Lurer du på hva omlakkering av bil koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for omlakkering, inkludert hva det koster, hva som påvirker prisen, hvorfor det er forskjell på pris, om du kan gjøre det selv, alternativer til billakkering, og om det er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Når man omlakkerer bilen, innebærer det at rust og ujevnheter fjernes fra overflaten som skal lakkeres. Deretter benyttes grunning, antirust og ny lakk i flere lag for å forbedre utseende til bilen. Størsteparten av bilens ytre, og deler av det indre, er dekket av lakk. Denne lakken beskytter metallet i bilen mot rust, er dermed med på å øke bilens levetid og opprettholde verdien.
Små, lette riper vil ofte kunne fjernes med polering, men hvis ripene går ned i metallet er det lurt å få det fikset så snart som mulig. Dersom slike skader ikke behandles, kan det føre til at bilen blir angrepet av rust, og dette kan legge seg under den eksisterende lakken og føre til relativt store skader over tid. Jo lengre du venter med å reparere riper, jo dyrere kan det ende opp med på bli.
Hvis du skal selge bilen, vil det også fort lønne seg å fikse alt av småskader, rust og riper, slik at bilen gir et godt førsteinntrykk. Lakkskader er noe av det første en kjøper legger merke til på bilen, og det dårlige førsteinntrykket vil kunne påvirke hvor mye du klarer å få for bilen. Hvis bilens ytre er preget av forfall, vil potensielle kjøpere kunne bli mistenksomme til den øvrige standarden på bilen, selv om det tekniske er i utmerket stand.
Dersom du har større skader som krever omlakkering, har du alt å vinne på bruke litt tid på å finne et godt pristilbud.
Undersøk verkstedets rykte. Først og fremst bør du sjekke om verkstedet er godkjent av Statens vegvesen. I tillegg kan du spørre venner og bekjente om de kan anbefale deg et verksted, og du kan se etter anbefalinger og erfaringer på diverse bilforum på internett.
Få taksering fra flere verksteder. Flere verksteder tilbyr seg å taksere skaden din uten ekstra kostnader, og det er et tilbud vi vil anbefale at du benytter deg av.
Be om å få skriftlige pristilbud. Muntlige avtaler er vanskelig å dokumentere i etterkant, og dersom du har alt skriftlig vil det også være mindre rom for misforståelser. Du kan for eksempel velge å få flere skriftlige tilbud fra bilverksteder gjennom vår gratistjeneste her på Bilsmart.
Det vil ofte være fristende å akseptere det beste pristilbudet uten å bekymre seg alt for mye om detaljene, selv om faktum er at du ofte får akkurat det du betaler for. Når det kommer til billakkering, vil prisen i stor grad reflektere kvaliteten i arbeidet som blir gjort. Det ligger noen timer arbeid bak en godt utført lakkeringsjobb, og dette vil også reflekteres i prisen. Det er ikke dermed sagt at du helt ukritisk skal akseptere en uforholdsmessig høy pris.
Når du etterspør pris så er det viktig at du ber om et detaljert kostnadsoverslag der det går klart frem hva som inkluderes i prisen. Både vask, rustfjerning, grunning og etterbehandling er viktige komponenter i en omlakkering. Dersom dette ikke er inkludert i prisen, kan det fort vise seg at sluttsummen blir vesentlig høyere enn du først fikk forespeilet.
Omlakkering av hele bilen vil fort koste opp mot 50.000 kroner, gjerne mer dersom du ønsker en såkalt premium billakkering. Det er ikke helt uvanlig å da betale 70 - 80.000 kroner, og at prosjektet tar opptil flere uker å ferdigstille.
For mindre skader vil det sjeldent være nødvendig å omlakkere hele eller store deler av bilen for å få et godt resultat. Med såkalt SMART repair kan du få utbedret mindre skader i lakken for rundt 2.500 - 5.000 kroner. Her benytter verkstedet spot repair, eller spotlakkering. Skader som er opptil størrelse på en håndflate kan enkelt fikses på denne måten.
Teknikken går ut på at man bare reparere det området som faktisk er ødelagt, og deretter smelter den nye lakken inn i den gamle. Resultatet blir like bra som ved tradisjonell billakkering. Siden det tar mye kortere tid, og bruker mye mindre utstyr, blir det også mye billigere.
Mange verksteder vil kunne tilby deg omlakkering i ulike prisklasser. Hvis du for eksempel har en eldre bil, er det ikke sikkert du er interessert i å betale for mye, og tilsvarende kan det være at du gjerne betaler mye for å få jobben gjort svært grundig.
Økonomi-klassen benytter syntetisk lakk i så få lag som mulig for å holde prisen nede. Dette vil være aktuelt for eldre biler. Områder som ikke er synlig vil ikke bli lakkert.
Standard-klassen vil være middels dyrt, og krever en del mer jobb. Verkstedet vil fjerne rust og slipe ned overflaten før den nye lakken legges. Områder som ikke er synlig, men som ofte er utsatt for rust, blir også lakkert.
Premium-klassen kommer fort opp i 70.000 - 80.000 kroner, og er en nøye utført jobb som kan ta flere uker. Her blir det påført høykvalitetslakk i flere lag, og alle områder av bilen blir lakkert enten de er synlige eller ikke. I likhet med standard-klassen vil verkstedet slipe ned alle overflater og fjerne alt av rust.
Ofte vil det være grunnarbeidet som driver prisen oppover, siden både rust, bulker og andre småskader på overflaten burde utbedres før det legges ny lakk. Dette kan ta en del arbeidstimer, og vil dermed kunne påvirke prisen betydelig. I tillegg skal overflatene slipes og rust fjernes, grunning må påføres og deretter lakk i flere lag. Mange verksteder opererer med en timespris på 700 kroner eller mer.
Andre ting som påvirker prisen er detaljnivået i arbeidet. For å lakkere bare utsiden er det en hel del ting som må demonteres, som lister, emblemer, håndtak, lamper, grill og støtfanger. Hvis du i tillegg ønsker å lakkere døråpninger, motorrom og undersiden av panseret er det enda mer som må demonteres, og timeantallet bare fortsetter å vokse.
Det er ikke lett å anslå hvor lang tid en billakkering vil ta, da det avhenger både av skadeomfanget og størrelsen på bilen. Det er uansett ikke en type jobb det lønner seg å ha hastverk med dersom du ønsker å få et godt resultat. Så selv om det kan koste en del i både tid og penger, vil resultatet som oftest også reflektere dette.
Det finnes svært mange verksteder i Norge som tilbyr billakkering, så det vil være vanskelig å lage en komplett oversikt gjelder for hele landet. Her har vi imidlertid prøvd å lage en kort oversikt over noen av de største innenfor feltet, slik at du kan få et lite innblikk i både prisene og tjenestene som er vanlig å tilby.
Poleringskongen holder til i Gjøvik og tilbyr en rekke ulike typer billakkering. Smart repair, hellakkering og lakkering av bestemte deler av bilen. Prisene de oppgir er fra 4.500 for Smart repair, og opp mot 11.000 kroner for bestemte deler av bilen.
Bilkosmetikk har verksteder i Oslo, Asker/Bærum og Drammen. Her kan du benytte deg av Smart repair fra rundt 3.000 kroner, og prisen for lakkfornying starter på rundt 7.000 kroner.
MPS Micropaint tilbyr Smart repair fra rundt 2.000 kroner, og med 55 verksteder fordelt over hele landet, er de en av de desidert største aktørene innenfor billakkering.
Lakkering.net har besøksadresse i Ørskog, og er det eneste verkstedet av de vi undersøkte som også oppga pris for hellakkering av bil. De har her en startpris på rundt 15.000 kroner. Utover det oppgir de en timepris på ca. 600 kroner per time.
Småskader og riper i lakken kan du i mange tilfeller fikse selv dersom du har litt øvelse, og det kan være lurt å lære seg slik at du beskytter bilen mot større angrep av rust. Hvis det er snakk om veldig små skader, kan det være nok å kjøpe en lakkstift til rundt 100 kroner, mens dypere riper vil kreve litt mer kunnskap og litt mer penger. Som oftest må du imidlertid ikke ut med mer en 200 - 300 kroner for både grunning og lakk.
Du kan med fordel starte med riper på steder som ikke er så veldig synlig, slik at du kan øve deg litt uten at det er krise om det ikke blir perfekt. Dersom du derimot planlegger å omlakkere hele bilen, vil i de aller fleste tilfeller være en jobb det er best å overlate til profesjonelle. Ikke bare fordi det krever erfaring, men også fordi det krever en del dyrt utstyr som må kjøpes, i tillegg til store mengder av både lakk og grunning.
Det er selvsagt praktisk mulig å lakkere bilen selv, men da burde du først prøve deg på en bil som det ikke er så nøye med, og helst ikke en bil du planlegger å selge. Det kreves både kompetanse og riktig utstyr for å få et godt resultat, og selv om du er over gjennomsnittet interessert i bil, er hellakkering en omfattende prosess der det er lett å gjøre feil.
Omlakkering av bil kan fort vise seg å bli veldig dyrt, men det er sjeldent det er behov for å lakkere hele bilen. Det vil først og fremst være aktuelt dersom bilen har vært i en kollisjon eller har svært omfattende steinsprut- eller rustskader.
Hvis du er interessert i å prøve en ny farge på bilen, og den opprinnelige lakken er uten større skader, kan det være mer aktuelt å prøve såkalt foliering av bilen. Du vil ikke oppnå helt det samme resultatet som du får med ekte lakk, som vil ha en helt annen glans og hardhet, men det kan være et godt alternativ likevel. Helfoliering av bil koster mellom 25.000 og 30.000 kroner, og er dermed en relativt billig og enkel løsning sammenlignet med en fullstendig omlakkering. I tillegg vil folien beskytte lakken som ligger under, slik at den holder seg fin lengre.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg