Lurer du på hva det koster å justere forstilling? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for å justere hjulene dine, inkludert hva det innebærer, hvorfor det burde gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Hvis du har behov for å justere forstillingen, er det vanligvis best å la et verksted ta seg av jobben. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
De aller fleste som har bil vil før eller senere oppleve at et eller flere av hjulene vrir seg ut av korrekt posisjon. Det kan for eksempel skje dersom du kjører litt for hardt på en fortauskant eller kjørt over en fartsdump som er for høy. Ofte blir ikke dette oppdaget før det blir tydelig at dekkene slites skjevt, og da er det på høy tid å justere hjulene.
Justering av forstillingen på bilen vil si at de fremre dekkene på bilen kontrolleres og justeres i henhold til fabrikantens spesifikasjoner. Spesielt på moderne biler er det ofte en del avansert teknologi i hjulfestet som gjør at de også er mer sårbare for å havne ut av posisjon.
Verken analysen eller justeringen av forstillingen er spesielt komplisert eller tidkrevende, men det vil kreve riktig utstyr og erfaring med å bruke det. Det er dermed ikke noe vi anbefaler at du prøver å få gjort hjemme i garasjen, det er nok langt bedre å få et verksted til å se på det. Hvis du finner et verksted som du stoler på og som kan gi deg en god pris, er mye gjort, og du slipper problemer med hjul eller styringsmekanismen på bilen.
Firehjulskontroll går egentlig ut på akkurat det samme som forstillingskontroll, bare at det her er snakk om en kontroll og eventuell justering av alle fire hjulene på bilen. Dersom du har firehjulstrekk er det spesielt viktig at du sjekker alle hjulene samtidig, hvis ikke risikerer du skader på firehjulstrekksystemet.
Det er ikke alle biler det er mulig å justere bakhjulene på, og da er det forstillingskontroll som vil være aktuelt. Dersom du kan justere på alle fire hjulene, vil vi imidlertid anbefale at du tar firehjulskontroll med justering, og ikke bare justering av forstilling. Sistnevnte er ofte billigere, men kan straffe seg økonomisk på sikt. Hvis du bare justerer framhjulene, og bakhjulene fortsatt er skjeve, vil dette endre hvordan bilen kjører, og problemene kan fort forplante seg fremover i bilen.
Før hjulene kan justeres, må både spissing, caster og camber måles, det vil si vinkelen hjulene har i forhold til både veibanen og bilen. Dette tar vanligvis bare noen minutter, og gjøres ved hjelp av en avlesermodul koblet til en datamaskin. Modulene festes til hvert hjul før bilen trilles 30 - 40 cm. frem. Lasermåler gir et nøyaktig resultat som kan leses av på dataskjermen.
Verkstedet burde også utelukke at problemene med styring og dekk skyldes andre ting, som feilmontering av dekk eller slitasje på andre styringskomponenter. I tillegg burde lufttrykket i dekkene sjekkes.
Selve justeringen er sjeldent spesielt komplisert, og krever som regel bra at man justerer på justeringsskruene som sitter i hjulopphenget. På nyere biler må du også eventuelle sensorer kalibreres, og bilen må selvsagt uansett testes før du får det med deg hjem.
Prisene du finner oppgitt på nettsiden til verkstedene er i de aller fleste tilfeller prisen for selve hjulstillingskontrollen. Dersom du ender opp med å måtte justere på hjulene, er dette som oftest noe du må betale ekstra for, og med såpass nøyaktige måleinstrumenter som brukes i dag, vil det sannsynligvis bli oppdaget større eller mindre skjevheter.
Selve kontrollen, altså analysen av hjulenes posisjon, kan koste så lite som 400 kroner. Skal du ha justering i tillegg, er det imidlertid mer sannsynlig at prisen ligger på et par tusen kroner. For hjulstillingskontroll inkludert justering ligger prisen mellom 1.200 og 2.500 kroner hos flere av tilbyderne.
Det er sjeldent at verkstedene skiller mellom firehjulskontroll og forstillingskontroll. Med dagens moderne utstyr og biler er det sjeldent aktuelt å bare kontrollere det ene paret med hjul, selv om du ikke kjører med firehjulstrekk.
Hvis det blir oppdaget skjevstilling på forhjulene, vil verkstedet i de aller fleste tilfeller også ta en kontroll av bakhjulene før de gjøre noen justeringer, men dette avhenger veldig av hva slags bil du kjører. Dersom det er aktuelt å bare justere forstillingen på bilen, vil dette imidlertid være billigere enn firehjulskontroll og justering av alle dekkene. På noen typer biler er det for eksempel ikke mulig å justere på bakhjulene i det hele tatt, men da er det stort sett snakk om eldre biler.
Den endelige prisen for justering av forstilling, er påvirket av flere faktorer. Selve kontrollen er det vanlig å ha fastpris på. Verkstedet kan nemlig benytte det samme utstyret for å måle hjulstillingen nærmest uansett hva slags type bil du har eller hvilken størrelse det er på dekkene.
Det som ofte vil ha størst utslag på prisen, er at det fort kan bli oppdaget andre problemer underveis. Stort sett er det da snakk om slitedeler som må byttes ut. Dersom dette er tilfellet, vil du få et nytt prisoverslag fra verkstedet før de gjør noe mer med bilen.
Det er ikke uvanlig at verkstedene inkluderer flere ting i prisen, dersom du skal kontrollere og justere forstillingen. Dette kan for eksempel være:
Dersom ingen av disse punktene er inkludert i prisoverslaget du får av verkstedet, kan du med fordel sjekke om noe av det kan inkluderes i den endelige prisen. Dersom dekkene er preget av dårlig lufttrykk eller ikke har blitt avbalansert, kan det trekke ned opplevelsen av nyjusterte hjul, og det er uansett godt å vite at alt er i orden med dekkene når du forlater verkstedet.
Husk at kvalitet alltid trumfer pris, spesielt når det kommer til ting som styringsmekanismen i bilen din. Ta i bruk sunn fornuft, magefølelsen og ikke minst andres erfaringer når du skal velge verksted. Det er veldig dumt å betale for en justering som ikke blir gjort ordentlig.
Når det kommer til prisforskjellene mellom de ulike tilbyderne, er det helt klart merkeverkstedene som på generelt grunnlag er dyrest. Her kan prisen komme opp i 4.000 - 5.000 kroner. Det er imidlertid ikke helt tydelig hva denne prisforskjellen skyldes, selv om merkeverkstedene selvsagt vil si at det er på grunn av kvaliteten i arbeidet og fagkunnskapen.
Det er imidlertid ingen grunn til å anta at dette stemmer helt uten videre. Både kjedeverksteder og uavhengige verksteder kan gjøre en like god jobb med justeringen av forstilling. Verkstedene bruker stort sett den samme programvaren uansett, og selve justeringen skal heller ikke være en vanskelig prosess.
Selv om du er flink med bil og over gjennomsnittet god med verktøy, skal det godt gjøres å rette opp i hjulene hjemme i garasjen. Hvis du søker litt rundt på nett, finnes det flere fremgangsmåter for både kontroll og justering av forstillingen, men det er lite trolig at du ender opp med hjulene i korrekt posisjon.
Verkstedet benytter seg av en spesiell programvare som hjelper dem med å finne korrekt hjulstilling, slik at de kan foreta nødvendige justeringer. På den måten blir hjulenes posisjon mest mulig nøyaktig, og du får mest mulig ut av bildekkene dine før de blir slitt ned. Mest sannsynlig vil du altså bare lure deg selv til å tro at problemet er løst.
I tillegg kan symptomene du opplever skyldes andre ting enn skjeve hjul. Uten hjelp fra et verksted kan det være vanskelig å finne riktig årsak, og du risikerer å gjøre reparasjoner og justeringer som ikke er nødvendig.
Du bør vurdere å bestille time for forstillingskontroll dersom du:
Mange anbefaler at du sjekker hjulstillingen minst en gang i året, gjerne når du bytter fra sommerdekk til vinterdekk eller omvendt. I tillegg kan det være lurt å sjekke hjulstillingen dersom bilen har vært på reparasjon i forbindelse med hjulene eller styringsmekanismen.
Feil hjulstilling på bilen din kan ha flere konsekvenser:
Hvis hjulstillingen din er skjev, kan det altså ha både praktiske og økonomiske konsekvenser på sikt. Du vil sannsynligvis være tjent med å rette opp hjulene så snart som mulig, dersom du vil unngå dyre reparasjoner og utskiftinger.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg