Lading på jobb kan spare arbeidstaker for mer enn 25 000 kroner i året
Starten av 2023 ble dyr for elbileiere med reduksjon av momsfritaket, høye strømpriser og økte avgifter, men en stor, urørt fordel er fortsatt ukjent for de fleste. De fleste frynsegoder på arbeidsplassen er skattepliktige, men ikke lading av elbil på jobb. Denne fordelen, som vokser i takt med økte strømpriser, nevnes sjelden, men kan tilsvare en besparelse på hele 25 000 kroner i året om alternativet er hurtiglader. Lader du hjemme, kan du fortsatt spare rundt 5 000 kroner i året på å lade på jobben.
Samtidig som Regjeringen startet året med å arbeide med å gjøre livet med elbil enklere ved å stille krav om at alle nye ladestasjoner skal tilby kortbetaling og med mer målrettet utbygging av ladeinfrastruktur, har de redusert momsfritaket og innført en ny vektavgift.
Den nye vektavgiften medfører 12,5 kroner per kilo over 500 kilo, noe som vil ha sterkest innvirkning på elbiler med stort batteri. Reduksjonen av momsfritaket rammer elbiler som koster med enn 500 000 kroner - billigere elbiler vil fortsatt være fritatt moms. Momsen betales ut ifra delen av prisen som overstiger 500 000 kroner.
Som hovedregel er alle frynsegoder som arbeidstaker mottar av arbeidsgiver skattepliktig, om det så måtte være mobiltelefon, bil eller medlemskap på treningssenter. Det er imidlertid et svært lukrativ frynsegode som ikke er skattepliktig, og som kun blir mer lukrativ i takt med økende strømpriser: lading av elbil på jobb.
Det er rom for enorm besparelse for arbeidstakere som har mulighet til å lade gratis på jobb, særlig om alternativet er bruk av hurtiglader.
Samtidig som arbeidstaker har mulighet til å spare store summer ved å lade på jobb, er det få bedrifter som kvalifiserer for strømstøtte. Arbeidstakers gode kan dermed fort bli veldig dyrt for arbeidsgiver.
Ifølge våre utregninger ser besparelsen for arbeidstakere som kan lade på jobb slik ut:
Når vi satte opp regnestykker for hvor mye man kan spare på å lade på jobb, startet vi med å hente ut relevante, oppdaterte tall. Vi trengte strømpriser, nettleie, påslag, strømstøtte og priser på hurtiglading. Vi hentet disse tallene fra følgende kilder:
Med dette til grunn gjorde vi følgende utregning av strømpriser i Sør-Norge, spesifikt NO1 fra 2022.
Prisen etter strømstøtten blir som sådan 1,50 kWh (rundet opp fra 148,34). Det er en snittpris fra siste halvåret av 2022 og inkluderer MVA, fastledd, nettleie og påslag.
Videre så vi på ladepriser hos ulike operatører og ulike ladehastigheter. Tallene vi hentet ut så slik ut:
Snittpris på lading blant disse operatørene var 8 kroner per kWh for lynladere.
Med disse utregningene av strømpriser og ladepriser var vi klare til å regne ut hvor mye man kan spare på å lade på jobb sammenlignet med å lade hjemme og med bruk av hurtiglader.
Slik så prisene ut:
Selve utregningen av besparelsen tar hensyn til hvor mye som lades per ladeøkt og antall ladeøkter per uke. Regneeksempelet tar utgangspunkt i en elbileier som lader to ganger per uke - for eksempel en gang på mandag etter utfarter i helgen og en på slutten av uken etter kjøring til eller fra jobb + fritidsaktiviteter. Vi tar også utgangspunkt i at de fleste lader ikke batterier fra 0-100 prosent, men vanligvis fra rundt 20 prosent til 80 prosent av gangen. Batteristørrelsen vi har brukt har 70 kWh netto tilgjengelig kapasitet.
Sett over et år med 40 arbeidsuker, ser utregningen slik ut:
Ifølge vår utregning kan dermed arbeidstakere som er avhengig av hurtiglading spare mer enn 25 000 kroner på å lade på jobb. De som har tilgang til hjemmelader, kan på sin side spare ca. 5 000 kroner per år. Dersom strømstøtten skulle utebli, hadde besparelsen vært betraktelig høyere, med 11 000 kroner.
Ta gjerne kontakt med redaksjonen ved spørsmål om tallene eller ved pressehenvendelser: redaksjon@bilsmart.no
Gjør smarte bilvalg