Lurer du på hva det koster å bytte støtdempere? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på bytte av støtdempere, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Bytte av støtdempere vil i de fleste tilfeller kreve at du har bilen på verksted. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Oppgaven til støtdemperne er å ta i mot bevegelsen fra hjulene når du kjører, og overføre denne energien til karosseriet på en rolig og dempet måte. Dette bidrar til at kjøringen din er jevn trygg og behagelig, selv i høy fart. Støtdemperne er dermed en av de viktigste sikkerhetskomponentene på bilen, og gjennomfører i snitt 1.200 oppgaver per kilometer du kjører.
Støtdempere er slitedeler, men de slites ned veldig sakte. Det vil si at sakte men sikkert vil kjøringen din bli verre og verre, helt til du ikke lenger kan ignorere at styringen er ustabil. Dersom du må svinge raskt unna eller bråbremse kan det få svært alvorlige følger dersom støtdemperne dine har blitt slitt, selv om du ikke merker det når du kjører normalt. Hvis bilen er fullastet og klar for ferie er risikoen enda større.
Selv i de tilfellene der du ikke merker noe til at støtdemperne er slitte, burde de altså kontrolleres etter 20.000 kjørte kilometer. Det vil si omtrent like ofte som dekkene dine, så det er en grei tommelfingerregel å sjekke begge deler samtidig.
Når støtdemperen er ødelagt, vil den ikke lenger ha en dempende effekt, og det eneste som står igjen som demper er spiralfjærene, og de gir så godt som ingen demping. Du kan teste bilen mens den er stillestående dersom du er usikker. Trykk et hjørne på bilen rolig ned. Dersom bilen spretter tilbake flere ganger er støtdemperen mest sannsynlig ødelagt.
Andre tegn på ødelagt støtdemper er:
Prisen for å bytte støtdempere på en vanlig personbil er mellom 5.000 og 10.000 kroner. Det kan faktisk koste opp mot 20.000 kroner eller mer dersom du må bytte støtdempere på begge sider, men da er det selve støtdemperne som har størst utslag på prisen.
Selve støtdemperne koster vanligvis ikke så mye, ofte rundt 500 - 1.000 kroner per stykk, men du finner også de som er langt dyrere. Som vi nå skal vise kan det være store forskjeller i prisen for ulike typer støtdempere. Hvilken du burde velge, avhenger helt av hvordan du bruker bilen din.
Ofte skilles det mellom budsjett og premium støtdempere, og de dyrere typene vil som regel tåle mer juling enn de billige. Dersom du kjører tung bil eller er yrkessjåfør, kan det være hensiktsmessig å gå for en dyrere variant. Støtdempere i økonomiklassen egner seg godt til små personbiler som brukes som familiebiler eller pendlerbiler.
Premium støtdempere vil ikke se annerledes ut ved første øyekast, men det kan være store forskjeller i bruk og behandling av materialet som gjør at premium støtdempere tåler mye mer og hardere bruk.
Dersom du har støtdempere med såkalt elektrisk nivåregulering kan de koste opp mot 5.000 kroner per stykk, og enda mer dersom du kjøper dem via et merkeverksted. Når det kommer til støtdempere, er det som oftest slik at jo nyere og dyrere bilen din er, jo mer komplisert vil det være å bytte støtdempere, og jo dyrere støtdempere vil du trenge. Nyere biler har ofte elektrisk nivåregulering.
Elektrisk nivåregulering vil si at støtdemperne bidrar til å holde bilen stødig, for eksempel dersom du har mye vekt bak, slik at bilen ikke blir for lav. Det er imidlertid greit å huske på at du sannsynligvis ikke er nødt til å ha nivåregulering på de nye støtdemperne, selv om de hadde det originalt. Bilen vil kanskje føles litt hard å kjøre, men det kan myke seg opp etterhvert, og er i utgangspunktet ikke farlig.
Som vist kan det være store forskjeller i prisen, og dette skyldes først og fremst kvaliteten og teknologien som preger støtdemperen du velger. Utover det er det en relativt enkel jobb å bytte støtdempere dersom man har riktig utstyr, så de fleste verksteder vil nok klare å gjøre en god jobb.
På generelt grunnlag er det ofte slik at merkeverkstedene er det dyreste alternativet. Både delene til bilen og timeprisen vil normalt sett være høyere enn hos konkurrentene. Husk imidlertid at høy pris ikke er en garanti for at du er fornøyd med jobben etterpå.
Deretter kommer kjedeverkstedene, som ofte ligger i midten rent prismessig. Dette er kjeder som for eksempel Mekonomen, BilXtra eller Meca, og her er det ofte ganske stor konkurranse mellom verkstedene som er med på å holde prisene nede. Kjedeverkstedene vil kunne ha erfaring med de aller fleste typer bilmerker og modeller, og er ofte villig til å strekke seg langt for å beholde deg som kunde.
Det billigste alternativet vil ofte være det uavhengige verkstedet på hjørnet. Her har du muligheten til å gjøre et lite kupp. Spesielt for enkle reparasjoner som bytte av støtdempere vil et uavhengig verksted kunne være mer enn tilstrekkelig. Dersom du finner et uavhengig verksted som kan gi deg en god pris, er dette kanskje det aller beste. Her vil du ha muligheten til å bygge en relasjon over tid, og få tillit til de som skal arbeide med bilen din.
Husk at dette bare er generelle tendenser. Prismarkedet kan se annerledes ut i ditt lokalområdet, så vi anbefaler at du kontakter 3 - 4 verksteder for å forhøre deg om pris før du tar en avgjørelse.
I utgangspunktet kan du bytte støtdempere selv, både foran og bak på bilen. Vanligvis er det lettere på bakakselen enn på forakselen, siden det ofte ikke er montert fjærbein på bakakselen. Forakselen er derimot oftest mer komplisert da de oftest er utstyrt med fjærbein og støtdemperen er integrert med springfjær.
Her er det viktig å understreke at det å bytte spiralfjær uten egnet verktøy er livsfarlig. Disse fjærene har svært høy spenning, og dersom du ikke har kontroll risikerer du store skader. Dette er ikke dyrt verktøy, og en god investering dersom du vil garantere en sikker håndtering av spiralfjærene.
Løsne hjulmutterne, og jekk opp bilen. Pass på at du heiser opp bilen på kontaktpunktene for å unngå skader på karosseriet. Pass på at bilen står stødig, bruk aller helst egnede sikkerhetsstøtter.
Demonter hjulene. Siden du heldigvis løsnet hjulmutterne før du jekket opp bilen, burde de være enkle å skru løs.
Koble fra støtdemperne. Disse er vanligvis festet ved hjelp av to bolter. Dersom de sitter for hardt kan du prøve WD-40.
Koble fra andre kompontenter. Både bremseslange, ABS-sensor og kabelen til slitasjeindikatoren må kobles fra og legges til side, gjerne med kabelstrips. Deretter kobler du fra bremsekaliperen og henger den til siden. Skru løs koblingsstangen og styrespindelen, fold bremseskivene sidelengs, og støtdemperen er nesten løs.
Koble fra fjærbeinslager. Husk at dette krever spesialverktøy. Noe annet er livsfarlig. Dersom du velger å bytte hele pakken er det derimot litt enklere, og du slipper å demontere fjærbeinet.
Alt settes på plass igjen i motsatt rekkefølge. Husk også at dersom du bytter deler på den ene siden burde du også bytte på den andre. Alle deler på for- eller bakakselen burde i utgangspunktet byttes parvis.
Det er en utbredt misforståelse at slitte eller ødelagte støtdempere ikke kan gjøre spesielt stor skade på bilen. Dersom støtdemperne dine er slitt kan det nemlig føre til:
Selv om det kan bli dyrt, er det altså avgjørende for både trafikksikkerhet og komfort at du har støtdempere som fungerer. Det er altså ikke et spørsmål om verdi, men om hva du må gjøre for å kjøre trygt.
Dersom du steiler av prisen til det lokale verkstedet ditt anbefaler vi at du tar deg tid til å undersøke andre alternativer. Kan du gjøre det selv? Kjenner du noen som kan det? Finnes det andre verksteder? Hvilket alternativ som er best avhenger av din personlige økonomi og utgangspunkt, men det er i alle tilfeller ikke en reparasjon du burde utsette til siste øyeblikk.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg