Lurer du på hva flushing av automatkasse koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på flushing, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Flushing av automatkasse vil i de fleste tilfeller kreve at du har bilen på verksted. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
De aller fleste biler har automatgir, og selv om mye går automatisk her, vil systemet trenge jevnlig vedlikehold for å unngå unødvendig slitasje. Faktisk er det slik at automatgir krever mer pleie enn manuelt gir, og oljeskiftintervallet varierer litt fra bilmerke til bilmerke.
Det ikke er tilstrekkelig å tømme oljen bare for å fylle på ny. Ved et vanlig oljeskift vil nemlig bare én tredjedel av oljen bli byttet ut. Det vil si at det blir liggende igjen gammel olje i automatkassen som kan fortsette å lage problemer. Oljen varer ikke evig, og etter 60 - 80.000 kilometer kjørt er det på tide å skifte olje i automatkassen ved hjelp av såkalt flushing. Da fjernes alt av løse partikler og gammel olje, slik at automatgiret kan føles nesten som nytt.
Det er flere tegn som kan tyde på at noe er galt med automatkassen, og du burde oppsøke et verksted dersom du opplever ett eller flere av disse tegnene:
Det koster mye mer å bytte girkasse enn det gjør å flushe og bytte olje, så hvis du vil at girkassen skal vare lengst mulig, vil det lønne seg å være oppmerksom på hvordan den oppfører seg. I tillegg vil du redusere drivstofforbruket dersom girkassen fungerer optimalt, og dette fører til en mer kostnadseffektiv kjøring.
Dersom du mistenker at noe er galt med oljen i automatkassen, kan du starte med å rett og slett kontrollere oljen og oljenivået selv, før du kontakter et eventuelt verksted. Dette gjøres i de aller fleste tilfeller med varm olje mens bilen står på tomgang. Trekk opp peilepinnen, tørk av den med papir, sett den ned igjen, og trekk den opp for å se på nivået. Oljen skal ikke være over max eller under min, og fargen skal være blank eller rød. Dersom oljen lukter brent eller er veldig mørk, er det et tegn på at den begynner å bli gammel.
Dersom du skal ha full service på automatkassen krever dette spesialutstyr som ikke er tilgjengelig på alle verksteder. Dette fører til at mange verksteder bare bytter olje og filter uten å flushe automatkassen, og slam og møkk vil fortsatt bli liggende igjen inne i kassen. Vær derfor tydelig på hva det er du skal ha når du kontakter verkstedet, slik at du får en skikkelig flushing og ikke bare olje- og filterskift.
Det kan variere mye hva de ulike verkstedene tar for jobben med å flushe automatkassen, men generelt ligger de laveste prisene på rundt 5.000 kroner som startpris, og det er ikke uvanlig at prisen ender opp på det dobbelte. Enkelte verksteder tar imidlertid mye mer, og det finne en rekke faktorer som er med på å avgjøre hvor høy sluttsummen blir.
Det som kanskje først og fremst påvirker prisen for dette oppdraget er hvor mye olje som er nødvendig å bruke for at kassa skal bli ren, og dette er ikke nødvendigvis lett å forutse. Dersom du har en gammel bil som har fått lite automatgirservice, kan de fort gå med 18-20 liter olje, og med en literpris på opptil 200 kroner per liter kan det fort bli dyrt.
Det er også litt ulikt fra bilmerke til bilmerke om det er ett eller flere filter som må skiftes, og hvor lett disse er å skifte ut. Det er imidlertid ikke her de største utgiftene ligger, så dersom du først skal flushe automatkassen anbefaler vi at du får gjort det ordentlig, slik at det holder lengst mulig. Det inkluderer å bytte ut de delene som er nødvendig å bytte ut for et mest mulig optimalt resultat.
Det er relativt enkelt å bytte olje på automatkassen selv, men du må regne med at det kan bli en del søl. Du må tappe olje fra bilen mens den står på tomgang, og samtidig fylle på med ny olje. Dette gjøres helt til du ser at oljen får en ren og fin rødfarge. Oljen koster fort en del penger, ofte over 200 kroner per liter, og du kommer til å trenge en del liter for å få gjort en god og grundig jobb. Mellom 12 og 14 liter er normal mengde.
Selv om du får byttet ut alt av olje i automatkassen, er det viktig å være klar over at den fortsatt ikke være like godt renset som det du får på verksted. På et bilverksted har de både verktøy som skaper nok trykk, samt kjemikalier de kan blande i oljen for å løse opp smuss og skitt.
Andres erfaringer på området viser at prisen kan variere relativt mye, det samme gjelder kvaliteten på arbeidet som blir gjort. Bilfora på nett florerer av spørsmål om hvorvidt prisen de har fått oppgitt fra verkstedet virkelig kan forsvares, og flere ganger viser det seg at det er mulig å få bedre priser hos noen andre. Det kan altså lønne seg å kontakte flere verksteder dersom du ikke blir fornøyd med det første tilbudet du får.
Her har vi samlet en kort oversikt over noen av tilbyderne i Norge som har erfaring med flushing av automatkasse. Dette er ikke en uttømmende oversikt, men gir et visst inntrykk av hvordan markedet ligger an.
MECA er en samling frittstående verksteder, og prisene vil dermed kunne variere ut ifra hvilken by eller hvilket område du befinner deg i. Jevnt over ser vi imidlertid at startprisen ligger på rundt 5.000 kroner. De lover å fjerne 99 prosent av oljen i automatkassen.
Kongsvinger Auto ligger som navnet antyder i Kongsvinger, og er et merkeverksted for Nissan og Opel, i tillegg til at de også reparerer og tar service på andre merker. For flushing av automatkasse ligger startprisen på rundt 4.000 kroner.
SnapDrive har verksteder over hele landet, og er en relativt ny aktør i markedet. De oppgir ikke pris for automatgirservice, men de er tydelige på forskjellen på oljeskift med eller uten gjennomspyling (flushing).
Bilia har verksteder på Østlandet, og er et merkeverksted for blant annet Volvo, BMW, Lexus og Toyota. De oppfordrer kunder til å ta kontakt med sitt nærmeste merkeverksted for å få oppgitt pris, så det er grunn til å tro at prisen kan variere både geografisk og med hvilket bilmerke det er snakk om. For en BMW anbefaler de for eksempel at automatkassen flushes for hver 120.000 kilometer kjørt, mens samme anbefaling er 60.000 på en Lexus.
Flushing av automatkasse vil i de aller fleste tilfeller inkludere rengjøring av converter, rørgater og termostater, i tillegg til ny olje og nullstilling av adapsjon. Nullstilling av adapsjon vil si at man nullstiller motorstyring og gir slik at bilen kan tilpasse seg den nye oljen.
Vi anbefaler at du kontakter en håndfull verksteder for å be om et pristilbud, og vær nøye med å understreke at du ikke bare er ute etter et oljeskift, men en skikkelig flushing av automatkassen. Det er ikke alle verksteder som har riktig utstyr til dette, eller i det hele tatt anser det som vanlig praksis. Ta alle henvendelser skriftlig for å unngå misforståelser knyttet til dette, og be gjerne om et detaljert kostnadsoverslag der både flushing, olje og en eventuell adapsjon er inkludert.
Det finnes flere fordeler med flushing av både automatiske og halvautomatiske girkasser:
Som nevnt kan du enkelt skifte ut en god del av oljen selv, men en skikkelig rens vil kreve spesialutstyr som stort sett bare er tilgjengelig på bilverksted. Siden det i alle tilfeller er billigere å flushe automatkassen heller enn å kjøpe ny, er det vår klare anbefaling at du ikke venter for lenge dersom du mistenker at det trengs en rengjøring. Om du prøver å gjøre det hjemme eller tar bilen på verksted er avhengig av hva slags budsjett du har til rådighet, men om du tar deg tid til å snakke med flere verksteder, trenger det ikke å ende opp med en avskrekkende sluttsum.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg