-ventilen og løsne eksosrøret til turboen. Deretter løsner du oljerøret på oversiden av turboen før du løsner det som er på undersiden. Når alt er løsnet kan du skru løs turboen og ta den ut. Det er en god ide å rense oljerøret når du først er i gang, eller til og med bytte det hvis det har mye avleiringer. Når den gamle turboen er ute, kan du ta den nye og montere på samme plass, men spray gjerne boltene med kobberpasta først. Dette letter arbeidet til neste gang turboen må ut. Skru deretter på oljereturen, koble til oljerøret og eksosrøret, og monter eksosreturen igjen. Sørg ellers for å koble eller montere annet du eventuelt har løsnet i prosessen.
Din økonomiske situasjon og kjennskap til bil blir i dette tilfellet avgjørende for om du vil forsøke å bytte selv, eller bruke tid på å finne et verksted som vil gi deg en pris du er komfortabel med.
Er du usikker på om du har en turbo som er defekt eller hva som er symptomer på en ødelagt turbo? Tegn på ødelagt turbo er blant annet svart eller blå eksosrøyk, høyt oljeforbruk, at motoren mangler krefter eller at det kommer en høyfrekvent lyd fra turboen.
Husk at det er mye penger å spare på å ta godt vare på bilen din i utgangspunktet. Å bytte olje og filter jevnlig, og rense og vaske motoren godt, er noen måter å gjøre dette på.
På de nyere bilmodellene er det også et problem at det har blitt trangere og trangere i motorrommet, og da blir denne formen for service enda viktigere. Den dårligere plassen i motorrommet fører fort til at det ikke blir god nok kjøling på oljeledninger, og returrøret for oljen fra turboen ligger ofte altfor tett inntil eksosmanifolden. Dette fører til at heten fra eksosen over tid gjør at returrøret for olje gror igjen, og det kan føre til turbohavari. God smøring er derfor kritisk. Hvis du har kommet til det punktet at du har fått turbohavari så vil det lønne seg å få byttet den.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg