Lurer du på hva EU-kontroll hos Møller koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for selve kontrollen, inkludert hva som driver prisen opp eller ned, hva du kan forvente at er inkludert, hva andre verksted tilbyr, noen gode huskeregler, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
En EU-kontroll kalles også for en periodisk kjøretøykontroll (PKK), og ble innført i Norge i 1998. En EU-kontroll er en regelmessig undersøkelse av tilstanden på bilen som er pålagt fra myndighetene. Hvis du ikke får gjennomført kontrollen innen fristen, kan bilen din bli avskiltet. Helt siden kontrollen ble innført, har det vært bileiers ansvar å sørge for at den blir gjennomført og bestått hos et godkjent verksted. Hvis du lurer på når fristen for EU-kontroll er for din bil, kan du sjekke det hos Vegvesenet her.
En EU-kontroll er en kontroll av bilen din som må gjennomføres av et godkjent bilverksted, og som består av to deler. Den ene delen er en trafikksikkerhetsdel og den andre er en miljødel. Det er ulike ting som sjekkes i hver del. Uten å gå inn på for mange detaljer, kan vi nevne at verkstedet i trafikksikkerhetsdelen blant annet kontrollerer lys, sikt, hjul, belter og bremser, mens de i miljødelen måler støy og avgasser.
Hvis du allerede før kontrollen vet at det er feil og mangler ved bilen din, kan det lønne seg å få dette fikset først. På den andre siden kan det godt hende at feilen eller mangelen kun blir registrert som en kode 1-mangel, og du kan fint kjøre videre. En EU-kontroll består nemlig av rundt 150 kontrollpunkter, og blant disse er det å ha refleksvest i bilen inkludert. Det betyr at om du mangler refleksvest så blir det kun notert som en Kode 1, som betyr at du selv må ta ansvar for mangelen(e) og få de rettet opp så raskt som mulig. Finner verkstedet derimot en kode 2-mangel, må du selv vurdere om bilen er forsvarlig å bruke frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i en etterkontroll. Mangler med kode 2 kan for eksempel være steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte.
Det er først når vi kommer til mangler med kode 3 at du ikke kan bruke bilen igjen før manglene er rettet og godkjent på etterkontroll. Mangler med kode 3 vil typisk være trafikkfarlige feil på bremser eller styring. En EU-kontroll er ikke som en tilstandsrapport å regne, og en EU- godkjent bil kan dermed ha diverse feil og mangler. Om du skal selge bilen din, kan det lønne seg med en mer grundig gjennomgang av bilen på et verksted.
Det viktigste å tenke på uansett hvor prisbevisst man er, er at EU-kontrollen må gjennomføres på et godkjent verksted. Du kan finne en liste over godkjente verksteder på Statens vegvesen sin nettside. Det er alltid ditt ansvar å sørge for at både kontrollen og eventuelle reparasjoner er gjennomført av et godkjent verksted. Hvis du blir stoppet og det viser seg at verkstedet ikke var godkjent, er det ditt ansvar.
Det er også greit å være klar over at det kan være store forskjeller i markedet når det kommer til pris på EU-kontroll, og det lønner seg å gjøre litt research. Videre er det viktig å bestille EU-kontrollen i god tid, da reglene fra myndighetene sier at kjøretøyet skal være godkjent innen fristens utløp. Det innebærer at eventuelle feil og mangler må rettes og godkjennes før fristen har gått ut, for å unngå bruksforbud og begjæring om avskilting. Det er opp til deg å bestemme hvor tidlig du ønsker å gjennomføre EU-kontrollen.
Hos Møller bil er de autorisert på Audi, Volkswagen og ŠKODA, så om bilen din er av en av de merkene kan det lønne seg å dra hit. Prisen på EU-kontroll har gått noe opp de seneste årene, etter at myndighetene bestemte både nye regler for kontrollfrist (at kjøretøyet skal være godkjent innen fristens utløp), og samtidig stilte strengere krav til kontrollører og tekniske ledere. Det betyr at det nå stilles krav om opplæring og personlig godkjenning av den som utfører EU-kontrollen. Vandel, obligatorisk opplæring og fagbrev er dermed påkrevd av nye kontrollører og tekniske ledere. Hos Møller ligger prisen for EU-kontrollen på cirka 1.300 kroner. Det er mulig å få gjennomført en EU-kontroll både for enda mindre og enda mer, men husk at det viktigste er at verkstedet er godkjent og kan bilen din.
Faktorer som påvirker prisen
Om bilen din blir godkjent og ikke trenger større reparasjoner, vil det naturlig nok gjøre hele affæren betraktelig billigere enn om verkstedet finner mange feil med bilen din. Men, det finnes også prisdrivere generelt som kan påvirke hvor mye akkurat du må betale for EU-kontroll av bilen. For det første vil type bil påvirke prisen på kontrollen, og her har blant annet størrelse og type drivstoff innvirkning på prisen verkstedet setter. Selv om det er Statens vegvesen som har bestemt at det kun er godkjente verksteder som kan gjennomføre EU-kontrollene, betyr ikke det at de kan bestemme hva verkstedene kan ta av pris for jobben.Dette er grunnen til at du kan møte på relativt ulike priser avhengig av hvilket verksted du velger.
Hva er gjennomsnittsprisen på EU-kontroll i Norge?
Hvilken region du befinner deg i i landet, samt konkurransen mellom verkstedene, vil også ha betydning for hvilken pris du vil bli tilbudt. Noen har også egne medlemsavtaler eller et annet type kundeforhold til verkstedet de velger, og får kanskje rabatter eller kombinerer EU-kontrollen med andre kontroller. Til syvende og sist avhenger prisene av verkstedenes egne vurderinger, og gjennomsnittlig pris for en EU-kontroll ligger på cirka 1.000 kroner inkludert merverdiavgift.
Mange verksted tilbyr kampanjer og tilleggstjenester
Det er lurt å huske på at mange verksteder kjører kampanjer på EU-kontroll, og kan dermed ofte gi gode tilbud i forbindelse med at du får gjennomført andre tjenester samtidig. Det kan dreie seg om flere ulike tjenester, for eksempel service på bilen eller vask og polering. Om du gjør litt research i god tid før bilen din må være ferdig kontrollert, kan du fort finne et godt tilbud som passer for deg.
De siste årene har det også dukket opp flere nettsider som kan hjelpe deg med å finne de billigste verkstedene i ditt område. I tillegg til å finne verkstedene med lavest pris, er det også mulig å få verksteder til å by på deg gjennom forskjellige anbudssider. Dette kan være et godt alternativ til å lete selv. Om du velger å ikke benytte deg av slike tilbud, kan du for eksempel gjøre dette for å få en best mulig pris og opplevelse:
Andre ting som er viktig å huske:
En EU-kontroll hos Møller består som nevnt av to deler, nemlig en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser, mens i miljødelen måles støy og avgasser. Det er strenge regler for hva et godkjent verksted må gå gjennom på bilen din, og et godt verksted har en sjekkliste klar for å sørge for å få gått gjennom alle 150 kontrollpunktene som er utstedt fra Statens vegvesen. Disse kontrollpunktene tar blant annet for seg det elektroniske stabilitetssystemet, airbag, bremseskiver, -klosser og -bånd, lekkasjer, lykter, karosseri, hjuloppheng og mye mer..
Dersom det oppdages feil eller mangler, blir disse vurdert med et eget “karaktersystem” som baserer seg på ulike koder. Kode 1 er for mindre feil eller mangel som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan godkjennes. Kode 2 handler om større feil eller mangler som må utbedres før kjøretøyet kan godkjennes, og Kode 3 betyr farlige feil eller mangler som innebærer en umiddelbar fare for trafikksikkerhet eller miljø. Dersom du ser Kode 3 på kontrollseddelen din, betyr det som regel at du ikke kan kjøre bilen din videre uten å utbedre feilen(e).
Målet med EU-kontrollen er å gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark, så dersom noen tilbyr enten å gjøre kontrollen veldig billig eller forsøker å si at enkelte tester ikke er like viktige, vil det lønne seg å gå til noen andre. Det er ikke opp til verkstedene selv å bestemme hva som skal kontrolleres eller ikke, det er strenge krav fra Statens vegvesen som setter standarden. En EU-kontroll kan dog ikke regnes for å være en fullstendig tilstandsrapport, så om du for eksempel skal selge bilen din så er det bedre å bestille en tilstandsrapport i tillegg. Den vil koste litt mer, men vil for eksempel fange opp driftssikkerhet og begynnende rustskader, noe som ikke fanges opp av EU-kontrollen.
De aller fleste verkstedene vil kunne tilby både en EU-kontroll og forskjellig andre servicer i en pakke, og dermed gi en god pris. Dette kan lønne seg om det allerede er flere ting du må få reparert på bilen. Det kan lønne seg å spørre de forskjellige verkstedene om hva de kan tilby, og på den måten få en så god deal som mulig. Verkstedene skal uansett i løpet av EU-kontrollen gå gjennom hver av kategoriene under, som igjen inneholder flere underpunkter som definerer hva som skal sjekkes.
NAF: Det er forskjell i pris fra verksted til verksted, og om du må kjøre langt, kan det hende at det finnes andre muligheter enn Møller for akkurat deg. Den mest kjente er antageligvis NAF (Norsk Automobil Forbund) som kan tilby EU-kontroll til kjøretøy opp til 3,5 tonn. Her er det lik pris uansett type drivstoff, og for medlemmer koster det rundt 1.000 kroner, mens for ikke-medlemmer koster det rundt 1.300 kroner. Om du ikke er medlem, ligger de altså antageligvis litt over landsgjennomsnittet for EU-kontroller.
Mekonomen: Hvis du velger Mekonomen kan du nyte godt av at de har publisert et tillitsløfte til kundene sine som går ut på at de blant annet lover å alltid avklare omfang, pris og levering på forhånd. I tillegg til dette lover de å vise deg alle bildeler som har blitt byttet, og kan på den måten tilby deg å ta med en del til noen andre for å se på den, om du skulle være usikker. Dette er et god tips å ta med seg. Det er ikke alle verksteder som tilbyr dette, og om verkstedet du har snakket med ikke tilbyr dette, kan det være lurt å kikke på andre alternativer.
AutoMester:Hvis du har en elbil så må fortsatt kjøretøyet ditt til EU-kontroll, og der stiller AutoMester seg i et godt lys. Kontrollpunktene som elbilene må gjennom på en EU-kontroll, krever spesialkompetanse fra bilverksteder. AutoMester har denne kompetansen. Det er ikke alle verksted som kan tilby kontroll av elbiler.
Elbiler baserer seg på vedlikeholdsfrie litium Ion-batterier, og har derfor mindre bevegelige deler enn fossildrevne biler. Dette betyr at de ikke har like mange deler som slites ut og som må sjekkes jevnlig, men man kommer likevel ikke unna vanlige skader som rust, tekniske feil og slitte bremser. Derfor må elbiler til EU-kontroll like ofte som alle andre biler.
I 2015 utvidet myndighetene EU-kontrollen fra 85 til 150 punkter, der det ble tilføyd 4 nye og egne punkter for elbiler. Disse går ut på at fremdriftsbatteriene skal undersøkes for synlige fysiske skader og lekkasjer, inkludert deksler, kabler, kjøle/varmesystem og varselinnretninger. I tillegg skal dette sjekkes: At kabler i drivsystemet er fri for skader og forsvarlig festet og beskyttet, at ladekabelen skal kontrolleres for skader, og til slutt at ladeinntaket på bilen skal sjekkes for skader, samt kontroll av varmgang på bilen og på lokk. Generelt ser vi at verksteder som har EU-kontroll av elbiler, ofte tar seg bedre betalt enn ved kontroll av fossildrevne biler.
En EU-kontroll kan komme på alt fra 700 kroner til 1.500 kroner. En lav pris behøver ikke å bety at verkstedet er dårlig, eller at de stiller lavere krav. Det kan derimot hende at du befinner deg i et område med mye konkurranse, og at billigere priser derfor er nødvendig for å tiltrekke seg nye kunder.
Som Norges største bilforhandlerkjede, kan man anta at Møller er et godt valg. Man blir gjerne ikke så stor, hvis man ikke tilfredsstiller kundene sine. Møller har over 40 bilforhandlere og over 10 spesialiserte skadeverksteder spredt over hele landet. De spesialiserer seg på Volkswagen, Audi og ŠKODA. Med slike spesialiseringer kommer også god kunnskap og kjennskap til bilen. Det å kunne vise til at man har hatt bilen på EU-kontroll og/eller service på et merkeverksted, kan i teorien være med på å drive prisen opp ved et eventuelt salg. Mange setter pris på å kjenne hele bilens servicehistorikk, og vil mene at service fra et merkeverksted er mer pålitelig.
Hvis du har et langt og godt forhold til et verksted i nærheten av deg, er sjansene store for at det vil lønne seg å opprettholde dette forholdet, uavhengig av verkstedets navn. Når det er sagt; dersom du har gått til anskaffelse av elbil, kan det hende du må bytte verksted til noen som har kompetanse på elbiler.
Møller bil ligger i samme prisklasse som mange andre verksted. De er hverken en av de billigste eller en av de dyreste. Om du er opptatt av at verkstedet ditt skal kjenne til Volkswagen, Audi eller ŠKODA, så er Møller et godt valg.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg