Lurer du på hva service hos Mekonomen koster? En bil som får de servicene produsenten anbefaler, vil vare lenger og være mindre belastende for miljø og klima. Men bilservice kan fort bli dyrt. I denne guiden forteller vi det alt om prisen på service hos Mekonomen, inkludert hva som inngår i servicen, om det er smart å velge Mekonomen, tips til hvordan du kan kutte regningen, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
I motsetning til hva som er tilfelle for EU-kontrollen, er det ingen lov som sier at biler skal på service. Det er kun anbefalinger og høyst frivillig. De fleste som kjøper seg ny bil velger imidlertid å følge produsentens anbefalte serviceprogram. I alle fall så lenge bilen er sånn noenlunde ny og fortsatt har garanti.
Etter fem år, som er den vanligste lengden på nybilgaranti, er det imidlertid ganske mange som dropper bilservicen. Eller hopper over en eller flere. Det behøver ikke være noen krise for bilen, den må uansett på EU-kontroll (PKK) annet hvert år, så rent sikkerhetsmessig risikerer du ikke stort på å droppe service.
Men det kan likevel gå utover bilens komfort, driftssikkerhet og kan føre til at du får større og dyrere reparasjoner langt tidligere enn du ville gjort hvis du fulgte serviceprogram. Full servicehistorikk er også en fordel hvis du en dag skal selge bilen, uansett hvilket verksted du velger å bruke.
Å følge bilens serviceprogram betyr ikke at du nødvendigvis må ta bilen til merkeverkstedet, slik mange fortsatt tror. Faktisk har det vært fritt verkstedvalg i Norge helt siden 2013. Det betyr at du selv kan velge hvor du vil få utført arbeid på bilen - uten at dette påvirker bilens nybilgaranti eller rustgaranti. Det gjelder både reparasjoner og service.
Du står også helt fritt til å bruke uoriginale reservedeler, så lenge det finnes dokumentasjon på at de holder tilsvarende kvalitet som originaldeler. Verkstedet du benytter må også være godkjent.
Hvis du er i tvil - noe som i seg selv kanskje bør være et gult lys - kan du gå inn på Vegvesenets nettsider å sjekke. Finner du verkstedet der, er alt i orden. Finner du det ikke, vel, da bør du se deg om etter et alternativ.
Hvis vi utelukkende ser på det økonomiske, kan vi si at i bilens verden er det å være trofast kunde sjeldent noe som lønner seg. Det vil si; for verkstedet er lojale kunder bra, for deg som bileier derimot kan lojalitet bety at du bruker mange tusen ekstra. Og i løpet av bilens levetid kan det være snakk om mange titusener.
Når det er sagt, så er det ingen absolutt regel at merkeverksteder alltid er dyrere enn frittstående verksteder som for eksempel Mekonomen. Merkeverkstedene er klar over at stadig flere oppdager at de fritt kan velge verksted, og møter den økende konkurransen ikke bare ved å fremheve sin spisskompetanse, men også ved å gjøre seg mer attraktive prismessig.
Med tanke på at prisen på service varierer ut i fra bilmerke, modell, motortype og annet, så går det ikke an å si noen nøyaktig pris her på hvor mye du må betale for service hos Mekonomen. Vi kan likevel vise et eksempel på en helt vanlig familiebil:
Service på en Mazda 6, 2016-modell med bensinmotor som har gått ca. 60.000 km, koster i Oslo-regionen mellom 2.700 og 3.800 kroner hos Mekonomen. Det er er altså en relativt stor prisdifferanse mellom dyreste og billigste verksted, selv om disse er en del av samme kjede.
Bor du slik til at det er flere Mekonomen-verksteder som kan være aktuelle, er det altså smart å innhente pristilbud hos flere.
Det er for øvrig et vanlig tips i alle sammenhenger der bilen må på verksted, enten det gjelder service eller reparasjoner, at man bør undersøke prisen hos minst tre ulike verksteder i nærheten. Da får du et greit sammenligningsgrunnlag og kan spare store beløp. Gjør det samme når bilen skal på EU-kontroll. Husk at også NAF har verksteder over hele landet og ofte er et godt alternativ både for service, reparasjoner og EU-kontroll, særlig hvis du er medlem.
Sørg også for at pristilbudet er skriftlig. Får du et anslag over telefon, kan det fort resultere i konflikter hvis regningen skulle vise seg å bli høyere enn det du mener du har blitt forespeilet. Et tips er å få skriftlige pristilbud fra flere ulike verksteder via vår gratistjeneste her på Bilsmart.
Det er mange ting som avgjør hva regningen ender opp på. For det første er det vanlig å skille mellom liten service (eller standard service) og stor service - som gjerne kommer annenhver gang.
Biltypen og bilmodellen har også mye å si. Mens noen bilmodeller er enkle og følgelig krever mindre spesialutstyr og tid, er andre fulle av avanserte systemer som krever tilsvarende mye arbeid. Deleprisene kan også variere noe mellom de ulike bilmerkene.
Mekonomen tilbyr ellers skriftlig kostnadsoverslag slik at du vet hva du har å forholde deg til. Skulle mekanikerne oppdage feil underveis som krever utbedring og reservedeler, kommer dette i tillegg.
Mekonomen er en sammeslutning av verksteder som strekker seg over hele Norge. Til sammen dreier det seg om ca. 350 verksteder som alle utfører reparasjoner og servicer på alle bilmerker.
Selv fremhever Mekonomen sin kompetanse og at de har avansert verktøy for diagnose og feilsøking som er levert av verdens ledende produsenter. De har også tilgang til oppdaterte servicedata for din bil og alt av teknisk informasjon.
Mekonomen er også opptatt av at mekanikerne ikke bare er dyktige i utgangspunktet, men at de hele tiden får kursing og videreutdannelse. De fremhever selv at de har et spesielt fokus på utviklingen innen bremser, clutch, klimaanlegg, drivstoffsystem og på de ulike dataverktøyene og måleutstyret som brukes i forbindelse med diagnostikk og feilsøking.
Service på bil er en standardisert prosedyre som er utarbeidet av bilprodusenten. Hva som faktisk gjøres på hver enkelt service, vil derfor variere en god del. Det vil også være forskjell på små og store servicer.
Mekonomen følger bilfabrikantens anbefalte serviceprosedyrer for din bilmodell og jobben utføres derfor i prinsippet på akkurat samme måte og med samme faglige kvalitet som på merkeverkstedet.
Vanlige sjekkpunkter på service er blant annet oljeskift, bytte av luftfilter, lyspærer og viskerblader. Andre standard sjekkpunkter er bremser, dekk og styring.
I tillegg lover Mekonomen:
Nybilgaranti: Som en merkeuavhengig kjede forstår Mekonomen at mange kunder ikke bare er opptatt av god service og lav pris, men også bilens garanti. Kjeden fremhever selv at de både ved reparasjoner og service alltid benytter deler av topp kvalitet. Det vil si enten originaldeler, eller uoriginale deler som er like gode, og i noen tilfeller bedre, enn originaldelene. Nybilgarantien vil derfor fortsatt være gjeldende.
Stempel i serviceheftet: Service utføres også nøyaktig etter anbefalingene fra den aktuelle bilprodusenten. Du får også stempel i serviceboken som bekrefter at alt er korrekt utført. Dette er særlig viktig den dagen du skal selge bilen. Mekonomen forholder seg ellers til de kravene som er regulert gjennom Forbrukerkjøpsloven og lovgivningen for håndverkertjenester.
Veihjelp inkludert: Får du servicen utført hos Mekonomen vil du også få en ett års “mobilitetsgaranti”. Det betyr at du får veihjelp om bilen ikke skulle starte eller du kommer ut for andre problemer. For eksempel hvis du har punktert, mistet nøkkelen, har kjørt bilen tom for bensin og lignende uhell.
Det å bruke penger på service er kanskje kjedelig, men det er viktig for å ta vare på bilens driftssikkerhet og verdi. Hopper du over servicen, risikerer du en mye større verkstedsregning i fremtiden. Ikke minst: Bilens garantiordning vil ikke gjelde, og da kan det bli virkelig dyrt hvis en feil skulle oppstå. Selv hvis feilen ikke nødvendigvis kan kobles direkte til manglende service, kan dette bli brukt mot deg hvis det skulle oppstå en tvistesak.
Mekonomen skal i likhet med alle andre godkjente verksteder gjøre servicen på samme måte som merkeverkstedene. Dette er også argumentene som brukes av både Mekonomen og andre merkeuavhengige verksteder: “Det er ingen forskjell på oss og merkeverkstedet ditt, bortsett fra lavere pris.” Merkeverkstedenes motargument er at “det er vi som har høyest kompetanse på din bil” og “ingen kan beherske alle merker og modeller like godt.”
Dette er en komplisert debatt og det finnes vektige argumenter på begge sider, men neppe noen fasit. Det vi kan si med rimelig grad av trygghet er at det ofte er mye å spare på å velge for eksempel Mekonomen fremfor et merkeverksted, hvis vi ser utelukkende på hva du betaler for service i kroner og øre.
Men hvis du en dag skal selge bilen, kan det tenkes at potensielle kjøpere vil føle større trygghet hvis serviceboken har stempler fra merkeverkstedet enn fra uavhengige verksteder som Mekonomen. Og skjer det, er det ikke sikkert du har spart så mye ved å styre utenom merkeverkstedet, kanskje tvert imot.
Det aller viktigste er uansett at servicen blir gjort, enten det er hos merkeverkstedet, hos Mekonomen eller hos andre.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg