Lurer du på hva det koster å skifte bremsevæske? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bytte av bremsevæske, inkludert når den bør skiftes, hva som er viktig å tenke på før du bytter bremsevæske, hvordan du kan gjøre det selv, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Det er dessverre mange bilister som kjører rundt på norske veier med dårlig bremsevæske uten å vite det. Dette er alarmerende. Det holder nemlig ikke å ha gode bremser dersom bremsevæsken din er for gammel. Derfor er dette noe av det som er viktigst å få sjekket regelmessig på service. Bremsevæsken er nemlig væsken som formidler bremsetrykket fra bremsepedalen og ut til hjulbremsene - altså er det den som gjør at bremsene på bilen din fungerer.
Uten bremsevæske fungerer ikke bremsene, og bremsevæske anses derfor som en av de viktigste komponentene i bilen. I tillegg til dette kan bremsevæske være ganske lett påvirkelig av vær og vind, noe som gjør at om den er for gammel, kan du risikere at den fryser når det er kaldt eller koker når det blir for varmt. Begge deler kan være farlig i trafikken.
Bremsevæsken er laget slik at den skal tåle temperaturer på opptil 273 grader uten å begynne å koke. Dette er viktig fordi det kan bli veldig varmt rundt bremsene når man bremser vanlig, og hvis man må bremse fort og hardere enn vanlig, kan temperaturen stige enda høyere. Når bremsevæsken er ny, skal den tåle så høye temperaturer helt fint, men det er viktig å huske at den er hygroskopisk, noe som betyr at den lett trekker til seg fuktighet fra luften.
Når væsken tiltrekker seg mer fuktighet så skaper dette kondens, noe som igjen reduserer kokepunktet. Kondens kan også føre til rust i hjul- og bremsesylindrene, samtidig som bremsevæsken sin korrosjonsbeskyttende effekt reduseres over tid. Det er derfor anbefalt å skifte bremsevæske minst annethvert år, også for å unngå rust i hjulsylindere og bremsecalipere.
Å skifte bremsevæske på et verksted er ikke spesielt dyrt, men du må regne med å betale alt fra 600 - 1.500 kroner. Hvis du skal skifte selv, må du først få den gamle væsken ut av tanken med for eksempel en oljepumpe, før du kan etterfylle med ny bremsevæske.
En oljepumpe kan koste alt fra 200 - 1.700 kroner, så her er det altså opp til deg hvor mye du vil investere. Om du skal bruke den flere ganger og til flere reparasjoner, kan det ofte lønne seg å legge inn litt ekstra penger med en gang.
Selve bremsevæsken er heller ikke spesielt dyr, og en liter ny bremsevæske kan koste fra 80 - 500 kroner, avhengig av hvor du kjøper den. Det finnes flere forskjellige typer bremsevæske, og det er viktig å alltid bruke den typen bremsevæske som er foreskrevet av bilprodusenten. Riktig bremsevæske spesifiseres i henhold til DOT-koden (Department of Transportation) på emballasjen, og i Europa er dette vanligvis DOT 1-4 , mens det på amerikanske biler hovedsakelig brukes DOT 5. Det er ikke spesielt stor prisforskjell på de forskjellige bremsevæskene, men høyere nummer på DOT pleier å bety litt høyere pris.
Det er dessverre slik at kvaliteten på bremsevæsken svekkes raskere i Norge enn på sørligere breddegrader. Dette kommer av at vi har fire ulike årstider med mye vær og mye fukt store deler av året, noe som går utover bremsevæsken. Som nevnt over så er bremsevæske hygroskopisk og trekker lett til seg fuktighet fra luften. Det betyr at i områder av landet som opplever ekstra mye fuktighet året rundt, for eksempel vestlandet, så vil det skapes mer kondens, og kokepunktet reduseres.
Når dette kombineres med at vanlig oppbremsing utvikler sterk varme, vil det ikke ta mye tid å oppnå en temperatur på 200 grader. Da kan det fort bli farlig og bremsene kan slutte å fungere. Det er derfor anbefalt å få skiftet bremsevæsken minst annethvert år, og kanskje enda oftere om du bor i et værutsatt område. I tillegg kan kondensen føre til rust i hjul- og bremsesylindrene, samt slite mer på bremsebelegget.
Om du velger å bytte bremsevæske selv, er det viktig at du velger riktig type bremsevæske. De to hovedtyper av bremsevæske som finnes er glykolbaserte, som igjen deles opp etter klasse og silisiumbaserte væsker. Glykolbaserte bremsevæsker brukes vanligvis i biler med antiblokksystemer (ABS), mens silikonbaserte maskiner bare fungerer i biler og lastebiler uten ABS-teknologi. Glykolbaserte væsker er klassifisert av et DOT nummer opp til 5,1, som indikerer kokepunktet. Jo høyere DOT-tallet er, jo høyere temperatur tåler væsken. For å vite hvilken type bremsevæske som er best for bilen din, er det viktig å sjekke instruksjonsboken som følger med. Hvis du velger feil væske, kan de ha negative konsekvenser for bremsene dine.
Det som gjør gammel bremsevæske spesielt farlig, er at det først er i kritiske situasjoner du merker problemet. Det er ikke sånn at bremsevæsken begynner å koke når du kjører, og at du da får et varsel slik du vil få om du for eksempel har for lite kjølevæske eller for lavt oljetrykk.
Hvis du får problemer med bremsevæsken, vil det oppstå brått og kan fort skape en kritisk situasjon. Det er heller ikke slik at selv om bilen din har fått godkjent EU-kontroll, så kan du være sikker på at bremsevæsken er i orden. Under en EU-kontroll blir bremsevæsken naturligvis kontrollert, men ikke vanninnholdet og kokepunktet. Det er derfor det er så viktig å enten sjekke selv eller gå til et verksted og få sjekket bremsevæsken minst annethvert år.
Prisforskjellene på verkstedene rundt deg behøver ikke å være så store når det gjelder å bytte bremsevæske, men det kan være noe forskjell i prisen på selve bremsevæsken. Jo høyere DOT, jo høyere pris som regel, da høyere DOT betyr at væsken tåler høyere temperatur. En gjennomsnittlig pris på å skifte bremsevæske på verksted er fra 800-1400 kroner.
Mange velger å få skiftet bremsevæske samtidig med annen service på bilen. Hvis du skal få utført en større service på bilen, kan det være en fordel å sammenligne priser og tilbud fra flere verksted. På denne måten kan du finne det billigste og beste alternativet for deg. Via vår gratis anbudstjeneste her på Bilsmart kan du motta flere uforpliktende tilbud fra bilverksteder nær deg.
Selv om det av noen verksteder blir frarådet, er det mange eksempler på at det går helt fint an å skifte bremsevæske selv. Hvis du går på YouTube så finnes det flere videoer som viser deg hvordan du selv kan gjøre det hjemme. Bildeler.no er et eksempel på en aktør som har informative videoer angående dette. Det kan gjøres alene, men det er enklere om du får hjelp av en venn. Det du trenger for å skifte bremsevæske er en bremselufter, fastnøkkelsett, garasjejekk og støttebukker.
Det første du må gjøre er å jekke opp bilen og skru av hjulet før du plasserer bilen trygt på støttebukker. Åpne deretter opp panseret og lokaliser bremsevæskebeholderen, og noter bremsevæskenivået før du begynner arbeidet. Tøm deretter beholderen ved hjelp av en oljepumpe eller lignende, men tøm ikke så mye at nivået faller under “MIN” (minimum), for å hindre at det kommer luft ut i rør og slanger.
Deretter kan du åpne en og en luftenippel på bremsekaliperene og sette på en gjennomsiktig slange som igjen går ned i en beholder eller flaske. Det er lurt å starte med hjulet som er lengst vekk fra bremsevæskebeholderen, og så snart slangen er på kan du, eller vennen din, begynne å pumpe på bremsepedalen slik at den blir hard, og hold den inne.
Følg med på slangen og fortsett å tøm ut væske til du ser at det kun kommer ny klar bremsevæske. Når du kun ser ny væske kan du stenge luftenippelen og begynne på et nytt hjul.
Å skifte bremsevæske er noe av det beste du kan gjøre for både deg selv, bilen din og trafikken rundt deg. Bremsene er avhengig av god bremsevæske for å fungere, og om ikke bremsene fungerer, kan det fort oppstå farlige situasjoner. Det er også lurt å heller skifte og sjekke bremsevæsken oftere enn anbefalt, da det kan oppstå både lekkasjer og rust mellom byttene. Spesielt om du bor i et kystområde, er det viktig å bytte bremsevæsken ofte. Det lønner seg alltid å følge serviceintervallene som er satt opp for bilen.
Mestringsfølelsen som kommer av å fikse sin egen bil kan for noen være relativt ubetalelig. Er du en av dem, så vil det å skifte bremsevæske selv helt klart være verdt det. I tillegg til det, vil du også kunne spare noen kroner, noe vi jo alle setter pris på. Når det gjelder spørsmålet om det er verdt å skifte bremsevæske i det hele tatt, så er det ingen tvil. Hvis du bor langs kysten, så er bilen og bremsene dine mer utsatt for vær og vind, og det er lurt å følge nøye med på bremsene. De er tross alt kanskje den viktigste delen av bilen.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg