Begynner bilen din å bli matt i lakken, eller er du lei av fargen? I så fall har du to alternativer: Enten lakkere den på nytt eller foliere den. I denne guiden får du vite hva foliering går ut på, hvilke alternativer som finnes, fordeler, ulemper, og ikke minst hva du må regne med å betale. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Foliering er en forholdsvis ny metode innen bilstyling. Enten du ønsker å friske opp bilens utseende eller gi den et unikt og personlig preg, er foliering en svært effektfull metode. Det er også langt enklere og rimeligere enn lakkering.
Mens det for inntil kort tid siden for det meste var taxier og reklamebiler som ble foliert, er trenden nå at stadig flere privatbilister benytter seg av teknikken.
En stor fordel med foliering fremfor lakkering, er at folien enkelt kan fjernes igjen. Du kan med andre ord foliere bilen i sjokkrosa, og når dagen kommer da du skal selge den, kan du “kle av” den folien og få tilbake det originale utseende - og en lakk som fremstår som ny.
Foliering gir nemlig god beskyttelse mot steinsprut, riper og annen slitasje på lakken. Det er med på å bevare bilens verdi. Fra et rent økonomisk perspektiv er derfor foliering av leasingbiler spesielt aktuelt, siden man etter leasingperioden står ansvarlig for småskader og riper - som i praksis ikke er til å unngå over tid.
Du kan foliere hele bilen, såkalt helfoliering, eller du kan foliere bestemte deler som tak, panser, grill, lister eller andre detaljer. Mange velger for eksempel å bruke foliering som et designgrep, legge på striper eller andre detaljer som gjør at bilen skiller seg ut med et distinkt uttrykk.
Det finnes mange forskjellige typer folie med ulike egenskaper, men de fleste er laget av vinyl. Vi snakker altså om en tynn plastfilm med lim som klistres på bilen.
En foliert bil kan vaskes som normalt, men man bør være varsom med å bruke høytrykksspyler, bilvaskehaller med børster, varmvoks og avfettingsmidler. Håndvask eller børsteløs bilvask regnes som det tryggeste.
Folien kan som regel fjernes uten at lakken tar skade eller lager merker. Enkelte typer folie kan imidlertid være krevende å fjerne på en trygg måte. Det tryggeste er derfor å overlate jobben til fagfolk.
Foliering kan også gjøres på båter, scootere og motorsykler.
Ingen folieringsjobber er identiske, men skal du helfoliere bilen din bør du sette av mellom 15 og 25.000 kroner. Vi snakker da om en vanlig foliering uten kompliserende faktorer eller en ekstra dyr type folie. I noen tilfeller kan det bli en god del dyrere, gjerne opp mot 40.000 kroner.
Til sammenligning koster full lakkering av bil ofte mellom 60 og 80.000 kroner.
Foliering av taket koster gjerne mellom 3.000 og 5.000 kroner. For foliering av panser må du regne med å betale et sted mellom 2.500 og 4.000 kroner. Vi snakker her om de rimeligste typene folie. Du vil sannsynligvis også finne tilbydere som ligger både over og under dette i pris.
Du må ellers regne med at helfoliering tar et par dager.
Hva du må betale avhenger av flere faktorer. Helfoliering koster naturligvis mye mer enn å foliere en mindre detalj eller del av bilen. En stor bil koster mer enn en liten.
Biltypen er også en faktor. Noen biler er mer kompliserte å foliere enn andre, for eksempel hvis den har spesiell styling eller mange “kriker og kroker”; soltak, luftinntak, spoilere, takrenne og lignende.
Av og til kan også bilens originale farge kreve spesielle hensyn. En sort eller mørk folie vil ofte ikke dekke alle detaljer hvis bilen i utgangspunktet er hvit eller i en annen lys farge. Hvis bilens farge er mørk, er det enklere. Man står da friere med tanke på foliefarge. Den originale fargen blir da mindre fremtredende i sprekker, åpninger og kroker.
Hvilken type folie du velger har også mye å si for prisen. Det er i dag et ganske overveldende utvalg, faktisk kan du velge blant tusenvis av folier med ulike kvaliteter og farger.
Noen av de mest populære typene er:
Glanset folie: Finnes i mange ulike varianter og farger, og med og uten metallic. Du kan velge dempede eller spreke farger, eller en folie med perlemoreffekt. Glanset folie kan regnes som “standardfolie”. Metallic koster som regel noen tusenlapper ekstra per bil.
Matt folie: I starten var den eneste matte fargen sort, men i dag kan du velge blant over 100 ulike fargenyanser. Det finnes til og med matt metallic som reflekterer omgivelsenes lys og farger og gir et bilen et meget spesielt preg. Det finnes også folier som er halvmatt.
Den matte overflaten gjør at skitt og støv lettere fester seg enn på glanset folie, og bilen blir derfor noe mer krevende å holde ren. Det finnes imidlertid egne rengjøringsprodukter man kan få kjøpt.
Strukturert folie: Slike folier imiterer ulike materialer som karbon, lær, dyrehud, børstet aluminium, treverk og lignende. Karbonfolie er spesielt populært på deler som panser, spoilere og lignende, og gir bilen et sporty og aggressivt uttrykk. I tillegg finnes krom folie, både som sølv og sort.
Transparent folie: Hvis du er fornøyd med bilens farge og kun ønsker å beskytte lakken, er gjennomsiktig folie tingen. Denne typen folie er svært slitesterk og er den typen folie som gir aller best beskyttelse. Den gulner heller ikke. Gjennomsiktig folie finnes også i en matt variant.
Transparent folie er imidlertid ekstra dyr, både på grunn av prisen på selve folien og at det tar lengre tid å legge den på enn for eksempel glanset folie.
Refleksfolie: Brukes mest i forbindelse med reklame. Denne typen folie kan være vanskelig å fjerne og man legger derfor ofte en ordinær folie først som underlag.
Personlig folie: Hvis du vil gi bilen din virkelig særpreg er det også mulig å printe bilder, tekst og annet på folien. Prisen avhenger av størrelse, folietype og hvor lang tid det tar.
Enkelte biler har støtfangere og andre detaljer i ulakkert plast. Disse delene kan vanligvis ikke folieres.
Det blir stadig flere tilbydere av bilfolie og det kommer hele tiden nye typer folier på markedet, både “vanlige” folier og mer spektakulære. Det er også en rekke ulike produsenter av folie. Det er med andre ord et ganske dynamisk marked.
Det er ellers litt ulik praksis når det gjelder hvordan folieringen utføres og hvor nøye jobben gjøres. Mens noen dytter kantene inn i sprekkene, velger andre å demontere karosseriet før de folierer. Dette har mye å si for tidsbruken og følgelig prisen.
Forhør deg om prisene på forhånd og spør samtidig om hvordan verkstedet jobber. Det beste er om du kan få montøren som skal gjøre jobben til å vurdere din bil og eventuelle utfordringer. Da kan du få en bedre forståelse av hva som er mulig og hva du kan forvente deg med tanke på sluttresultatet.
En vanlig problemstilling er hvorvidt det er praktisk og økonomisk hensiktsmessig å fjerne dørhåndtak, emblemer, lister, speil, dørbeskyttere, reflekser med mer. Jo grundigere jobben gjøres, jo mer må du betale. Hvis du ønsker å helfoliere bilen din, men har et budsjett på 15.000 kroner må du regne med at folien skjæres til på enkleste måte og være villig til å inngå kompromisser på detaljer.
Kan du legge folie på bilen din selv? Det korte svaret er ja. Men om det er smart, er en helt annen sak. Har du en ny og dyr bil er det generelt ikke å anbefale. I alle fall ikke hvis du vil ha et perfekt resultat.
Hvis du derimot har en eldre bil som sårt kunne trenge en ekstrem make over - men som du ikke ønsker å spandere 20.000 - 30.000 kroner på, så er saken en annen. I alle fall hvis du kan leve med at resultatet ikke blir 100% perfekt.
Velger du å gjøre det selv så er det en del ting du bør passe på:
Bilen må være helt ren. Skitt og støv gjør at folien ikke får feste. Alle ujevnheter i lakken, hakk, småbulker og så videre vil fortsatt være synlige med ny folie. Du bør også, så langt som mulig, demontere dørhåndtak, blinklys og annet. Jo større flater du har å jobbe med, desto enklere er det.
Skjønt, enkelt er nok ikke ordet. Det kan sammenlignes med å legge verdens største klistremerke på bilen din uten å få bobler eller skjøter … det er krevende selv for rutinerte fagfolk. Du bør i alle fall bruke god tid, planlegge og være nøye.
Det første du bør gjøre er å måle opp. Bruk maskeringstape for å feste folien og finn så en linje du bruker som utgangspunkt. Bruke en myk skrape som ikke skader folien og stryk folien godt ut - begynn i et hjørne og stryk utover så all luft dyttes ut. Bruk varmepistolen varsomt og jobb deg fremover centimeter for centimeter slik at du unngår luftbobler. Hvis de likevel oppstår og ikke er for store, kan du punktere dem med en tapetkniv.
Det finnes også en del videoer på youtube som viser hvordan du kan gå frem.
For de fleste nordmenn er bilen en av de største investeringene man gjør ved siden av bolig, hytte og kanskje båt. Deprimerende nok er også verditapet på bil stort, særlig de to - tre første årene etter at man har kjøpt en ny bil.
De aller fleste er derfor opptatt av å ta så godt vare på den som mulig. Serviceprogrammet følges religiøst, den vaskes og poleres.
Men samme hvor mye omsorg vi gir bilen vår, er det ikke til å unngå at den med tiden får større og mindre riper og hakk. Folie kan derfor være en god løsning. Bilen holder seg ung lengre, og en bil som er fem, seks år eller mer kan fremstå som nesten ny når folien tas av.
Spørsmålet er om du får igjen det du brukte på folieringen. Med andre ord: Hvis du bruker 30.000 på å foliere bilen din når den er ny, hva betyr det i praksis når du skal selge den? Får du mer enn 30.000 kroner ekstra sammenlignet med hva du hadde fått om du ikke hadde foliert den?
Svaret på det er ikke gitt. Sannsynligvis får du igjen mye, men om du får igjen alt er er mer usikkert. Det kommer også an på biltypen, på hvor godt du har vedlikeholdt bilen ellers og om originalfargen har appell i markedet. Ikke alle farger er like kurante og har du investert i foliering for å ta vare på en farge som få ønsker seg, har det muligens ikke vært en god investering.
Men i dette regnestykket må man også ta med at folieringen sannsynligvis har spart deg for en del utgifter til lakkforsegling, polering, vask og ikke minst utgifter til å lakkere over riper og steinsprut.
Er det snakk om en leasingbil som du skal levere tilbake blir kanskje regnestykket annerledes, men problemstillingen den samme. Hvis målet ditt med foliering primært er å bevare lakken og bilens verdi, kan det tenkes at en mellomløsning er tingen. Mange velger for eksempel å foliere kun spesielt utsatte deler av bilen som panser, skjermer eller støtfangere.
Det er forøvrig lurt å sjekke lakken grundig før du tar valget om å foliere. Hvis det har begynt å danne seg rust, kan foliering gjøre problemet mye verre. Det er derfor viktig å eliminere rustproblemet først og ikke bruke folie som kamuflasje.
Men spørsmålet om foliering er verdt det bør kanskje ikke bare være et spørsmål om økonomi, men om eierglede. Opplevelsen av å kjøre rundt i en bil som får både deg og andre til å smile, er det vanskelig å sette en pris på.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg